Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw(ste) macbook air

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Omdat koffie en een macbook niet goed samen gaan (who knew....) ben ik op zoek naar een nieuwe laptop voor mijn vriendin.

Ze had een macbook air, modeltype 2012, gekocht rond 2014.

Nu voldeed dit oude beestje eigenlijk nog prima, dus is wat dat betreft een upgrade niet noodzakelijk. Wat dat betreft is het dus reasonable om een late 2e generatie (air 7.2) te kopen. Daarmee heb je een kleine upgrade, maar wel 150€ goedkoper dan de 3e generaties (air 8.1 of 8.2).

Mijn grootste punt is: als ik nu een 2e generatie van eind 2017 koop, zit daar een U5300 i5 in. Dit is een broadwell en ondertussen al behoorlijk oud. Is het wel verstandig om zo'n oudje nog nieuw te kopen en hier weer 5 jaar mee verder te gaan? Dan denk ik vooral aan updates vanuit Intel bijvoorbeeld. De air 8.1 heeft bijvoorbeeld een 8210Y, toch weer 4 jaar nieuwere techniek.

[ Voor 4% gewijzigd door WeetIkHetNou op 05-09-2019 09:40 ]

Beste antwoord (via WeetIkHetNou op 06-09-2019 14:51)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
2015 modellen kunnen nog prima mee, Broadwell wil ook nog wel. Probleem is alleen dat je aan het eind van de lifecycle van het apparaat zit. Ze draaien wel 64-bit UEFI, maar hebben bijv. geen SEP en gaan dat ook niet krijgen. De komende macOS release zal er nog prima op draaien, dus qua software (en firmware! want dat bakt Apple zelf en patchen ze mee met de normale update kanalen), en de versie daarna misschien ook nog wel.

Op de lange termijn schuif je eigenlijk het probleem voor je uit, want ook deze MacBook moet een keer vervangen worden, en dat zal dan weer eerder zijn dan een recenter model vervangen moet worden.

Je kan dus kiezen om in 8 jaar 2x een gebruikte te kopen, of 1x een nieuwe.

[ Voor 24% gewijzigd door johnkeates op 05-09-2019 14:32 ]

Alle reacties

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-11 13:06

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De nieuwheid van de techniek zelf is niet zo relevant.
Ik heb ergens nog een oud beestje met een stokoude pentium processor, maar werkt ook nog steeds. Geen snelheidsmonster.

Ga vooral eens benchmarks vergelijken en kijken wat het snelheidsverschil is.
Als je vriendin lang met de macbook gaat doen (met andere woorden: drinken en computer gescheiden houden ;) ) dan kun je ook stellen dat een iets grotere investering dat over die levensduur wel waard is.

De Y-cpu gaat je vooral een betere batterijduur geven, maar het performanceverschil is niet werelds:
https://www.cpubenchmark....Intel-i5-5300U/3402vs2459

Het prijsverschil is waar het om gaat.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 11:44
De i5 5300U is uit januari 2015, dus als deze echt in het model uit eind 2017 zit, vind ik dat al schofterig (ten opzicht van de nieuwprijs destijds).

Wat Hann1BaL zegt: die Y is ietsje sneller, maar vooral zuiniger. Afhankelijk van het prijsverschil zou ik zeker voor de nieuwere gaan.

Overigens: je kunt koffie op zich prima weg krijgen uit toetsenborden: accu eruit, veel water er in en droogblazen met perslucht. Vind je dat te link, kun je een liter gedestilleerd water gebruiken (maakt nooit sluiting). Waar ik begonnen ben met werken, werd het toetsenbord altijd eerst meteen onder de lauwe kraan met een harde straal gehouden. Daarna onder de persluchtleiding met de klep open de boel droog maken.

• WeetIkHetNou
Bedankt voor de tips @PageFault; een collega van mij van de elektronica afdeling is de boel aan het schoonmaken en controleren, wellicht dat er iets te redden valt. Echter ben ik graag goed voorbereid zodat er snel wat nieuws kan komen zodra ik weet dat het niet meer te fixen is.

Qua energieverbruik; als je naar de 8.1 gaat, krijg je daar een hoger resolutie scherm bij, kan me voorstellen dat dat eea ook al teniet doet.

Mijn bedenking zit hem meer in updates/support op een oude proc. Bijv al die catastrofale lekken in intel processoren die de laatste tijd naar boven komen, loop je dan met de 5300 risico dat ze die binnenkort niet meer meenemen in dit soort patches?

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 11:44
Ik denk dat de 5300 al niet meer gepatched wordt/is. Verder is het de vraag tot welke versie macOS je nog kunt gaan. Ook de backwards compatibility bij Apple is eindig heb ik begrepen, oudere mac book (pro's) kunnen de nieuwere versies niet draaien.

Qua security zou ik nooit ouwe meuk gebruiken, maar ja, nieuw(er) is vaak ook duurder :(

Acties:
  • Beste antwoord

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
2015 modellen kunnen nog prima mee, Broadwell wil ook nog wel. Probleem is alleen dat je aan het eind van de lifecycle van het apparaat zit. Ze draaien wel 64-bit UEFI, maar hebben bijv. geen SEP en gaan dat ook niet krijgen. De komende macOS release zal er nog prima op draaien, dus qua software (en firmware! want dat bakt Apple zelf en patchen ze mee met de normale update kanalen), en de versie daarna misschien ook nog wel.

Op de lange termijn schuif je eigenlijk het probleem voor je uit, want ook deze MacBook moet een keer vervangen worden, en dat zal dan weer eerder zijn dan een recenter model vervangen moet worden.

Je kan dus kiezen om in 8 jaar 2x een gebruikte te kopen, of 1x een nieuwe.

[ Voor 24% gewijzigd door johnkeates op 05-09-2019 14:32 ]

• WeetIkHetNou
Dan zou het dus maar het nieuwste model moeten worden.

Gelukkig (!!!) kan ik melden dat het oude beestje het overleefd heeft na uitgebreide schoonmaak. Erg blij mee, kan er flink wat euro in de portomonnee blijven ;).

In iedergeval bedankt voor de reacties.
Pagina: 1