Toon posts:

Onoplosbaar probleem in garantietijd 2ehands auto?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chryses
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-11 13:29
Heeft er iemand ervaring met onoplosbare problemen onder de waarborgperiode van een tweedehands wagen?

Afgelopen jaar heb ik namelijk een Belgische tweedehands wagen gekocht bij een dealer. Berg problemen gehad hiermee, welke ik zo kort mogelijk zal beschrijven. De auto had direct mankementen, beginnende met sterke afwijking naar rechts. Tot driemaal toe terug gegaan naar de dealer om het aan te kaarten, maar telkens met smoesje weggestuurd ''een afwijking hoort bij dit merk'' |:( Dat werd uiteindelijk gedeeltelijk gefixt, maar na deze slechte ervaring ben ik overgestapt naar een andere garage/dealer van dit merk.

Bij deze andere garage heeft de auto in één jaar meer dan 1,5 maand in de blokken gestaan voor reparaties, allemaal onder de garantie. Net voor het einde van die garantieperiode begon de auto een lawaai te maken bij het sturen naar rechts. Na meerdere reparaties is het geluid enkel erger geworden. Er is niks wat die garage er nog aan kan (én mag) doen. Dit omdat de eerste, verkopende garage officieel het weer moet overnemen.

Nu is mijn vraag: Wat kan ik verwachten hiervan?

Ik ga er vanuit dat het niet op te lossen zal zijn. Volgens de garantiepapieren moet de wagen bij een niet op te lossen probleem overgenomen worden door de garage met een schappelijke prijs. Van deze garage verwacht ik erg weinig qua ''schappelijkheid''.

Zou een vorm van schadevergoeding ook mogelijk zijn?

De wagen is in principe al uit zijn eerste jaar (wettelijke) garantie, maar het probleem is wel in het eerste jaar aangekaart.

Alle reacties

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19:57

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Ik denk niet dat TS daar wat aan heeft.

Mijn vermoeden is dat TS een zuiderbuur is.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 27-11 15:21

geeft geen inhoudelijke reacties meer⛔ Check het standpunt van Tweakers over JOUW privacy in de link.

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 27-11 10:00
Zou je niet eerst eens aan @Chryses vragen of hij de auto in Nederland of in België gekocht heeft gezien het om een Belgische auto gaat? Anders heeft hij niks aan je link.

Gelijk dus de vraag aan @Chryses : is het een Belgische auto in Nederland gekocht met Nederlands kenteken, of is het een Belgische auto met Belgisch kenteken?

[Voor 3% gewijzigd door Luchtbakker op 04-09-2019 15:23]

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23-11 15:40
Panzer_V schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:22:
Ik denk niet dat TS daar wat aan heeft.

Mijn vermoeden is dat TS een zuiderbuur is.
Luchtbakker schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:23:
Zou je niet eerst eens aan @Chryses vragen of hij de auto in Nederland of in België gekocht heeft gezien het om een Belgische auto gaat? Anders heeft hij niks aan je link.

Gelijk dus de vraag aan @Chryses : is het een Belgische auto in Nederland gekocht met Nederlands kenteken, of is het een Belgische auto met Belgisch kenteken?
Ik las het als importauto vanuit België.

• Chryses
Haha bedankt voor alle reacties.

Het gaat inderdaad om een wagen gekocht en geregistreerd in België. Ik heb na TheBrut3 zijn reactie wel iets dergelijks gevonden voor België. Namelijk dat als herstelling/vervanging niet mogelijk is of buiten verhouding t.a.v. het gebrek een prijsvermindering mogelijk is.

Nu staat wel op de koopovereenkomst dat ''De auto gekend is en verkocht wordt in die staat.'' Telt dat ook echt wettelijk gezien? Aangezien het een koop van particulier van een garage is.

Nog wat extra info: Na de aankoop was ik dus voor de derde maal terug gegaan naar de verkoper voor de stuurafwijking aan de auto. Toen vertelde een werknemer mij dat de auto een ongeluk had gehad. Hier had de verkoper over gelogen, aangezien ik het specifiek gevraagd had. De garage reageerde daarop door te zeggen dat de auto teruggenomen kon worden. Achteraf gezien was dat de goede keuze geweest, maar had ik niet gedaan omdat het toen geen mogelijkheid was i.v.m. werk en opnieuw zoeken naar een auto. Dat de garage toen terugname aangeboden heeft, maar ik het niet geaccepteerd heb, is dat nu hierbij ook van belang? Het gaat dus wel om een ander gebrek dan toen bekend.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:47

Yucon

*broem*

(jarig!)
Kun je objectief vast laten stellen dat hij slecht opgelapt is? Ik kan me voorstellen dat een oordeel over de kwaliteit van herstel sterker zal wegen dan klagen over de symptomen daarvan. Maar dat is een aanname van mijn kant.

• Chryses
@Yucon Dat kan ikzelf niet. De garage waar ik naar over gestapt was heeft het geluid in kwestie zelf ook vastgesteld en specifiek aan mij gevraagd of de auto soms een keer een ongeluk had gehad. Daaruit kan je het wel afleiden, dat het ligt aan slechte reparatie na het ongeluk, maar ik heb dit niet op papier o.i.d.

EDIT: D.m.v. de terminologie uit de link van TheBrut3 ( :) )heb ik voor België het volgende kunnen vinden:
- Als er zich een probleem voordoet in de eerste 6 maanden na aankoop van tweedehandsauto, wordt geacht dat het bestond ten tijde van aankoop (tenzij dealer anders bewijst). Na deze 6 maanden moet de koper (in geval van betwisting door verkoper) het bewijs leveren dat het bestond ten tijde van verkoop en niet veroorzaakt is door de gebruiker (onachtzaamheid, abnormaal gebruik).

Ervan uitgaande dat de verkoper inderdaad betwist (gebaseerd op mijn slechte ervaring met de dealer), moet ik dus bewijzen dat het al wel bestond. Hoe kan ik dit als particulier doen? A.d.h.v. de uitspraken van de tweede garage?

Bovendien, hoe kan je berekenen wat een redelijke schadevergoeding is voor onnatuurlijk, hard lawaai in een auto?

[Voor 58% gewijzigd door Chryses op 04-09-2019 17:26]

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:47

Yucon

*broem*

(jarig!)
Over het algemeen kan een monteur zien of een auto schade gehad heeft. Dus los van de vraag of het wel of niet goed hersteld is, want je ziet bijna altijd kleurverschil, lasnaden die anders lopen, dat soort dingen. En als het slecht gedaan is zie je ook dat er dingen weer rechtgebogen zijn of dat de afstand tussen de naden niet gelijk is aan origineel.

En ik heb ook wel eens gezien dat het flapje van de airbag op het stuur weer dichtgeplakt was. Bij een "schadevrije auto" van een handelaar.. Maar dat zijn extremen, laten we er even niet van uitgaan dat het bij jou ook zo duidelijk is. Maar iets zie je altijd wel. Dat moet je op papier zien te krijgen als beloofd is dat hij schadevrij was. Je kunt natuurlijk ook altijd langs een schadeherstelbedrijf gaan voor inspectie.

[Voor 6% gewijzigd door Yucon op 04-09-2019 17:35]

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:41
Het lijkt er op dat de auto krom is, als de gebruikelijke reparaties niet helpen.
Een goed autoschadebedrijf heeft een richtbank om de hele bodemplaat op te meten en eventueel weer recht te trekken, mits binnen bepaalde grenzen.
Met een meetrapport sta je sterk m.b.t. tot schadeclaim richting dealer.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee