Vraag

• JulienPE
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-12-2022
Mijn vraag:
Na het bouwen van een nieuwe PC (dit is de eerste keer dat ik dit compleet alleen gedaan heb), blijkt dat hij het niet altijd goed doet.
Soms boot hij prima, en start Windows zonder problemen.
Andere keren krijg ik een foutmelding op de display van mijn moederbord en zie ik niet eens het BIOS scherm opkomen. Na vijf dagen zelf gekeken te hebben ben ik er nog niet uit gekomen en leek het me tijd om mijn vraag hier te stellen. Hebben jullie misschien ideeën over wat het probleem kan zijn?

Wanneer de boot faalt zijn er vier veel voorkomende scenarios (in alle gevallen draaien alle fans):
-1: Hij blijft hangen op error code 40: System waking up from S4 sleep. Hij moet dan met de powerknop uitgedrukt worden (ingedrukt houden).
-2: Hij begint bij code 00 en gaat niet verder (staat niet in het boekje maar volgens mij betekent dit gewoon een non-boot).
-3: Hij gaat het opstartriedeltje door (en lijkt dat twee keer te doen, maar weet ik niet zeker) en blijft hangen op 94: PCI Bus Enumeration 32.
-4 Hij blijft hangen op 60: DXE core is started.

-5 Soms boot hij dus wel correct.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Moederbord: MSI MEG X570 ACE (Nieuw)
CPU: AMD Ryzen 7 3800x (Nieuw)
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 2x 16 GB 3000 MHz (Nieuw)
GPU: MSI Nvidia Geforce GTX 970 (uit oude PC, werkte prima)
PSU: Corsair HX1200 volledig modulair (Nieuw)
CPU koeling: AMD Wraith Prism (Nieuw)
Windows installatieschrijf: M.2 slot SSD: Samsung V-NAND SSD 970 EVO 1TB (Nieuw)
Windows 10
BIOS versie: E7C35AMS.100

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Het probleem lijkt me te zitten in de automatische overclock functie van de BIOS omdat hij rare frequenties/base clocks aangeeft (zie foto's, houd hierbij rekening met dat ik bij een gefaalde boot niet bij de BIOS kan). Het lijkt me sterk als mijn systeem een CPU frequentie van 8GHz aan kan.

-BIOS resetten (vaak gedaan door in BIOS optimale settings in te stellen en/of door CMOS te resetten met de daarvoor bestemde knop.

-BIOS update
Lukte niet via M-Flash functie op BIOS, want restart faalde. Toen geprobeerd met de USB port voor BIOS update en het knopje op de achterkant, deze leek niets te doen. Daarna durfde ik hier niet zoveel meer mee te klooien.

-Andere connectors in de PSU geprobeerd voor de 2 CPU kabels en 2 PCI-e kabels voor mijn GPU.

-Alle powerkabels opnieuw aansluiten.

-Alle componenten behalve de noodzakelijke eruit (Alleen PSU, GPU (geen integrated graphics), CPU, Moederbord, 1x RAM (allebei geprobeerd), M.2 SSD.

-Stress test en benchmarks gedaan voor de GPU, CPU en RAM. Hierbij zag ik niets raars. (Dit was bij een succesvolle boot).

-Updaten van AMD chipset drivers (restart faalde, maar het lijkt toch geïnstalleerd).

Ik zit een beetje vast, dus als iemand advies heeft, ben ik daar heel blij mee :)

Foto's:

Soms zegt hij dit, wat me beter en acceptabeler lijkt.

Alle reacties

• JulienPE
Ondertussen heb ik de bios geflasht naar v130. Dat heeft niet geholpen. Toen heb ik de CPU en moederbord gecontroleerd op schade. Maar die zagen er verder ook goed uit.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:29

jgj82

Ja, maar = nee

JulienPE schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:45:
Ondertussen heb ik de bios geflasht naar v130. Dat heeft niet geholpen. Toen heb ik de CPU en moederbord gecontroleerd op schade. Maar die zagen er verder ook goed uit.
Vooraf: ik ben niet bekend met dit bordje.

Heb je het BIOS-batterijtje al eens verwijderd en dan met de voedingskabel van de voeding er uit eens de power knop ingehouden? Dan alles weer terugzetten en nog eens proberen.

Verder kan het ook nog een slecht contact in je socket zijn. Het lijkt alsof het moederbord soms rare waardes krijgt van je CPU. Zulke hoge clockspeeds in het BIOS moet een foutieve uitlezing zijn.

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:24
Heb je een mogelijkheid om je CPU op een ander moederbord te installeren en zo het e.e.a. uit te sluiten?

Ik zou zeggen dat er iets met het moederbord is aangezien hij foutieve waardes laat zien in je BIOS en je het systeem niet normaal kunt opstarten.

AMD Ryzen 5900X | AMD RX 7900XTX | 32GB RAM | Corsair SF750 | LG CX 48”

• E65
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-01-2020

E65

Aka Thunderstorm65

JulienPE schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:35:
-BIOS update
Lukte niet via M-Flash functie op BIOS, want restart faalde. Toen geprobeerd met de USB port voor BIOS update en het knopje op de achterkant, deze leek niets te doen. Daarna durfde ik hier niet zoveel meer mee te klooien.
Zou het toch weer even proberen met m-flash, let op dat MSI in het volgende filmpje aangeeft dat de restart even kan duren: YouTube: MSI® HOW-TO use M-FLASH for single BIOS
Dit lijkt mij wel een bios kwestie, aangezien je nog de allereerste versie draait zo te zien.

Doet graag mooie dingen met geluid

• JulienPE
E65 schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:29:
[...]

Zou het toch weer even proberen met m-flash, let op dat MSI in het volgende filmpje aangeeft dat de restart even kan duren: YouTube: MSI® HOW-TO use M-FLASH for single BIOS
Dit lijkt mij wel een bios kwestie, aangezien je nog de allereerste versie draait zo te zien.
BIOS update heeft jammer genoeg niet geholpen. Ik draai nu v130.

• JulienPE
Evernote schreef op zondag 8 september 2019 @ 15:42:
Heb je een mogelijkheid om je CPU op een ander moederbord te installeren en zo het e.e.a. uit te sluiten?

Ik zou zeggen dat er iets met het moederbord is aangezien hij foutieve waardes laat zien in je BIOS en je het systeem niet normaal kunt opstarten.
Jammer genoeg heb ik geen ander compatibel moederbord liggen, dus dat maakt testen een beetje lastig. Het lijkt me inderdaad een moederbord issue. Ik heb besloten morgen de winkelier te bellen.

• JulienPE
Ik heb uiteindelijk de componenten naar de webwinkel teruggestuurd. Zij gaan de build afmaken. Bedankt voor alle hulp.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee