Ik huur een appartement in de vrije sector, maar kwam onlangs tot de vaststelling dat mijn huisbaas waarschijnlijk een te hoge verhoging heeft aangerekend van mijn huur.
Volgens de algemene bepalingen zou de verhoging (vrij standaard) verlopen als volgt:
CBS calculator gebruik komt dit in mijn geval op een percentage van 2.1%. Terwijl mijn verhuurder hier 3.9% voor rekende.
Concrete vraag:
Volgens de algemene bepalingen zou de verhoging (vrij standaard) verlopen als volgt:
Wanneer ik dan de- vindt de jaarlijkse huurprijswijziging plaats op basis van de wijziging van het maandprijsindexcijfer volgens de consumentenprijsindex (CPI), reeks alle huishoudens (2015=100), gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS);
- wordt de gewijzigde huurprijs berekend volgens de formule: de gewijzigde huurprijs is gelijk aan de geldende huurprijs op wijzigingsdatum, vermenigvuldigd met het indexcijfer van de vierde kalendermaand die ligt voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast, gedeeld door het indexcijfer van de zestiende kalendermaand die ligt voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast;
CBS calculator gebruik komt dit in mijn geval op een percentage van 2.1%. Terwijl mijn verhuurder hier 3.9% voor rekende.
Concrete vraag:
- Ik huur gemeubeld, en een deel van de huur is bijgevolg "bijkomende levering en diensten". Voor zover ik begrijp is de indexatie enkel van toepassing op de kale huur (dwz. excl. die diensten)?
- Ik kom hier tamelijk laat achter. De huur is namelijk reeds (foutief dan) verhoogd een negen maanden geleden. Ik weet dat een verhuurder in dat geval de misgelopen indexatie nog steeds kan opeisen - kan een huurder ook het omgekeerde doen? Het lijkt me dat dit zwaard langs twee kanten zou moeten snijden, maar ergens vrees ik dat dit niet zo is.