• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-11 11:51
Google heeft vandaag Android 10 gelanceerd. In dit topic mogen ervaringen uitgewisseld worden en de discussie aangewakkerd worden.

Algemeen

Google is begonnen met het uitbrengen van Android 10. De eigen Pixel-smartphones krijgen de nieuwe Android-versie eerst.

Google kondigt de beschikbaarheid van Android 10 aan en somt daarin tien veranderingen op, waaronder het Dark Theme, gebarennavigatie en Live Caption om media automatisch te voorzien van ondertiteling. Laatstgenoemde feature komt pas in de herfst beschikbaar en zal eerst alleen op Pixel-telefoons werken.

Verder noemt Google nieuwe privacy- en beveiligingsfuncties. Zo geeft Android 10 de mogelijkheid om apps alleen locatiedata te laten delen terwijl de app actief is. Ook geeft het nieuwe besturingssysteem herinneringen als apps op de achtergrond de locatie opvragen. Android 10 krijgt een nieuw Privacy-onderdeel in Settings, waar gebruikers allerlei privacyinstellingen kunnen aanpassen.

Ook nieuw zijn systeemupdates via Google Play. Beveiligings- en privacyfixes kunnen in Android 10 vanuit Google Play gestuurd worden, net als updates voor apps. Dat moet sneller gaan dan de huidige manier waarbij het hele besturingssysteem geüpdatet moet worden.

Android 10 wordt vanaf 3 september via ota-updates naar Pixel-smartphones gestuurd. Bezitters van die telefoons kunnen ook Factory Images downloaden via de Android-ontwikkelaarswebsite. Google zegt samen te werken met partners om de nieuwe Android-versie dit jaar uit te brengen. Concrete details over wanneer andere smartphones de upgrade krijgen zijn er nog niet.

Tot voor kort stond Android 10 bekend als Android Q. Twee weken geleden maakte Google bekend dat het zijn mobiele besturingssysteem niet langer namen geeft van lekkernijen, maar enkel van een nummer voorziet.

De grootste vernieuwingen

• Live Caption
With a single tap, Live Caption automatically captions videos, podcasts, and audio messages—even stuff you record yourself. Without ever needing wifi or cell phone data.

• Smart Reply
In Android 10, you get more than just suggested responses to your messages. You also get recommended actions. So, if a friend asks you out to dinner, your phone will suggest you text "👍🏻". Then, it’ll also pull up directions right in Google Maps. It even works in messaging apps like Signal.

• Sound Amplifier
With Sound Amplifier, your phone can boost sound, filter background noise, and fine tune to how you hear best. Listening to podcasts, watching videos, or talking in a busy room — just plug in your headphones and hear everything more clearly.

• Gesture Navigation
Gestures are now quicker and more intuitive than ever. Go backwards and forwards, pull up the homescreen, and swipe up to see your open apps. All super smooth.

• Dark theme
Android’s new Dark theme uses true black to keep your battery alive longer. Plus, it also changes how your Google apps look, like Calendar and Photos.

• Privacy and Location Controls
With Android 10, you’re in control of your privacy. That’s because you get new, smarter controls that let you decide how and when data on your device is shared. So you can rest easy.
○ Find and adjust all your privacy settings in one place.
○ Decide what data is stored, like your Web & App activity. And for how long.
○ Control when your location is shared with apps: all the time, while in use, or never.
○ Opt out of ad retargeting and personalization.

• Security Updates
Android devices already get regular security updates. And in Android 10, you'll get them even faster and easier. With Google Play system updates, important Security and Privacy fixes can now be sent directly to your phone from Google Play, just the same way all your other apps update. So you get these fixes as soon as they are available.

• Focus mode
For getting in the zone and blocking out distractions. Focus mode is now in Beta and lets you select apps to pause temporarily. So if you want to turn off a distracting app to get something done, all you have to do is tap.

• Family link
Help guide your kids as they learn, play, and explore online. You can set screen time limits, view app activity, manage apps and content restrictions, and see where they are.

De kleine vernieuwingen

Daarnaast zijn er nog diverse kleinere vernieuwingen zoals ondersteuning voor HEIF (.heic) foto's, gehoorapparaten, een verbeterde accumanagement etc.

De volledige lijst is hier te vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door robcoenen op 03-09-2019 21:04 ]

• Hjsurk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-11 10:36
Sinds de update naar Android 10 op mijn Pixel 2 worden al mijn foto's in de Google Photos app gedupliceerd. Meer mensen die hier last van hebben?

• WrR0n
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-10 23:09
Net gekeken in Google Photos app en zag alles voor paar sec. dubbel daarnaar zag de foto's niet meer dubbel. Was op Pixel 3a

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Gisteren mijn Pixel 3A geupgrade en kreeg vanmorgen ineens Google News popups, dus toch nog maar een keer door de setting gegaan en een hoop disabled.
Ik wil al die overbodige meuk niet :P

Ben wel blij met de dark mode en dat 3 button navigation terug is :)

[ Voor 16% gewijzigd door Bierkameel op 04-09-2019 10:08 ]

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je focus mode wil testen moet je beta tester worden van wellbeing:
https://play.google.com/a...le.android.apps.wellbeing

[ Voor 16% gewijzigd door Exocet op 04-09-2019 12:02 ]

• Hjsurk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-11 10:36
WrR0n schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:55:
Net gekeken in Google Photos app en zag alles voor paar sec. dubbel daarnaar zag de foto's niet meer dubbel. Was op Pixel 3a
Bedankt voor de reactie, ik heb de app even lang laten draaien en alles ging weer terug naar normaal. Ik denk dat ik iets te veel foto's op mijn telefoon had. 8)7

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-11 08:07
Gisteren geinstalleerd en meteen dark thema ingesteld, maar het is niet overal doorgevoerd. Support pagina's zijn wit. Of hoort dat zo?

[ Voor 68% gewijzigd door desalniettemin op 04-09-2019 14:36 ]

• kaarts
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-11 21:21
Sinds beta's en final release is op mijn Pixel 2 het 4G icoon veranderd naar LTE.
Doet verder niets af van de werking maar vond het vreemd.

Na installatie van final versie van Android 10 zelfs een factory reset uitgevoerd maar LTE icoon bleef ipv 4G.
Factory image van 10 geflased maar helaas hetzelfde probleem.

Iemand meer hier last van?

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-11 15:28

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Play Store is nog steeds spierwit. Leuk zo'n "darkmode". Had wel verwacht dat ze dit met het nieuwe material design hadden meegenomen.

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11 15:48
Werkt bij jullie het automatisch starten van Flitsmeister nog op Android10?

Tijdens de beta werkte het nog maar kreeg ik wel steeds deze waarschuwing van android in beeld.
https://developer.android...ivities/background-starts

• desalniettemin
Splinter Cell schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:52:
Play Store is nog steeds spierwit. Leuk zo'n "darkmode". Had wel verwacht dat ze dit met het nieuwe material design hadden meegenomen.
En niet alleen de store, ook de support pagina's zijn wit. En ik had graag gezien dat de zoekbalk op de homescreen transparant was.

Edit: zoekbalk is transparant.

[ Voor 4% gewijzigd door desalniettemin op 06-09-2019 20:34 ]

• kaarts
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-11 21:21
Geen probleem mee, wel heb ik deze melding tijdens een van de beta's gehad, maar niet meert
sinds de laatste beta 6.

Gebruik Flitsmeister dagelijks en laat hem automatisch starten op de achtergrond.

Heb wel een factory reset uitgevoerd na installatie van Android 10.
SuperKneus schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:23:

Tijdens de beta werkte het nog maar kreeg ik wel steeds deze waarschuwing van android in beeld.
https://developer.android...ivities/background-starts

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-10 20:32
SuperKneus schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:23:
Starten werkt prima hier, afsluiten deed hij vanmorgen echter niet automatisch. Straks nog eens proberen.

Wat ik vervelender vind is dat Flitsmeister de "dark mode" setting van het OS overneemt. Het is niet wenselijk dat een navigatie-app de kaarten in nachtmodus laat zien als je toevallig dark mode geactiveerd hebt. Google Maps doet dit bijvoorbeeld ook niet.
De Flitsmeister engineers vinden dit echter een goede implementatie... :/

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11 15:48
Bij mij werkt het auto starten nu ook weer. Hij stond blijkbaar ingesteld op auto start op voorgrond en die optie werkt dus niet meer. Autostart op achtergrond werkt wel.

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18

KingCrash

Angry Rabbit

Op mijn pixel3 met Android 10 crasht de Ziggo go app gelijk bij opstarten. Werkt wel via de browser gelukkig. Meer die hier last van hebben?

Angry Rabbit

• desalniettemin
Als ik homescreen achtergrond verander via Firefox dan opent de nieuws pagina als ik rechts veeg niet meer. Moet ik herstarten. Was met Pie niet. Irritant |:(

• WrR0n
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-10 23:09
Ziggo Sport Totaal app werk wel op Android 10.

• NLoldebroek
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-11 14:32
Fout, dubbele post!

[ Voor 93% gewijzigd door NLoldebroek op 10-09-2019 09:14 ]

• NLoldebroek
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-11 14:32
KingCrash schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 12:37:
Op mijn pixel3 met Android 10 crasht de Ziggo go app gelijk bij opstarten. Werkt wel via de browser gelukkig. Meer die hier last van hebben?
Ziggo go app, blijft hier helaas ook hangen.
Ziggo go app, werkt idd gelukkig wel via browser.

Ziggo sport app, werkt gelukkig 'nog' wel gewoon.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:20
NLoldebroek schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:13:
[...]

Ziggo go app, blijft hier helaas ook hangen.
Ziggo go app, werkt idd gelukkig wel via browser.

Ziggo sport app, werkt gelukkig 'nog' wel gewoon.
Ik heb de Ziggo Go app een slechte review gegeven in de Play Store, en kreeg daar vrij snel een reactie op dat het probleem bekend is, en dat ze er mee bezig zijn.

Home Assistant configuratie

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 13:42
KingCrash schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 12:37:
Ziggo heeft minimaal 4 maanden de tijd gehad om te werken aan een app voor Android 10, maar bij de release falen ze nog steeds. Het mooie is, bij de eerste beta werkte hij nog gewoon, bij een latere beta ging hij pas stuk.

• SupaSoniK
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-11 08:04
Na de update kan ik niet terugnavigeren na het openen van een foto in De foto's app...

• dimmak
SupaSoniK schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:44:
Na de update kan ik niet terugnavigeren na het openen van een foto in De foto's app...
Naar beneden (of links) swipen. En als het goed is zie je een pijltje linksboven?

[ Voor 11% gewijzigd door dimmak op 21-09-2019 10:23 ]

• SupaSoniK
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-11 08:04
Dat ging dus niet, maar het is na een nachtje op de oplader opgelost.

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik ben tot nu toe erg tevreden met Android 10.
Voornamelijk te spreken over de Dark Mode, welke ik in de developer settings heb geforceerd: alles darkmode!

Het enige vervelende is, dat hij in mijn loyalty cards app (Stocard), deze ook forceert, waardoor scanners barcodes niet meer kunnen scannen. Weet iemand toevallig of het mogelijk is om bepaalde apps uit te sluiten van Dark Mode?

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-11 15:28

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

De Play Store heeft nu een update gekregen: dark mode. :)

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-11 14:18
Splinter Cell schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:12:
De Play Store heeft nu een update gekregen: dark mode. :)
Was gisteren eens gaan kijken hoe ik in Instagram op Android 9.x (oneplus 6) dark modus aanzet.
Blijkt dit enkel te werken op Android 10 als je de toggle gebruikt. 8)7

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:06

DefLite

Why so serious?

Ik heb een Nokia 8.1 en alleen maar met Android 10 gedraaid, ik heb echt mega slechte batterij performance.. lees op internet dat hier meer last van hebben, hier ook mensen ?

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik ga het eerst maar eens in een algemeen Android 10 topic proberen omdat de vraag die ik heb mogelijk eerder OS dan toestel gerelateerd is (verwacht ik).

Bij mijn Lumia 950 gaat het overschakelen naar handsfree en visa versa geheel automatisch bij een inkomend gesprek. Neem ik op met het toestel niet aan mijn oor dan staat deze op speaker (handsfree stand), beweeg ik het toestel naar mijn oor dan schakelt deze automatisch over naar de "oor" speaker.
Het eea gaat via een benaderingscensor en instelling op de Lumia telefoon. Nu had ik stiekem de hoop dat mijn Pixel 2 met Android 10 dit ook zou kunnen, maar ik begin het donkerbruine vermoeden te krijgen dat die verwachting mogelijk een beetje onterecht is?

Testing, one, two ...

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:04
Dat is toch meer toestel gerelateerd dan OS, dit is zover ik weet geen standaard functionaliteit, hoewel je dat wel zou verwachten.

Met een app als Tasker is het wel te doen:
https://android.gadgethac...-device-your-ear-0159325/

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

dutchgio schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 15:06:
Dat is toch meer toestel gerelateerd dan OS, dit is zover ik weet geen standaard functionaliteit, hoewel je dat wel zou verwachten.

Met een app als Tasker is het wel te doen:
https://android.gadgethac...-device-your-ear-0159325/
Misschien is dit voor Android, en de verschillen die door de diverse fabrikanten worden toegepast, idd meer Android toestel dan OS gerelateerd? Dit gaat voor het stuiptrekkende W10M niet op natuurlijk, buiten de diverse builds zijn er niet werkelijk veel verschillen per toestel. De aanwezigheid van een benaderingscensor is een must, de instellingen zitten verder ingebakken in het OS.

Dan schakel ik met de vraag maar over naar het Pixel 2 topic, zal ze even proberen wakker te maken daar 😉

Testing, one, two ...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-11 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sinds kort een nieuwe telefoon met Android 10 (Huawei P smart) en het valt me op dat als je naar een andere app gaat, de vorige vrijwel direkt gekilled wordt. Dus als je dan weer terug gaat moet die helemaal opnieuw opstarten.
Ik heb al zitten zoeken en je kunt in de ontwikkelaarsopties de achtergrondproceslimiet instellen, die heb ik al op 4 gezet, maar dat doet niets.
Ik merk ook dat je vrijwel geen notificaties van apps krijgt. Bijvoorbeeld van de PostNL app en de Rabobank app krijg ik geen notificaties terwijl ik die op mijn oude telefoon (Android 9) wel krijg.
Komt dat bekend voor of ben ik de enige?

Signatures zijn voor boomers.

• dimmak
Maasluip schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:27:
Sinds kort een nieuwe telefoon met Android 10 (Huawei P smart) en het valt me op dat als je naar een andere app gaat, de vorige vrijwel direkt gekilled wordt. Dus als je dan weer terug gaat moet die helemaal opnieuw opstarten.
Ik heb al zitten zoeken en je kunt in de ontwikkelaarsopties de achtergrondproceslimiet instellen, die heb ik al op 4 gezet, maar dat doet niets.
Ik merk ook dat je vrijwel geen notificaties van apps krijgt. Bijvoorbeeld van de PostNL app en de Rabobank app krijg ik geen notificaties terwijl ik die op mijn oude telefoon (Android 9) wel krijg.
Komt dat bekend voor of ben ik de enige?
Is een bekend probleem die fabrikanten eigenlijk als feature implementeren. Helaas zie je dit niet terug in de reviews. Zie onderstaande link voor meer info en wat je er nog aan kan doen om het te verbeteren.

https://dontkillmyapp.com/

[ Voor 4% gewijzigd door dimmak op 14-07-2020 15:07 ]

• m_nieuwelaar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10-2023
Wie kan me helpen?

Hoe krijg ik toch mijn oude vertrouwde navigatie en direct bellen widgets terug? Voorheen had ik 1 map met widgets van maps voor verschillende locaties. 1x klikken en de navigatie naar dat punt startte. Nu kan ik dit enkel nog instellen voor mijn huis en mijn werk locatie. Hetzelfde voor bellen. Voorheen kon ik meerdere mensen bellen met 1 klik. Nu kan ik maar 2 nummers toevoegen.

dan een andere vraag. Is het mogelijk (of zou dat nog komen) om een soort serie apps / commando's tegelijk te starten? Bijvoorbeeld met 1 knop: flitsmeister, navigatie, spotify, rij modus, profiel 'stil' starten?

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Weet niet of ik hier goed zit of beter in het oneplus topic kan posten aangezien ik een oneplus 5 heb.

Wat ik de laatste tijd merk met Android 10. Je hebt een optie om alle apps die draaien af te sluiten die optie gebruik ik al jaren.

De laatste tijd merk ik bij het gebruik van de functie dat de apps op de achtergrond toch nog open blijven staan.

Iemand hier een oplossing/idee voor misschien?

Burp

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Wii4all schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:02:
Weet niet of ik hier goed zit of beter in het oneplus topic kan posten aangezien ik een oneplus 5 heb.

Wat ik de laatste tijd merk met Android 10. Je hebt een optie om alle apps die draaien af te sluiten die optie gebruik ik al jaren.

De laatste tijd merk ik bij het gebruik van de functie dat de apps op de achtergrond toch nog open blijven staan.

Iemand hier een oplossing/idee voor misschien?
Ze blijven niet open staan. Ze hebben autostartmachtigingen waardoor ze zichzelf automatisch weer opstarten.
Wat is precies het probleem van apps in de achtergrond?

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
ChinaGeek schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:15:
[...]

Ze blijven niet open staan. Ze hebben autostartmachtigingen waardoor ze zichzelf automatisch weer opstarten.
Wat is precies het probleem van apps in de achtergrond?
Ik krijg bijv na verloop van tijd een melding dat een app nog veel batterij verbruikt ondanks dat ik hem heb afgesloten. Via de 'sluit alles af' optie.

Burp

Pagina: 1