Geen batterij status na kortsluiting moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik heb het veiligheidspinnetje dat op de connector van de accu zit per ongeluk te ver verwijderd waardoor het pinnetje in contact is gekomen met het moederbord en er kortsluiting is ontstaan.

Gevolg is dat ik de laptop niet kan opstarten zonder netstroom en dat er binnen Windows geen batterij percentages meer worden weergegeven. Zolang de laptop is opgestart functioneert de laptop zonder netstroom.

Hoewel dit erg onpraktisch is, is het werkzaam. Waar ik mij meer zorgen over maak is het overladen van de accu. Is het mogelijk dat de overlaadbeveiliging ook kapot is? En hoe kan ik dit controleren?

Merk: Acer UX510UXK

Link naar foto moederbord: https://ibb.co/L06Dxqz
( Witte pijl: Daar is het veilligheids pinnetje tegenaan gekomen > Bruine pijl: Het betreffende pinnetje )

Toevoeging: Status binnen Windows is: 255% opgeladen. Resterende tijd onbekend.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Met vriendelijke groet,
Hissighh

// Niet zeker of dit het juiste forum is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-05 08:52
Echt controleren kun je niet zonder schematische tekening.
Maar volgens mij zit de beveiliging voor de batterij in de batterij zelf maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:30

MsG

Forumzwerver

Jordy_413 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:31:
Maar volgens mij zit de beveiliging voor de batterij in de batterij zelf maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.
Bij dit soort compacte laptops zit je volgens mij vrij snel op de directe accu, zonder nog allerlei veiligheidssystemen, want die zitten juist in het laptop-circuit. Ik zou voor de zekerheid de accu afkoppelen. Die Lithium gebaseerde accu's kunnen goed branden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-05 08:52
MsG schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:37:
[...]

Bij dit soort compacte laptops zit je volgens mij vrij snel op de directe accu, zonder nog allerlei veiligheidssystemen, want die zitten juist in het laptop-circuit. Ik zou voor de zekerheid de accu afkoppelen. Die Lithium gebaseerde accu's kunnen goed branden.
Goed punt, inderdaad alleen de laptop nog zonder accu gebruiken. Dit vormt het minste risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-05 00:54

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tech in AZ is niet de bedoeling, schopje naar PMG.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Niet online
Jordy_413 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:31:
Zou ik dit ergens voor een niet al te groot bedrag kunnen controleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:49
De witte pijl is eens shunt weerstand, die meet de stroom. Knap als je dit stuk krijgt, maar het zou kunnen.

Die kun je doormeten op weerstand of spanning. mag niet boven de paar mV uitkomen. Zou iets van 10 mOhm moeten zijn (kortsluiting).

Meet of er nog spanning uit de accu komt. Drie paar Rood +/Zwart -, wit is een temperatuursensor.
Elke paar (elke cel) Rood/Zwart moet ~3 tot 4V geven. Allemaal ongeveer gelijk ~0.1V. Minder dan 3, afkeur.

Komt daar nog spanning uit. Top, je accu is nog goed. Dan is waarschijnlijk een chip of zekering in het laadcircuit kapot. Op aliexpress verkopen ze nieuwe moederborden.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 03-09-2019 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 22:29:
De witte pijl is eens shunt weerstand, die meet de stroom. Knap als je dit stuk krijgt, maar het zou kunnen.

Die kun je doormeten op weerstand of spanning. mag niet boven de paar mV uitkomen. Zou iets van 10 mOhm moeten zijn (kortsluiting).

Meet of er nog spanning uit de accu komt. Drie paar Rood +/Zwart -, wit is een temperatuursensor.
Elke paar Rood/Zwart moet ~3 tot 4V geven. Allemaal ongeveer gelijk ~0.1V. Minder dan 3, afkeur.

Komt daar nog spanning uit. Top, je accu is nog goed. Dan is waarschijnlijk een chip of zekering in het laadcircuit kapot. Op aliexpress verkopen ze nieuwe moederborden.
Bedankt voor je antwoord. De accu werkt gewoon zonder netstroom, dus ik ga er vanuit dat die nog goed werkt. Maar voor de zekerheid ga ik het nog een keer doormeten.

• Hissighh
  • Niet online
Probleem heeft zichzelf na een week verholpen. Bedankt!
Pagina: 1