Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Kevinpr
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-11 07:18
Ik kom er zelf niet uit, ik heb al veel rondgezocht en zoekfunctie gebruikt. Misschien zoek ik verkeerd.

Stel ik heb verschillende CPU's
Intel 2e generatie quad core 4ghz
Intel 6e generatie quad core 4ghz
AMD willekeurige generatie quad core 4ghz

Hoe kan het dat deze 3 CPU's dan toch zoveel verschillen in de benchmarks? En veel games geven als minimum eis een bepaalde generatie, kun je deze games dan echt alleen spelen met die generatie of later?

Ze zijn alle 3 immers quad core en alle 3 zijn ze 4ghz. Waarom verschilt de snelheid dan toch zoveel?

Alle uitleg helpt, of een linkje naar uitleg van iemand anders, wellicht een betere zoekterm?

De vraag kwam bij mij op nadat ik een tweedehands PC wil gaan kopen.

Alle reacties

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

jgj82

Ja, maar = nee

Uit een 2 liter Ford verbrandingsmotor uit 1990 haalde men 115pk. Uit een 2 liter volvo motor uit 2018 haalt men 340pk.
De techniek schrijdt voort met der tijd.
Allebij 2 liter 4 cilinder verbrandingsmotoren..

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-10 13:40
Voor vergelijk in specificaties van Intel CPU's, kijk je eenvoudig hier: KLIK

Hiermee krijg je de onderlinge verschillen eenvoudig te zien....

[ Voor 19% gewijzigd door tweakict op 03-09-2019 13:01 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:09

DarkSide

theres no place like ::1

Kijk ook maar eens naar instructies per clock.

CPU;s moeten instructies afhandelen.Door slimmere ontwerpen kunnen per Hz ook meer doen.
Daarmee zegt 4gz vs 4gz niet zoveel.

Daarnaast gelden ook andere updates zoals interne communicatie snelheden ook mee.
Alsmede meerderre cores etc.

Wikipedia: Megahertz myth
ook wel aardig om te lezen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-11 13:30
Daarnaast zijn er ook instructiesets als SSE die nodig kunnen zijn. Sommige games hebben de SSE4.2 instructieset nodig (of beter gezegd: Denuvo DRM heeft SSE4.2 nodig) en die starten niet als je CPU niet over die instructieset beschikt.
Daarom kun je enkele spellen alleen starten op nieuwere cpu's.

Verder zijn minimumeisen vaak onzin. Of ze zijn veel te laag om een spel fatsoenlijk te laten draaien op de laagste settings, óf ze zijn wat je nodig hebt om op medium/high fatsoenlijk te kunnen spelen.
Dat hangt helemaal af van de ontwikkelaar en/of uitgever: wat vinden zijn een goed uitgangspunt voor een vermakelijke ervaring...

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-11 22:49

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

En ten slot, een intel cpu kan je niet vergelijken met een amd cpu ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
eigenlijk is de kloksnelheid in Ghz niet echt meer een duidelijkheid voor de daadwerkelijke snelheid

404 Signature not found

Pagina: 1