Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Qweridee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 18:46
Tweakers,

Wegens de bomen het bos niet meer kunnen zien, hoop ik dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Aankomende vrijdag krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning. Nu hebben we een bouwdepot afgesloten, waarmee we een aantal zaken willen aanpakken, waaronder spouwmuur- en vloerisolatie en zonnepanelen.

Waar ik bij de isolatie wel een redelijk beeld heb qua mogelijkheden, verzuip ik in de opties qua zonnepanelen.

Situatieschets:

Verwacht verbruik in nieuwe woning ongeveer 3500-4000kWh, wat waarschijnlijk wel richting de 4500kWh zal lopen in de toekomst, dit wil ik graag dus ongeveer afdekken met een PV systeem.

Gaat om een huis in de provincie Groningen, dak is zuid georiënteerd schat hem in op 2,5m hoog en meter of 16 breed, geen enkele schaduwbron in de buurt en wat ik dan begrijp is dat optimizers dan niets toevoegen of juist zelfs een negatief effect hebben op de opbrengst.

Heb hier 2 offertes voor me liggen;

18 S-Energy (Samsung) 300 Mono Percium ALL-Black
Goodwe 5000-D-NS (2mpp)
18 Solar montage materiaal compleet
Installatie en inspectie vooraf

€7190 incl BTW

16* AEG monokristallijn black 325Wp zonnepanelen
Aansluitkabels en MC stekkers
Omvormer SolarEdge 5k E-serie
16 stuks P370 optimizers
Onderbouwsysteem
Montage van het systeem

Totaal offerteprijs incl. BTW
€8.655

Optie 2 snap ik de optimizers niet, want die zouden niet nodig zijn in mijn optiek.

Als ik op bijvoorbeeld winkelman kijk, welke helaas niet meer dan een uur wil rijden, denk ik zelf dat de offertes aardig aan de prijs zijn

Korte vraag, wat vinden jullie van beide offertes en hebben jullie nog advies?

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met 16 a 18 panelen zou ik ook ff kijken, of je geen 3-fase in huis hebt.

Dat lijkt me dan gunstiger, dan op 1 fase terugleveren. (mits je 3-fase hebt of gaat hebben)

Kun je zelf installeren?
Solar-bouwmarkt, winkelman en sun-solar voor prijzen.

Er bestaan ook 2x1 mtr panelen
https://www.sun-solar.nl/...-btw-in-juli-op-voorraad/
https://www.solar-bouwmar...al-365-wp-full-black.html
https://www.winkelman-zon...5wp/51792/?display=detail

Hier passen er misschien wel 20 van in landscape
https://www.solar-bouwmar...uro-325wp-full-black.html (96 cell en 59 Vmpp)
2 stringen van 10, is 590 Vmpp en ideaal voor een 3-fase string omvormer.
Maar wel een wat duurder paneeltje. ;)
Maar nog altijd goedkoper (mits je zelf installeert) dan jouw 1e offerte.

En dit wist je ook al?

Optimizers terwijl je geen schaduw hebt is een beetje overbodig, tenzij je perse logging per paneel wilt.

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-09-2019 17:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Qweridee
In het nieuwe huis zit een inductie-kookplaat, dus dan is er al een 3-fase aansluiting, dus dat zit al goed:)

Je benoemt een aantal panelen welke ruim boven de 300Wp zitten, heb je daar, buiten het feit dat die natuurlijk meer opleveren per paneel, een reden voor? 18X een duurder, met hogere Wp, of bijvoorbeeld 22 panelen met een iets lagere Wp maar wel goedkoper in aanschaf, is dan meer panelen niet efficiënter?

Zal nog eens op die sites kijken hoe en wat, had ze alle 3 al eens bezocht, heb me ook al een beetje ingelezen hier op het forum.

Subsidie was ik van op de hoogte inderdaad, die pik ik lekker mee straks!

Bedankt in ieder geval voor je uitgebreide reactie!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als we puur naar de panelen kijken heb je:
60 cell, 32 Vmpp, 1650 x 992 (of 120 half cell is eigenlijk hetzelfde)
72 cell, 40 Vmpp, 1957 x 992 (2x1mtr)
96 cell, 59 Vmpp, 1590 x 1053

Simpel gezegd,
1. neem het paneel wat past.
2. kijk naar de voltages. (optellen van Vmpp, welke panelen in 1 string komen te liggen)

Nu wil een 3-fase STRING omvormer (dus geen SE) graag 590 Vmpp hebben. Daarbij het hoogste rendement vd omvormer.
Een string omvormer heeft altijd 2x mppt ingang. (vanaf de wat grotere omvormers)
Daar kan je dus
18x 32 Vmpp op aansluiten in 1 string
of 10x 59 Vmpp op aansluiten in 1 string. En dan x2 voor 20 panelen.

Beide geven ongeveer dezelfde spanning dus OK
Echter, kan je met 10x 59 Vmpp, 2 strings maken en die zijn onafhankelijk van eventuele schaduw (2x mppt ingang)

Welke panelen het beste zijn? Dat is je eigen keuze/portomonee/zicht/ruzie met de buren/etc.
Ik heb vertrouwen in een paneel die 25 jaar produktgarantie bied. Maar die is helaas ook wel duurder (panasonic)

Als ik soms zie wat voor lelijke panelen er tegenwoordig worden weggelegd voor weinig... Veel kleurverschillen. Ik vraag me af hoelang die dan ook meegaan. Is goedkoop dan geen duurkoop?
Anyway. Die keuze moet je zelf maken.

Als je een paneel gevonden hebt kan je spelen met sunnydesignweb.
Kies nieuw project - vul locatie gegevens in - ga naar de configuratie van de pv installatie

Daar rolt dan de efficiency uit van de omvormer en opbrengst en dergelijke. En of de Vmpp binnen de limieten blijft.

Edit:
Een 7,4 kW inductiekookplaat kan ook gewoon op 1-fase zijn. Dat zijn 2 gekoppelde groepen van 16A.
Of heb je gezien dat het een 3-fase groep was, voor de kookplaat.
Maak eventueel wat fototjes van de groepenkast en dak en post ze hier eventueel.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-09-2019 21:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-11 22:06
Omgerekend € 400 of € 537 per paneel is vrij fors. Maar ik weet niet wat je zelf kan doen en wat je moet laten doen?

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-11 09:23
15 2x1m panelen op een 3 fase omvormer. Dak zo goed als vol. Goedkoopste oplossing, goed rendement.

• Qweridee
Ik zal morgen eens kijken in de meterkast en zal eens het dak goed opmeten en dan eens kijken op de sites.

Het liefst laat ik het installeren, ben wat dat betreft geen held!

Koppel het hier nog wel terug!
Pagina: 1