Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd voor Upgradeset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mieg_1981
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-03-2024
Hoi medetweakers! :)

Ik heb nu een Game-PC staan ongeveer van 3 jaar en wil graag een upgrade verzorgen.
Ik heb de volgende onderdelen uitgekozen :

Processor:
AMD Ryzen 5 3600 Boxed 198,95

Moederboerd:
MSI MPG X570 Gaming Plus 194.95

CPU Koeler:
Gelid Solutions Phantom Black 32.55

Geheugen:
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18 92.99

Koelpasta :
Arctic Silver 5 - 3,5 gram 6,95

Zie ook:
gallery: mieg_1981

Doel:
Voornamelijk gamen en en af toe 3D ontwerpen.

De volgende onderdelen worden overgenomen vanuit mijn huidige PC:
Kast
Voeding (Corsair Gaming GS700)
Videokaart ( Sapphire R9 290 Tri-X)
SSD+HDs

Kosten upgrade:
+/- 500,-

Overclocken is geen must (gaat ook niet goed met een Ryzen 3600) maar ik wil mn procesor wel graag koel houden. Met de standaard koeler wordt ie best heet heb ik gelezen.

Op termijn zal mijn videokaart de eerste bottleneck worden. Deze wil ik vervangen als ik weer budget heb.

Graag hoor ik of jullie deze combinatie goed bij elkaar vinden passen en of jullie nog aanbevelingen hebben.
Ik wil niet (onnodig) teveel uitgeven maar het hoeft ook geen budget pc te worden.Ik hoor het graag!
Mijn dank is groot! _/-\o_ _/-\o_

Alle reacties

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:54
Zijn er nog specifieke redenen waarom je een X570 of specifiek dit moederbord wil? Daar valt nog wat op te besparen door eventueel voor een B450 te gaan. Je kan bvb voor een MSI B450 Tomahawk MAX kiezen en een 85eur besparen. Zelf heb ik gekozen voor een MSI B450 gaming pro carbon ac. Die voldeed aan mijn vereisten, maar heb ik wel eerst een BIOS update moeten doen om hem Ryzen 3 compatibel te maken. Verliep vlot via BIOS flashback

Als je niet gaat overclocken kan je de koeler ook laten vallen en nog een 40eur besparen. Mijn Ryzen 5 3600 draait met de stock koeler idle op ongeveer 47-48 graden en tijdens gaming op gemiddeld 68 graden. (kamertemperatuur is wel een 25 graden.)

Moest je het nodig vinden kan je altijd later nog een koeler kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door SonnyBBQ op 04-09-2019 15:04 ]

• mieg_1981
Hoi Sonny, je hebt inderdaad gelijk dat je behoorlijk (75,- ongeveer) kan besparen met een B450 of B470 moederbord. De enige simpele reden dat ik nu heb gekozen voor een 570 moederbord is PCIe 4.0. Daarmee ben je toch meer 'future-proof'. Maar of het echt de moeite waard is, weet ik nog niet helemaal zeker.

Dank voor praktijkervaring met de stock cooler van de Ryzen 3600.
Die 32,50 heb ik toch wel over voor een lage temperatuur, zie ook :
YouTube: AMD Ryzen 5 3600 Stock Cooler vs After Market Cooler Test - Should Y...

Ivm de langere/betere ondersteuning van een 570-moederbord, is dit bericht ook wel iets om rekening mee te houden : nieuws: AMD belooft biosupdate om Ryzen 3000-boostsnelheid te verbeteren

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Denk je ook aan je voeding die niet echt geschikt is voor moderne gear, en de leeftijd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mieg_1981
De voeding is inderdaad al wat ouder, klopt. @Hackus Toch moet deze wel volstaan voor mijn nieuwe systeem?

Hier een benchmark : https://www.hardwaresecre...e-power-supply-review/11/

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:39
mieg_1981 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:48:
De voeding is inderdaad al wat ouder, klopt. @Hackus Toch moet deze wel volstaan voor mijn nieuwe systeem?

Hier een benchmark : https://www.hardwaresecre...e-power-supply-review/11/
Hoe oud is wat ouder?
De secundaire caps van Samxon is geen rommel maar ook weer niet zodanig dat je er blind van uit kunt gaan dat het zomaar even >8 jaar betrouwbaar mee gaat.

• mieg_1981
ik heb het even nagezocht, ik heb de voeding in eind 2013 aangeschaft, nu dus 6 jaar oud. Eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Zelf vind ik het zonde om iets te vervangen dat nog goed werkt...
Pagina: 1