Toon posts:

Whirlcool waterblok

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Deze zondag lekker relax lopen hakken en zagen in koper, je moet toch wat als je nergens zin in hebt :)

Mijn eerste waterblok is bijna af, aleen nog een dekseltje en een coldplate waar de peltier tussen komt.

Hij ziet er niet uit als een van de miss-waterblok verkiezingen, maar hij heeft wel
een lekker groot oppervlak: een vette 220 cm2 :Y) (watrercontactoppervlakte, exclusief deksel)

vergelijk dat met een in koper gefreest buisje van 10 cm lang met een diameter van 1 cm: 1 X 10 x 3.14 = 31,4 cm2 :P

--sssst !!, niet zeggen dat dat geen **** uitmaakt, ik ben nu nog blij

Beestje heeft ook een naam nodig, Whirlcool v1.0 (TM)

Hier wat foto's:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rdj/foto/TEVEEL%20copy.jpg
Genoeg koper om 5 waterblokken uit te smeden
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rdj/foto/KOELER%20copy.jpgHet teststukje + het waterblok

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rdj/foto/DIDDNT.JPG ik maak nooit een troep van mijn pa's schuurtje, ik zou niet durven 8-)

Edit:
Ik heb nog 2 dingen nodig: een radiator en wat waterslang.
Welke tuinslang met een binnendiameter van 1cm is lekker soepel en waar is dat te koop?

Ik ben laatst nog ff bij de autosloop gaan kijken en die gast had wel een glof3 radiator van een heel mooi formaatje staan...voor 100 piek :(

(ja, dat vindt ik teveel voor zo'n dinges! )

Ik mocht wel zelf uit een auto een radiator slopen en voor een paar tientjes meenemen, maar welke auto's hebben nog meer van die kleine radiatoren?

scooter-radiatoren schijnen ook leuk te zijn, maar waar zit de scootersloop?

Thx in advance

Verwijderd

ik heb een paar maanden het waterkoelgebeuren niet meer gevolgd ivm toch geen geld voor en geen zin om freesgelegenheid te vinden maarrrrrr nu zie ik ineens een gelast (??) blokkie dus uit losse platen. Geleid dit de warmte wel een beetje of is dit toch niet de bedoeling en is dit alleen maar voor de "waterflow"?

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 09:38

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

ik heb nog een radiator.

zie:

[topic=194332]

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

Verwijderd

Topicstarter
nee dank je cloontje, die had ik al gezien :)

Dit waterblok is gesoldeert. dat is echt een EITJE!

hoe maak je een waterblok:
1. maak een mooie tekening met de maten erbij.

2. zaag je grondplaat uit.

3. maak de schotjes (ik heb in elk schotje minimaal 1 90 graden hoek zitten, zodat ze niet omvallen tijdens het solderen)

Buigen kan door ze in te kepen met dremel ofzo. ziet er niet stoer uit, maar het werkt.

3. koop/leen soldeerspul:
-gasbrander
-tin 50/50
-purine.

4. netjes al het koper oppoetsen of schuren waar er gesoldeert moet worden, insmeren met purine en netjes neerzetten op de grondplaat.

5. het hele zooitje gelijkmatig heetstoken tot de purine begint te dampen.

6. gasbrander weggooien en een beetje soldeer toevoegen op een naad.
Het is een wonder, maar het tin ging bij mij het hele doolhof rond toen ik het op 1 plek toevoegde :)

Alle naden in 1 keer gesoldeert :7

7. prut laten afkoelen voordat je het beetpakt

Verwijderd

jaaah das idd veels makkelijker dan gefrees maar geleiden die schotjes nu (met solderen) nog een beetje warmte? Of is dat ook al is't gefreesd uit 1 stuk toch verwaarloosbaar ivt de warmte overdracht van de onderkant, dit lijkt mij niet omdat ook de onderkant van het blok aan de zijkanten (dus niet direct boven de core maar soms wel 5cm verderop) de warmte eerst over een relatief grote afstand van de core moet geleiden om hier koeling te leveren (kan je me nog volgen ;) ). Wat ik dus bedoelde: levert het solderen ivt frezen niet veel minder performance door het ontbreken (????) van warmte geleidende schotjes?

wat een gedoe om uit mn woorden te komen zeg, k moet echt slapen :z

nou nog een keer gelezen wat je doet en de schotten zitten dus alst goed is direct op de bodemplaat ( de purine is verdampt) wat dus goed warmte moet geleiden :) Ik ben benieuwd naar de koelprestaties :)
edit:
Iets zegt me dat dit niet klopt :(

Verwijderd

Topicstarter
ja, maar ik heb wel 7x zoveel oppervlakte.

De "afstand" is niet zo heel erg, koper geleid als een tiet!

het probleem is de warmteweerstand in de soldeerverbinding. soldeer geleid een stuk minder goed.
ik heb al een idee voor mijn volgende blok (eigenlijk mijn 1e idee, maar ik had haast)

zie je die dikke lappen koper? 1 cm dik!

Daar ga ik spoortjes intrekken en daar komen dan weer schotjes in. dan word het contactoppervlak met onderkant en schotjes een stuk grote, en dus ook een veel lagere warmte weerstand. Ik schat 1/4 van wat ik nu heb.

Verwijderd

en die schotjes ga je er dan inrammen (zoals bij een salman koeler ook wordt gedaan) om t goed kontakt te laten maken? want met soldeer werkt wat je nu doet beter imho waarschijnlijk beter

Verwijderd

Topicstarter
Rammen + solderen = koel

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 09:38

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Op maandag 30 juli 2001 02:08 schreef TweaKERS het volgende:

De "afstand" is niet zo heel erg, koper geleid als een tiet!
Geleiden tieten?

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Als je je zorgen maakt over de geleiding, dan kan je ook de bodem op twee plaatsen ombuigen, dan heb je alvast twee zijwanden staan, zonder soldeerverbinding.

Verwijderd

Topicstarter
Slim bedacht, daar was ik nog niet opgekomen.

Maar probeer maar eens koper in een scherpe hoek te buigen zonder dat het scheurt, of je grondplaat kromtrekt.

Ik kan je vertellen dat dat niet gaat lukken zonder een goede buigmachine.

Ik heb wel een simpel buigding gezien voor een bankschroef, maar die zal dat vast niet trekken.

Ik ga bijna op vakantie, dus ik krijg mijn blokje nog even niet af. :'( ik kan niet wachten tot mijn vakantie is afgelopen ... LOL!
Pagina: 1