Vraag

• OohJaa
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 21-03 11:41
Hoi,

Ik ben op zoek naar een stille CPU koeler voor een A78M-E5 MS-7721.

De huidige begint nogal wat geluid te maken wanneer de snelheid van de fan oploopt.Schoonmaken lijkt niet echt te helpen, nieuwe koelpasta ook niet.

Maakt het nog uit of je een complete koeler aanschaft? Of kun je ook het koelblok laten zitten en er alleen een stillere ventilator op plaatsen?

Nu zit er een 'groot' blok op met een ventilator.

En wat is zo'n beetje "stil", ik heb werkelijk geen flauw idee wat stil is in decibels :P

Ik schat dat de huidige zo'n 10x10 cm is, stom genoeg ben ik vergeten om hem op te meten O-)

Edit: 04/09/2019

Afbeelding: https://www.mupload.nl/img/wzx8lf.jpg

Het betreft de PC van iemand anders, maar ik zal vanavond er even langs om nog meer info te vergaren. Voor zover ik weet is het 'een standaard' koeler.

Ik hoop dat iemand me wat verder op weg kan helpen.

Alvast hartelijk dank!

[Voor 15% gewijzigd door OohJaa op 04-09-2019 08:37]

Beste antwoord (via OohJaa op 04-09-2019 19:28)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 10:10
OohJaa schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:47:
Dus ik denk dat ik 'gewoon' op zoek ga naar een andere 7x7cm ventilator. Ik zie hier op tweakers dat er genoeg aanbod is :-)
Klopt, echter zonder PWM.
Je zou pricewatch: Arctic Alpine AM4 CO - Compact AMD CPU-Cooler for Continuous Oper... of pricewatch: Arctic Alpine AM4 kunnen halen.

Alle reacties

• Uszka
Gebruik je nu de AMD boxed koeler die met de cpu mee kwam?
Welke cpu heb je?

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 10:25
Even foto maken van de koeler, met als het kan de details/specs van de fan.
Aftermarket/tower CPU koelers komen meestal met een 120mm fan, maar soms ook 92mm, 135mm, 140mm of zelfs groter.

• Riddled
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 09-10 19:03
Ziet er alvast een vrij standaard koeler uit. Je kan eventueel zien om een ventilator in dezelfde afmetingen te kopen en die erop te vijzen. Andere optie is een compleet nieuwe koeler van ~30 euro. Kost meer maar gaat waarschijnlijk nog stiller zijn. Moederbord heeft een FM2+ socket dus eentje uit deze lijst gaat passen: categorie: Processorkoeling

• OohJaa
Bedankt voor de reacties! Net even er langs geweest en opgemeten, het is een 7x7cm ventilator.

Ook nog even goed gekeken waar het geluid vandaan komt, en dat is echt de ventilator zelf. Dus ik denk dat ik 'gewoon' op zoek ga naar een andere 7x7cm ventilator. Ik zie hier op tweakers dat er genoeg aanbod is :-)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Uszka
OohJaa schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:47:
Dus ik denk dat ik 'gewoon' op zoek ga naar een andere 7x7cm ventilator. Ik zie hier op tweakers dat er genoeg aanbod is :-)
Klopt, echter zonder PWM.
Je zou pricewatch: Arctic Alpine AM4 CO - Compact AMD CPU-Cooler for Continuous Oper... of pricewatch: Arctic Alpine AM4 kunnen halen.

• OohJaa
PWM, dat houdt o.a. in dat er 4 pins is en geen 3 pins denk ik?

Ik zie zelf de pricewatch: Gelid Solutions Siberian, met 10db geluids productie en de reacties zijn ook loven.

De pricewatch: Arctic Alpine AM4 lijkt 22db te produceren?

Dat is 2x zo hoog, of zou dat getal de 'laagste' db zijn? En zal de Arctic op hogere toeren stiller/gelijk zijn aan de Gelid versie?

Edit:
Ik heb op de website van de fabrikanten al wat gevonden:

https://gelidsolutions.co...ions/cpu-cooler-siberian/
22.5 dBa op 2200 toeren

https://www.arctic.ac/eu_en/alpine-am4.html
0.3 Sone op 2000 toeren, wat schijnbaar overeenkomt met 22.5 ~ 24.5 dBa

Dus qua geluidsproductie ontlopen ze elkaar niet zoveel.

Mischien een persoonlijke smaak/voorkeur maar is Alpine beter dan Gelid? :*)

Edit2: ik kan beter *eerst* zoeken alvorens te reageren, want ik heb al een topic gevonden hierover:
Gelid Solutions Siberian vs. Artic Cooling Alpine 11 Plus

Ik ga ze nog wat beter vergelijken en dan denk ik dat ik er zo wel uit kom :)

Thanks allen!!!

[Voor 39% gewijzigd door OohJaa op 04-09-2019 19:13]

• Uszka
Mijn ervaring met de Arctic is beter dan met de Gelid. Koelt iets beter en stiller. Jammer dat pricewatch: Arctic Alpine 64 PLUS niet meer wordt verkocht want was een erg fijne koeler voor dat geld. De Alpine AM4 is de opvolger waarvan ik verwacht dat die redelijk vergelijkbaar presteert.

• OohJaa
https://www.reichelt.nl/a...-alpine-64-gt-p91082.html

Ik ken de website niet, maar blijkbaar hij is nog wel *ergens* verkrijgbaar. Ziet er qua specificaties ook best goed uit inderdaad.

• Uszka
Dat is de GT en die is heel wat minder dan de Plus die ik linkte. Veel luidruchtiger fan.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee