Er zijn diverse topics over rechten na garantie periode. Vaak met verwijzingen naar
Ik heb hier een paar problemen mee;
De 1e is dat het kappotte onderdeel misschien maar een paar tientjes kost, en dat ik nu een paar honderd euro moet gaan uitgeven voor een nieuwe. Dit staat mi niet in verhouding.
Ten 2e was mijn verwachting van de levensduur veel hoger (ongeveer 10 jaar). Vooral door reputatie, de pioneer van mijn ouders ging 30 jaar mee, wat bevestigd werdt tijdens uitpakken en installatie (zag er duurzaam uit en voelde ook zo).
In audio / apparatuur is qua techniek niet zodanig aan ontwikkeling onderhevig dat je na 3 jaar een ander apparaat kan aanschaffen waar significante verbeteringen of aanvullingen zijn doorgevoerd (zoals met smartphones)
In marketing uitingen (van pioneer) spreekt men over hifi, dan verwacht ik daar meer van als een gemiddeld audio-setje.
Dat dit een ondeugdelijk product betreft lijkt me duidelijk, maar hoe kan ik onderbouwen dat een hogere restwaarde fair zou zijn, of zelfs mijn wettelijk recht?
Ik kan een van de voorbeeld brieven sturen met daarin
Voldoet het product niet aan die verwachtingen? Dan is het niet goed. Dit wordt ook wel ‘ondeugdelijk’ genoemd. In dat geval hebt u vaak recht op reparatie of vervanging.
...
Kan of wil de verkoper het product niet repareren of vervangen? Of wil hij dat u hiervoor bijbetaalt, maar vindt u dat onterecht? Dan mag u de koopovereenkomst beëindigen (ontbinden). Als u de koopovereenkomst beëindigt, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt. Of dat u een deel van uw geld terugkrijgt. U moet het product dan teruggeven aan de verkoper.
Dikgedrukte is van mij, omdat daar mijn issue mee is. Ik zit met een audio set met toen een nieuwprijs van 299 (online gekocht met actietarief) die na 2,5 jaar kapot is gegaan. Reparatie kan niet volgens media markt omdat het benodigde onderdeel niet leverbaar is, dus ze komen met een voorstel om 40 euro terug te geven. Dit volgt uit 'verwachte levensduur' van 36 maanden, en de werkelijke levensduur van 30 maanden.Op de website van branchevereniging Techniek Nederland leest u hoe lang bepaalde apparaten gemiddeld meegaan. Let op! Voor uw product kan het anders zijn. Het hangt af van wat u mag verwachten op basis van de informatie die u over uw product heeft gekregen.
Ik heb hier een paar problemen mee;
De 1e is dat het kappotte onderdeel misschien maar een paar tientjes kost, en dat ik nu een paar honderd euro moet gaan uitgeven voor een nieuwe. Dit staat mi niet in verhouding.
Ten 2e was mijn verwachting van de levensduur veel hoger (ongeveer 10 jaar). Vooral door reputatie, de pioneer van mijn ouders ging 30 jaar mee, wat bevestigd werdt tijdens uitpakken en installatie (zag er duurzaam uit en voelde ook zo).
In audio / apparatuur is qua techniek niet zodanig aan ontwikkeling onderhevig dat je na 3 jaar een ander apparaat kan aanschaffen waar significante verbeteringen of aanvullingen zijn doorgevoerd (zoals met smartphones)
In marketing uitingen (van pioneer) spreekt men over hifi, dan verwacht ik daar meer van als een gemiddeld audio-setje.
Dat dit een ondeugdelijk product betreft lijkt me duidelijk, maar hoe kan ik onderbouwen dat een hogere restwaarde fair zou zijn, of zelfs mijn wettelijk recht?
Ik kan een van de voorbeeld brieven sturen met daarin
Maar dan krijg ik vast en zeker hetzelfde antwoord namelijk je krijgt 30/36e.Volgens de wet heb ik als consument recht op een deugdelijk product. ... En ik heb recht op teruggave van het aankoopbedrag.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.