Feedback op topic: Extreem-ultravioletlithografie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 10:46
Feedback op: reviews: Extreem-ultravioletlithografie - Zin en onzin van euv-chipproductie

@willemdemoor

Op pagina 3 zeg je dat de kleinste afstand tussen lijntjes op de wafer, ofwel de pitch 38 nm is. Dat is niet waar. De resolutie die wordt bedoeld met een k1 van 0,27 is de half-pitch, ofwel de helft van de afstand tussen twee lijntjes. De kleinste afstand tussen twee lijntjes is dus 2*38=76. Het is misschien leuk om te zeggen dat de kleinste theoretisch mogelijk k1 0,25 is. Fundamenteel kan je niet kleiner dan dit.

Dit staat kort hier uitgelegd: http://www.lithoguru.com/scientist/CHE323/Lecture57.pdf

Voor meer info wil ik echt zijn boek aanraden, hoewel dat wel een zware pil is.

Op pagina 4, derde alinea zeg je dat er fotoresist op het masker zit, volgens mij bedoel je hier wafer.

Op pagina 5, derde alinea noem je de NXE:5400. Ik denk dat je de EXE:5000 bedoelt.

Op pagina 8 alinea 3 zeg je NXT:3400C, dit moet natuurlijk NXE:3400C zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Blokmeister op 03-09-2019 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FReaKaNDeLL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pagina 5: "De euv-steppers in de NXE:3400-serie"
NXE zijn natuurlijk scanners, geen steppers.

Steppers belichten het veld in 1 keer. Scanners maken een scannende beweging in de Y-richting tijdens de belichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:49
Pagina 6, "Zo'n vessel weegt ongeveer 2500kg en genereert zo'n anderhalve terabyte data per dag" - zou leuk zijn om nog een klein beetje toe te lichten wat die data is of waar die voor dient. Het is nu echt een statement wat nergens aan vast hangt.

Pagina 6, "Dat betekent dat er van het opgewekte licht maar een tot twee procent overblijft om de wafer te belichten. Dat is direct de reden waarom je steeds las over meer lichtopbrengst en waarom die 250W zo belangrijk is voor voldoende waferdoorvoer; voor high volume manufacturing of hvm is een throughput van minstens honderd wafers per uur nodig."
In die laatste zin maak je wat mij betreft een te grote sprong. Ik snap wel waarom 250W belangrijk is, maar nergens leg je uit hoe je van 250W naar 100wafers/uur komt.

Verder wel een erg leuk artikel en goed om op Tweakers te zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Alle puntjes fixed, behalve de laatste 2 van @vanaalten daar moet ik nog even mee aan de gang.
Dank voor de feedback (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ik heb de laatste twee puntjes iets uitgebreid en hopelijk verduidelijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:49
Dank! Prima verbeterd en prima artikel! :)
Pagina: 1