Toon posts:

Custom cooling in custom case

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bfw99
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 26-11 06:59
Hallo beste lezers,

Ik wil graag in de nabije toekomst een droompc maken. Hierbij moet je denken aan de ultieme SFF pc, met high end onderdelen, watercooling en onder de 10liter aan volume.

Plan:
Case: zelfbouw van plaatstaal afmetingen
+- 410*270*80 (l*b*h in mm)
cpu: Ryzen 9 3900x
gpu: Rtx 2080ti of Titan Rtx
mobo: x570
Ram: 64gb 3200/3600mhz
psu: 600/750watt sfx
opslag: 2tb m.2 geheugen

Cooling: xspc tx 360 *2 of xspc tx 360 en 240
Tubes:softtubing
fittings: G1/4
pomp: ?
reservoir: ?
waterblock: ?

Mijn vragen:
Is 360+240mm radiator genoeg cooling?(ervan uitgaande dat allebei de radiatoren +- 15mm ademruimte hebben)
is op allebei de radiatoren 1 fan genoeg? of is het verschil tussen totaal 2 of 5 fans heel groot?

Als er nog vragen of onduidelijkheden zijn hoor ik dat graag! Dit is mijn eerste Topic en het wordt ook meteen de eerste keer zo'n project.

Mvg,
Joost

Edit:
Wist niet zeker of dit bij cooling of casemod moest.
Maar aangezien de vraag over cooling gaat heb ik hem hier geplaatst.

[Voor 6% gewijzigd door bfw99 op 04-09-2019 12:54]

Alle reacties

• koen0s
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 28-11 20:48
Het is altijd giswerk, aangezien je koelprestaties afhangen van veel variabelen.

Maar even heel basaal: je kunt nog zo veel radiator oppervlak hebben, er moet wel lucht doorheen geduwd worden om fatsoenlijk te koelen. een 360mm radiateur met 1 120mm fan zal dan ook niet geweldig koelen. Zeker in een kast van <10L, waar dus hoogstwaarschijnlijk sowieso niet veel airflow zal voorkomen. Als je dan kijkt naar de componenten die je kiest denk ik dat je wel in koelproblemen gaat komen.

En daarnaast kan ik het gebruik van één hoogtoerige fan niet aanraden, die krengen maken een enorme herrie. Zelfs die van Noctua.

• Yorick90
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 22-11 11:38
Hi Joost,

360+240 Radiator voor een CPU en een GPU kan opzich prima. Alleen raad ik je aan om gewoon de 2x360 te pakken en plaatsen waar mogelijk, te vullen met ventilatoren. Dus 6 Fans in totaal.
(Ja het kan met minder fans, maar je krijgt dan gewone convectie net als bij je radiatoren thuis, op de locatie waar geen fan aanwezig is. Dit zal niet snel genoeg werken om de warmte af te dragen aan de omgeving en bij lang instensief gebruik, warmt je koelwater op en dat mag enig sinds, maar niet te veel natuurlijk.)
Overigens zijn de radiatoren maar 20mm dik en hebben een lagere oppervlakte aan koelvinnen, dus dit gaat ten koste van de efficientie van je radiator. Ik wil niet zeggen dat het slecht spul is (zeker niet) alleen je zal meer oppervlakte moeten toevoegen; vandaar de 2x radiator.
Als je van plan bent om de radiatoren tegen elkaar aan te zetten, maak dan een push/pull opstelling. Meeste fans hebben een dikte van 15mm. Of koop gewoon een radiator van 1x360 waarbij de radiator bijvoorbeeld 45mm dik is met high density koelvinnen.

[Voor 5% gewijzigd door Yorick90 op 04-09-2019 15:04]

• bfw99
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 26-11 06:59
Ben weer terug naar de tekentafel gegaan en heb besloten om de kast met 1cm te verhogen (moet ik wel een grotere tas kopen).
Dit zorgt ervoor dat ik dus 2*360mm radiator kan nemen inclusief 5 fans van 15mm dikte.
Dus dan zou koeling niet meer het probleem moeten zijn.

maar dan de vraag: wat voor een soort pomp/reservoir moet ik pakken voor een sff/low profile build?

Ik zag wel pomp cpublok combis voor bij komen. is zoiets voldoende? of moet ik een krachtigere pomp nemen voor 2*360mm?

• Yorick90
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 22-11 11:38
bfw99 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:24:
maar dan de vraag: wat voor een soort pomp/reservoir moet ik pakken voor een sff/low profile build?

Ik zag wel pomp cpublok combis voor bij komen. is zoiets voldoende? of moet ik een krachtigere pomp nemen voor 2*360mm?
Pomp/CPU combinaties als in AIO's? Het ligt er een beetje aan wat voor pomp erop zit. Ik zou geen pomp nemen lager dan 12W of minimaal 1000 L/h. Je hebt goedkopere pompjes met bijvoorbeeld 600 L/h maar dan krijg je hele trage flow (als het dan al lukt om rond te pompen).

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee