geluidskaart CM8731 voor een paar euro: ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:37

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Voor wat semi-retro hardware uit de Pentium 1 en Pentium 2 generatie zoek ik naar een geluidskaart.

Wat het moet doen is een geluidje van een race-auto afspelen. Kwaliteit van het geluid is ondergeschikt belang, maar te veel ruis moet ècht aan de goedkope Trust speaker liggen.

Nu zie ik op diverse websites geluidskaartjes aangeboden met een CS8731 chipset voor een paar euro.
https://nl.aliexpress.com/item/33061642792.html bijvoorbeeld.

Naar verluid geeft het geluid. Niet vergelijkbaar met een goede SB Live, maar logisch als je de prijs ziet.

Voor ik er 5 bestel: Heeft iemand hier ervaring mee?

Overigens heb ik al een eerdere ervaring met de €6-voor-5st USB geluidskaartjes, en die volstaan voor dit werk... ik wil alleen iets echt intern op PCI zetten.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!
Dit is een aankoopadviesvraag, dus hoort het in de aankoopadviesfora.

Move OH -> CAA

Verder inhoudelijk:
- je linkt naar een kaart met C-Media CM8378 chip, maar noemt (Crystal?) CS8731. Die laatste is mij - en Google - onbekend.
- de CM8378 staat o.a. in deze thread beschreven:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=62&t=24769

Heb zelf recent een stapeltje kaarten op de kop getikt waar een relatief recente CM8378 kaart tussen zat, met 7.1 analoge audio en een aparte bracket voor digital in/out met SPDIF en RCA. Trust kaartje overiges :') . Heb het in Win98SE getest en DOS drivers werden automatisch meegeinstalleerd. Flinke TSR, dus ideaal is anders, en geen 'echte' Yamaha OPL FM, maar voor geluid van een raceauto boeit dat laatste waarschijnlijk minder. Er komt geluid uit, ook in Win9x en DOS, en het geluid is minder ruiserig dan pakweg een originele Creative SB16 CT1740 (maar goed, een white noise generator maakt nauwelijks meer ruis dan die dingen :X ).

Als je makkelijk/goedkoop aan een paar ISA kaarten kunt komen die zonder TSR werken in DOS zou dat beter zijn, maar voor de prijs van deze PCI kaart hoef je het alvast niet te laten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:37

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Move OH -> CAA
Excuses, ik dacht dat een vraag naar ervaring wel in OH mocht, vandaar.

Het type verkeerd overnemen was slordig; waarschijnlijk omdat ik óók met een Creative optische drive, een SB16 geluidskaart en een Crystal geluidskaart bezig ben geweest in een 486.

Wat betreft dat deze kaartjes daadwerkelijk worden herkend, geïnstalleerd en "iets van geluid" geven in W9x en DOS: Dit is waar ik naar op zoek was. Super!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS