Synology met pc herstellen via linux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritten
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-04-2024
Mijn vraag
...
Ik ben een noob in Linux!

Voor mij typisch een Linux gevalletje, de onderste zin, deze dus= $ mount ${device_path} ${mount_point} -o ro Wat bedoelen ze precies met device_path en mount_point, kan je mij een vb geven aub? .. Mijn Nas was dsmrik2 en de Volume = Volume 1
Hoe kan ik gegevens op mijn Synology NAS herstellen met behulp van een pc?

Als uw Synology NAS niet goed werkt, kunnen de gegevens die op de schijven zijn opgeslagen eenvoudig worden hersteld met behulp van een pc en een Ubuntu live-cd. Zorg ervoor dat het bestandssysteem op de schijven van uw Synology NAS ext4 of Btrfs is en volg daarna de onderstaande stappen om uw gegevens te herstellen. Hier gebruiken we de Ubuntu 18.04-versie als voorbeeld.

Bereid een pc voor met een voldoende aantal schijfsleuven om de schijven te installeren die zijn verwijderd van uw Synology NAS.

Verwijder de schijven van uw Synology NAS en installeer ze op uw pc.Voor RAID- of SHR-configuraties moet u alle schijven (behalve hot spare-schijven) tegelijkertijd op uw pc installeren.

Bereid een Ubuntu-omgeving voor door de instructies in de zelfstudie te maken Maak een opstartbare USB-stick op Windows .

Ga naar het menu Toepassingen weergeven in de linkerbenedenhoek.

Typ Terminal in de zoekbalk en selecteer Terminal .

Als u gegevens herstelt van een RAID- of SHR-configuratie, volgt u stappen 7 tot 10; als u bestanden herstelt van basisopslagtypen met slechts één schijf, ga dan naar stap 10.

Voer de volgende opdracht in ( sudovoert rootrechten uit).

Ubuntu@ubuntu:~$ sudo -i

Voer de volgende opdrachten in om te installeren mdadmenlvm2beide. Beide zijn RAID-beheerprogramma's. lvm2moet zijn geïnstalleerd of vgchangewerkt niet.

root@ubuntu:~$ apt-get update

root@ubuntu:~$ apt-get install -y mdadm lvm2

Voer de volgende opdracht in om alle schijven te koppelen die zijn verwijderd van uw Synology NAS. De resultaten kunnen verschillen afhankelijk van de configuratie van de opslagpool op uw Synology NAS.

root@ubuntu:~$ mdadm -Asf && vgchange -ay

Voer de volgende opdracht in om alle schijven als alleen-lezen te koppelen voor toegang tot uw gegevens. Voer uw apparaatpad in${device_path}en koppelpunt in ${mount_point}. Uw gegevens worden onder het koppelpunt geplaatst.

$ mount ${device_path} ${mount_point} -o ro

Wat ik ook probeer, het lukt mij niet om de laatste opdracht af te krijgen, please help 😰😰
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als de data belangrijk is, laat er dan alsjeblieft iemand naar kijken die dat soort terminologie wel begrijpt. Als de data niet belangrijk is, lees dan de wiki van archlinux eens door. Voornamelijk voor het mounten van devices (https://wiki.archlinux.or...stems#Mount_a_file_system).

Maar! Als je hier mee verder gaat, is er zelfs een grote kans dat je je Windows-systeem om zeep helpt. Nogmaals, als je hier mee verder gaat, zorg dat je in ieder geval alle schijven in je windows-systeem ontkoppeld en alleen die oude schijven van je NAS aangesloten laat.

Goed, to zover het antwoord op jouw vraag. Dan een vraag aan jou.
Wat probeer je te bereiken? Welk probleem probeer je op deze ingewikkelde manier op te lossen? Ik heb in de meer dan 15 jaar met een Synology NAS nog nooit een schijf eruit hoeven halen en proberen te troubleshooten op een andere schijfcontroller dan de Synology.

Leg het probleem eens uit, en dan kunnen we je waarschijnlijk beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritten
Goedemorgen, ik had per ongeluk op reset knop van de synology geklikt op het bureaublad. Ipv 2x4sec op de Nas zelf🤢. Daardoor zijn mijn hdd ontkoppeld, als ik de nas opnieuw koppel geeft deze mijn een waarschuwing dat indien ik door gaat, alle data voorgoed verloren is, meer dan 55TB aan data wat ik echt niet/kan wil verliezen.
Alles is echter nog niet verloren indien ik via de hulp in synology help forum de hdd weer terug koppelt via Ubuntu. Deze hdd(12) zitten in een aparte pc kast opgestart met usb-live cd in try Ubuntu, please help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
ritten schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:48:
meer dan 55TB aan data wat ik echt niet/kan wil verliezen.
Ga dan zeker niet zelf prutsen met een OS dat je niet kent en commando's die je van een forum haalt. Ik hoef je maar een commando te geven en je bent alles kwijt (iets met rm enzo)
Alles is echter nog niet verloren indien ik via de hulp in synology help forum de hdd weer terug koppelt via Ubuntu. Deze hdd(12) zitten in een aparte pc kast opgestart met usb-live cd in try Ubuntu, please help
Goed, eerst de situatie helder krijgen. Je hebt dus een Synology (welke?), waarin 12 schijven zaten met een totaal van 55TB. In welke configuratie zaten die schijven (RAID, SHR), en weet je de volgorde nog waarin ze in de Synology zaten?
Die schijven (allemaal?) heb je nu aangesloten in een desktop. Welk moederbord en welke raid-controller?

En welke reset heb je eigenlijk uitgevoerd? Een factory-reset? Ik zie dat je deze handleiding probeer te volgen voor herstel:
https://www.synology.com/...my_DiskStation_using_a_PC
Het enige wat dat doet is de schijven terugplaatsen in een logical volume group (LVM) en die groep read-only "mounten". Vervolgens kun je de 55TB aan data ergens anders naar kopiëren. Heb je nog een 55TB beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritten
Dat is wat ik wil zodat ik ze kan mounten, zie 1e (Voor mij typisch een Linux gevalletje, de onderste zin, deze dus= $ mount ${device_path} ${mount_point} -o ro
Wat bedoelen ze precies met {device_path} en {mount_point} , kan je mij een vb geven aub? .. Mijn Nas was dsmrik2 en de Volume = Volume 1) De rest is ook ok, alleen die laatste zin snap ik niet!
Ik heb inderdaad nog 54 Tb mijn systeem was een DS2415+ en heb een DS1215 bijgekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
Ik heb je eerste post volledig gelezen, en je hoeft die zinnen niet te herhalen. Tevens geef je slechts beperkt antwoord op mijn vragen, dus echt helpen kan ik je niet.

Zoals ik zei, lees je in in het mount commando. Op die wiki die ik poste staat ook het command lsblk uitgelegd. Daarmee kun je zien welke devices er zijn.

Maar goed. Maak eerst een mount-point aan. Bijvoorbeeld in /mnt
$sudo mkdir /mnt/data

Vervolgens koppel je het zojuist aangemaakte device (resultaat van het commando mdadm) op dat mountpoint
$sudo mount /dev/xxxxxxx /mnt/data -o ro

waarbij xxxxxx iets is wat je zelf moet uitzoeken. Zoek ook naar wat mdadm eigenlijk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ritten schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:48:
Goedemorgen, ik had per ongeluk op reset knop van de synology geklikt op het bureaublad. Ipv 2x4sec op de Nas zelf🤢. Daardoor zijn mijn hdd ontkoppeld, als ik de nas opnieuw koppel geeft deze mijn een waarschuwing dat indien ik door gaat, alle data voorgoed verloren is, meer dan 55TB aan data wat ik echt niet/kan wil verliezen.
Zijn dit wel de juiste instructies voor jouw situatie? Jij hebt geen defecte Synology. Je hebt hem alleen een factory reset gegeven. Er zijn andere instructies om die bestaande data weer in jouw Synology te importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:52:
[...]

Zijn dit wel de juiste instructies voor jouw situatie? Jij hebt geen defecte Synology. Je hebt hem alleen een factory reset gegeven. Er zijn andere instructies om die bestaande data weer in jouw Synology te importeren.
Nee, dat betwijfel ik, er moet een veel eenvoudigere manier zijn. Maar hij geeft geen antwoord op mijn vragen en staart zich blind op de instructie om de raid-array te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritten
Sorry, maar ik zit op de baan (vrachtwagen) ik heb inderdaad een factor reset gedaan om daarom deze instructies gevold, https://www.synology.com/...my_DiskStation_using_a_PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritten
Is een Shr 1,asus moederbord x99 met bijkomende raidcontroller van digitus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritten
Heb alle stappen doorlopen van de instructies, uitgezonderd de laatste zin lukte mij niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ritten schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:07:
Is een Shr 1,asus moederbord x99 met bijkomende raidcontroller van digitus
bel (duitsland) wees extreem vriendelijk en leg uit dat je 5tb wilt recoveren .. en 2 linkerhanden hebt.
https://www.synology.com/nl-nl/company/office_location

ze kunnen je begeleiden .. telefonisch wellicht beste optie

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 04-09-2019 10:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
ritten schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:05:
Sorry, maar ik zit op de baan (vrachtwagen) ik heb inderdaad een factor reset gedaan om daarom deze instructies gevold, https://www.synology.com/...my_DiskStation_using_a_PC
Dus is er wel paniek, maar geen haast.

Ik zou mij goed inlezen wat een factory reset eigenlijk doet. De data staat inderdaad nog op de schijven, maar je configuratie is waarschijnlijk verloren gegaan. Wat je wilt is de configuratie herstellen, en vervolgens je schijven aankoppelen.

Ik kan me niet voorstellen dat dat niet mogelijk is in de NAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:43
Volgens mij vergroot je met het geklooi via Linux de kans dat je helemaal niet meer bij de data kan.
Als je geen idee hebt wat je aan het doen bent kan je het beste een ticket bij Synology openen en het door een expert laten oplossen.

Ik begrijp niet helemaal hoe je met 1 druk op de knop de NAS een factory reset heb kunnen geven.
Een factory resetknop op het bureaublad? Ik weet niet eens waar dat ding zit in DSM, maar zeker niet op het bureaublad. Op je Windows desktop lijkt het mij al helemaal niet handig om daar een resetknop voor je NAS te monteren, dat soort functies moet je zover wegstoppen dat je moet zoeken om het te gebruiken.

Zoals @DAzN al aangeeft verwacht ik dat je met Synology Assistant de DSM opnieuw kan installeren, daarbij raak je wel de configuratie kwijt maar blijft het datavolume intact, als je dit tenminste niet met gepruts om zeep heb geholpen. Ik zou de schijven dus gewoon terugplaatsen in de NAS en Synology Assistant starten. Ik weet niet of de volgorde van de schijven willekeurig is of dat ze in de originele volgorde moeten worden teruggeplaatst.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritten
Het was ook mijn idee om een gewone reset te geven en mijn volume te behouden, want het moest, kon in mijn eigen Admin account niet meer, wel in de andere users, waarom weet ik echt niet?
Synology assistant geeft mij net gewaarschuwd, in je de dsm soft installeert ben je alle data kwijt van hdd0 tot hdd12, daarom verder gezocht wat ik kon doen en op deze instructies van synology zelf gekomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritten
Ik heb trouwens voor de zekerheid de hdd genummerd zodat ik ze precies kan plaatsen zoals ik wil, en nee, helaas spreek ik geen Duits.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:39

Pierre

Van nature lui!

Denk dat ze ook wel Engels spreken daar hoor.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
Hier staat hoe je normaal gesproken een Synology reset: https://www.howtogeek.com...-reset-your-synology-nas/
Misschien helpt het je ook om je synology op die manier weer draaiend te krijgen.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritten
Inderdaad, maar te laat gelezen, maar een grote fout niettemin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:47
Waar ga je eigenlijk die 55TB heen kopieren als je hem uiteindelijk gemount krijgt?

[ Voor 30% gewijzigd door jeroen3 op 04-09-2019 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-06 01:39
Synology support kan remote inloggen op de NAS.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
@WeHoDo Volgens mij moet je dan wel een adminaccount voor ze maken, maar misschien kunnen zij, met de juiste poorten geforward, ook bij de NAS wanneer deze in recovery mode draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-06 01:39
Allard schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:36:
@WeHoDo Volgens mij moet je dan wel een adminaccount voor ze maken, maar misschien kunnen zij, met de juiste poorten geforward, ook bij de NAS wanneer deze in recovery mode draait.
Ik had een QNAP, met ongeveer hetzelfde wat de TS had.(raid array compleet weg)
Hoefde alleen maar een forward te maken van SSH port en de admin gegevens te geven en ze konden er in en de boel herstellen.

Zal voor een Syno niet veel anders zijn.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritten
jeroen3 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:16:
Waar ga je eigenlijk die 55TB heen kopieren als je hem uiteindelijk gemount krijgt?
Heb een DS1215 bijgekocht samen met 6X14TB HDD Ironwolf, dat moet wel lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritten
WeHoDo schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:43:
[...]

Ik had een QNAP, met ongeveer hetzelfde wat de TS had.(raid array compleet weg)
Hoefde alleen maar een forward te maken van SSH port en de admin gegevens te geven en ze konden er in en de boel herstellen.

Zal voor een Syno niet veel anders zijn.
Heb al verschillende tickets verstuurd naar Synology Support, maar daarop wordt er zeer weinig gereageerd, enige da art in van hem krijg was een quote van de tutorial
Vreemde dienstverlening wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritten
WeHoDo schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:19:
Synology support kan remote inloggen op de NAS.
Kan natuurlijk wel, maar ze moeten nog wakker worden denk ik 🤟,
Trouwens de 8TBx12HDD zitten voorlopig in een apart computercase draaiend
Op Ubuntu USB live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritten
DAzN schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:39:
Ik heb je eerste post volledig gelezen, en je hoeft die zinnen niet te herhalen. Tevens geef je slechts beperkt antwoord op mijn vragen, dus echt helpen kan ik je niet.

Zoals ik zei, lees je in in het mount commando. Op die wiki die ik poste staat ook het command lsblk uitgelegd. Daarmee kun je zien welke devices er zijn.

Maar goed. Maak eerst een mount-point aan. Bijvoorbeeld in /mnt
$sudo mkdir /mnt/data

Vervolgens koppel je het zojuist aangemaakte device (resultaat van het commando mdadm) op dat mountpoint
$sudo mount /dev/xxxxxxx /mnt/data -o ro

waarbij xxxxxx iets is wat je zelf moet uitzoeken. Zoek ook naar wat mdadm eigenlijk doet.
lukte niet, hier resultaat
mdadm: /dev/md/2 has been started with 12 drives.
root@ubuntu:~# mkdir /mnt/data
root@ubuntu:~# mount /dev/md/2 /mnt/data -o ro
mount: /mnt/data: unknown filesystem type 'LVM2_member'.
root@ubuntu:~# sudo mkdir /mnt/data
mkdir: cannot create directory ‘/mnt/data’: File exists
root@ubuntu:~#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
code:
1
mdadm: /dev/md/2 has been started with 12 drives.

Is dat de uitvoer? Dat lijkt me sterk, weet je zeker dat die laatste / voor de 2 wordt aangegeven?

[ Voor 195% gewijzigd door DAzN op 04-09-2019 19:18 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
mount: /mnt/data: unknown filesystem type 'LVM2_member'.
De raid array bevat geen mount-baar filesysteem, maar een of meer logische volumes. Hier komt die
vgchange -ay
om de hoek kijken. Die scant de volumes, en genereerd een of meer nieuwe devices, die waarschijnlijk wel gemount kunnen worden.
Pagina: 1