Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelbar
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05 23:24
Dag allemaal,

Ik zit al heel lang in de computer wereld, al sinds ik een jaar of 4 ben oid. maar toch blijf ik struikelen over een onderdeel, en dat onderdeel is eng/gevaarlijk, vandaar dat ik er waarschijnlijk regelmatig ver uit de buurt van bleef. Ik ging alsmaar naar tutorials, maar snapte niet echt goed hoe alles precies werkt.

Dat onderdeel is de 'Boot' wereld, een wereld waar Boot Configuration Data centraal staat, oftewel BCD, en die wereld is groot 8)7 Er zitten heel veel termen in, ik zal ze eens op lijsten, maar sla de rest van deze alinea gerust over: BCD, MBR, GPT, GUID, Diskpart, GParted, System Reserved partition, Recovery partition, Active partition, logical volume/partition, extended volume/partition, bootrec, bootsect, bcdedit, NTLDR, BOOTMGR, UEFI, dd, GRUB, bootable USB sticks, etc 7(8)7 In de DOS tijd mochten disks niet groter zijn dan 32MB, en als dat wel zo was, moest je jumper pins gebruiken. Kortom, een geneuzel. Regelmatige gaan dingen hier in stuk als men disks wilt clonen, maar het is me altijd weer een raadsel welk gedeelte en waarom.

Mijn vraag: Waar kan ik eens heen om hier een once-and-for-all, haarfijne, uitleg over te krijgen? Een all-encompassing, full-fledged, fool-proof guide (site of boek) over alles wat los en vast zit hier aan? _/-\o_

Ik struikel namelijk te vaak over deze onderdelen, vooral in deze MBR -> UEFI wereld. Het duurt me te lang om alsmaar tools te booten (en rebooten |:( ) van de bijbehorende OS (want dan heb je de CD of USB stick weer niet) om de tools te gebruiken (want volgens mij zijn de repair opties nooit backwards compatible, toch?)

Het gaat hier overigens om Windows clients, servers, maar ook om de linux wereld.

Googlen brengt mij voortdurend naar hele gerichte tutorials en maar niet naar een super-guide, vandaar dat ik jullie inschakel d:)b

Alvast ontzettend bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Michael Barton

Beste antwoord (via michaelbar op 05-09-2019 12:55)

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:12

DeTeraarist

#Boots2Asses

Je noemt zoveel dingen, dat daar niet 1 pagina of uberhaupt 1 website voor te vinden zal zijn.
Als ik de termen zo doorneem, ben je ook niet speciaal op zoek naar informatie over booten, maar ook over schijven/schijfindelingen en ik zie zelfs software voorbijkomen. Dat kan allemaal met elkaar te maken hebben of met booten, maar dat is lang niet altijd het geval.
Ik denk dat je het beste af bent door de termen eens op Wikipedia op te zoeken. Daar vind je geen tutorials, maar wel informatie over wat die termen allemaal zijn.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelbar
Niemand? :|

[ Voor 13% gewijzigd door michaelbar op 04-09-2019 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 01:37
Ik kan je niet aan kennis helpen maar wel aan EasyBCD. Wellicht dat de EasyBCD forums een ingang kunnen zijn voor begrip en kennis.

[ Voor 15% gewijzigd door EricJH op 04-09-2019 16:43 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:12

DeTeraarist

#Boots2Asses

Je noemt zoveel dingen, dat daar niet 1 pagina of uberhaupt 1 website voor te vinden zal zijn.
Als ik de termen zo doorneem, ben je ook niet speciaal op zoek naar informatie over booten, maar ook over schijven/schijfindelingen en ik zie zelfs software voorbijkomen. Dat kan allemaal met elkaar te maken hebben of met booten, maar dat is lang niet altijd het geval.
Ik denk dat je het beste af bent door de termen eens op Wikipedia op te zoeken. Daar vind je geen tutorials, maar wel informatie over wat die termen allemaal zijn.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 09:29

ResuCigam

BOFH

michaelbar schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:09:
Ik struikel namelijk te vaak over deze onderdelen, vooral in deze MBR -> UEFI wereld.
Ik pak deze er even tussenuit, ik zie namelijk in mijn omgeving ook een hoop mensen die hier problemen mee hebben. Er is hier natuurlijk veel over geschreven maar ik heb ooit een goed leesbare maar toch grondige uitleg gevonden die graag met andere Tweakers wil delen. Het gaat om:

uefi-boot-how-does-that-actually-work-then

Laat je niet afschrikken door het woord linux bovenaan de pagina want het onderwerp staat los van besturings systemen.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelbar
Dank allen, inderdaad precies wat is zocht. De zaak is zo veel helderder :) Dank jullie wel.
Pagina: 1