Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BodhiB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-12-2024
Mijn vraag
...Beste, ik heb mijn vriendin vorig jaar deze lumix lx15 kado gedaan, mede door de review hier op tweakers.net. Hopend op een minimaal goed pointandshoot toestel, met meer mogelijkheden.
Helaas valt het toestel nogal tegen. Met name de kleuren zijn grijzig/flets, en na heel veel proberen in de instellingen lukt het ons niet daar iets aan te doen. Voordat ik het toestel terugbreng, hoop ik hier nog op tips.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zo'n beetje alle instellingen, scenes etc geprobeerd. Er is geen nieuwe firmware beschikbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door BodhiB op 04-09-2019 13:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hallo, heb je wat voorbeelden die je kan plaatsen zodat we kunnen zien wat je bedoelt? Op basis van je verhaal is het lastig in te schatten wat er mis gaat.

Alvast bedankt!

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Kun je nog iets specifieker zijn over de instellingen? Voor zover ik weet heeft Panasonic op hun Lumix camera's een Color Mode die je kunt kiezen die zeker invloed heeft op de uiteindelijke kleuren in je foto.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 17:49
BodhiB schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:13:
Mijn vraag
...Beste, ik heb mijn vriendin vorig jaar deze lumix lx15 kado gedaan, mede door de review hier op tweakers.net. Hopend op een minimaal goed pointandshoot toestel, met meer mogelijkheden.
Helaas valt het toestel nogal tegen. Met name de kleuren zijn grijzig/flets, en na heel veel proberen in de instellingen lukt het ons niet daar iets aan te doen. Voordat ik het toestel terugbreng, hoop ik hier nog op tips.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zo'n beetje alle instellingen, scenes etc geprobeerd. Er is geen nieuwe firmware beschikbaar.
Met de kleurverzadigs-instelling (saturation) kan je de kleurintensiteit hoger of lager maken.
Heb je dit al geprobeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Misschien ook geen overbodige vraag: wat verwacht je precies van die camera?
Kun je een beeld schetsen (bij voorkeur met voorbeelden van foto's die je zelf gemaakt hebt en van hoe je het zou willen, of vergelijkingen tussen die camera en een andere) van wat nou precies het euvel is?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Naast alle dingen die genoemd zijn is het ook niet onbelangrijk om te weten waar je je foto's op bekijkt. Als je op een el-cheapo tablet je foto's gaat beoordelen dan kan ik mij voorstellen dat het er niet geweldig uit ziet.

Je kan in de camera vanalles instellen vaak wat betreft contrast en saturatie. Mijn tip zou zijn om de instellingen omtrent de kleuren te herstellen naar de standaard instellingen en vervolgens het contrast wat te verhogen. Met een hoger contrast heb je automatisch ook wat vollere kleuren. Ook moet je tijdens het fotograferen rekening houden met de zon (of andere lichtbron), als je tegen de zon in fotografeert dan heb je al snel last van flares (interne reflecties in de lens van je camera) en dat geeft ook een contrastloze fletse foto als je pech hebt.

Met die instellingen moet je al een heel eind kunnen komen en tsja, wil je een béétje wat uit je foto's halen kom je niet onder een beetje bewerking uit. Dit kan heel simpel zijn met het programma om fotoboeken te maken (als je dat wil) of een app op je mobiel bijvoorbeeld.

Het mag dan een point-and-shoot camera heten maar je moet wel een béétje zelf doen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-09 16:43
Om een beeld te schetsen wat deze camera allemaal kan kun je eens deze link bekijken: https://www.flickr.com/photos/tags/lx10/

Verder is het handig om te weten of je de foto's rechtstreeks uit de camera gebruikt (jpg bestanden) of dat je in raw schiet om deze nog te bewerken in bijvoorbeeld Lightroom of een andere converter.

• BodhiB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-12-2024
Sorry voor de wat late reactie. Ik zal vandaag even wat foto's maken met zowel het toestel als mijn telefoon. Ik zal de camera eerst even resetten naar fabrieksinstellingen.
Mijn vriendin gebruikt eigenlijk nauwelijks programma's als lightroom etc. Ik heb haar wel aangeraden om zowel in raw als jpeg te schieten om eventueel later nog wat te kunnen bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 17:49
BodhiB schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:51:
Sorry voor de wat late reactie. Ik zal vandaag even wat foto's maken met zowel het toestel als mijn telefoon. Ik zal de camera eerst even resetten naar fabrieksinstellingen.
Mijn vriendin gebruikt eigenlijk nauwelijks programma's als lightroom etc. Ik heb haar wel aangeraden om zowel in raw als jpeg te schieten om eventueel later nog wat te kunnen bewerken.
Maak dan ook even wat foto's met fotostyle VIVD (manual blz 170) en met een hogere kleur-verzadiging (manual blz 171).

Overigens kan je voor de LX15 ook gratis software downloaden:
PHOTOfunSTUDIO en SILKYPIX Developer Studio SE voor raw-files bewerkingen.
Pagina: 1