Smarthomegebruik van de community

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakers Partners
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-04-2017
Naar aanleiding van: Win een complete smarthomemake-over met Google Home en Philips Hue

Uit alle data van de ondervraagden kwamen duizenden toepassingen van gekoppelde smarthomeproducten naar voren. Hier blijkt duidelijk de kennis en kunde van de community. Het is onmogelijk om alle toepassingen de revue te laten passeren, maar in dit topic vind je een bloemlezing van smarthomegebruik door de community.

• ‘Via 2 Broadlink transmitters (1 IR only, en 1 IR + RF) vallen zo'n beetje alle apparaten met een afstandsbediening te koppelen aan de IHC app van Broadlink. Deze app kan vervolgens weer gekoppeld worden aan de Google Assistant/Home. Op die manier worden heel veel apparaten opeens met je stem (en telefoon) te bedienen. Zo kan ik commando's voor mijn "domme" audio set verwerken in Google Home routines (dit werkt vooralsnog alleen in het Engels - red.) waardoor hij automatisch op het juiste kanaal gaat, wisselen van input of zender op mijn tv, en mijn domme ventilator in de slaapkamer vast aanzetten met mijn stem vanuit de woonkamer.’

• ‘Mijn Home Assistant is voorzien van een Z-Wave USB adapter. Met goedkope Z-Wave knoppen kan ik nu via HA iedere combinatie van Hue en bijvoorbeeld Sonos bedienen. Maar eigenlijk is ieder apparaat met een app of web interface te bedienen. Knoppen om Sonos mee te bedienen aan de muur, zoals voor het volume, maar zelfs ook om de actieve groep uit te breiden naar andere ruimten waarbij ook de receiver (waar de Sonos connect aan hangt) op de goede ingang en volume wordt gezet.’

• Momenteel is alles gekoppeld met mijn Google Home app. Ik heb verschillende stopcontacten (waaraan enerzijds een airco om te koelen of een elektrische verwarming om te warmen hangen), een chromecast gekoppeld aan mijn TV en soundbar om al mijn multimedia behoeften te voorzien en een Roomba stofzuiger die voor het huishouden instaat. Hiernaast heb ik ook philips hue verlichting. In de Home app heb ik aan de hand van enkele scenario's (Ook deze functionaliteit werkt vooralsnog alleen in het Engels - red.) de meest zaken met elkaar gekoppeld zodat ik met vaak één commando alle zaken op natuurlijke wijze kan aanspreken (Bijvoorbeeld bij het slapengaan "goodnight" --> TV schakelt uit, lichten dimmen, roomba treedt in werking, indien airco of verwarming aan staan schakelen deze ook uit).

• Raspberry Pi met Domoticz en een z-wave stick, dat is de basis. Schakelaars hebben allemaal z-wave modules om te schakelen/dimmen of om scene activatie te doen. Via IFTTT kan ik de verlichting besturen met stemcommando's op de Google home. Daarnaast een Nest Hello en Nest Thermostaat V3. Ook de airco bestuur ik met een z-wave module die de infrarood signalen naar de airco stuurt (work in progress).

• D.m.v. het een Xiaomi Aqara hub en een Philips Hue Hub. Overkoepelend is ook alles regelbaar via Home Assistant. Daarnaast kan Google Home Assistant gebruikt worden om lichten en stekkerdozen aan/uit te zetten.

• CO2 regelaar regelt aan de hand van de CO2 waarde in huis de ventilatie, de smart thermostaat verwarmt alleen wanneer er mensen aanwezig zijn, dit geïntegreerd in 1 energieoplossing. De Co2 regeling is gebouwd met ESP8266 chips voor laag energiegebruik en simpliciteit. De verlichting kan automatisch ingeschakeld worden bij binnenkomst of detectie van mensen door Co2 waarden. Componenten kunnen elkaar aanspreken met proprietary standaarden of via IFTTT.

• Smartthings Hub ondersteund Z-wave en Zigbee. Dit is mijn main hub waarop alles wordt aangesloten. Deze is gekoppeld met Google Home voor de stembediening via Google Home Mini speaker (studeerkamer) en Net Home Hub (woonkamer). Voor de Philips Hue Go heb ik ook een Hue Hub aangesloten om de Hue app te kunnen gebruiken. De Ikea Tradfri lampen zijn op de Smartthing Hub aangesloten en niet op de Hue Hub om je in smartthings custom device handlers kunt gebruiken. Hierdoor zijn de Tradfri lampen zowel via de remote van Ikea als via de smartthings en Google app als via Google stembediening te bedienen.

• Mijn zuigrobot stuur ik aan via Home Assist, deze draait op Raspberry Pi. Hier zijn zones gedefinieerd waar op basis van vaste tijdstippen de robot zijn rondes gaat rijden (na de lunch de kijken als ik de kinderen naar school breng). Daarnaast via Telegram kan ik hem adhoc een opdracht geven één van de zones schoon te maken.

• Ik maak gebruik van Domoticz dat als basis dient voor de aansturing en informatieverwerking van mijn producten. Ik ben gestart met ESP-easy die ik informatie laat doorsturen naar Domoticz. Ik heb een slimme meter waarvan ik de gegevens inlees in domoticz. En ik kan mijn zonnescherm aansturen met Sonoff via domoticz. Ook maak ik gebruik van een touchscreen dimmer met een ESP-module erin om mijn kamer verlichting aan te sturen. In de planning staat nog om mijn kippenluikje te automatiseren en een wifi alarm systeem te koppelen.

• ‘We starten vaak Netflix, YouTube of muziek via Spotify op door tegen de speaker te praten. Onze lampen gaan vanzelf aan/uit in de woonkamer op basis van licht en beweging. De Nest thermostaat doet zelf z’n ding om het huis warm of koel te houden en binnenkort kunnen wij onze ventilator ook aanspreken via ifttt. Onze plantjes krijgen zelf water en licht (beide door gebruik te maken van een zonnepaneel en een powerbank), via ifttt kan ik straks een overzicht krijgen van de week maar ook middels de google speaker zorgen dat er een keer extra water gegeven kan worden.’

• Alle verlichting en sensoren (temperatuur, switches) werken met het zigbee protocol. Deze zijn met elkaar verbonden via een DIY zigbee-bridge (zigbee2mqtt). Welke weer verbonden is met een virtual machine waar Home Assistant op draait. "Domme" airco units zijn smart gemaakt met IR transmitters welke via Wifi verbonden zijn met Home Assistant. Ook de thermostaat is via Wifi verbonden. Alle entities worden in Home Assistant aangestuurd via code die ik met behulp van NodeRed aanmaak.

• Meest relevant is mijn daglicht-verlichting koppeling. Mijn verlichting wordt ingesteld adhv het huidige niveau van daglicht. Deze wordt door een webcam elke 3 seconden gemeten en vervolgens omgezet naar een -per lamp- index voor het instellen van de intensiteit. De Philips Hue sensoren meten niet snel/vaak genoeg voor mijn toepassing. Momenteel gebeurt dit proces in een script op een Ubuntu machine, waar het resultaat (daylight-index) als een getal in een bestand wordt opgeslagen. Dit bestand wordt door NodeRed opgepakt en loopt dan door enkele berekeningen en thresholds.. Uiteindelijk wordt een command naar Home Assistant gestuurd om de lampen daadwerkelijk in te stellen.

• Zigbee2mqtt om de zigbee devices aan te sturen (Ikea, Xiaomi/Aqara). Alles gaat naar een Home Assistant backend die geïntegreerd is met google Home (voice commands via google assistant). Home Assistant is gekoppeld aan Node-Red voor het maken van custom schakeltijden en schakelen op basis van aanwezigheid/afwezigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobverlinden
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 14:03
Een kleine toevoeging:

De scenario's/routines uit de Google Home app zijn inderdaad alleen instelbaar als je telefoon staat ingesteld op Engels, maar je kunt zelf wel Nederlandse commando's toevoegen om de routines te starten.

Overigens snapt Google vaak niet goed of je dingen in het Nederlands of Engels zegt, wat zeker nog wel eens tot frustratie leidt |:(

Anoniem: 616699

Hoi

Ben net begonnen met mijn huis meer een 'Smarthome' te maken, maar kan mss nog wat tips gebruiken om uit te breiden maar het toch budgetvriendelijk te houden.

- Heb google home al gekoppeld met Mi home van Xiaomi voor de roborock stofzuiger
- heb een google nest voor het overzicht van alles en om spraakgestuurd dingen te kunnen aan/uitzetten (mijn zoon zegt echter dat zo'n ding totaal overbodig is nu je op smartphone ook google assistent en google home hebt MAAR ik wil mijn harman kardon speaker P20 nog aansturen via google home wat enkel kan via eerst een google mini of google nest speaker dacht ik - ik kan mijn speaker nu wel via bluetooth HK omni aan/uitzetten)
- heb drie smartplugs van TP-link net aangeschaft maar bij eerste uit de doos scheen hij de modem om één of andere reden al niet te vinden ofschoon in stopcontact gestoken van maar 2meter afstand van de modem. Er bleef een oranje lampje flikkeren (mss ga ik die terugsturen of zie ik iets over het hoofd want er zat niets van handleiding bij - moet je bvb. bepaalde knop 'power' of knopje bovenaan' bvb. aantal seconden inhouden om zoekfunctie/koppeling naar modem te activeren ?)
- ik zoek nog een opbouw wifi dubbele lichtschakelaar om mijn tuinverlichting mee te kunnen bedienen maar heb hiervan enkel deze maar gevonden op bol.com. Heb Idual led kleuren inbouwspots met manuele afstandsbediening maar geloof niet dat daarvoor een app bestaat die compatibel is met google home dus lijkt dubbele schakelaar (twee rijen van drie) al beste oplossing om ze aan/uit te zetten.
https://www.bol.com/nl/p/...le-home/9200000101987397/
iemand nog andere suggesties ?
- ga mss nog verwarming ook aanpassen (oude stookketel op mazout moet stilaan weg en teveel lawaai) dus mss voor de living deze een optie (al vrees ik een beetje voor de electriciteitskosten als er 2 x 1500 Watt in de wintermaanden dagelijks aanstaan van 's morgens tot 's avonds
https://www.bol.com/nl/p/...959139/?s2a=#productTitle
- kan je bvb. met google home wifi thermostaat ingeven dat bij te lage temperatuur de thermostaat andere toestellen zoals radiatoren of smartplugs moet aanzetten (ik las iets van een IFSST app of zoiets ?
- tenslotte mss nog een ip camera of twee voor de beveiliging buiten en dat is het zo'n beetje denk ik

Benieuwd wat jullie zoal goed/nuttig vinden voor in een smarthome

mvg
rob