Cinema display op Windows *

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Head Ninja NL
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
Beste mensen,

Voor het eerst een bericht/topic/vraag of überhaupt enige activiteit van mij op dit forum.

Ik heb voor een leuke prijs een Apple Cinema display LED 24'' met een mini displaypoort op de kop weten te tikken. Nou weet ik dat het voor velen misschien heiligschennis is, maar ik wil hem graag gaan gebruiken voor mijn werk en daar heb ik nou eenmaal alleen Windows voor (Gezien de software e.d. die ik nodig heb).

Nou heb ik een PC met zowel een HDMI, DVI als een VGA aansluiting. Het is de bedoeling om HDMI te gebruiken maar indien noodzakelijk mogen wat mij betreft een van de andere aansluitingen ook wel.

Nergens kan ik een super duidelijk antwoord vinden, hier en daar wel dat het niet mogelijk moet zijn, maar 1 dit zijn vaak berichten van 8-10 jaar geleden en 2 het is niet duidelijk of het dan niet kan omdat PC's vaak geen mini displaypoort hebben of omdat het gewoon echt niet kan.

Ik heb al een female to female mini display poort adapter en een display poort naar HDMI kabel combi geprobeerd, een hele grote long shot en natuurlijk werkt dat ook niet, of ik doe wat verkeerd natuurlijk.

Het maakt mij niet uit wat er voor nodig is, en ook niet eens heel veel of ik de max. resolutie kan bereiken (Liever wel natuurlijk), maar het moet toch verdorie mogelijk zijn vandaag de dag?! Uiteindelijke is een cinema display maar gewoon een monitor!

Google staat gewoon teveel vol met ads tegenwoordig om een zinnig antwoord te vinden, dus vandaar dat ik het hier even probeer, excuses als dit binnen het verkeerde deel van het forum valt.

Alvast enorm bedankt voor de hulp!

M.v.g. d:)b

Beste antwoord (via Head Ninja NL op 04-09-2019 18:56)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je het maar voor elkaar krijgt dat je PC een minidisplayport krijgt via een adapter, dan gaat dat prima werken. Zo'n Cinemadisplay werkt prima onder Windows.
Het enige dat je niet moet willen is het vanaf VGA converteren, want dan zit je met een analoog signaal te prutsen, en dat maakt de kwaliteit er niet beter op. DVI en HDMI zijn verder hetzelfde wat betreft beeldsignaal, dus daar moet het beide mee lukken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 22:07
Het lijkt bijna alsof je expres boze reacties wilt opwekken/verwacht...

Anyway, heb je ergens een directe HDMI naar mini DP liggen?
https://www.onlinekabelsh...el-4k-30-hz-wit-1-8-meter

Zoiets lijkt me gewoon te werken...

edit: zie net dat er blijkbaar een signaalrichting is... ik post een foute

Dit zou wel werken blijkbaar:
https://www.allekabels.nl...-displayport-adapter.html

[ Voor 27% gewijzigd door Basekid op 04-09-2019 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Zorgen dat je PC een (mini)DP output heeft is de meest eenvoudige methode om dat te bewerkstelligen.

Misschien met zoiets:
https://www.amazon.com/St...r-Converter/dp/B077FYJTDL

@Basekid toen kwam je edit door, want ik wou net zeggen dat die kabel niet gaat werken :)

[ Voor 18% gewijzigd door Hann1BaL op 04-09-2019 15:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je het maar voor elkaar krijgt dat je PC een minidisplayport krijgt via een adapter, dan gaat dat prima werken. Zo'n Cinemadisplay werkt prima onder Windows.
Het enige dat je niet moet willen is het vanaf VGA converteren, want dan zit je met een analoog signaal te prutsen, en dat maakt de kwaliteit er niet beter op. DVI en HDMI zijn verder hetzelfde wat betreft beeldsignaal, dus daar moet het beide mee lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 21:33
Displayport is een packet switched systeem met vele functionaliteiten en mogelijke converters richting HDMI, DVI, VGA enz. Een poort kan meerdere monitoren via meerdere standaarden aan.

HDMI daarintegen is 'slechts' 'simpel' video en audio streaming.

Een DP videokaart kan met hele goedkope adapters op een HDMI scherm aangesloten worden. Daar is enkel een downconversion van de juiste pakketjes voor nodig. Vrijwel iedere DP>HDMI kabel / adapter die je gaat zien is van dit type, en voor jouw doel niet geschikt.

Maar omgedraaid is het behoorlijk complex. Streaming video moet omgezet worden naar het packet switched DP protocol. De (actieve) converters daarvoor kom je niet veel tegen. Je kunt ze o.a. herkennen aan een external power ingang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kabel kan waarschijnlijk alleen van mini Display port naar HDMI en niet andersom. Even heel goed controleren.!

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 01-10 11:53
Heiligschennis?

Je hebt het ding gewoon gered man ;)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Even een tik van Modding, Mechanica & Elektronica naar Videokaarten & Beeldschermen. Tevens de topictitel iets minder clickbait gemaakt :)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Head Ninja NL
Nijn schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:30:
Displayport is een packet switched systeem met vele functionaliteiten en mogelijke converters richting HDMI, DVI, VGA enz. Een poort kan meerdere monitoren via meerdere standaarden aan.

HDMI daarintegen is 'slechts' 'simpel' video en audio streaming.

Een DP videokaart kan met hele goedkope adapters op een HDMI scherm aangesloten worden. Daar is enkel een downconversion van de juiste pakketjes voor nodig. Vrijwel iedere DP>HDMI kabel / adapter die je gaat zien is van dit type, en voor jouw doel niet geschikt.

Maar omgedraaid is het behoorlijk complex. Streaming video moet omgezet worden naar het packet switched DP protocol. De (actieve) converters daarvoor kom je niet veel tegen. Je kunt ze o.a. herkennen aan een external power ingang.
Oke, maar met de tip van @Basekid moet het dan wel werken toch?

Met deze dus:

Ik heb al een female naar female adapter, zou ik daar dan gewoon mijn Cinema display in kunnen pluggen, dat adaptertje van deze link aan de andere kant en dan een HDMI van daaruit naar mijn PC?

Ben best bereid zo'n ding aan te schaffen, maar 50 euro even gokken is ook weer zo zonde... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 22:07
Als je het op afstand besteld mag je het sws binnen 14 dagen terugsturen :)

Wel de doos natuurlijk goed bewaren even etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 21:33
Dat is inderdaad het soort adapter wat je nodig gaat hebben.

Ik heb helaas geen ervaring met Cinema Displays, maar wel veel vertrouwen in TERW_DAN. Dus als hij aangeeft dat een DP poort gaat werken, ga ik daar zeker in mee. Maar als je wat meer zekerheid wilt: Probeer het even met een PC of laptop die wel een DP poort heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-10 23:23

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik heb zelf een Cinema LED Display 27" en met een miniDP naar DP adapter (dongletype) werkt dit prima. Ik kan je daarnaast dit tooltje aanraden om daarna de settings van de monitor te kunnen bepalen (helderheid): https://www.holstschumacher.dk/p/brightness-controller.html
Even de beta versie opzoeken, die werkt met Win10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Head Ninja NL schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:18:
[...]

Oke, maar met de tip van @Basekid moet het dan wel werken toch?

Met deze dus:

Ik heb al een female naar female adapter, zou ik daar dan gewoon mijn Cinema display in kunnen pluggen, dat adaptertje van deze link aan de andere kant en dan een HDMI van daaruit naar mijn PC?

Ben best bereid zo'n ding aan te schaffen, maar 50 euro even gokken is ook weer zo zonde... :P
Nee, dat is ook niet de goede! Je moet een female miniDP hebben, zoals dit bijvoorbeeld: https://www.amazon.com/Ca...fRID=Z116XP2DMYW3D8DNYD64

De enige die ik kan vinden direct van miniDP naar HDMI is deze: https://www.amazon.com/Di...vTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==

Edit: zag niet dat je al een female connector hebt liggen. Ik heb zelf eerst een pure adapter gehad van miniDP naar DP, en dat zorgde wel ervoor dat de connectie eronder te lijden had. Af en toe tikte ik tegen de kabel aan en was het scherm sneeuwachtig. Ik zou het aantal adapterconnecties echt minimaal houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Fab1Man op 04-09-2019 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Head Ninja NL
Fab1Man schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:55:
[...]

Nee, dat is ook niet de goede! Je moet een female miniDP hebben, zoals dit bijvoorbeeld: https://www.amazon.com/Ca...fRID=Z116XP2DMYW3D8DNYD64

De enige die ik kan vinden direct van miniDP naar HDMI is deze: https://www.amazon.com/Di...vTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==

Edit: zag niet dat je al een female connector hebt liggen. Ik heb zelf eerst een pure adapter gehad van miniDP naar DP, en dat zorgde wel ervoor dat de connectie eronder te lijden had. Af en toe tikte ik tegen de kabel aan en was het scherm sneeuwachtig. Ik zou het aantal adapterconnecties echt minimaal houden.
Goed dat je het zegt, is dat heel erg? In de zin van als de kabels gewoon blijven liggen en je dus niet aanraakt je er ook geen last van hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:27
Weten we zeker dat het displayPort is en geen thunderbolt? Op het werk hebben we 27" Apple schermen die echt alleen werken met MacBooks.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Head Ninja NL
Ramon schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:56:
Weten we zeker dat het displayPort is en geen thunderbolt? Op het werk hebben we 27" Apple schermen die echt alleen werken met MacBooks.
Nee zo ver was ik gelukkig met mijn eigen onderzoek ook al gekomen. Goed dat je het opmerkt want er is inderdaad wel een heel duidelijk verschil, op een thunderbolt staat ook letterlijk een tekentje van een bliksem, en op een mini DP weer een soort vierkantje met 2 streepjes aan beide zijden. Bij mij is het het laatste. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

De 24” is per definitie een Cinema LED en geen Thunderbolt Display ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ramon schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:56:
Dat zijn de Thunderbolt displays, de CinemaDisplays zijn nog degene die met displayports werken (en ja, die aansluitingen zien er verder hetzelfde uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Head Ninja NL
Beste heren, het is inmiddels gelukt. Al dan nog steeds met wat problemen, krijg hem voor zover ik kan ontdekken alleen aan als ik de computer eerst aan doe met een andere monitor en daarna de HDMI kabel verwissel met de cinema display terwijl de computer draait. Scherm kan dus niet opstarten met de computer. Iemand mogelijk een oplossing?
Pagina: 1