Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aardlek klapt er uit met slimme verlichting IKEA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wesleyyy
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 05-10 12:59
Hey Tweakers,

Ik ben recent verhuisd naar een studio/appartement midden in een oude binnenstad. Het pand uit 1900 is hierbij helemaal verbouwd waarbij elke woning een volledig zelfstandige meterkast met diverse groepen heeft.

Omdat het plafond bijna 4 meter hoog is en de plafondlamp niet zo sterk is, heb ik een aantal kleinere lampen gekocht en allemaal uitgerust met slimme LED lampen uit de IKEA TRÅDFRI serie.

Ik wil nu ook graag de zwakke gloeilamp (een modern exemplaar, ouder model van de ikea, maar wel met gloeidraden) aan het plafond vervangen met een slimme LED lamp. Hiervoor heb ik deze in huis gehaald:
https://www.ikea.com/nl/n...ectrum-opaalwit-00408612/

Na het wisselen van de lamp, waarbij de plafondlamp nu is uitgerust met deze slimme LED lamp, was het resultaat niet zoals verwacht. Waar de andere lampen in het huis (via stopcontacten) prima werken, is dat bij deze lamp een ander verhaal. Direct na het inschakelen via de wandschakelaar wordt de gehele meterkast uitgeschakeld door de aardlek. Er is geen licht te zien of geluid te horen. Zodra de lamp aan gaat is het einde oefening.

Ik dacht er aan dat het wellicht te maken heeft met de manier waarop de lamp aangesloten zit. De meterkast is nieuw en de plafonniere is modern (https://www.ikea.com/nl/nl/p/ranarp-hanglamp-ecru-20390970/) dus met de hardware lijkt op het eerste gezicht niets mis.

Ik ben een leek als het op elektrische schakelingen aan komt, en zou willen vragen naar mogelijke manieren om er achter te komen wat er scheelt. De slimme LED lamp zou naar mijn idee zuiniger moeten zijn en de schakeling zou hem dus aan moeten kunnen.

Ik hoorde van iemand dat er de mogelijkheid is dat de aarde-draad niet goed is aangesloten en de lampschakeling daardoor niet technisch in orde zou kunnen zijn. In dat geval zou een elektricien wellicht kunnen helpen, maar dan wordt slimme verlichting wel heel duur.

Wesleyyy wijzigde deze reactie 03-09-2019 20:04 (7%)

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
defecte lamp?
bedrading beschadigt bij het lamp wisselen?
wat doet die als je de oude gloeipeer er weer in zet?

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based

• CrazyFool
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:01
Even vragen naar de bekende weg, heb je die betreffende lamp ook al even geprobeerd in een ander armatuur/lichtpunt?

• Wesleyyy
SMSfreakie schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:11:
defecte lamp?
bedrading beschadigt bij het lamp wisselen?
wat doet die als je de oude gloeipeer er weer in zet?
Met de oude gloeipeer doet 'ie het weer als van ouds. Dan zijn er geen problemen, behalve dan dat hij niet sterk genoeg is.
CrazyFool schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:12:
Even vragen naar de bekende weg, heb je die betreffende lamp ook al even geprobeerd in een ander armatuur/lichtpunt?
Ja, en dan doet hij het wel. Ik heb ook al twee exemplaren van dezelfde lamp geprobeerd omdat ik er 2 los heb gekocht (ook nog op verschillende momenten).

• SMSfreakie
  • Niet online
volgens de handleiding van het armatuur gebruikt die geen aardedraad?
Dan zou er op een andere manier stroom weg lekken... waarop je aardlek tript..

of je lekstroom zit continu al tegen de grens van je aardlek aan te tikken en is de inschakeling van de LEDlamp (met zn elektronica) net een tikkeltje te veel?

heb je t al eens geprobeerd om alle groepen verder UIT te zetten behalve die waar de lamp op zit en het dan nog eens te proberen?

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:10
SMSfreakie schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:19:

of je lekstroom zit continu al tegen de grens van je aardlek aan te tikken en is de inschakeling van de LEDlamp (met zn elektronica) net een tikkeltje te veel?
Dat, of de aardlek is al op sterven na dood en de rampzalige belasting van led in het algemeen is de druppel.

• SMSfreakie
  • Niet online
Maar met een recentelijke aardlek lijkt me dat een kleine kans... Maar uiteraard niet onmogelijk

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23:22
Ikea LED lampen waren in het verleden de top... qua netvervuiling, daar willen aardlekschakelaars ook nog wel eens op trippen.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 04-09-2019 07:39 (9%)

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:07
jadjong schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 21:25:
[...]

Dat, of de aardlek is al op sterven na dood en de rampzalige belasting van led in het algemeen is de druppel.
+1
Waar een héle groepenkast wordt afgeschakeld door 1 aardlekschakelaar, is het een teken van oudere installatie. Als ik mij niet vergis is 4 groepen per aardlekschakelaar al sinds 2005 verplicht. Dus versleten aardlekschakelaar kán de oorzaak zijn, grote kans in elk geval.

@Wesleyyy Plaats eens foto's van de groepenkast en mn de aardlekschakelaar?

Al is voorzichtigheid op z'n plek! Bij veel apparatuur met netfilters en veel vervuiling is de lekstroom ook al hoger, een fout in de installatie is niet uit te sluiten. Hopelijk is TS eigenaar, kan er nog een upgrade gedaan worden naar 2x aardlekschakelaar, zit je ook beter met de drempel in lekstroom.....

Ramon 73 wijzigde deze reactie 04-09-2019 06:35 (27%)

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:16
Ramon 73 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 06:30:
[...]

+1
Waar een héle groepenkast wordt afgeschakeld door 1 aardlekschakelaar, is het een teken van oudere installatie. Als ik mij niet vergis is 4 groepen per aardlekschakelaar al sinds 2005 verplicht. Dus versleten aardlekschakelaar kán de oorzaak zijn, grote kans in elk geval.

Al is voorzichtigheid op z'n plek! Bij veel apparatuur met netfilters en veel vervuiling is de lekstroom ook al hoger, een fout in de installatie is niet uit te sluiten. Hopelijk is TS eigenaar, kan er nog een upgrade gedaan worden naar 2x aardlekschakelaar, zit je ook beter met de drempel in lekstroom.....
Een appartement/studio met 4 groepen is niet geheel ondenkbaar (mits er geen vaatwassers, ovens, boilers of andere apparaten aanwezig zijn die een eigen groep vereisen)

• Wesleyyy
Heel erg bedankt voor jullie reacties tot dusver!!
SMSfreakie schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:19:
volgens de handleiding van het armatuur gebruikt die geen aardedraad?
Dan zou er op een andere manier stroom weg lekken... waarop je aardlek tript..

heb je t al eens geprobeerd om alle groepen verder UIT te zetten behalve die waar de lamp op zit en het dan nog eens te proberen?
Ik heb het armatuur niet zelf aangesloten maar geloof graag dat er geen aardedraad aangesloten is. Zou het kunnen dat de aardedraad of een andere draad niet helemaal netjes is weggewerkt waardoor er stroom weg lekt?

Alle groepen uit behalve de groep waar de lamp op zit heb ik geprobeerd, helaas zonder positief resultaat. Wel knipperde de lamp heel kort voordat alles uit viel. Of dat een positief resultaat is weet ik niet, want het zou me niet verbazen als de lamp nu kapot is.
Ramon 73 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 06:30:
[...]

+1

SniperGuy schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:48:
[...]

Een appartement/studio met 4 groepen is niet geheel ondenkbaar (mits er geen vaatwassers, ovens, boilers of andere apparaten aanwezig zijn die een eigen groep vereisen)
Het ziet er naar uit dat het wel een moderne kast is, met inderdaad 4 groepen per aardlekschakelaar. Die zijn zo ingedeeld dat de woonkamer en kookplaat een eigen aardlekschakelaar hebben, en een tweede aardlekschakelaar word gebruikt voor alle andere ingebouwde apparatuur en verlichting.

https://i.imgur.com/4Rd04Jn.png
https://i.imgur.com/blFncOV.png

Hierbij een foto van de meterkast en het bijhorende diagram. De linker 4 groepen ('witte groepen') zijn een gesloten systeem waarop alle inbouwverlichting en apparatuur is aangesloten. Ik ga er van uit dat de lamp samen met alle andere stopcontacten in de woonkamer op de groene groepen zitten.

Het is alleen de rechter aardlekschakelaar die uit springt. De 'witte groepen' blijven aan staan. Naast de lamp is er op dat moment niets anders wat aan staat of is aangesloten op de woonkamer groep. Tussen mijn bureau en andere electronica zit een UPS unit welke ik volledig loskoppel van het stroomnet, maar dat maakt helaas geen verschil.

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:07
Wesleyyy schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:59:

Het ziet er naar uit dat het wel een moderne kast is, met inderdaad 4 groepen per aardlekschakelaar. Die zijn zo ingedeeld dat de woonkamer en kookplaat een eigen aardlekschakelaar hebben, en een tweede aardlekschakelaar word gebruikt voor alle andere ingebouwde apparatuur en verlichting.

https://i.imgur.com/4Rd04Jn.png
https://i.imgur.com/blFncOV.png

Hierbij een foto van de meterkast en het bijhorende diagram. De linker 4 groepen ('witte groepen') zijn een gesloten systeem waarop alle inbouwverlichting en apparatuur is aangesloten. Ik ga er van uit dat de lamp samen met alle andere stopcontacten in de woonkamer op de groene groepen zitten.

Het is alleen de rechter aardlekschakelaar die uit springt. De 'witte groepen' blijven aan staan. Naast de lamp is er op dat moment niets anders wat aan staat of is aangesloten op de woonkamer groep. Tussen mijn bureau en andere electronica zit een UPS unit welke ik volledig loskoppel van het stroomnet, maar dat maakt helaas geen verschil.
Dat is inderdaad modern genoeg om in orde te moeten zijn (al kan alles natuurlijk stuk op een onverwacht moment).
(Edit: dat had je al getest....Probeer eens om van de groene groepen alleen de groep van de woonkamer aan te laten, rest v.d. groepen uitschakelen. Dan nog eens proberen of de ALS uitschakelt.)

Ik heb nu geen idee waardoor dit veroorzaakt zou kunnen worden. Het werkt immers normaal met een gloeilamp, pas zodra de Ikea lamp erin gaat tript de ALS. Enige wat mij zo nog invalt is dat er iets van de Ikea lamp tegen metaal ligt en daardoor een lekstroom ontstaat.

Ramon 73 wijzigde deze reactie 05-09-2019 19:17 (9%)

• SMSfreakie
  • Niet online
heb je t al eens getest om de betreffende lamp(en) die nu je aardlek laten springen doen als je deze in een ander armatuur (fitting met een stekker bv) ?

springt die dan nog dan zal het toch echt aan de lampen zelf liggen... springt die niet zit het ergens anders

• Wesleyyy
Ramon 73 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 19:12:
[...]

Dat is inderdaad modern genoeg om in orde te moeten zijn (al kan alles natuurlijk stuk op een onverwacht moment).
(Edit: dat had je al getest....Probeer eens om van de groene groepen alleen de groep van de woonkamer aan te laten, rest v.d. groepen uitschakelen. Dan nog eens proberen of de ALS uitschakelt.)

Ik heb nu geen idee waardoor dit veroorzaakt zou kunnen worden. Het werkt immers normaal met een gloeilamp, pas zodra de Ikea lamp erin gaat tript de ALS. Enige wat mij zo nog invalt is dat er iets van de Ikea lamp tegen metaal ligt en daardoor een lekstroom ontstaat.
Ik zal de lamp eens openen om te kijken hoe dat aangesloten zit. Daar dacht ik in de eerste instantie ook aan.
SMSfreakie schreef op donderdag 5 september 2019 @ 19:48:
heb je t al eens getest om de betreffende lamp(en) die nu je aardlek laten springen doen als je deze in een ander armatuur (fitting met een stekker bv) ?

springt die dan nog dan zal het toch echt aan de lampen zelf liggen... springt die niet zit het ergens anders
Niet bij mij thuis maar wel bij een vriendin. Daar werkte de lamp wel.

Mocht ik er met deze tips nog niet uit komen dan lijkt het me een goed idee om het als probleem aan te kaarten bij de verhuurder. Ik heb geen idee hoeveel voeten dat aan de aarde heeft, omdat een 'normale' gloeilamp het wel doet, maar het lijkt me vrij gangbaar dat de electra in een huis geen moeite hoort te hebben met een lamp als deze.

• SMSfreakie
  • Niet online
Probeer 't iig nog eens op in je eigen huis met een losse fitting oid dan kan je uitsluiten of het aan het armatuur ligt of niet

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23:22
Als je zo'n lamp in een los hangende fitting hebt is er nergens aarding in de buurt...

LED's hebben nu eenmaal de inherente eigenschap dat bij inschakelen ze aardlekschakelaars willen trippen. Daar is vast rekening mee te houden bij het ontwerp... maar Ikea zal die 5 cent wel als winst pakken.

In het verleden hadden Ikea LED lampen ook een vreselijk slechte powerfactor.

Je kunt de aardlekschakelaar omwisselen... misschien tref je een exemplaar dat net wat minder gevoelig is. Of gewoon wat betere lampen gebruiken.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True