Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Te hoge huurverhoging vrij sector

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zemba
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 04-09 13:05
Ik huur een appartement in de vrije sector, maar kwam onlangs tot de vaststelling dat mijn huisbaas waarschijnlijk een te hoge verhoging heeft aangerekend van mijn huur.

Volgens de algemene bepalingen zou de verhoging (vrij standaard) verlopen als volgt:
- vindt de jaarlijkse huurprijswijziging plaats op basis van de wijziging van het maandprijsindexcijfer volgens de consumentenprijsindex (CPI), reeks alle huishoudens (2015=100), gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS);
- wordt de gewijzigde huurprijs berekend volgens de formule: de gewijzigde huurprijs is gelijk aan de geldende huurprijs op wijzigingsdatum, vermenigvuldigd met het indexcijfer van de vierde kalendermaand die ligt voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast, gedeeld door het indexcijfer van de zestiende kalendermaand die ligt voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast;
Wanneer ik dan de
CBS calculator gebruik komt dit in mijn geval op een percentage van 2.1%. Terwijl mijn verhuurder hier 3.9% voor rekende.

Concrete vraag:
  • Ik huur gemeubeld, en een deel van de huur is bijgevolg "bijkomende levering en diensten". Voor zover ik begrijp is de indexatie enkel van toepassing op de kale huur (dwz. excl. die diensten)?
  • Ik kom hier tamelijk laat achter. De huur is namelijk reeds (foutief dan) verhoogd een negen maanden geleden. Ik weet dat een verhuurder in dat geval de misgelopen indexatie nog steeds kan opeisen - kan een huurder ook het omgekeerde doen? Het lijkt me dat dit zwaard langs twee kanten zou moeten snijden, maar ergens vrees ik dat dit niet zo is.
Alle hulp, expertise en ervaringen zijn welkom.

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:17

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je krijgt toch een briefje met
nieuwe index / oude index = percentage? Welke getallen zie je daar in je huurverhoging?

Heb je dit al aan de verhuurder gevraagd?

Señor Sjon wijzigde deze reactie 03-09-2019 11:49 (15%)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik huur gemeubeld, en een deel van de huur is bijgevolg "bijkomende levering en diensten". Voor zover ik begrijp is de indexatie enkel van toepassing op de kale huur (dwz. excl. die diensten)?
Correct
Ik kom hier tamelijk laat achter. De huur is namelijk reeds (foutief dan) verhoogd een negen maanden geleden. Ik weet dat een verhuurder in dat geval de misgelopen indexatie nog steeds kan opeisen - kan een huurder ook het omgekeerde doen? Het lijkt me dat dit zwaard langs twee kanten zou moeten snijden, maar ergens vrees ik dat dit niet zo is.
In principe zou dat gewoon moeten kunnen. Als jij contractueel verplicht bent om X te betalen, en je betaald per ongeluk X+Y dan is Y niet zomaar van de andere partij. Wellicht dat er wel verjaringstermijnen zijn op een gegeven moment, maar lijkt me onwaarschijnlijk dat die hier al aan de orde zijn.

Overigens, in de vrije sector mag vaak de huur veel meer verhoogd worden dan met alleen de inflatie. Maar dat hangt natuurlijk ook af van je contract. Maar voor je aan de bel trekt zou ik wel even goed de kleine lettertjes doorlezen.

• Zemba
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 04-09 13:05
Señor Sjon schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:48:
Je krijgt toch een briefje met
nieuwe index / oude index = percentage? Welke getallen zie je daar in je huurverhoging?

Heb je dit al aan de verhuurder gevraagd?
Dat briefje kreeg ik, maar daar stond enkel het resulterende index cijfer, de oude huur en de nieuwe huur. Maw. dit werd niet concreet onderbouwd. Ik heb dit nog niet gevraagd.

Aan Hielko, ja dat klopt. De regel die van toepassing is volgt uit de algemene bepalingen, en daar zijn de twee bovenaan aangehaalde punten de relevante. Maw. volgens het contract dat zij mee ondertekend hebben zou de verhoging geschieden zoals vermeld.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True