Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-05 11:52
Ik heb hier een AWB Airmaster HRD 275 WTW unit die niet meer wil draaien.
Als de stekker in het stopcontact zit komt er een tikgeluid (om de halve seconde zoiets) uit.

Dit is de printplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mdrbCald6fjprbkQOjZBH8Q7/full.jpg?nohitcount=1

Het tikkend geluid lijkt uit het relais rechts op de printplaat te komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2hKdlQfBLaPjyP2Sq16i8lZs/full.jpg?nohitcount=1

Ook het aangesloten paneeltje met display om dingen in te stellen krijgt geen stroom.

Ik kan zonder verder onderzoek een nieuw relais solderen, maar wellicht is er een manier om te meten of deze ook echt kapot is of dat de oorzaak ergens anders zit?

Wellicht dat hier iemand me op weg kan helpen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Blackouts op 04-09-2019 11:41 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:34
Als een relais nog tikt, dan doet hij het blijkbaar nog! Dus vervangen heeft dan niet zoveel zin. Er moet een reden zijn dat hij tikt.

Een makkelijke manier is om je multimeter op AC te zetten. Vervolgens kun je meten over de sturing van het relais. Als die waarde heen en weer springt. Dan is er iets in de aansturing. Als hij continue op 0 blijft staan, dan is de kans groot dat het relais stuk is.

edit: als je hier niet zoveel raad mee weet, zoek iemand die veel van elektronica af weet en vraag het aan hem, of google het type nummer van dit bordje en koop een nieuwe ;) Dat laatste is ALTIJD het makkelijkste

[ Voor 21% gewijzigd door LittleKiller op 04-09-2019 11:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zou even alle spanningen controleren met een multimeter. Zo te zien is het relais een maak contact om extern aan te geven dat er een storing is, het probleem zit dus waarschijnlijk ergens anders. Lopen de fans nog soepel( zonder spanning, pas op voor je vingers!)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Fans lopen nog soepel. Daarnaast heb ik de stekker van de fans losgehaald en ook de aansluiting van de bypass. Het probleem blijft...

Ik zal eens beginnen met de sturing van het relais te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Die Omron relais gaan wel in de loop van jaren vaker stuk (als deze doorzichtig is aan de zijkanten zie je vaak dat deze dan ook zwart geblakerd is) bij verschillende printjes heb ik de relais vervangen en was ook het probleem weg. Uiteraard is troubleshooten wel beter dan blind vervangen maar dat vergt wel tijd en kennis van het circuit wat lastig kan wezen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 11:58
Lijkt me toch dat er wat anders kapot is aangezien dit relais het "Error" contact lijkt te schakelen ;)

Controlleer de voeding van de gehele print lijkt me de betere eerste stap.

Je zou misschien het relais eraf kunnen halen aangezien er toch niks op het Error contact zit aangesloten. Mocht het zo zijn dat dit relais een kortsluiting heeft aan de sturende kant en de gehele voeding onderuit trekken. (misschien dat je dat kan voelen door een temperatuur toenamen aan de buitenkant)

[ Voor 46% gewijzigd door Steefph op 04-09-2019 12:16 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Update: ik heb de stekker naar de bypass losgehaald en nu doet ie het weer.

[ Voor 71% gewijzigd door Blackouts op 21-08-2022 23:26 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-05 16:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

LittleKiller schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:41:
Als een relais nog tikt, dan doet hij het blijkbaar nog! Dus vervangen heeft dan niet zoveel zin. Er moet een reden zijn dat hij tikt.
[...]
Het probleem lijkt al opgelost, maar hier toch even op aanhaken. Dat een relais tikt betekent alleen dat de schakelspoel nog werkt, niet dat de contacten nog in orde zijn. En het primaire punt van falen bij een relais zijn juist de schakelcontacten die verbranden of vastlassen.

Een tikkend relais is dus geen garantie dat het relais ook nog werkt!

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WimCools
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-02-2021
Beste bramv82 de oplossing van de stekker uit de bypass halen heeft me hier wss rond de €500 bespaart, dank daarvoor😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
WimCools schreef op maandag 1 februari 2021 @ 07:16:
Beste bramv82 de oplossing van de stekker uit de bypass halen heeft me hier wss rond de €500 bespaart, dank daarvoor😃
Inmiddels heb ik (na dit topic te hebben gelezen) de 2 elco's op de print vervangen en werkt de WTW unit weer als vanouds!

De verzendkosten van Conrad waren uiteindelijk de grootste kostenpost van de reparatie :)

Blijkbaar is dit bekend bij meer mensen, want er zijn nieuwe prints te krijgen op internet, waarbij je wel je oude print moet terug sturen, zodat zij 'm weer met dikke winst kunnen verkopen na een reparatie van een paar cent

[ Voor 23% gewijzigd door Blackouts op 01-02-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Wij hebben ook al meer dan 12 jaar dit ding. Toevallig is 3 dagen geleden van de 3HR 24T CV ketel voor de 2de keer in 14 jaar tijd (1ste was na 7 jaar) de printplaat kapot gegaan. En vannacht had ik plots geen beeld meer op de ExaControl L1 de ventilatoren stonden wel op volle toeren te draaien.

Wat is AWB toch slecht.

Kan ik er nu van uitgaan dat de printplaat van de airmaster hrd 275/350 kapot is of kan ik alleen de ExaControl L1 (op marktplaats gezien voor 15 euro) vervangen en het is opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
bramv82 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:29:
[...]

Inmiddels heb ik (na dit topic te hebben gelezen) de 2 elco's op de print vervangen en werkt de WTW unit weer als vanouds!

De verzendkosten van Conrad waren uiteindelijk de grootste kostenpost van de reparatie :)

Blijkbaar is dit bekend bij meer mensen, want er zijn nieuwe prints te krijgen op internet, waarbij je wel je oude print moet terug sturen, zodat zij 'm weer met dikke winst kunnen verkopen na een reparatie van een paar cent
Welke 2 elco' s zijn dat heb je een typenummer? En zou dit ik ook mijn probleem oplossen? (geen beeld op exacontrol l1 en ventilatoren draaien op volle toerenl

Stomme vraag misschien waar zit de printplaat ergens?

[ Voor 3% gewijzigd door Supreme_One op 29-03-2021 10:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blackouts
Supreme_One schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:50:
[...]

Welke 2 elco' s zijn dat heb je een typenummer? En zou dit ik ook mijn probleem oplossen? (geen beeld op exacontrol l1 en ventilatoren draaien op volle toerenl

Stomme vraag misschien waar zit de printplaat ergens?
Die symptomen die jij beschrijft heb ik bij mij ook gezien. Ventilatoren op volle toeren en exacontrol geen beeld.

Ik verwacht dat het vervangen van die condensatoren je probleem gaat oplossen. Exacontrol vervangen heeft geen zin.

Locatie print (RTFM ;))
1) stekker uit de ventilatiebox
2) filters er uit schuiven
3 voorplaat verwijderen
Print zit rechtsonderaan.

Daarop zitten dus 2 condensatoren. Daar staat een voltage op en een capaciteit in Fahrad (microF).

Elke andere condensator met dezelfde capaciteit in F en een voltage van minimaal de zelfde waarde (hoger mag ook) voldoet. Let daarbij ook op de polariteit (plus en min) van de condensator.

Deze 2 heb ik destijds besteld bij Conrad
Panasonic EEU-FM1E102 Elektrolytische condensator Radiaal bedraad 5 mm 1000 µF 25 V 20 % (Ø) 12.5 mm 1 stuk(s)
Artikelnummer 1472828

Jianghai ECR1HGC102MFF751631 Elektrolytische condensator Radiaal bedraad 7.5 mm 1000 µF 50 V 20 % (Ø x h) 16 mm x 31.5
Artikelnummer 446023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supreme_One
bramv82 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:36:
[...]

Die symptomen die jij beschrijft heb ik bij mij ook gezien. Ventilatoren op volle toeren en exacontrol geen beeld.

Ik verwacht dat het vervangen van die condensatoren je probleem gaat oplossen. Exacontrol vervangen heeft geen zin.

Locatie print (RTFM ;))
1) stekker uit de ventilatiebox
2) filters er uit schuiven
3 voorplaat verwijderen
Print zit rechtsonderaan.

Daarop zitten dus 2 condensatoren. Daar staat een voltage op en een capaciteit in Fahrad (microF).

Elke andere condensator met dezelfde capaciteit in F en een voltage van minimaal de zelfde waarde (hoger mag ook) voldoet. Let daarbij ook op de polariteit (plus en min) van de condensator.

Deze 2 heb ik destijds besteld bij Conrad
Panasonic EEU-FM1E102 Elektrolytische condensator Radiaal bedraad 5 mm 1000 µF 25 V 20 % (Ø) 12.5 mm 1 stuk(s)
Artikelnummer 1472828

Jianghai ECR1HGC102MFF751631 Elektrolytische condensator Radiaal bedraad 7.5 mm 1000 µF 50 V 20 % (Ø x h) 16 mm x 31.5
Artikelnummer 446023
Echt top het is gelukt dankjewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
Supreme_One schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:26:
[...]

Echt top het is gelukt dankjewel
Gefeliciteerd. Je hebt zojust €150,- bespaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
bramv82 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:30:
[...]

Gefeliciteerd. Je hebt zojust €150,- bespaard :)
Hahah lekker.
Ik heb trouwens nog een AWB 3HR 24T ketel met ook een printplaat probleem zal dan waarschijnlijk ook een vergelijkbaar probleem zijn met capacitors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
Tja, geen garantie natuurlijk, maar het vervangen van een stel condensatoren kost niks en zijn op zo'n print toch vaak de boosdoeners. Baat het niet dan schaadt het niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duckenjill
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-05-2023
Hier hetzelfde probleem voor met de Bulex airmaster 350. Deze heeft dezelfde printplaat als andere modellen zoals de AWB. Display blanco, gaat automatisch naar de hoogste stand.

Dankzij de info in dit topic heb ik ze opnieuw werkende gekregen door de twee Elco's te vervangen.
Ik had nog nooit gesoldeerd, maar even geleend van een vriend en eenvoudig de 2 elco's vervangen.

Oude componenten losgemaakt met soldeerbout en met soldeerpomp oud soldeersel verwijderd en vervolgens de nieuwe elco's erop. Even een YouTube filmpje bekeken en ging vervolgens vlot.

Ik heb volgende twee elco's besteld bij Conrad, deze eerder uit het topic waren niet langer beschikbaar.

446023 Radiale elco UltraLow ESR 50V 1000µF 1 B7 €1,55

421953 Elco FC 1000µF 25V 105C 1 B7 €0,75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
Ik ben op zoek naar de Bypass voor de Airmaster 275/350. Ik woon in een huis zonder ramen in de woonkamer en keuken. Aangezien je bij de Airmaster het niet kan instellen dat er geen lucht worden geblazen heb ik het probleem dat het overdag flink opwarmt. Ik kan enkel de keuken deur openen. Nou heb ik vannacht tot een uur of 4 de keukendeur opengelaten de thermometer gaf 22 graden aan. Rolluiken zijn dicht en ja hoor het is alweer 26 graden in de woonkamer. Ik doe af en toe de airmaster uit maar dat helpt ook niet echt en is waarschijnlijk ook ongezond.

Ik zou graag wat advies willen. Wie kan mij hiermee helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Supreme_One
Ik denk dat je daarvoor het beste een apart topic kunt openen in ons duurzame energie topic, dit topic gaat weliswaar over hetzelfde apparaat maar is een compleet andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddr23693
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-11-2022
Ook probleem met geen display en pendelen van ventilatie.
Printplaat gedemonteerd, maar niet direct iets te zien.
Elco 's ruiken licht verbrand , maar ik denk dat dit normaal is?
Ik wil deze wel vervangen, maar bij conrad is het 36 weken wachten. :(

Iemand nog suggesties of ik elco's kan uitmeten, met multimeter?
Of andere suggesties?

mvg
Dave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:10
Volgens mij zijn dit gelijkwaardige Elco's die wel gewoon leverbaar zijn:
https://www.conrad.nl/nl/...-mm-1-stuk-s-1472868.html
https://www.conrad.nl/nl/...-mm-1-stuk-s-1472907.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddr23693
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-11-2022
Condensators zijn vervangen.
Terug leven in de brouwerij.
Enkel het toerental van de ventilators lijkt niet meer te wijzigen. :(
Nog iemand dit probleem gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28
WimCools schreef op maandag 1 februari 2021 @ 07:16:
Hier even op inhaken aangezien ik met dezelfde symptomen kamp.
Het lijkt me dat de stekker uit de bypass halen slechts een workaround is; je wil natuurlijk wel dat die bypass ook weer werkt ?
Ik zie dat er nieuwe (refurbished?) printplaten aangeboden worden tegen een 200-tal euro.
Ik heb geen ervaring met solderen, maar ben wel geinteresseerd om het te leren. Ik heb een multimeter maar hoe meet ik dan best om na te gaan welke component er defect kan zijn ?

[ Voor 24% gewijzigd door whoami op 09-11-2022 10:58 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Het heeft niet zoveel zin om de condensatoren na te meten, elco's gaan sowiezo na verloop van tijd stuk (met versterkende factor warmte); ze nemen eerst een hele tijd af in prestaties (capaciteit zakt, ESR stijgt). Als je er nu een slechte detecteerd en vervangt, zit je binnen enkele maanden weer met problemen omdat de volgende het opgeeft.
Vervang ze allemaal, dan ben je weer voor jaren gerust.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-05 08:14

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Dit is weer zo'n klassieke ontwerp fout. De twee elcos zitten strak tegen een TO220 op een koelblok. Die wordt dus heet en frituurt de elcos.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
xah5kiDe schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 00:39:
Dit is weer zo'n klassieke ontwerp fout. De twee elcos zitten strak tegen een TO220 op een koelblok. Die wordt dus heet een frituurt de Elcos.
Zeg nooit fout tegen een feature. Als het doel is om ruim de garantietijd te overleven (en daarna mag hij gerust sneuvelen want dan kunnen we een nieuwe verkopen), is dat hier perfect gelukt.
Ik werk constant met designs die gemaakt zijn om extreme omstandigheden vlotjes te overleven, als je consumentenspul zo wil maken gaat de prijs 5 à 10 keer hoger liggen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-05 08:14

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik geloof niet zo in moedwillig slechte ontwerpen. Er wordt alles aan gedaan om geen field returns te krijgen tijdens de garantie tijd. Meestal resulteert dat in een product wat makkelijk 10 jaar meegaat. Om deze ontwerp fout te vinden zou je een thermische analyse moeten doen waar je ook rekening houdt met montage stand en ventilatie. Dat kost best veel tijd en expertise en wordt niet gedaan voor dit soort low power ontwerpen. Een oude rot met ervaring had dit mogelijk tijdens een boord review zo gezien en dan was het gefixt :-)

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-05 08:32
Precies hetzelfde probleem hier. Ook getik van het relais. Ik heb alleen geen bypass dus die kan ik er niet uit trekken. Na het verwijderen van de stekkers van de Exacontrol L1 kwam er wel wat leven uit maar het bleef bij pendelen. Dit bordje is onder garantie geplaatst en is nog geen 1,5 jaar oud. Het bord wat eruit kwam was al gereviseerd. Het laatste bord was door een grote woning corporatie waarvan wij de woning kochten geplaatst. Bel je naar het bedrijf die het geplaatst heeft, nemen ze geen nieuwe klanten aan. En als ze willen komen kost een monteur € 55 voorrij en € 75 per uur. En dan is er nog geen vanzelfsprekendheid over garantie. ;(

Bordje ziet er nog netjes uit, nergens zie ik sporen van oververhitting. Ook maar beginnen met de 2 elco's?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4IuC3Rlzuck3M2hHUexEETolkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4XngCSgpAZot7O5OXHspmMM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct71KTvZjVgdhmL8rFD1hFl1-Yg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBOpPBVdOeanmsplqDIgkre5.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Allebei de condensatoren vervangen voor Panasonic's en doorgemeten met een multimeter maar helaas nog geen werkend bordje. Troep is het.

[ Voor 4% gewijzigd door Hyena op 17-02-2023 08:06 ]

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SynTweak
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-01 20:50
Geweldige post!
Hier hetzelfde probleem met een AWB 275.
2 nieuwe eclo's en het probleem is opgelost.

Let op, het ging niet helemaal vanzelf.
Bij het opstarten na de reparatie bleef de bovenste rotor stilstaan. In het display stond een error met als uitleg (zie instructieboekje) dat er een defecte draad zou zijn. Dit klopte niet. Na nogmaals opstarten (230V stekker uit/in) was dit probleem weg maar de WTW draaide in de laagste stand en reageerde niet op het display en de externe 3 standen schakelar (bij ons in de keuken). Dit was opgelost door het display te resetten (MODE knop 10sec indrukken). Na de reset moet je wel alle instellingen herstellen. In de handleiding staat precies hoe je dit moet doen. Let er ook op dat als je een externe 3 standen schakelaar gebruikt dan wordt het aangeraden om het display in de nachtstand te laten staan.

Totale oplossing een paar euro. Da's mooi meegenomen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieterC
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 12:13
Hop!!!! Hier ook. Twee nieuwe condensatoren en toestel werkt weer als vanouds.

Toestel ging telkens vanzelf aan en uit met amper 1 minuut tussen. Na afschakelen en weer opstarten bleef het toestel op vol vermogen draaien, en de display deed het niet meer. De bypass klep klikte ook niet meer tijdens opstart, wat die eigenlijk wel hoort te doen.
Na vervangen van de condensatoren is alles weer zoals normaal. Dit heeft me €15 gekost verzending in. Zo blij dat ik deze post gevonden heb!
Pagina: 1