Beste/Goedkoopste onbeperkte cloud opslag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaanone
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-04 18:08
Mijn vraag
Hallo mede-Tweakers. Mijn vriendin is fotograaf en heeft op het moment talloze externe HDD's om al haar (RAW)fotobestanden op te zetten. Ze zit nu volgens mij op iets van 20 a 30TB aan data. Ik heb het er al eens met haar over gehad dat cloud opslag voor haar eigenlijk beter zou zijn. Bij brand, diefstal of defecte HDD's zou ze haar werk kwijtraken. Echter, Ik ben aan het kijken wat betaalbare opties zijn en zie dat veel cloud opslag providers best duur zijn.

Zo zie ik bijvoorbeeld Dropbox en Box. Dropbox vraag voor een unlimited storage account 20 euro per user en Box vraagt hier 15 voor. Het addertje onder het gras is dat je tenminste 3 users moet activeren. Hierdoor kosten Dropbox en Box dus respectievelijk 60 euro en 45 euro per maand.

Dit is voor een ZZP fotograaf jaarlijks best een hoop geld. Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die weten of er goedkopere alternatieven zijn voor betrouwbare en onbeperkte cloud opslag.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb https://www.opendrive.com/ gevonden. Echter, hierover lees ik ook best veel negatieve reviews.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hmm tja echt veel keus is er in unlimited storage niet gok ik.. misschien backblaze :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:18
Beste en goedkoopste zijn geen termen die goed samengaan. Nu zijn RAW-bestanden al snel vrij groot, maar ik denk dat je jezelf al een boel geld kan besparen door niet alles altijd te backuppen.

Maak een selectie van (RAW-)foto's die je echt niet kwijt wilt raken en maak daar een backup van. Best kans dat je dan opeens nog maar 1TB overhoudt ipv 30TB ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Uit interesse; waarom moet ze zoveel bewaren? Rekenen haar klanten daarop? Is dat contractueel afgesproken?

[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 03-09-2019 18:39 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Amazon S3 of Azure Blobs.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:36

DarkSide

theres no place like ::1

Kijk ook even in het Het Online Backup Topic?

Unlimeted is wat lastiger tegenwoordig. Vele zijn hier van terug gekomen.
Maar kunt ook kijken naar Amazon.
Daar betaal je relatief laag bedrijg volgens mij. En als je niet restored valt het wel mee.

Bij S3 kan je volgens veel kwijt voor een laag tarief.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus je wilt een betrouwbare cloud opslag voor vele TB's maar wel zo goedkoop mogelijk? Tja, dan kom je bij onbetrouwbare partijen uit.

En een ZZP'er die 60 euro per maand niet kan betalen? Zou ik eens naar je verdien model kijken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:41
Ben benieuwd of je een dergelijke betaalbare en betrouwbare BAAS (Backup As A Service) gaat vinden. Zelf zou ik je adviseren te kijken naar het opslaan van de gegevens op een NAS en deze te repliceren naar een tweede NAS. Je eenmalige aanschaf is hoog, daarna zijn je maandelijkse kosten minimaal.

Edit: hiermee dien je wel rekening te houden met je up- en download snelheden op de on- en offsite locatie. _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door twieren op 03-09-2019 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik neem aan dat je al deze data niet lokaal wilt. Kijk dus uit met versies, niet dat je per ongeluk een hele 'map' verwijderd online, en dat het dan echt weg is.

Je hebt 2 mogelijkheden:

* Direct met de APIs gaan werken, het goedkoopst, maar meer risico
* Met een service die de APIs wrapped, maar dan zijn kosten hoger en het risico lager.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:09
Bedenk ook wat het doel is van het bewaren, partijen zoals Backblaze hebben een totaal ander prijsmodel dan bijv. Dropbox.

Backblaze is meer georiënteerd op ‘cold storage’ lijkt het.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 03-09-2019 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-04 18:08
Ik heb zelf persoonlijk goede ervaring met jottacloud. Uploadsnelheid wordt wel verlaagd nadat je 5TB hebt gebruikt. Maar voor de rest een mooie provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-04 06:44

NeHoX

Gamer + PV

Amazon Glacier dollar per TB per maand.

[ Voor 49% gewijzigd door NeHoX op 03-09-2019 19:11 ]

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En denk aan corruptie, ze zal echt ziek zijn als haar uploads al tijden niet stabiel aankomen...

Zoek dus ook vooral een dienst met bijbehorende applicatie welke ook de bestanden controleert op juistheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaanone
@Gunner Goede vraag, het zou wellicht wat minder kunnen zijn. Op dit moment wil ze echter graag haar werk op zo hoog mogelijke kwaliteit bewaren zodat ze eventueel later dit nog kan gebruiken voor portfolio en nog kan nabewerken. Ook geeft het haar een fijn idee dat ze nog foto's aan klanten kan leveren als zij die eventueel kwijt raken. Het is echter zeker een goede vraag of dit in de toekomst haalbaar blijft.

@Tsurany Fair point. Het is niet dat ze het niet zou kunnen betalen, maar het is gewoon best veel geld. Als er geen andere opties zijn is het het overwegen waard. Maar als vrij klein ZZP bedrijf is het nog best veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaanone
Bedankt voor de opties die jullie tot nu toe allemal hebben gegeven. Ik ga er eens naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien werkt dit voor je:

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
NeHoX schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:06:
Amazon Glacier dollar per TB per maand.
Hoe kom je op 1 dollar per TiB? Volgens https://calculator.s3.amazonaws.com/index.html kom je op 125 dollar per maand voor alleen al 30TiB storage. Vul ik wat verkeerd in?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zaanone schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:14:
@Tsurany Fair point. Het is niet dat ze het niet zou kunnen betalen, maar het is gewoon best veel geld. Als er geen andere opties zijn is het het overwegen waard. Maar als vrij klein ZZP bedrijf is het nog best veel geld.
Kwaliteit kost nu eenmaal geld. Bij de goedkope partijen is het heel lastig om grote hoeveelheden data terug te halen of is corruptie van data niet (volledig) afgedekt.

En anders moet je dit wellicht gewoon uitstellen en is dit een dienst die je op dit moment nog niet gratis kan leveren. Als je genoeg klanten hebt kan je dit gewoon in de kostprijs verrekenen. Dan is het vijf euro extra rekenen per opdracht en heb je elke maand de kosten afgedekt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-04 06:44

NeHoX

Gamer + PV

Room42 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:16:
[...]

Hoe kom je op 1 dollar per TiB? Volgens https://calculator.s3.amazonaws.com/index.html kom je op 125 dollar per maand voor alleen al 30TiB storage. Vul ik wat verkeerd in?
https://aws.amazon.com/glacier/

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ja, linkdumpen kan ik ook. O-) Maar iets meer specificatie zou fijn zijn.
Maar aan de prijzen te zien heb jij het dus over Amazon S3 Glacier Deep Archive (S3 Glacier Deep Archive) à $0.00099 / GiB / maand. Dat is zo'n 30 dollar voor 30TiB. De minimale opslagtijd is wel 180 dagen.

Let wel op dat een restore echt uren kan duren voordat er maar 1 byte opgehaald is. Zie de tabel eronder. En je betaalt per GiB die je terughaalt $0.02, dus als je 1TiB wilt restoren betaal je $20.48. Voor 30TiB is dat bijna 615 dollar! Naast dit alles betaal je ook nog eens per PUT request $0.055 per 1000 bestanden! Aangenomen dat een RAW-bestand, optimistisch gezien, zo'n 50MiB is, heb je het dus al snel over 610.000 bestanden. Dat is ook $34.

Dus goedkoop kan ook hier duurkoop zijn als je je blindstaart op de goedkope storageprijzen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaanone
@Room42 Dat is een goede aanvulling. Ik zat te kijken naar Amazon Glacier Deep Archive. Op het eerste gezicht ziet het er erg goed uit. Precies wat mijn vriendin nodig heeft. Opslag van data waar ze niet snel bij hoeft te zijn, gewoon cold-storage.

Maar die extra kosten kunnen zoals je aangeeft wel vrij hoog worden mocht ze iets terug moeten halen.

Anyway, thanks voor de hulp allemaal. Ik heb er heel wat goede opties en tips bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daphilip
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-04-2023
*knip* Spam

[ Voor 95% gewijzigd door rens-br op 31-03-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zaanone schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:15:
@Room42 Dat is een goede aanvulling. Ik zat te kijken naar Amazon Glacier Deep Archive. Op het eerste gezicht ziet het er erg goed uit. Precies wat mijn vriendin nodig heeft. Opslag van data waar ze niet snel bij hoeft te zijn, gewoon cold-storage.

Maar die extra kosten kunnen zoals je aangeeft wel vrij hoog worden mocht ze iets terug moeten halen.

Anyway, thanks voor de hulp allemaal. Ik heb er heel wat goede opties en tips bij.
Gewoon ervoor zorgen dat het je last resort backup is. Dan is de kans dat je erbij moet nihil.

Waarom moet ze zoveel foto's bewaren? Kunnen klanten foto's nabestellen want dan zou ik ervoor zorgen dat dat het eerste jaar gratis is en daarna zitten er bewaarkosten aan verbonden. Dan kan je daarmee je storage afdekken. Nu voelt het een beetje als angst voor het weggooien..
Pagina: 1