Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Jogai
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:57
Er zijn diverse topics over rechten na garantie periode. Vaak met verwijzingen naar
Voldoet het product niet aan die verwachtingen? Dan is het niet goed. Dit wordt ook wel ‘ondeugdelijk’ genoemd. In dat geval hebt u vaak recht op reparatie of vervanging.

...

Kan of wil de verkoper het product niet repareren of vervangen? Of wil hij dat u hiervoor bijbetaalt, maar vindt u dat onterecht? Dan mag u de koopovereenkomst beëindigen (ontbinden). Als u de koopovereenkomst beëindigt, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt. Of dat u een deel van uw geld terugkrijgt. U moet het product dan teruggeven aan de verkoper.
Op de website van branchevereniging Techniek Nederland leest u hoe lang bepaalde apparaten gemiddeld meegaan. Let op! Voor uw product kan het anders zijn. Het hangt af van wat u mag verwachten op basis van de informatie die u over uw product heeft gekregen.
Dikgedrukte is van mij, omdat daar mijn issue mee is. Ik zit met een audio set met toen een nieuwprijs van 299 (online gekocht met actietarief) die na 2,5 jaar kapot is gegaan. Reparatie kan niet volgens media markt omdat het benodigde onderdeel niet leverbaar is, dus ze komen met een voorstel om 40 euro terug te geven. Dit volgt uit 'verwachte levensduur' van 36 maanden, en de werkelijke levensduur van 30 maanden.

Ik heb hier een paar problemen mee;
De 1e is dat het kappotte onderdeel misschien maar een paar tientjes kost, en dat ik nu een paar honderd euro moet gaan uitgeven voor een nieuwe. Dit staat mi niet in verhouding.
Ten 2e was mijn verwachting van de levensduur veel hoger (ongeveer 10 jaar). Vooral door reputatie, de pioneer van mijn ouders ging 30 jaar mee, wat bevestigd werdt tijdens uitpakken en installatie (zag er duurzaam uit en voelde ook zo).
In audio / apparatuur is qua techniek niet zodanig aan ontwikkeling onderhevig dat je na 3 jaar een ander apparaat kan aanschaffen waar significante verbeteringen of aanvullingen zijn doorgevoerd (zoals met smartphones)
In marketing uitingen (van pioneer) spreekt men over hifi, dan verwacht ik daar meer van als een gemiddeld audio-setje.

Dat dit een ondeugdelijk product betreft lijkt me duidelijk, maar hoe kan ik onderbouwen dat een hogere restwaarde fair zou zijn, of zelfs mijn wettelijk recht?

Ik kan een van de voorbeeld brieven sturen met daarin
Volgens de wet heb ik als consument recht op een deugdelijk product. ... En ik heb recht op teruggave van het aankoopbedrag.
Maar dan krijg ik vast en zeker hetzelfde antwoord namelijk je krijgt 30/36e.

Full time freelance sinds 2020! Link me =====> www.linkedin.com/in/wdingemanse

Alle reacties

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23:01
sja, lastig verhaal dit. Het gaat denk ik héél moeilijk worden om juridisch precedent te stellen dat een elektronisch apparaat 10 jaar mee moet kunnen. Volgens mij is 2-3 jaar een heel gebruikelijke termijn voor garanties.

Ik weet niet wat voor onderdeel er stuk is, maar ik zou persoonlijk gewoon kijken of ik het zelf kon fixxen. Maar goed, dat is omdat ik het leuker vind om te hobbyen dan om juridische procedures aan te gaan...

zcflevo.nl

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22:16
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn in dit geval helaas 2 verschillende dingen.

Wat is er precies kapot? Wellicht dat iemand buiten Mediamarkt er wel nog wat mee kan aanvangen

Woont in Helsinki

• Snowdog
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:40
Jogai schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:40:

In marketing uitingen (van pioneer) spreekt men over hifi, dan verwacht ik daar meer van als een gemiddeld audio-setje.
Zonder even op de rest in te gaan, want daar zijn vast mensen voor die het allemaal een stuk beter weten, denk ik niet dat je aan die claim veel waarde kan hechten. Dat speakers goed geluid produceren wil niet zeggen dat ze van hoge kwaliteit zijn? Daarnaast zal waarschijnlijk zelfs een Chinees setje speakers van 3 euro claimen hifi te zijn, dus ik snap niet helemaal wat dit met de levensduur met het product te maken zou hebben.

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:48

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Veelal wordt de Uneto-VNI standaard toegepast die je hier kunt vinden.
Omdat levensduur lastig is vast te stellen is dit niet zo'n gek idee:

https://www.techniekneder...jnenafschrijvingsmethoden

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 14:43
Zoals al genoemd, gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen...

Mag je een langere levensduur verwachten van dergelijke apparatuur? Uiteraard, audio apparatuur is bepaald geen ingewikkelde techniek en doorgaans ook vrij robuust... ik heb in de keuken een radiootje met cd-speler staan van minstens 15 jaar oud wat toentertijd €25,- heeft gekost en dat werkt nog als nieuw. Maar het is gezien de prijs sowieso geen setje geweest in het hogere segment van de markt, dat heb je wat dat betreft wel tegen je om een bepaalde verwachting hard te maken bij de winkel.

Een standaard brief eraan wagen zou ik sowieso altijd doen, nooit geschoten is altijd mis... maar maak je er niet te druk om en steek er niet teveel energie in want het gaat om een klein bedrag.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:23

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Je zou evt de 40 eu kunnen accepteren en hem bij een andere echte elektronica zaak kunnen aanbieden en vragen of die hem kunnen repareren.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• devil-strike
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 08:26
YakuzA schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:42:
Je zou evt de 40 eu kunnen accepteren en hem bij een andere echte elektronica zaak kunnen aanbieden en vragen of die hem kunnen repareren.
zo werkt dat niet hoor immers moet je het apparaat gewoon inleveren.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:31

Yucon

*broem*

Hann1BaL schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:01:

https://www.techniekneder...jnenafschrijvingsmethoden
Op 399 zit een grens. TS, wat was de prijs zonder korting? Dat is m.i. het bedrag waar je vanuit moet gaan. Korting is een cadeautje en doet niets met de kwaliteit.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 06-06 13:44

Heroic_Nonsense

Photorealistic Muppet

Dat overzicht van UNETO-VTI is natuurlijk wel een beetje een gevalletje "Wij van WC-eend..."; ik vind de termijnen erg aan de veilige kant.

Wat verstaat men onder "audioapparaat >EUR 300"? Een hoofdtelefoon van EUR 300,- is een hoofdtelefoon waar je wat van mag verwachten; een complete stereoinstallatie van EUR 300,- zit nu niet bepaald aan de bovenkant van de markt. Veel te generiek dus.

Kortom, er valt nogal wat aan te merken op dat document.

Los daarvan is dit document in geen enkele wijze een juridisch bindend document; het is opgesteld door de branchevereniging, niet door de wetgever.

Such Heroic Nonsense

• Nijn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 06-06 14:45
Ten 2e was mijn verwachting van de levensduur veel hoger (ongeveer 10 jaar). Vooral door reputatie, de pioneer van mijn ouders ging 30 jaar mee, wat bevestigd werdt tijdens uitpakken en installatie (zag er duurzaam uit en voelde ook zo).
Helaas is dat echt geen argument. De Pioneer van je ouders mocht een hoop stoffen bevatten die het makkelijk maakte om degelijke producten te maken. O.a. door loodvrij soldeer is dat tegenwoordig een stuk lastiger. Bovendien was de Pioneer van je ouders ook heel wat duurder.

• Jogai
@mcDavid : het is dus al buiten garantie. Dit gaat meer om het conformiteits principe. Ben niet bang van een beetje solderen idd.

@Intelligo : defect wordt niet verder gespecificeerd.

@Snowdog : Als je kijkt bij https://www.consuwijzer.n...pot/wat-mag-ik-verwachten weegt de informatie uit een folder ook mee bij de verwachtingen van een product. Echte hifi is een stuk duurder, maar de uitspraak wijst op zn minst op iets wat beter moet zijn dan een 3-euro speaker setje

@Hann1BaL : Klopt, maar daar komt dus die 3 jaar vandaan.

@MicGlou : Is idd, een klein bedrag, maar gaat ook over het principe. Je wordt beschermt door de wet, maar zij kunnen je wel vrij makkelijk met een kluitje (van 40 euro) in het riet sturen...

@YakuzA : Het is of, je krijgt gratis de unit terug, of je accepteerd 40 euro en hij wordt vernietigd.

@Yucon n: Ja, weet ik, nieuw was 299.

@Nijn : dat snap ik, maar er zit nogal een verschil tussen 2,5 jaar en 30 jaar. Vandaar dat ik gok op ongeveer 10. Zelfs als zij zouden zeggen je mag 5 verwachten dus nu zit je op de helft, je krijgt 150 dan zou dat heel wat eerlijker voelen.

[Voor 4% gewijzigd door Jogai op 05-09-2019 22:43]

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 18:19
Winkels als de mediamarkt zullen gewoon heel snel zeggen dat het niet kan in de hoop je af te schepen. Ik heb in het verleden wel eens via 3 kanalen te horen gekregen dat iets echt niet kon en toen ik vervolgens een klacht via de thuiswinkelwaarborg indiende had ik binnen 2 dagen ineens bericht dat het toch wel kon en kreeg ik er nog een waardebon bij ter compensatie.

Als ze bang zijn dat je de klacht doorzet naar de geschillencommissie of naar de rechter stapt dan zullen ze veel sneller gewoon proberen je af te kopen.

Overigens vind ik voor een dergelijke prijs een jaar of 3 tot maximaal 5 wel wat je kan verwachten. De consumentenbod heeft overigens ook een uitgebreide test gedaan over hoe lang verschillende zaken gemiddeld mee gaan. Misschien dat je daar een eerlijke termijn uit kan halen.

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Audio set van 300 euro moet wel een jaar of 10 meegaan. Deze wetgeving is er ook mede gekomen als bescherming van het milieu, niet alleen voor consumentenbescherming.

Juist om fabrikanten te ontmoedigen om produkten te maken die maar een paar jaar meegaan en die zo een hoop nutteloze vervuiling geven. De prijs waarvoor je het koopt is niet eens zo belangrijk.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23:38
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:17:
Dat overzicht van UNETO-VTI is natuurlijk wel een beetje een gevalletje "Wij van WC-eend..."; ik vind de termijnen erg aan de veilige kant.

Wat verstaat men onder "audioapparaat >EUR 300"? Een hoofdtelefoon van EUR 300,- is een hoofdtelefoon waar je wat van mag verwachten; een complete stereoinstallatie van EUR 300,- zit nu niet bepaald aan de bovenkant van de markt. Veel te generiek dus.

Kortom, er valt nogal wat aan te merken op dat document.

Los daarvan is dit document in geen enkele wijze een juridisch bindend document; het is opgesteld door de branchevereniging, niet door de wetgever.
Ze zijn aan de veilige kant. Omdat het gebaseert is op hoe lang de gemiddelde consument met het apparaat doet eer hij hem vervangt. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij ook stuk is. En ik zie dat lijstje ook meer als een minimale levensduur ipv gemiddelde.

• General_Snuss
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 05-06 17:44
Welk apparaat is het? (Merk en type) en wat mankeert eraan? Soms is het zo
iets eenvoudigs als een glaszekering vervangen.

edit: zie dat het product gelinkt was 8)7

[Voor 17% gewijzigd door General_Snuss op 05-09-2019 20:02]

• Jogai
@n3othebest Goed om te horen. Was idd van plan om de mogelijkheden van thuiswinkel waarborg eens te bekijken.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Kijk mijn reacties in deze topics eens door.
digifun schreef op donderdag 5 september 2019 @ 18:04:
Audio set van 300 euro moet wel een jaar of 10 meegaan. Deze wetgeving is er ook mede gekomen als bescherming van het milieu, niet alleen voor consumentenbescherming.
Heb je hier een bron voor?

jij ook?

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22:16
Jogai schreef op donderdag 5 september 2019 @ 17:04:

@Intelligo : defect wordt niet verder gespecificeerd.

Ik heb hier een paar problemen mee;
De 1e is dat het kappotte onderdeel misschien maar een paar tientjes kost, en dat ik nu een paar honderd euro moet gaan uitgeven voor een nieuwe. Dit staat mi niet in verhouding.
Ik geef je geen ongelijk over dat je meer mag verwachen van de levensduur, maar als ik iets geleerd heb van alle topics hier op Tweakers is het dat gelijk hebben en gelijk krijgen, vaak samen gaat met alles goed op een rij hebben.

Hier spreek je jezelf tegen, of doe je in ieder geval aannames, en dat helpt niet.

Wat is er defect, dan kan je verder als ze moeilijk doen

Woont in Helsinki

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23:01
Ik snap dat het om het principe gaat en niet zozeer om de centen, maar als je hier je gelijk in wilt halen moet je echt een lange adem hebben. Goeie advocaat, bereid zijn te procederen, héél goed de feiten op orde hebben, etc. En dan nog is de kans groot dat je niet wint (en dus enkel met hoge proceskosten zit).

Als je dat leuk vind om te doen zou ik het zeker gaan proberen. Als je je tijd, geld en energie wel ergens anders aan kwijt kunt, zou ik toch adviseren het te laten berusten, ook al is het niet eerlijk.

zcflevo.nl

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Het is heel duidelijk, je koopt iets van Pioneer van €300,- wat je van een eoa Yamamoto merk voor 4-5 tientjes kunt kopen. Je koopt dit niet met de intentie dat je over 2-3j weer een nieuwe moet kopen, en daarom kies je voor een merk als oa Pioneer omdat je het gevoel hebt hiermee wat degelijks te kopen.

'Je recht hebben en je recht krijgen' is ook zo afgezaagd. Als iedereen nu geen waarde stelt aan hun recht wordt het echt een zootje. Men probeert zich al achter het lijstje van Uneto-VNI te verschuilen in deze branche.
Dat lijstje is gemaakt voor bedrijven in deze branche, niet voor de consument. Alles laten zoals het is, en overal voor weglopen schiet je niets mee op. Dan kun je beter altijd voor het Yamamoto setje kiezen, dan weet je dat er een grotere kans bestaat dat het snel kapot gaat. * brakke keuken in je koophuis * goedkope auto van Zastava of dergelijks * geen Samsung of Apple smartphone * etc etc

[Voor 50% gewijzigd door Hackus op 06-09-2019 08:26]

Go Heavy; Squat One Week, Deadlift Next Week !

• Jogai
@GlowMouse In een van je reacties link je naar https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBZUT:2010:BN5505
Dat zou betekenen volledig bedrag terug. Moet ik alleen nog een goeie onderbouwing hebben waarmee aannemelijk maak dat ik wel 10 jaar had kunnen verwachten.
Intelligo schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 07:16:
[...]

[...]

Ik geef je geen ongelijk over dat je meer mag verwachen van de levensduur, maar als ik iets geleerd heb van alle topics hier op Tweakers is het dat gelijk hebben en gelijk krijgen, vaak samen gaat met alles goed op een rij hebben.

Hier spreek je jezelf tegen, of doe je in ieder geval aannames, en dat helpt niet.

Wat is er defect, dan kan je verder als ze moeilijk doen
Klopt, dat is een aanname. Dat zal ik zeker eerst vragen.

Verschillende mensen zeggen dat er vershil is tussen gelijk hebben en krijgen. Daar ben ik me van bewust, maar hopelijk is het genoeg als ik beslagen ten ijs kom. Ook hoef ik niet het hele bedrag terug, want op amazon is een aanbieding, maar liever wel een wat eerlijker bedrag. Als ik er idd 10 jaar mee kan doen is afschrijving 30/jaar. Dus daarmee komt momenteel een voorstel van 130 euro al in beeld als eerlijk.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Jogai schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:07:
@GlowMouse In een van je reacties link je naar https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBZUT:2010:BN5505
Dat zou betekenen volledig bedrag terug. Moet ik alleen nog een goeie onderbouwing hebben waarmee aannemelijk maak dat ik wel 10 jaar had kunnen verwachten.
10 jaar hoeft niet. Drie jaar is al voldoende. Je hoeft zelfs geen exacte duur te melden, 'moet langer dan 2,5 jaar meegaan' is ook goed.

[Voor 9% gewijzigd door GlowMouse op 07-09-2019 10:35]

jij ook?

• Jogai
Oh idd ja.

En hier een blog over dezelfde zaak : https://blog.iusmentis.co...rugsturen-defect-product/

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Even heel praktisch.

Blijkbaar is bekend (bij MM) dat er een onderdeel defect is en welk onderdeel dat is. Als ik jou was zou ik navragen om welk onderdeel het gaat. Aangezien men zegt dat het niet meer besteld kan worden moet men zelfs een artikel/bestelnummer hebben want anders kun je dat niet constateren. Dan kun je ook beoordelen of je het met dat onderdeel evt. zelf zou kunnen repareren.

Ik zou ook willen weten welk beleid Pioneer heeft t.a.v. de minimale leveringsduur van onderdelen. Gewoonlijk hebben fabrikanten zo'n termijn gedurende welke ze garanderen dat onderdelen leverbaar blijven. Hoe zit dat voor dit apparaat. Pioneer moet je dat kunnen vertellen.

Als je het precieze onderdeel weet kun je ten eerste zelf bij Pioneer navragen of het nog leverbaar is en ten tweede kunnen onderdelenwinkels het eventueel nog hebben. Tevens kun je aan Pioneer vragen of zij het redelijk vinden dat dit onderdeel zo snel kapot gaat. Wellicht dat zij als fabrikant wat meer service op hun product willen geven. Nee heb je.

Er zijn ook onafhankelijke reparateurs die je er evt. naar zou kunnen laten kijken. Je zou er in elk geval een paar kunnen bellen en vragen wat zij evt. voor je zouden kunnen doen, en voor welke prijs. Dan kun je zelf de afweging maken of je het dat waard vindt.

• Wody
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 05-06 13:23
Hann1BaL schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:01:
Als je dat doet, is dat fout. Uneto-VNI heeft het over gebruiksduur, wat vaak niets met levensduur te maken heeft. Een hoop mensen koopt bijvoorbeeld ieder jaar een nieuwe smartphone, terwijl die makkelijk 3-5 jaar mee gaan.

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:48

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wody schreef op zondag 15 september 2019 @ 01:31:
[...]

Als je dat doet, is dat fout. Uneto-VNI heeft het over gebruiksduur, wat vaak niets met levensduur te maken heeft. Een hoop mensen koopt bijvoorbeeld ieder jaar een nieuwe smartphone, terwijl die makkelijk 3-5 jaar mee gaan.
Dat heeft niets met goed of fout te maken. Daarnaast doe ik niks, want ik werk niet in de branche.

De levensduur van producten is erg uiteenlopend en zal je zelfs per onderdeel moeten toelichten.
Dat is veel te complex en maakt elk garantiegeval en eindeloze discussie.
Het zou voor zowel consument als leverancier geen gek idee zijn om dit gewoon vast te leggen per type apparaat zodat je direct weet waar je recht op hebt.

Pak je voorbeeld van telefoon. Is de levensduur echt we 3 tot 5 jaar of hangt het weer af van de telefoon? Koop een low end of midrange android telefoon en na een paar jaar loop je met een ongepatched apparaat rond waar je je bij kunt afvragen of het gebruik daarvan nog wel verantwoord is. Dit alleen maar om aan te geven dat levensduur een complex vast te stellen eigenschap is en daar hebben we als consument ook niet veel aan.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• Jogai

• Perkouw
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18:04

Perkouw

Moderator General Chat
Het initiële topic was al even geen activiteit meer in. @Shadow_Zero je kan het best een eigen topic starten voor je kwestie. Een topic ''kapen'' zoals nu is niet de bedoeling. :+
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True