Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1202036

Topicstarter
Beste Tweaker,

De situatie is als volgt:

Bij de hogeschool is er een mogelijkheid een half jaar in het buitenland te studeren. Hier heb ik mij voor aangemeld en voldoe aan alle voorwaarden om te starten. Nu blijkt dat de Hogeschool iets niet helemaal goed heeft gedaan bij de aanmelding waardoor deze niet voltooid is. De reactie was dat ik mogelijk maar voor een andere optie moet gaan kijken aangezien de aanmeldingen nu al vol zijn. Hier zit ik natuurlijk erg over in aangezien ik mij er al helemaal op ingesteld heb om over enkele maanden die kant op te gaan. Duss zijn er mensen hier die misschien weten wat hier juridisch mogelijk is?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
Je kunt toch gewoon zelf een buitenlandse minor gaan volgen? Heb je als het goed is je Hogeschool niet bij nodig, het enige wat jij moet regelen is dat de vakken die jij gaat volgens worden goedgekeurd door de examencommissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet niet of dat dit nu (korte termijn) mogelijk is op de locatie waar ik dus al een kamer heb. Daarbij was dit via de hogeschool die dit doorgaans alleen op deze manier gedaan heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSV-EHV
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-05 11:29
Ik betwijfel of je hier juridisch heel veel mee kan, maar om dat uit te sluiten zal je wat meer informatie moeten geven. Heb je bijvoorbeeld ooit bevestiging gekregen dat jij deel mocht nemen aan de buitenlandse studie? Welke voorwaarden moest je aan voldoen? Wat heb je allemaal al geregeld in het buitenland waardoor jij nu 'schade' hebt?

Google Pixel 7 Pro | Xbox Series X | FIFA | FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

Een juridisch spel zou ik er zelf niet van maken.
Wellicht kunnen ze nog een laatste poging voor je doen en kunnen ze helpen met een alternatief.
Of heb je redenen waarom per se naar deze school?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed punt, helaas is dat er niet. Slechts mailverkeer waarin wordt gezegd dat de aanmelding geregeld zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het alternatief is gewoon totaal iets anders dan waar ik mij voor aangemeld had. Heb mij daarnaast ook ingeschreven voor een taalcursus en al een kamer gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Volgens mij gaat dit nog steeds zo: jij 5 studenten bij ons, en dan kun jij 5 studenten bij ons plaatsen (die 5 is een voorbeeld natuurlijk)

Misschien kunnen ze dan dit semester 6 plaatsen, en volgend semester gewoon 4 om weer in balans te zijn. Lijkt mij voor iedereen de makkelijkste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat zou makkelijk zijn. Wat ik echter heb begrepen van de opleiding is vol is vol. Dit voelt natuurlijk onrechtvaardig aangezien ik mij eerder heb aangemeld dan andere studenten maar de doordat de hogeschool mijn aanmelding verprutst heeft valt de mogelijkheid voor mij weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 17:05
Ik zou de school in het buitenland eens opbellen, en het probleem aan hen uitleggen. Daarbij ook aangeven dat je al een kamer geregeld hebt. Misschien kunnen zij jou vanuit die kant helpen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klinkt als een idee. De hogeschool heeft echter ook al contact gehad met de buitenlandse uni en er was echt geen plek meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:27
Anoniem: 1202036 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:48:
Goed punt, helaas is dat er niet. Slechts mailverkeer waarin wordt gezegd dat de aanmelding geregeld zou worden.
Als een aanmelding normaal ook betekent dat je zeker daarheen kunt gaan ben je er toch met die e-mail? Daaruit blijkt dat de school je aanmelding heeft ontvangen en het gaat regelen voor je. Nu moet de school het maar oplossen en anders je schade vergoeden. Dat je je erop verheugd hebt snap ik, maar is niet echt schade.

Als je na je aanmelding normaal nog een bepaald traject zou moeten doorlopen, dan had je zelf misschien eerder aan de bel moeten trekken. Bijvoorbeeld voordat je allemaal kosten maakt. Dat doe je toch alleen als je (nagenoeg) zeker weet dat je mag gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt het zou geregeld worden er zou alleen nog op termijn een definitieve bevestiging komen. Aanbetaling voor de kamer is gemaakt doordat de meest geschikte kamers anders snel bezet zouden zijn. Ik snap dat balen niet meeweegt. Maar het feit dat de school dit na aanmelding voor je dient te regelen en dan zegt het gaat niet meer door een fout van ons zoek maar iets anders.. Daar kan ik niet bij dat daar niks tegen in te brengen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Anoniem: 1202036 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:30:
Duss zijn er mensen hier die misschien weten wat hier juridisch mogelijk is?
Je kan bezwaar maken tegen beslissingen van je onderwijsinstelling. Dit moet eerst bij het klachtenloket van je eigen onderwijsinstelling, zoals een examencommissie of een college van beroep voor de examens. Mocht je er daar niet uitkomen, dan kun je ook tegen de beslissing in beroep gaan bij het onafhankelijke College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (CBHO).

Met de beperkte informatie in je openingspost weet ik niet hoeveel kans je hebt, maar je kan het altijd proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je tip! Ik heb er ook niet te veel verwachting van maar aangezien dit best een groot ding is voor mij probeer ik nog wel uit te zoeken welke mogelijkheden er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:42
ZieglerNichols schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:50:
[...]

Je kan bezwaar maken tegen beslissingen van je onderwijsinstelling. Dit moet eerst bij het klachtenloket van je eigen onderwijsinstelling, zoals een examencommissie of een college van beroep voor de examens. Mocht je er daar niet uitkomen, dan kun je ook tegen de beslissing in beroep gaan bij het onafhankelijke College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (CBHO).

Met de beperkte informatie in je openingspost weet ik niet hoeveel kans je hebt, maar je kan het altijd proberen.
Ik vraag me af of dat hier van toepassing is... de school heeft geen beslissing genomen maar heeft een proces niet goed uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-07 14:42

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Kan je niet in een ander land een buitenland studie doen?

Hier uiteindelijk gekozen voor Canada ipv USA i.v.m. vol :P Uiteindelijk kan je eenmaal op buitenland studie er nog prima een vakantie aan vast plakken natuurlijk ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Ghostrider op 03-09-2019 15:57 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan misschien wel. Maar ik vind het beetje kwalijk als ik nu naar zuid amerika of iets dergelijks moet i.p.v. Europa doordat ze die fout zijn begaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 19:00
was je aanmelding (indien correct uitgevoerd) een garantie om daadwerkelijk te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit is in een persoonlijk gesprek besproken, een aanmelding via de mail gaf zekerheid voor een plaats wanneer er nog plek is. En ik weet zeker dat op het moment van aanmelding er nog plek was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-07 14:42

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik mis een beetje een tijdslijn, wat zijn de voorwaarden van de hogeschool? Kan je ze aansprakelijk stellen? Bieden ze een alternatief?

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is inderdaad een beetje vaag. Ik heb de persoon toen gesproken die erover ging en ze vertelde dat een aanmelding optijd een plek kon bieden. Dit heb ik optijd gedaan en kreeg een bevestiging dat het geregeld zou worden. En ja er zijn alternatieven maar dat is totaal iets anders. Als ik 40k neertel voor een mercedes wil ik ook geen toyota van 40k omdat de mercedessen niet meer beschikbaar waren (op die manier). Echter of ze aansprakelijk te stellen zijn weet ik dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de voorwaarden nog eens doorgelopen. De student dient alleen optijd contact op te nemen. Vervolgens doet de school de rest. Het is pas bevestigd na een akkoord van de partneruniversiteit. Dit akkoord is er nooit gekomen door een fout van de Hogeschool. Nu dat duidelijk is zijn de overige plaatsen al vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSV-EHV
Anoniem: 1202036 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:08:
Dat is inderdaad een beetje vaag. Ik heb de persoon toen gesproken die erover ging en ze vertelde dat een aanmelding optijd een plek kon bieden. Dit heb ik optijd gedaan en kreeg een bevestiging dat het geregeld zou worden. En ja er zijn alternatieven maar dat is totaal iets anders. Als ik 40k neertel voor een mercedes wil ik ook geen toyota van 40k omdat de mercedessen niet meer beschikbaar waren (op die manier). Echter of ze aansprakelijk te stellen zijn weet ik dus ook niet.
Jouw voorbeeld van de Mercedes gaat alleen op als jij ook daadwerkelijk schade lijdt doordat jouw school fouten heeft gemaakt. Bijvoorbeeld als zij hebben toegezegd dat jij mee mocht doen aan die opleiding en dat jij al geld hebt uitgegeven voor accomodatie en vliegtickets. Ik lees nergens terug dat jij op wat voor manier dan ook schade hebt geleden.

Het lijkt erop dat het een kwestie is van jammer, maar helaas. Balen dat het niet doorgaat, maar zoals hierboven ook al voorgesteld: probeer het bij de buitenlandse school zelf, dien een klacht in bij je eigen school, probeer het in een ander land, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reactie! Dit vermoeden had ik zelf ook al. Echter is het geen vorm van schade als je een kans op gewenste ontwikkeling misloopt in een bewust gekozen land doordat de school haar kant van de afspraak niet na komt. Bovendien betaal je nu ook schoolgeld met de wetenschap die kans te hebben. Stel een school bied de mogelijkheid aan ergens in de studie een stage te lopen voor belangrijke werkervaring. Je meld je mede om deze reden aan en vervolgens net wanneer je het wil gaan doen heft de school die optie op. Zou zoiets zomaar kunnen. Al met al vind ik het vreemd als men hier niks tegen kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-07 20:27
Ha! Komt bekend voor. In het verleden hebben de studenten in mijn klas ook een lijst gehad met alle mogelijkheden, maar deze klopt van geen kant. Of dit was alleen bedoelt voor partnerships voor een beperkt aantal studie's of je moest een bepaald taal niveau hebben.

Ben blij dat je nu nog makkelijk iets kan vinden. Alle scholen hebben een decaan/internationaal office of iets dergelijks. Zij kunnen je uitstekend hiermee helpen en helemaal als je niet anders wil.

Ik wilde het toen ook, maar door de vele fouten heb ik ervan afgezien en ben blij dat ik het heb gedaan. 2/3 Dagen in de week naar je minor in Nederland en de rest een beetje feesten is ook geen straf! Ik ga ervan uit dat dit over een minor gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het blijft een beetje vaag wat nou precies de details van de constructie zijn, en wat voor harde beloftes er zijn gemaakt, maar zoals ik het nu kan inschatten lijkt het alsof je zelf iets te ver voor de muziek uit gelopen bent, zonder dat er al iets officieel geregeld was. Aangezien die mondelinge beloftes weinig waard zijn als ze tegenspreken wat er op papier staat denk ik niet dat er niet iets te halen valt, behalve eventueel coulance.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja dat klopt! Ik snap je punt. Maargoed het idee van als je iets aanbiedt moet je het ook kunnen leveren ook denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
naitsoezn schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:24:
Het blijft een beetje vaag wat nou precies de details van de constructie zijn, en wat voor harde beloftes er zijn gemaakt, maar zoals ik het nu kan inschatten lijkt het alsof je zelf iets te ver voor de muziek uit gelopen bent, zonder dat er al iets officieel geregeld was. Aangezien die mondelinge beloftes weinig waard zijn als ze tegenspreken wat er op papier staat denk ik niet dat er niet iets te halen valt, behalve eventueel coulance.
Ja, alleen staat het op papier wat de student moet doen om dit te regelen. Heb ik hier aan voldaan (is met mailverkeer te bewijzen). Echter bij het proces van de hogeschool is het mis gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Anoniem: 1202036 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:26:
[...]

Ja, alleen staat het op papier wat de student moet doen om dit te regelen. Heb ik hier aan voldaan (is met mailverkeer te bewijzen). Echter bij het proces van de hogeschool is het mis gegaan.
Anoniem: 1202036 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:15:
Ik heb de voorwaarden nog eens doorgelopen. (...) Het is pas bevestigd na een akkoord van de partneruniversiteit.
Geen akkoord -> Geen bevestiging. Alle kosten die je dus gemaakt hebt, zijn dus op eigen risico gemaakt. Dat het lullig is staat buiten kijf, maar qua kosten zul je imho (ianal) weinig kunnen halen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
naitsoezn schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:28:
[...]

[...]

Geen akkoord -> Geen bevestiging. Alle kosten die je dus gemaakt hebt, zijn dus op eigen risico gemaakt. Dat het lullig is staat buiten kijf, maar qua kosten zul je imho (ianal) weinig kunnen halen.
De kosten daar gelaten. Wanneer een hogeschool aangeeft dat de student bepaalde acties dient te ondernemen om van een plek verzekerd te zijn, de student deze acties uitvoert. En door een fout van de school de plek niet meer beschikbaar is. Is het dan niet aan hen om de fout te herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-07 20:18

Matszs

><>

Kan je niet zelf nog contact opnemen met de organisatie van die minor in het buitenland? Misschien dat ze toch nog een plekje voor je hebben of een plek voor je willen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSV-EHV
Anoniem: 1202036 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:31:
[...]

De kosten daar gelaten. Wanneer een hogeschool aangeeft dat de student bepaalde acties dient te ondernemen om van een plek verzekerd te zijn, de student deze acties uitvoert. En door een fout van de school de plek niet meer beschikbaar is. Is het dan niet aan hen om de fout te herstellen?
Heb je bij de school deze vraag ook al neergelegd? En hoe reageerde ze daarop? Ik denk dat het beste is om nu bij jouw school te kijken wat er nog mogelijk is, ipv juridische grond proberen te zoeken. Je kan ook een klacht indienen zoals eerder aangegeven. Ik snap dat het frustrerend is en dat je baalt, maar de school zit waarschijnlijk ook in een lastig parket. Om jouw probleem op te lossen zouden ze nu iemand anders van die opleiding af moeten halen die wél bevestiging gehad heeft en inmiddels ook bezig zal zijn met accomodatie en vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PSV-EHV schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:37:
[...]

Heb je bij de school deze vraag ook al neergelegd? En hoe reageerde ze daarop? Ik denk dat het beste is om nu bij jouw school te kijken wat er nog mogelijk is, ipv juridische grond proberen te zoeken. Je kan ook een klacht indienen zoals eerder aangegeven. Ik snap dat het frustrerend is en dat je baalt, maar de school zit waarschijnlijk ook in een lastig parket. Om jouw probleem op te lossen zouden ze nu iemand anders van die opleiding af moeten halen die wél bevestiging gehad heeft en inmiddels ook bezig zal zijn met accomodatie en vervoer.
Dat is zeker waar (mijn mening is dan natuurlijk jammer voor de school ze hebben het zelf veroorzaakt maar ik ben dan ook niet geheel neutraal). Ik hoopte wat input te krijgen om het ook van een ander oogpunt te zien en dat is gelukt :) Ik zal hier waarschijnlijk nog wel even mee bezig zijn maar in ieder geval iedereen bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:48

Polycom

Poes van goud

Neem zo snel mogelijk contact op met de examencommissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05:55

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ga persoonlijk eens langs bij het international office (althans zo heette de afdeling op mijn hogeschool die buitenland minor en stages regelde/ondersteunde) bespreek het daar en vraag wat ze voor je kunnen betekenen even binnen springen lijkt altijd te helpen.

Daarnaast bespreek dit met je SLC (studieloopbaancoach), met een duidelijk timeline zoals hier besproken is. Bekijk wat deze persoon kan doen voor je binnen de organisatie of dat deze een vergelijkbare minor kent. Weet niet waar je naar toe wil of welke minor richting je wilt doen.

Zelf ben ik naar Denemarken geweest op SDU en heb zelf ook contact gehad met de "international office" daar met vragen omtrendt een kamer en nog wat algemene zaken. Mogelijk kunnen hun wat voor je betekenen nadat je de situatie uitlegd.

Maar zou mezelf ook orienteren op alternatieve minors als de huidige niets meer zou worden. Zelf heb ik een shortlist gemaakt met drie verschillende minors en dan op de eerste inschreven en deze is het geworden vanwerge het feit dat ik de enige was van mijn hogeschool die naar deze instelling zou gaan in die periode.

Maar maak even een timeline voor ons, geeft ons en jezelf meer inzicht.
Polycom schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:30:
Neem zo snel mogelijk contact op met de examencommissie.
Examencommissie kan niet zoveel doen behalve minor goedkeuren of afkeuren. Dat kans op het laatste is zeer laag als je de cursussen die je wilt volgen goed onderbouwd, ken een voorbeeld van een technische student die filosofie minor ging doen.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fdees schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:49:
Ga persoonlijk eens langs bij het international office (althans zo heette de afdeling op mijn hogeschool die buitenland minor en stages regelde/ondersteunde) bespreek het daar en vraag wat ze voor je kunnen betekenen even binnen springen lijkt altijd te helpen.

Daarnaast bespreek dit met je SLC (studieloopbaancoach), met een duidelijk timeline zoals hier besproken is. Bekijk wat deze persoon kan doen voor je binnen de organisatie of dat deze een vergelijkbare minor kent. Weet niet waar je naar toe wil of welke minor richting je wilt doen.

Zelf ben ik naar Denemarken geweest op SDU en heb zelf ook contact gehad met de "international office" daar met vragen omtrendt een kamer en nog wat algemene zaken. Mogelijk kunnen hun wat voor je betekenen nadat je de situatie uitlegd.

Maar zou mezelf ook orienteren op alternatieve minors als de huidige niets meer zou worden. Zelf heb ik een shortlist gemaakt met drie verschillende minors en dan op de eerste inschreven en deze is het geworden vanwerge het feit dat ik de enige was van mijn hogeschool die naar deze instelling zou gaan in die periode.

Maar maak even een timeline voor ons, geeft ons en jezelf meer inzicht.

[...]

Examencommissie kan niet zoveel doen behalve minor goedkeuren of afkeuren. Dat kans op het laatste is zeer laag als je de cursussen die je wilt volgen goed onderbouwd, ken een voorbeeld van een technische student die filosofie minor ging doen.
Ik ben even in de procedures gaan graven om het chronologisch neer te zetten en het ziet er niet zozeer positiever uit. Het is mogelijk misgegaan het versturen van aanmeldingsformulieren (volgens de voorwaarden doet de Hogeschool dit). Echter staat er bij de voorwaarden dat de student verantwoordelijk is voor het naleven van deadlines en alle verplichtingen ook staat er pas dat echt na bevestiging een inschrijving definitief is. Nu heb ik alle deadlines en verplichtingen die ik heb kunnen doen ook optijd gedaan. Echter door de procesfout van de hogeschool is mijn inschrijving nooit doorgevoerd terwijl ik de plaats anders wel had gehad. Al met al beetje onprettige situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-07 13:27
Laat dit een goede les voor je zijn in de rest van je (school)carrière 😉.

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
De aanmeldingen voor de school in het buitenland zijn dus vol? Maar wat betekent dat? Vol met andere mensen van jouw school?

In ieder geval is de school wat nalatig geweest en haar toezegging niet nagekomen. Wat kun je ernog aan doen? Waarschijnlijk niets. Tsja schadevergoeding is denk ik een lastige maar je kan de school wel aanspreken hierop.

Uit eigen ervaring, ik heb ook op een buitenlandse universiteit gestudeerd, is degene die dat regelt iemand die je te vriend moet houden. Ik heb toen ook een toezegging gekregen voor een plekje ergens, er waren er twee in de VS beschikbaar, maar dan vroegen ze wel dat ik alles voor datum X zou indienen. De partneruniversiteit was een trage stroperige procedure met visa etc. Het is uiteindelijk net gelukt om alles te regelen ondanks dat ik een jaar tevoren al erbij was....

Kortom probeer het een volgende ronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-06 09:37
Helaas gebeurt dit maar al te vaak, maar mogelijk dat ze je nu prioriteit geven voor een eventuele 2de keus. Zodra je daar zit ga je je eerste keus vast snel vergeten ;)

Ja, het is nu kut en lullig. Maar het gaat niet meer veranderen als ik het zo lees.
Pagina: 1