Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:16
Momenteel hebben wij 14 zonnepanelen op ons dak liggen. LG 300N1C Full Black (300 Watt). Deze zijn aangesloten op een Solaredge SE4000. We dachten dat we op het ZZW lagen, maar dit blijkt eerder ZWW te zijn. Verkeerd door de installateur berekend... Het blijkt nu dat we met onze panelen dus niet uitkomen, en we willen graag extra panelen aan de voorzijde erbij plaatsen.

Onze huidige panelen beginnen rond 11 uur te werken tot zonsondergang. Aan de voorzijde zal dit van zonsopgang tot +- 15.00 uur zijn? Of zal dit langer zijn?

Hoeveel panelen zouden we er aan de voorzijde ongeveer bij kunnen plaatsen, zonder de omvormer teveel te overbelasten? De Solaredge mag 40% overgedimensioneerd worden (dus 5600Wp). We willen eigenlijk 10*LG 325W panelen erbij nemen.

De huidige panelen presteren ongeveer 3300 Watt, ipv de 4200 die optimaal zou zijn. Als ik er vanuit gaan dat de ligging aan de voorzijde NOO is, zal dit redelijk vergelijkbaar zijn qua opbrengst met de achterzijde. 10 panelen is dan ongeveer 2500W. Totaal 5800, boven de 40% dus. Maar er zit eigenlijk alleen van 11 tot 15 uur overlap qua opvangen.

Wat zijn de risico's? Wordt het gewoon afgekapt? Of smelten de kabels en heb ik op een hete/effectieve dag een brand te pakken en keert de verzekering niet uit hierdoor? Wie kan me hier meer over vertellen? Klopt mijn schatting (en mijn redenering qua overlap?) voor de voorzijde een beetje? Of maak ik een grove denkfout?

Alle reacties

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wat is de hellingshoek van het dak? Als de panelen over de nok heen beschenen worden, is het een heel andere zaak dan wanneer ze vanaf dwars en van voren beschenen worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:16
De hellingshoek van het dak is 45°. Het is een traditioneel rijtjeshuis

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dus je wilt 7400 Wp aansluiten op een SE4000 H
Dat mag niet, dan vervalt de garantie. Max is volgens de datasheet 6200 Wp.
https://www.solaredge.com...nverter-datasheet-nld.pdf

Waar zijn de SE jongens gebleven met adviezen?
@Rouske @No Hands @stormfly

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Paultje3181 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 00:15:
De hellingshoek van het dak is 45°. Het is een traditioneel rijtjeshuis
Dan komt de zon meer dan vier maanden per jaar een deel van de dag over de nok heen, wordt te krap naar mijn smaak.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
Dat is wel erg veel Wp teveel ja en zoals @AUijtdehaag al zegt is dat tegen de garantieregels. Als je het ding nooit online knalt ziet niemand het maar je gaat geen SE draaien zonder portal. Dus, als je er wat mee krijgt kunnen ze zien dat er veel te veel aan hing.
2 x parallel gaat denk ik ook niet lekker lukken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 22:36
@AUijtdehaag als @Paultje3181 een oude type SE4000 heeft (niet de 16A versie?), dus het model voor de HD-wave, dan is het inderdaad max 140%.
Bij een HD-wave is dat max 155% (in NL!).
Het stomme is dat je in BE er dus 200% op mag knallen... :(
https://www.solaredge.com...sheet-for-belgium-nld.pdf

@Paultje3181 maar je berekening klopt niet, je moet met de STC waarden rekenen, niet wat ze op jouw dak doen. Dus de 4200Wp. Je mag er dus nog 1400Wp bij plaatsen.

Ik denk dat er niks anders op zit dan een 2e omvormer erbij te nemen of de omvormer te upgraden als je er 10 van 325Wp bij wilt leggen.

Hoe lang ligt dit er al op?
Pagina: 1