Toon posts:

Einde van desktop in zicht? *

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• rutgergron
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 02-12 17:22
Nu Stadia eraan zit te komen vraag ik mij af of desktop gaming op den duur niet ophoudt. Ik zou het doodzonde vinden als dit zou gebeuren. Ik zie het wel gebeuren namelijk en vind het een zorgelijke ontwikkeling en voor mij persoonlijk geen vooruitgang.

De hele charme van het samenstellen van een desktop verdwijnt en de ontwikkelingen ervan.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Gelukkig worden desktops voor meer dingen gebruikt dan alleen gamen. Ik denk dat de desktop voorlopig nog niet gaat verdwijnen.

• Ruudox
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 03-12 19:03
ik betwijfel het heel hard.
Denk als stadia mee een kleine bedreiging voor de consoles gaat worden.
je ziet hier met zoveel factoren he. maandprijs/latancy/kosten games altijd internet nodig

• rutgergron
Nu misschien nog, maar over pakweg 10a15 jaar? Niemand kon ook denken dat je films zou kunnen streamen in fullhd nu is het de normaalste zaak van de wereld. Met gamen zal straks hetzelfde zijn.

• Ruudox
klopt over 15 jaar sluit ik niks uit, maar denk dan dat je dan meer doelt op cloud gaming in plaats van stadia.
zoals xcloud / nvidia gamestream enz.

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22:30
Ja, dat ligt wel aan de internetsnelheid overal. We lopen in Nederland nog voorop, maar in andere landen (bijvoorbeeld de VS) nog niet. Games fatsoenlijk streamen heeft pas zin als je een goeie betrouwbare verbinding hebt.

Hoe dat over 10 jaar is, goeie vraag.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 20:55
Ik begrijp het ook niet echt, zoveel anders is Stadia toch niet tov bestaande cloud gaming platforms, behalve dat er om één of andere reden een enorme hype omheen is. Natuurlijk, het heeft wat leuke gimmicks erbij, zoals dat je zo kan switchen tussen devices. Maar dat gaat niet cloud gaming maken of breken.

Zou me niks uitmaken als ik geen desktop hoef samen te stellen meer, en het blokkeert op zijn minst een gedeelte van de cheaters. Tegelijk heb ik al zovaak gelezen dat desktop gaming echt gaat ophouden, en geen enkele keer is het nog gebeurd. Laat Google eerst maar eens bewijzen dat ze het 5 jaar volhouden met Stadia zonder er maar geld in te blijven gooien (gezien het uiteindelijk toch winst moet draaien), dat kwaliteit en latency redelijk is, en dat ze uberhaupt niet de stekker eruit trekken, wat Google met regelmaat doet.

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 00:19
Hetzelfde als dat streamen echt BD of 4k BD gaat vervangen voorlopig. Het zal heus kunnen, maar je zegt het zelf al. Streamen van 1080p is te doen. Maar bedenk je ook dat een echte 4k BD een veel hogere stream nodig heeft dan wat er nu in 4k over het internet geduwd wordt.

Idem voor hoge resolutie games. Ik ben er iig voorlopig nog niet van overtuigd dat ik geen gamepc meer nodig heb. Daarnaast met online shooters e.d. heb je toch een zo laag mogelijke latency nodig.

Daarnaast als je ziet dat glas niet overal uitgerold wordt. Daarentegen een Ziggo gaat wel steeds verder met snelheden op de kabel.

[Voor 12% gewijzigd door Arunia op 05-09-2019 09:22]

• FrankoNL
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 00:27
Uiteindelijk zullen cloud based services wel de standaard worden. Dit zal echter nog wel even duren. Maar het einde van de desktop? Dat denk ik niet.

Ik trek een beetje de vergelijking met paarden. 150 jaar geleden waren paarden het vervoermiddel / werktuig bij uitstek. Toen de auto kwam is de rol van het paard veranderd, het is nu namelijk een recreatiedier. Zo'n zelfde ontwikkeling zal de desktop ook doormaken. De liefhebber zal de desktop blijven gebruiken maar het marktaandeel zal worden opgeslokt door cloud based services. Je ziet het nu al gebeuren met het streamen van video.

• mercapto
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 28-11 07:18
Meh.
Laptops(etc), Barebones, All-in-one's...
Allemaal oplossingen die de desktop overbodig zouden maken.
Modulariteit is in veel markten niet populair, maar de desktop glorieert nog steeds op de PC markt.

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 02:36

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hoeveel games zijn er op de PC beschikbaar, hoeveel games zijn er op stadia beschikbaar, zolang die 2 cijfers niet eens in de buurt komen van elkaar.. gebeurd er helemaal niets.

Ergens wel humor dat zulke toekomstkijkers nu pas beginnen, dat het nu pas een hype is, ondanks zulke diensten al jaren bestaan. 10 jaar geleden was het VR, 15 jaar geleden de laptop, was ergens ook nog wel eens de mobiel. Zal de toekomst anders zijn? Natuurlijk, maar verre van zo extreem.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 03-12 19:45

Tens

functie elders

mercapto schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:26:
Meh.
Laptops(etc), Barebones, All-in-one's...
Allemaal oplossingen die de desktop overbodig zouden maken.
Modulariteit is in veel markten niet populair, maar de desktop glorieert nog steeds op de PC markt.
eh, wereldwijde verkoop desktops
2010 157 miljoen,
2018 95 miljoen......

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Ik heb eigenlijk geen zin in een desktoploze 'pc'. Dat is het einde van de vrijheid voor de gebruiker. Je kan verwachten dat je dan overal abbo's voor moet gaan afsluiten. Wil je een spel spelen, dient zich een privésituatie voor, aantal weken later wil je weer verder, hoppa spel weg, want de muzieklicentie verlopen.

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:34
Ivysaur schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:35:
Ik heb eigenlijk geen zin in een desktoploze 'pc'. Dat is het einde van de vrijheid voor de gebruiker. Je kan verwachten dat je dan overal abbo's voor moet gaan afsluiten. Wil je een spel spelen, dient zich een privésituatie voor, aantal weken later wil je weer verder, hoppa spel weg, want de muzieklicentie verlopen.
Het haalt inderdaad een stuk vrijheid weg, maar levert ook zeker voordelen op.
Ik zie niet in hoe een onwikkeling van cloudgaming de desktop pc zou laten verdwijnen. Er zijn zat andere redenen om een desktop te hebben (al dan niet zakelijk).

De voordelen darentegen zijn wel dat je ipv 1500 euro aan je dikke game pc uit te geven, je wellicht ook wel 500 euro klaar kunt zijn. Daar kun je een heleboel jaren dergelijke diensten voor afnemen.

De reden, ik vind het jammer want dan kan ik niet meer een pc in elkaar zetten in puur een stukje sentiment, wat (nagenoeg) geen enkele ontwikkeling in de weg zal zijn.

geeft geen inhoudelijke reacties meer⛔ Check het standpunt van Tweakers over JOUW privacy in de link.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tens schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:33:
[...]

2010 157 miljoen,
2018 95 miljoen......
Wat is daaruit je conclusie dan? Even random:
-mensen kopen geen 'merk prebuilds' meer
-mensen doen langer met hun PC
-mensen upgraden hun PC met losse onderdelen (zie verkopen AMD/Nvidia/Intel)
-mensen gaan voor custom builds
-mensen zijn voor gaming laptops gegaan
-mensen kochten consoles
-mensen kochten meer tweedehands

Je hebt werkelijk niets aan 2 cijfertjes.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Tens

Tens

functie elders

SinergyX schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:47:
[...]

Wat is daaruit je conclusie dan? Even random:
-mensen kopen geen 'merk prebuilds' meer
-mensen doen langer met hun PC
-mensen upgraden hun PC met losse onderdelen (zie verkopen AMD/Nvidia/Intel)
-mensen gaan voor custom builds
-mensen zijn voor gaming laptops gegaan
-mensen kochten consoles
-mensen kochten meer tweedehands

Je hebt werkelijk niets aan 2 cijfertjes.
Inderdaad de stijging aan verkopen van laptops en tablets hebben er ook niks mee te maken waarschijnlijk.

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 03-12 17:39

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Tens schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:33:
[...]

2010 157 miljoen,
2018 95 miljoen......
Je moet het ook per markt bekijken:
Hoe zit het met de gaming markt?

Hoewel deze nummers natuurlijk wel wat zeggen, wordt er veel vergeten dat bedrijven al meer naar laptops zijn gegaan vs desktops.
Waar mensen vroeger een internet PC hadden staan, hebben ze nu een internet laptop. Die desktopmarkt verdwijnt gewoon hard.

Maar de gamingmarkt is heel anders. Daar is de daling echt niet in dezelfde ordegrootte, maar ik heb de data niet voorhande.

10-15 jaar is een lange tijd in computerland, dus misschien dat het wel verandert. Vergeet niet dat soms zaken weer terug van cloud naar device gaan, als dat efficienter is (spraakherkenning op mobiele devices is een voorbeeld.)

Voorlopig is er gewoon nog een goede game PC markt.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• rutgergron
Daarentegen niet alleen cloudgaming, maar ook dat je vroeger echt naar de winkel fietst om een game te kopen die er volledig op stond. Zelfde voor e-reading, streaming van films/series. Al deze ontwikkelingen hoeft voor mij niet. Alles online, digitaal ... Tuurlijk kan je nog boeken, dvds, games kopen alleen het is niet te vergelijken als met wat het was.

Tijden zijn veranderd in voor mij op een negatieve manier. Het is allemaal digitaal en het fysiek bezitten steeds minder. De charme is weg, het gaat allemaal te makkelijk.

[Voor 11% gewijzigd door rutgergron op 05-09-2019 09:55]

• Pykow
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 03-12 15:11

Pykow

Pykow Gaming | BuG

Verkoop desktops loopt inderdaad terug omdat we steeds meer mobiel willen zijn.
We gaan dus eerder voor Laptops of tables.
Daarnaast moeten we ook eerlijk zijn dat de hardware steeds langer mee gaat.
Vroeger was een PC van 3 jaar oud al een oldtimer aan het worden.
Tegenwoordig kan je veel langer met een PC doen.

Desktop is niet alleen maar voor gaming, maar ook gewoon voor office werkzaamheden etc.
Mensen die geen games spelen, zullen tegenwoordig lang met hun desktop vooruit kunnen.
Wij hebben hier op kantoor ook PC's van 5 jaar of ouder (wel geupgrade naar Windows 10) en draait prima voor wat diegene daarmee "moet" doen.

Streaming klinkt leuk, maar zelfs in ons kikkerlandje heb je gebieden waarbij je niet genoeg snelheid hebt om te kunnen streamen. Denk maar eens aan Boeren die redelijk afgelegen liggen en alleen maar Farm simulator 2019 offline kunnen spelen in hun vrije tijd ;)

Wat ik juist meer zie gebeuren is dat Xbox en Windows steeds meer hetzelfde gaan worden.
Dat is nu namelijk al gaande met hun xbox pass en de games die daarop uitkomen.

Pykow Gaming | Twitter | Twitch | YouTube

• Ruudox
ik vind persoonlijk digitale films/series/games/boeken zoveel beter

- geen ruimte
- sneller in bezit
- minder mee tenemen
- geen schijfjes die defect kunnen

maar ik denk dat we een beetje afdwalen nu wat is eigenlijk contcreet je vraag?
stadia, cloud gaming digitale media. subscriptions, of de technologische vooruitgang.
of ben je bang om dat dingen veranderen? @rutgergron

• Tens

Tens

functie elders

Desktops zijn in thuissituaties, behalve voor gaming, al jaren overkill. Voor persoonlijk gebruik (bankieren filmpje kijken etc) voldoen zelfs de meeste tablets tegenwoordig.

Betekent dat het einde voor desktops? Workstations zullen nog wel een tijdje nodig zijn, maar kantoordesktops worden ook meer en meer verdrongen door kleinere. Ik bouw binnenkort een nieuwe AMD pc, niet omdat ik hem nodig heb, maar gewoon omdat het kan.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Pykow schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:54:

Desktop is niet alleen maar voor gaming, maar ook gewoon voor office werkzaamheden etc.
Mensen die geen games spelen, zullen tegenwoordig lang met hun desktop vooruit kunnen.
Wij hebben hier op kantoor ook PC's van 5 jaar of ouder (wel geupgrade naar Windows 10) en draait prima voor wat diegene daarmee "moet" doen.
Mee eens. Ik zie zelf dat laptops binnen ons bedrijf meestal vervangen worden na de 3jr garantieperiode terwijl de desktops eenvoudig 6 jaar meegaan.

Zeker in werkomgevingen zie je vooral de trend naar apparaatonafhankelijk werken: Het maakt niet uit wat je gebruikt: mobiel, tablet of computer (Mac/Windows): je kunt bij al je data en je kunt er alles mee doen. Voor veel werkzaamheden zijn de apparaten gewoon snel genoeg, denkend aan browserwerk (SaaS apps), en office applicaties.

Wederom iets wat vervanging minder noodzakelijk maakt: Het werkt wel en je vertrouwt niet langer op 1 apparaat.

De gamingmarkt op zich is ook heel erg veranderd. Je kunt je tijd en geld maar 1 keer spenderen: Er is nu veel meer mobile gaming bij gekomen.

[Voor 6% gewijzigd door Hann1BaL op 05-09-2019 10:31]

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:52

T-Infinity

Heen en weer....

Tens schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:58:
Desktops zijn in thuissituaties, behalve voor gaming, al jaren overkill. Voor persoonlijk gebruik (bankieren filmpje kijken etc) voldoen zelfs de meeste tablets tegenwoordig.

Betekent dat het einde voor desktops? Workstations zullen nog wel een tijdje nodig zijn, maar kantoordesktops worden ook meer en meer verdrongen door kleinere. Ik bouw binnenkort een nieuwe AMD pc, niet omdat ik hem nodig heb, maar gewoon omdat het kan.
Voor een grote groep gebruikers heb je wel een punt ja.
Maar als je iets serieuzer bezig bent met computers/techniek/hobby is die desktop toch wel essentieel, alleen al vanwege de ergonomie. Moet er niet aan denken alles op een tablet of ander mobiel apparaat te moeten doen. Kan me toch niet voorstellen dat de gemiddelde tweakers zijn desktop vaarwel zegt. Nu is dat geen hele grote groep natuurlijk.

• Sissors
rutgergron schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:54:
Tijden zijn veranderd in voor mij op een negatieve manier. Het is allemaal digitaal en het fysiek bezitten steeds minder. De charme is weg, het gaat allemaal te makkelijk.
Gefeliciteerd, je bent officieel een oude lul :P
Tens schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:58:
Wat is overkill? Uiteraard hebben tablets en laptops voordelen. Aan andere kant, als er één ding relatief dood is dan is het wel de tablet markt. Natuurlijk, ze zijn er nog, en ze hebben hun use cases, maar het is niet gelopen zoals verwacht.

Maar een desktop sluit je aan op minstens een 24" scherm, een laptop heeft hooguit een 17" scherm. En een desktop kan ook een heel simpel PC'tje zijn.

[Voor 50% gewijzigd door Sissors op 05-09-2019 10:19]

• Pykow
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 03-12 15:11

Pykow

Pykow Gaming | BuG

rutgergron schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:54:
Daarentegen niet alleen cloudgaming, maar ook dat je vroeger echt naar de winkel fietst om een game te kopen die er volledig op stond. Zelfde voor e-reading, streaming van films/series. Al deze ontwikkelingen hoeft voor mij niet. Alles online, digitaal ... Tuurlijk kan je nog boeken, dvds, games kopen alleen het is niet te vergelijken als met wat het was.

Tijden zijn veranderd in voor mij op een negatieve manier.
Met mijn 29 jaar voel ik mij soms ook al een oude meneer.
Ik ben consultant van een groot ERP systeem en veel bedrijven die de software echt nodig hebben, denken toch allemaal dat het een appje is die je even download.
Als je dan online geen video handleiding hebt, dan heb je direct een verschrikkelijke slechte software.
Terwijl wij gratis trainingen geven, uitgebreid nieuwe ontwikkelingen beschrijven en behulpzame helpdesk hebben. maar omdat ze niet iedere seconde online een filmpje kunnen zien, dan ben je waardeloos.
omdat alles maar online en digitaal op iedere seconde benaderbaar moet zijn.

Daar hebben wij het meeste last van in de nieuwe ontwikkeling van alles digitaal en online.
Ze vergeten even waarom je een ERP systeem nodig hebt, namelijk voor je hele bedrijfsvoering en professionaliseren van je eigen firma. 80% van de consument snappen dit niet.
Gebruiken liever 20 losse appjes (wat in totaal veel meer geld kost), dan 1 degelijk systeem.

Ik ben dus ook wel negatief over alles online en digitaal.
of zelfs de niet ICT'ers die denken dat CLOUD betekend: Ow, dan hoef ik niets te installeren en dan kan ik dat via mijn internet explorer raad plegen ?
Leer aub wat cloud betekend.
Nee je bent niet afhankelijk van 1 werkplek of 1 locatie, maar je moet sommige grote ERP systemen nog steeds installeren op je werkplek. Desktop of laptop maakt dan niet uit.
IPV dat je als gebruiker op icoontje A klikt, klik je op icoontje B goh wat een verschil.

======================
Misschien mijn opmerking / reactie niet direct te maken met "einde van desktop" , maar wel als reactie op het feit dat alles digitaal en online gaat en daardoor desktops eventueel komen te vervallen.

Misschien ben ik ook ouderwets door te denken dat ik een desktop op mijn werk juist fijner vindt dan een laptop te hebben. (ok, ik heb nu een laptop omdat ik als consultant ook vaak buiten kantoor ben).
het is juist fijn je eigen bureau te hebben (beetje zelf aankleden) en als je werk afgerond hebt, gewoon lekker naar huis kan gaan en prive en werk kunt gaan scheiden.
Ik veracht van mijn collega's en eigen het team onder mij dat ze zich 110% inzetten voor het bedrijf en beoordeel iemand op zijn resultaten en niet op zijn werktijden.
Heb al genoeg vrienden zien stressen of burnout zien krijgen doordat ze overal doorwerken.
want ja geen vaste desktop, alles in de cloud en dus overal gaat het maar door en daar profiteren de bazen weer van.

Pykow Gaming | Twitter | Twitch | YouTube

• DoubleYouPee
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 00:08
Stadia? Nee dankje

- Latency/inputlag
- 3440x1440 @ 100hz streamen met fatsoenlijke kwaliteit? Dacht het niet
- Altijd online
- Subscription
- Nog minder 'eigenaar' dan iets op Steam

Mijn desktop blijft nog wel even. In 2020 weer een nieuwe!

[Voor 14% gewijzigd door DoubleYouPee op 05-09-2019 10:22]

• Tens

Tens

functie elders

T-Infinity schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:05:
Voor een grote groep gebruikers heb je wel een punt ja.
Maar als je iets serieuzer bezig bent met computers/techniek/hobby is die desktop toch wel essentieel, alleen al vanwege de ergonomie. Moet er niet aan denken alles op een tablet of ander mobiel apparaat te moeten doen. Kan me toch niet voorstellen dat de gemiddelde tweakers zijn desktop vaarwel zegt. Nu is dat geen hele grote groep natuurlijk.
Sissors schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:17:

Maar een desktop sluit je aan op minstens een 24" scherm, een laptop heeft hooguit een 17" scherm. En een desktop kan ook een heel simpel PC'tje zijn.
Moet er niet aan denken op een 14" te moeten werken. 2 keer 24"is toch wel het minimum... Maar dat kan eigenlijk ook gewoon met een Nuc.

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:08
Met de prijzen die ze bij Google willen gaan rekenen voor Stadia kun je er vanuit gaan dat dit gewoon flopt. Ook lopen mensen wereldwijd nog tegen bandbreedte problemen, latency en datalimieten aan dus voorlopig gaat stadia het zelf nog heel lastig krijgen om concurrerend te zijn voor consoles laat staan voor de next-gen consoles.

Desktops zullen echt niet verdwijnen, al was het maar omdat die voor veel meer gebruikt worden dan alleen gaming maar er zal altijd een vraag blijven naar high end gaming hardware.

Cloud gaming in het algemeen zal IMHO altijd een niche markt blijven tenzij het echt véél goedkoper is dan lokaal gaming, wellicht dat de echte casual gamers dan eerder voor cloud gaming zullen kiezen.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Metro2002 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:30:
Met de prijzen die ze bij Google willen gaan rekenen voor Stadia kun je er vanuit gaan dat dit gewoon flopt. Ook lopen mensen wereldwijd nog tegen bandbreedte problemen, latency en datalimieten aan dus voorlopig gaat stadia het zelf nog heel lastig krijgen om concurrerend te zijn voor consoles laat staan voor de next-gen consoles.

Desktops zullen echt niet verdwijnen, al was het maar omdat die voor veel meer gebruikt worden dan alleen gaming maar er zal altijd een vraag blijven naar high end gaming hardware.

Cloud gaming in het algemeen zal IMHO altijd een niche markt blijven tenzij het echt véél goedkoper is dan lokaal gaming, wellicht dat de echte casual gamers dan eerder voor cloud gaming zullen kiezen.
Het grote probleem is dat mensen doorgaans niet zo goed zijn met kosten vergelijken. Het lijkt allemaal erg duur, maar is dat wel zo? De afschrijving op PC hardware van een high end game PC is niet mals. Alleen ervaren mensen eenmalige grote aankopen vs maandelijkse lasten anders. Voor je portemonnee aan het eind is het maar de vraag wat beter is.
Sissors schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:17:
[...]

Gefeliciteerd, je bent officieel een oude lul :P

[...]

Wat is overkill? Uiteraard hebben tablets en laptops voordelen. Aan andere kant, als er één ding relatief dood is dan is het wel de tablet markt. Natuurlijk, ze zijn er nog, en ze hebben hun use cases, maar het is niet gelopen zoals verwacht.

De tabletmarkt is niet dood. Deze is tegen de verwachting in snel gestagneerd. Dat komt niet door het tegenvallende gebruik van tablets, maar door de levensduur van tablets die eerder werd geschat op "hetzelfde als een mobiele telefoon" maar nu blijkt deze gewoon 5 jaar prima te werken voor je web apps en je streaming.

Het was kort een snelgroeiende markt.

Je ziet ook een andere trend: Het vervangen van de markt: Tablets die volledig PC zijn (Surface Pro) en straks muisondersteuning op je iPad. Dan is het verschil met een laptop erg klein.

[Voor 32% gewijzigd door Hann1BaL op 05-09-2019 10:40]

• Sissors
Gratis full HD, en voor €10 per maand 4k 60FPS, dat valt toch wel mee? Mijn probleem er eerder mee is dat dit leuk is om aan het begin gebruikers te krijgen en de concurrentie de markt uit te drukken, maar het niet houdbaar is.

Daar komt bovenop dat een Vega56 echt het gemiddelde moderne spel niet in 4k 60FPS trekt. Dus ik vraag me sterk af in hoeverre dat gewoon upscaling gaat zijn.

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:08
Hann1BaL schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:36:
[...]

Het grote probleem is dat mensen doorgaans niet zo goed zijn met kosten vergelijken. Het lijkt allemaal erg duur, maar is dat wel zo? De afschrijving op PC hardware van een high end game PC is niet mals. Alleen ervaren mensen eenmalige grote aankopen vs maandelijkse lasten anders. Voor je portemonnee aan het eind is het maar de vraag wat beter is.
Het punt bij Stadia is dat je én een abonnement hebt én de games alsnog voor de volle mep moet aanschaffen, het is geen Netflix kloon waarbij je toegang krijgt tot een bibliotheek vol games. Je bespaart je er alleen de aanschaf van een console of game pc mee. Al moet je geloof ik zelfs nog wat basishardware hebben voor stadia (iets van 80 euro).
Sissors schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:37:
Gratis full HD, en voor €10 per maand 4k 60FPS, dat valt toch wel mee?
Daar komen de games dus nog bij.

[Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 05-09-2019 10:40]

• Droefsnoet
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 15-03 12:44
Ik ken VR nog uit de jaren 90 van de vorige eeuw. Werd toen regelmatig in films gebruikt, zelfs in de comic Thanos Quest waar Thanos de Infinity Stones bemachtigd, was zijn laatste obstakel een VR game. Een vreemd concept in een verder kosmisch verhaal. En dan hebben we het over 1990. Inmiddels zijn we 30 jaar verder en is VR nog steeds een niche.

Met het 'einde in zicht' verwacht ik dat iets binnenkort verdwijnt, niet dat het alsnog 30 jaar duurt.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Metro2002 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:39:
[...]

Het punt bij Stadia is dat je én een abonnement hebt én de games alsnog voor de volle mep moet aanschaffen, het is geen Netflix kloon waarbij je toegang krijgt tot een bibliotheek vol games. Je bespaart je er alleen de aanschaf van een console of game pc mee. Al moet je geloof ik zelfs nog wat basishardware hebben voor stadia (iets van 80 euro).

[...]

Daar komen de games dus nog bij.
Maar die games moet je anders ook kopen voor je Game PC.
Je moet dus afschrijving en kosten van je desktop PC afwegen tegen:
Maandelijkse kosten en eenmalige kosten van Stadia

Daarnaast zijn er natuurlijk andere factoren die spelen zoals:
Altijd online
Controller
Latency (alhoewel dit voor veel games en gamers echt niet zo'n heel groot breekpunt hoeft te zijn.)

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 03-12 15:20
Hann1BaL schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:42:
[...]
Je moet dus afschrijving en kosten van je desktop PC afwegen tegen:
Maandelijkse kosten en eenmalige kosten van Stadia
Inderdaad. Een goede game pc kost je zo € 1500. Daar kun je aardig wat maanden Stadia voor aanschaffen. Er zitten nog een hele hoop maren en mitsen aan, I know, maar ik vind Stadia best een goede deal.

[Voor 12% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 05-09-2019 10:50]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Droefsnoet schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:39:
[...]

Ik ken VR nog uit de jaren 90 van de vorige eeuw. Werd toen regelmatig in films gebruikt, zelfs in de comic Thanos Quest waar Thanos de Infinity Stones bemachtigd, was zijn laatste obstakel een VR game. Een vreemd concept in een verder kosmisch verhaal. En dan hebben we het over 1990. Inmiddels zijn we 30 jaar verder en is VR nog steeds een niche.

Met het 'einde in zicht' verwacht ik dat iets binnenkort verdwijnt, niet dat het alsnog 30 jaar duurt.
Ik ken VR ook uit 90's, arcadehal Scheveningen (was 2 of 5 gulden toen), maar ik refereerde eerder naar de 'hype' en de 'OMG DOOM!!!one!1' momenten dat een andere markt volgens zeggen compleet zou verdwijnen.

Met een tijdspanne van 30 jaar vraag ik me dan af of je nog echt iets 'ten dode op geschreven' kan noemen, of gewoon gevolg van technologische vooruitgang (zoals stoommachines, etc), waar het 1 niet zozeer het ander vervangt, maar gewoon opvolgt. Als je je tijdspanne maar groot genoeg maakt, kan je dit op bijna elk aspect loslaten en je 'gelijk' halen.
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:50:

Inderdaad. Een goede game pc kost je zo € 1500. Daar kun je aardig wat maanden Stadia voor aanschaffen. Er zitten nog een hele hoop maren en mitsen aan, I know, maar ik vind Stadia best een goede deal.
We praten hier 1080 resolutie, heb je écht geen 1500 euro voor nodig, zeker niet als je tweedehands gaat.

[Voor 15% gewijzigd door SinergyX op 05-09-2019 10:51]

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik heb al 5 jaar geen desktop meer. Maar geen idee of ik een voorbeeld voor de toekomst ben.

Heeeeeel af en toe mis ik wel even een laptop maar niet voldoende om er een aan te gaan schaffen.

Doe eigenlijk alles op mijn telefoon of tablet en voor de verdwaalde game start ik de PS4 op.

De die hard gamer zal ws een desktop houden maar voor die 4 of 5 spellen die ik per jaar doe is het niet nodig.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
https://invite.bestsecret.nl/VAQ-JLR-89U

• PaRaDoX4
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 03-12 08:58

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

SinergyX schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:50:
[...]

[...]

We praten hier 1080 resolutie, heb je écht geen 1500 euro voor nodig, zeker niet als je tweedehands gaat.
hij heeft het over stadia aanschaffen. Dus dan gaat het automatisch over 4K 60 fps 5.1 surround.
gratis/basic variant is inderdaad 1080p 60 fps

[Voor 6% gewijzigd door PaRaDoX4 op 05-09-2019 10:55]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

PaRaDoX4 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:55:
[...]

hij heeft het over stadia aanschaffen. Dus dan gaat het automatisch over 4K 60 fps 5.1 surround.
gratis/basic variant is inderdaad 1080p 60 fps
Dan is nog maar de vraag wat Stadia daadwerkelijk laat zien op die resolutie, ik kan je zo 4 games noemen die enkel met serieus high-end spul die specs kan halen, 99% zeker dat jij niet zulke hardware tot je beschikking krijgt.

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 00:19
Wat het de afgelopen jaren ook is geweest wat de desktop verkoop drukte was dat het allemaal niet zo snel beter werd en al helemaal niet een heel stuk beter. Draai nu nog best goed op mijn i7 3770k met alleen een upgrade naar de R9 290x. Nu zijn dat wel high end hardware geweest toen, maar toch.
Voor 4k uiteraard of VR wordt het hem niet, maar 1440p gaat gewoon goed. Weinig drang om mijn pc up te graden.

• DoubleYouPee
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:50:
[...]

En waar ga je Stadia dan op streamen/mee besturen?

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 03-12 15:20
DoubleYouPee schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:45:
[...]
En waar ga je Stadia dan op streamen/mee besturen?
Ik had het over alleen de kast. Mijn game desktop kostte zo'n € 1500 zonder rand apparatuur. Als ze werkelijk 4k 60 FPS kunnen leveren voor € 10 per maand vind ik dat niet veel geld. Een desktop kun je meer op en games op Stadia zijn niet werkelijk je bezit, dat zijn zeker valide punten om niet voor Stadia te gaan. Het enige wat ik wil zeggen is dat ik de kosten mee vind vallen en het best een goede deal vind voor mensen die geen nieuwe game pc willen aanschaffen.

• DoubleYouPee
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:49:
[...]

Ik had het over alleen de kast. Mijn game desktop kostte zo'n € 1500 zonder rand apparatuur. Als ze werkelijk 4k 60 FPS kunnen leveren voor € 10 per maand vind ik dat niet veel geld. Een desktop kun je meer op en games op Stadia zijn niet werkelijk je bezit, dat zijn zeker valide punten om niet voor Stadia te gaan. Het enige wat ik wil zeggen is dat ik de kosten mee vind vallen en het best een goede deal vind voor mensen die geen nieuwe game pc willen aanschaffen.
4k60fps zegt niet alles.
Met welke bitrate? en hoeveel latency?

Anders kun je het beter vergelijken met een PC/console die gewoon 1080p60 is en met een controller. Dan zit je denk ik op dezelfde ervaring.

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 03-12 17:52
De desktop is al jaren doordverklaard, maar ik zie er rondom mij toch nog steeds staan.

Op kantoor heeft iedereen zijn/haar eigen desktop.
Thuis heb ik ook nog eentje gekocht vorig jaar.

Een PC is meer dan een gameconsole...

Het aandeel desktops zal blijven zakken, maar verdwijnen zie ik ze niet.

• Rob Krauts
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-12 15:09
Stadia zal best leuk zijn voor degene die geen krachtige computer hebben en tóch (overal) willen gamen. Overal is wel een bijkomend voordeel van Stadia: Progressie wordt in de cloud opgeslagen en je kunt overal je spelletje spelen. In de trein, op vakantie, in de tuin.

Desktop is vooral voor degene die een stapje meer willen dan hetgeen dat Stadia te bieden heeft: niet alle games zijn op Stadia verkrijgbaar en de performance die de computer kan halen zal beter zijn dan dat van Stadia.

Ik heb zelf eens gespeeld met GeForce NOW en dan ook de cloud variant. Het is leuk voor de meer casual games die niet een hoge reactiesnelheid vereisen (bijvoorbeeld Dark Souls), maar Rocket League bijvoorbeeld was voor mij niet te doen.

Ontwikkelaars verdienen m.i. altijd nog goed aan de verkoop van digitale / fysieke exemplaren, dus ik verwacht dat dit nog een lange tijd zal blijven bestaan, ondanks de opkomende diensten van cloud gaming.

• Knetterhard
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 03-12 12:23

Knetterhard

Dedicated

Hann1BaL schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:52:
[...]

Je moet het ook per markt bekijken:
Hoe zit het met de gaming markt?

Hoewel deze nummers natuurlijk wel wat zeggen, wordt er veel vergeten dat bedrijven al meer naar laptops zijn gegaan vs desktops.
Waar mensen vroeger een internet PC hadden staan, hebben ze nu een internet laptop. Die desktopmarkt verdwijnt gewoon hard.

Maar de gamingmarkt is heel anders. Daar is de daling echt niet in dezelfde ordegrootte, maar ik heb de data niet voorhande.

10-15 jaar is een lange tijd in computerland, dus misschien dat het wel verandert. Vergeet niet dat soms zaken weer terug van cloud naar device gaan, als dat efficienter is (spraakherkenning op mobiele devices is een voorbeeld.)

Voorlopig is er gewoon nog een goede game PC markt.
Die aantallen zeggen eigenlijk helemaal niets. Desktops zijn tegenwoordig veel krachtiger dan dat ze vroeger waren en heb je dus minder snel een upgrade nodig.

Verder zal cloud computing altijd latency houden, ik vraag me af of ze dat in de toekomst kunnen oplossen. Een vertraging van 0.1ms kan het verschil al maken, zeker als je competitive games speelt.

[Voor 8% gewijzigd door Knetterhard op 05-09-2019 12:45]

NZXT H710i - Asus Strix X570-E Gaming - Ryzen 9 5950X - 64GB G.Skill Trident Z F4 - 1TB Samsung 980 PRO M.2 - Asus GeForce RTX 3090 ROG Strix Gaming OC 24G - https://www.3dmark.com/3dm/55080463

• rutgergron
Weet niet of Stadia wel zo voordelig is heb een i7 920 first gen van 2011, nu heb ik sinds half jaartje vervangen voor 980x chip en een 1070 8gb gpu 2de hands via Marktplaats. Alles loopt als een tierelier en kan battlefield en andere games op Ultra draaien.

Daarentegen vind ik gamen vanaf de bank he-le-maal niks, zit liever achter een bureau te kijken naar een 27" monitor. Eén keer console geprobeerd snel weer de deur uitgedaan. Voordeel van desktop is ook alles-in-1.

Dit bedoel ik niet lullig en iedereen over één kam te scheren maar een groot deel van de mensen met een console zijn vaak ook wat meer het simpele volk. Los van de gene die daarnaast ook een desktop hebben.

• Mr. Blonde
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 03-12 18:44
rutgergron schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:28:
Weet niet of Stadia wel zo voordelig is heb een i7 920 first gen van 2011, nu heb ik sinds half jaartje vervangen voor 980x chip en een 1070 8gb gpu 2de hands via Marktplaats. Alles loopt als een tierelier en kan battlefield en andere games op Ultra draaien.

Daarentegen vind ik gamen vanaf de bank he-le-maal niks, zit liever achter een bureau te kijken naar een 27" monitor. Eén keer console geprobeerd snel weer de deur uitgedaan. Voordeel van desktop is ook alles-in-1.

Dit bedoel ik niet lullig en iedereen over één kam te scheren maar een groot deel van de mensen met een console zijn vaak ook wat meer het simpele volk. Los van de gene die daarnaast ook een desktop hebben.
Vandaar dat mijn PS4 gewoon op mijn buro staat en aan mijn monitor hangt 8)

De uitspraak dat console gamers simpeler zijn mist onderbouwing en je lijkt hierdoor nu zelf simpel :+

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22:52
@rutgergron Dat laatste slaat he-le-maal nergens op.

[Voor 14% gewijzigd door Jorgen op 05-09-2019 14:55]

• rutgergron
Ik bedoel meer van dat veel mensen met een console niet eens weten waar je het over hebt als je begint over fps, framerate, etc. Laat staan als je begint over desktop. Dit is niet generaliserend bedoelt maar iets wat mij gewoon opvalt.

• Sniffels
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 03-12 14:27
Datacenter in Rotterdam is druk bezig met EA om soort van VDI streaming dienst op te zetten. ThinClient gaming.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:52

T-Infinity

Heen en weer....

rutgergron schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:57:
Ik bedoel meer van dat veel mensen met een console niet eens weten waar je het over hebt als je begint over fps, framerate, etc. Laat staan als je begint over desktop. Dit is niet generaliserend bedoelt maar iets wat mij gewoon opvalt.
Mss niet zo bedoeld. Maar het is wel generaliserend.

Wat je dus bedoelt te zeggen is: Mensen met een console hebben minder affiniteit met de techniek en de details. Dat is toch heel wat anders dan ze als simpel volk neer zetten :o . Gewoon een andere interesse.

• Raem
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 07:27
rutgergron schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:57:
Dat is hetzelfde. Snap je het zelf wel? :+

https://psnprofiles.com/RaemNL

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Sniffels schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:58:
Datacenter in Rotterdam is druk bezig met EA om soort van VDI streaming dienst op te zetten. ThinClient gaming.
Dat is niet echt een vervanging an sich, je hebt enkel geen top hardware meer nodig, enkel een simpel PCtje dat een stream beetje rap op het scherm kan gooien en muis/keyboard input heeft.

• bram1984
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Lijkt me sterk. Een desktop heeft zoveel voordelen ten opzichte van streaming.

Geen inputlag
Goedkopere software
Veel meer aanbod in software
Geen abonnement nodig (tenzij je op 1080p met stereo geluid wilt gamen)
Meer tweak mogelijkheden in de settings

PC's en consoles gaan voorlopig nergens naartoe
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee