Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoop game/video edit pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joey_st
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-11 23:25
Goedenavond,

Ik ben van plan mijn PS4 pro en Mac Mini 2018 te verkopen en met dit budget een pc aan te schaffen. Budget max 1200,-. Een vriend stelde een build voor en ik ben benieuwd naar jullie mening of eventuele betere alternatieven.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat betreft video editing ga ik aan de slag met Da Vinci Resolve.

Fotobewerking Lightroom en affinity designer (misschien de Adobe programma's)

Gamen Pro Evolution Soccer

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

1200,- max

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Ik heb n monitor (4k) en toetsenbord/muis. De rest heb ik niet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Het systeem moet redelijk future proof zijn. Dus high settings en moet 4k video aan kunnen. Gamen in 4k gaat in dit budget lastig zijn maar ik wil wel behoorlijke kwaliteit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Qua processor wil ik graag AMD ivm prijs/kwaliteit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Standaard
Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik wil uiteraard het beste systeem voor het budget dat zowel krachtig is voor video editing als gaming.

Onderstaande is de setup die deze vriend van mij voorstelde:

CPU: AMD Ryzen 2700x 3.7Hz
GPU: MSI Geforce RTX 2070
Moederbord: MSI B450 Tomahawk ATX AM4
Ram: Corshair Vengeance lpx 32gb ddr4
SSD: 1tb 2.5"

Hij is zelf vooral gericht op gaming en ik zelf heb er geen verstand van, dus ik ben benieuwd of dit systeem al mijn behoeften dekt.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via joey_st op 08-09-2019 11:17)

• Riddled
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-11 18:40
Hier even een voorstel dat al wat beter is:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 489,51€ 489,51
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR600 (without ODD)€ 65,02€ 65,02
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB€ 149,99€ 149,99
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 65,99€ 65,99
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 120,66€ 120,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.195,17

Een 3700X gaat moeilijk in het budget passen zonder zwaar in te boeten op je GPU, wat het gamen en videobewerking ten slechte komt met nauwlijks iets winst.

Veel beter qua GPU is ook moeilijk. Een 2070 Super is een optie, maar die zijn alweer een stuk duurder voor nauwlijks iets van performance winst. Je krijgt er alleen Raytracing bij in bepaalde games. Nog beter gaat niet in budget passen.

32GB aan RAM heb je wel nodig als je 4k video's wil bewerken, meer is overbodig (en ook veel te duur).

SSD heb ik 1TB in gezet, maar dan wel een snelle NVMe drive. Voor je video's & foto's wil je misschien meer opslag en kan je eventueel zien om nog een harde schijf toe te voegen.

Voeding, kast en moederbord zijn kwalitatief goed voor een redelijke prijs, maar ook weer niks speciaal. Zeker de kast kan je zelf in beslissen wat je graag hebt.

Over het voorstel van je vriend: een 2070 zou ik zeker niet pakken. Een RX 5700 XT is sneller voor minder geld. De 2070 super is een pak sneller voor net ietsje meer. 2070 is ook EOL dus... De 2700X kan je overwegen, maar de 3600 is veel interessanter qua prijs/performance IMHO. Tomahawk is ook EOL en vervangen door de Tomahawk MAX die compatibel is met de Ryzen 3xxx serie out of the box.

[ Voor 5% gewijzigd door Riddled op 04-09-2019 10:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Riddled
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-11 18:40

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.195,17

Een 3700X gaat moeilijk in het budget passen zonder zwaar in te boeten op je GPU, wat het gamen en videobewerking ten slechte komt met nauwlijks iets winst.

Veel beter qua GPU is ook moeilijk. Een 2070 Super is een optie, maar die zijn alweer een stuk duurder voor nauwlijks iets van performance winst. Je krijgt er alleen Raytracing bij in bepaalde games. Nog beter gaat niet in budget passen.

32GB aan RAM heb je wel nodig als je 4k video's wil bewerken, meer is overbodig (en ook veel te duur).

SSD heb ik 1TB in gezet, maar dan wel een snelle NVMe drive. Voor je video's & foto's wil je misschien meer opslag en kan je eventueel zien om nog een harde schijf toe te voegen.

Voeding, kast en moederbord zijn kwalitatief goed voor een redelijke prijs, maar ook weer niks speciaal. Zeker de kast kan je zelf in beslissen wat je graag hebt.

Over het voorstel van je vriend: een 2070 zou ik zeker niet pakken. Een RX 5700 XT is sneller voor minder geld. De 2070 super is een pak sneller voor net ietsje meer. 2070 is ook EOL dus... De 2700X kan je overwegen, maar de 3600 is veel interessanter qua prijs/performance IMHO. Tomahawk is ook EOL en vervangen door de Tomahawk MAX die compatibel is met de Ryzen 3xxx serie out of the box.

[ Voor 5% gewijzigd door Riddled op 04-09-2019 10:30 ]

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:49
Sommige editingprogramma's kunnen alleen met NVIDIA GPUs omgaan. Kijk even op de fora van die programma's.
Ga je PES op 4k doen?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Voor 600-700€ heb je een RTX2080 die toch wat meer FPS geeft dan een RX 5700 XT op 4K.
De sweetspot voor gaming met dit budget is eerder een 1440p scherm, maar als je die 4K monitor al hebt moet je misschien toch iets meer geld op tafel leggen voor de GPU.

• joey_st
Riddled schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:27:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.195,17

Fijn deze uitgebreide reactie! Dit is de reden waarom ik op een forum als Tweakers extra informatie opvraag als de leek die ik ben. Als ik m'n pc ga samenstellen zal ik jouw aangepaste build als indicatie nemen. Misschien nog de GPU vervangen zoals hieronder vermeld.

• joey_st
SpeedQber schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:46:
Sommige editingprogramma's kunnen alleen met NVIDIA GPUs omgaan. Kijk even op de fora van die programma's.
Ga je PES op 4k doen?
Volgens de info op internet is een NVIDIA GPU niet per se noodzakelijk. De high end kaarten zouden dan wel weer prestatie winst opleveren, maar ik hoef niet per se de beste prestaties.

Wat betreft PES wil ik in ieder geval dat het er beter uit ziet dan op m'n PS4 Pro op een 4k tv. Downscalen van resolutie zou de beeldkwaliteit niet ten goede komen lees ik hier en daar dus ik ben denk ik verplicht om op 4k in te zetten en deze settings hier en daar te verlagen.
Inrage schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:23:
Voor 600-700€ heb je een RTX2080 die toch wat meer FPS geeft dan een RX 5700 XT op 4K.
De sweetspot voor gaming met dit budget is eerder een 1440p scherm, maar als je die 4K monitor al hebt moet je misschien toch iets meer geld op tafel leggen voor de GPU.
Ik heb de monitor destijds aangeschaft zonder gamen in m'n achterhoofd aangezien ik een console heb. Nu is het inderdaad minder handig omdat ik dan ook een systeem moet hebben die een 4k resolutie aan kan. Als ik nog wat extra budget kan vrijmaken dan moet ik de 2080 eens gaan overwegen

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:49
Voor PES heb je misschien geen 2080 nodig, maar als je andere spellen wil gaan doen, moet je wel goed kijken naar hoeveel fps je eruit krijgt.
Pagina: 1