Extra groepenkast plaatsen woonhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrrooster
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09 12:33
beste Tweakers,

Ik zit met een vraag over het plaatsen van een extra groepenkast. Er zijn wel meer topics over te vinden, echter is het antwoord daar op niet duidelijk.

Situatie: in een schuur achter een huis (afstand ca 25m) wordt een appartement gemaakt. Er komt dus ook een keuken in met een vaatwasser mede als een wasmachine en droger. Tevens zullen op de schuur in de toekomst zonnepanelen worden geplaatst.
Ik heb 2 opties, of alle extra groepen plaatsen in de huidige meterkast in het woonhuis en de kabels trekken naar de schuur. Of een extra groepenkast in de schuur. Maar hoe mag ik deze groepenkast aansluiten, en de ik geen probleem krijg met selectiviteit.
Ik dacht zelf: ik breng een voedingskabel van 5 x 6mm2 naar de schuur. De voedingskabel sluit ik aan direct achter de hoofdschakelaar. Zo is de kabel beveiligt door de 3 hoofdzekering a 25a (D) van het energie bedrijf.
Is deze wijze toegestaan?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:24
Persoonlijk zou ik alles wat met meterkast/groepenkast te maken heeft, aan een gecertificeerd elektricien overlaten. Die kan je ook het beste advies geven omtrent je vraagstukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10

RvV

Aangezien er hier ook nog wel eens ervaren/gecertificeerde elektriciens rondlopen (zonder financieel belang) is het niet vreemd een vraag hier te stellen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

wat denk je van aan beide kant "groepen" dus optie 3 zoiezo wil(en moet) je in je huis de groepen van de schuur beveiligen ..

Maar je wilt niet elke keer naar je meterkast lopen bij issues/werkzaamheden in de schuur dus een groepenkast daar is wijsheid. ook veiligheid bij kabelbreuk tussen huis en schuur..

zelf zou ik de volgende groepen maken
- 1x of 2x (16A :?) voor zonne panelen (retour) ligt er aan hoe groot je schuur is DUH) en hoeveel PV panelen je kwijt kan
- 1x 10A "verlichting"
- 1x 10A "stopcontacten (andere verbruikers)
De 2x 10A monteer je af op 1x 16A kabel naar meterkast-huis

- 1x 16A per wasmachine,droger,vaatwasser, inductie kookplaat
Deze kan je best combineren op 1 kabel naar meterkast-huis , als de zekering hiervan springt weet je teminste welk "aparaat" stuk is .. en aantal W totaal duh
- 1 x perilex (wp/inductie oid) 4 of 5 aders ?

en dan +1 "reserve"

vergeet je coax(tv) en UTP (netwerk) niet gelijk mee te trekken .. (glasvezel ?) kabels ziin de kosten vaak niet .. het af monteren wel. vergeet niet je aarde (pen)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 04-09-2019 09:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Persoonlijk zou ik de kabel voorbeveiligen met 3x20A in de hoofdgroepenkast, de kabel blijft 5x6mm² naar de schuur.
In schuur gewoon de standaard B16 automaten of zekeringen 16A toepassen

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:07
De voedingskabel sluit ik aan direct achter de hoofdschakelaar. Zo is de kabel beveiligt door de 3 hoofdzekering a 25a (D) van het energie bedrijf.
Dat mag niet volgens mij. Je moet nog steeds zelf de kabels afzekeren. En dat moet lager dan 25A.
Check of je direct je aansluiting kan opwaarderen naar 35A. Eventueel kun je wellicht ook informeren of je niet gewoon een tweede aansluiting kan aanvragen.

Hier zijn al verschillende topics over geweest hier. Je moet je kabel afzekeren, en daarna kun je automaten een aardlekschakelaars plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Dit is niet waar, het mag wel, maar of je dat ook wilt is een 2e vraag, zeer grote kans dat het fout gaat.

Een 3x35A aansluiting is niet standaard, en gaat extra geld kosten, iedere maand weer, en het is maar de vraag of je dat grote vermogen ook echt nodig hebt, denk persoonlijk van niet.
jeroen3 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:33:
[...]

Dat mag niet volgens mij. Je moet nog steeds zelf de kabels afzekeren. En dat moet lager dan 25A.
Check of je direct je aansluiting kan opwaarderen naar 35A. Eventueel kun je wellicht ook informeren of je niet gewoon een tweede aansluiting kan aanvragen.

Hier zijn al verschillende topics over geweest hier. Je moet je kabel afzekeren, en daarna kun je automaten een aardlekschakelaars plaatsen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:09
jrrooster schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:11:

Ik dacht zelf: ik breng een voedingskabel van 5 x 6mm2 naar de schuur. De voedingskabel sluit ik aan direct achter de hoofdschakelaar. Zo is de kabel beveiligt door de 3 hoofdzekering a 25a (D) van het energie bedrijf.
Is deze wijze toegestaan?

Ik ben benieuwd naar de reacties.
jeroen3 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:33:
[...]

Zoals @keur0000 ook al zegt moet het niet, maar is het wel geadviseerd om eerst een 'voorbeveiliging' te plaatsen in je hoofd-groepenkast.
Plaats er bv een 3F+N C25 zekering of 300mA alamat.
Zo kan je de afgaande kabel altijd afschakelen zonder je gehele woning af te schakelen.

Dan kan je in je schuur/aanstaande logies verblijf een eigen groepenkast plaatsen die is uitgevoerd met normale B16 zekeringen en ALS'en.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Waarom de 6mm2? Is 4mm2 niet voldoende?

3P+N (C20) -> 5x 4mm2 -> onderverdeler in bijgebouw -> 4 polige hoofdschakelaar -> aardlekautomaten (16B) voor de afzonderlijke groepen.

Op deze manier kan je in het bijgebouw zélf alles in één keer spanningsloos maken via de HS.

Alternatief voor de aardlekautomaten is een onderverdeler met 3x ALS en standaard B16 automaten.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:09
hansdegit schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:04:
Waarom de 6mm2? Is 4mm2 niet voldoende?
Omdat de TS ook over zonnepanelen praat, en dus ook wil/gaat terugleveren, en beter nu ietsje meer uitgeven en mogelijke "overkill" aan kabel, dan straks alsnog een keer moeten omdat de kabel toch eigenlijk net niet toereikend is door b.v. spanningsval o.i.d.

Het verschil nu is ~ €40 in geval van gewone YMvK kabel, en als het grondkabel betreft is het verschil ~ €55 (ga ik even uit van 30m).
Dus wat het dan wat mij betreft wel uit kan om nu een paar euro's meer te investeren en het direct goed te doen dan straks meer geld weg te moeten gooien.
3P+N (C20) -> 5x 4mm2 -> onderverdeler in bijgebouw -> 4 polige hoofdschakelaar -> aardlekautomaten (16B) voor de afzonderlijke groepen.

Op deze manier kan je in het bijgebouw zélf alles in één keer spanningsloos maken via de HS.

Alternatief voor de aardlekautomaten is een onderverdeler met 3x ALS en standaard B16 automaten.
In principe staat in de reactie van me boven jou al hetzelfde, m.u.v. de zekering in de hoofdgroepenkast C25 vs C20. En ik heb de HS niet benoemd, maar die zit in een standaard (kant en klare) groepenkast al, daarom vind/vond ik het overbodig die nog te noemen.
Met opzet wel de B16 genoemd omdat het daarvoor over C25 gaat ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Ik denk dat we onze reactie nagenoeg tegelijkertijd ingezonden hebben.

Ja, met paneeltjes erbij en zéker ook de meerprijs in ogenschouw nemende.... Gewoon 6mm2 doen, inderdaad

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:03

Theo

moederbord

Je hebt waarschijnlijk een 3x25A aansluiting. Dit omdat een 3x35A aansluiting heel erg duur is (50-100 euro per maand duurder dan 3x25A)

Vuistregel binnen de NEN1010 norm is dat de zekering achter een zekering factor 1.6 kleiner moet zijn. Ofwel; achter je 25A hoofdzekering (waar jij zelf niet bij kunt komen!) mag je zekeringen plaatsen van maximaal 16A per stuk. Er is geen harde max aan de hoeveelheid zekeringen dat je mag plaatsen.

Logischerwijs moeten (grond)kabels gezekerd zijn, en moet je zelf de zekering kunnen bedienen.

Verder schrijft de norm voor dat je maximaal vier groepen achter één aardlekschakelaar (ALS) plaatst. Bij zonnepanelen is het de aanbeveling deze een eigen ALS te geven. En een (grond)kabel, electrabuis en lasdoos mag niet meerdere stroomgroepen bevatten. Hierbij wordt een kookgroep en een krachtstroomgroep wél als één groep gezien, ondanks dat deze twee of drie zekeringen nodig heeft.

Met deze eisen in gedachten kun je dus gaan puzzelen.

Een grondkabel die je aansluit op je hoofdaansluiting mag niet. Deze is immers niet gezekerd.

Stel je plaatst in je meterkast (bijvoorbeeld) acht extra groepen voor de nieuwe woning verdeeld over drie ALS-en (1x4, 1x3, 1x1 voor de zonnepanelen). Dan mag je acht 16A automaten plaatsen en acht grondkabels leggen. Dat is niet goedkoop daar je 200 meter grondkabel nodig gaat hebben.

Je kan in je meterkast ook één ALS plaatsen met een 3x16A automaat, en één grondkabel leggen naar de nieuwe woning. Hier plaats je een meterkast met een hoofdschakelaar, driemaal een ALS en hierachter plaats je acht 16A automaten die je over de drie fases verdeeld.

Voor de grondkabel zou ik gaan voor een dikke kabel 5x4mm als minimum, misschien zelfs dikker. Ondanks dat 5x2.5mm de norm is zul je spanningsverliezen gaan krijgen over deze kabel. En vooral als je het dak vol hebt liggen met zonnepanelen die stroom terugleveren kan een reductie in spanningsval over de kabel van een enkele volt je al snel in een aantal jaren tijd je een klein bedrag aan opbrengst schelen van je PV systeem. Ofwel, een dikke kabel die verdien je met je PV systeem eigenlijk al wel terug. Persoonlijk zou ik gaan voor 5x6mm. Het kost niet veel meer dan 5x2.5mm voor 25 meter, maar het zorgt wel voor een betere netstabiliteit in je te bouwen woning.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:15
Niet om het plezier te bederven, maar voor de zekerheid. Heb je toestemming van de gemeente?

Mijn zus wist dit niet en heeft ook de schuur omgebouwd tot woning. Totdat de gemeente daar achter kwam en de schuur niet meer bewoond mocht worden.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Pagina: 1