Dubbel glas uitslaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:34
Ik heb vandaag de sleutel gekregen van een appartement. Ik zit alleen met een vraag, er is maar een uitgang via een trap en de ramen kunnen niet ver genoeg open voor een persoon om er doorheen te gaan. Aangezien het appartement boven een restaurant zit en ik in geval van brand niet klem wil zitten. Wat kan ik het beste gebruiken om dubbel beglazing eruit te slaan?

Ik zat zelf te denken aan zoon hamer die je gebruikt voor in de auto als je in het water komt als deze https://www.bol.com/nl/p/...stiging/9200000033386885/. Maar een auto raam is wel dunner dan dubbele beglazing en weet niet of het dan gaat werken.

Iemand hier ervaring mee?

const { signature } = await fetchProfile()

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:56

bonzz.netninja

Niente baffi

Is het huur? Dan zou je huisbaas iets voor je moeten regelen en hoef je niet zelf aan de gang

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
bonzz.netninja schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:07:
Is het huur? Dan zou je huisbaas iets voor je moeten regelen en hoef je niet zelf aan de gang
Het betreft inderdaad een huurwoning, ik zal morgen contact hebben met de huisbaas hiervoor. Maar zal het alsnog fijn vinden om te weten welke opties ook realistisch zijn :+.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:23
Een handzame brandblusser, die gooi je dan door dat raam heen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dat is voor veiligheidsglas, dat spat zo uiteen, dat doet jouw raam niet en zit je met een barst in de 1e laag van je ruit, werkt niet.

Gewoon een stoel door het raam is veel efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-04 19:34

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Zet desnoods een moker achter het gordijn. Pas wel op met scherven die blijven zitten in het kozijn. Dit zal geheid gaan gebeuren als je jouw ruit aan stukken slaat. Pak dan een paardendeken o.i.d. om het over de onderkant van het kozijn te leggen. (Ik neem aan dat je geen kozijnen tot de grond hebt).

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-04 22:30
bel de brandweer voor informatie, die hebben verstand van vluchtwegen en practische zaken zoals jij hier vraagt

regel ook een brandmelder, eventueel ookaan buitenzijde woning, in trapportaal waar rook vandaan zou kunnen komen bij brand in restaurant

[ Voor 38% gewijzigd door sukkel 24 op 02-09-2019 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
Erwin schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:10:
Goede tip, Een brandblusser is altijd wel handig is.
BadpunK schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:18:
Zet desnoods een moker achter het gordijn. Pas wel op met scherven die blijven zitten in het kozijn. Dit zal geheid gaan gebeuren als je jouw ruit aan stukken slaat. Pak dan een paardendeken o.i.d. om het over de onderkant van het kozijn te leggen. (Ik neem aan dat je geen kozijnen tot de grond hebt).
De kozijn lopen wel tot aan de grond, maar goed een deken ergens klaar hebben liggen voor de zekerheid kan geen kwaad.
sukkel 24 schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:21:
bel de brandweer voor informatie, die hebben verstand van vluchtwegen en practische zaken zoals jij hier vraagt

regel ook een brandmelder, eventueel ookaan buitenzijde woning, in trapportaal waar rook vandaan zou kunnen komen bij brand in restaurant
Ah handig dat dat kan, ik bel de brandweer wel en leg hun advies dan neer bij de huisbaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:28
Koop een setje gekoppelde rookmelders en leg een vluchtladder ergens neer.

Als het goed is zorgen de rookmelders er al voor dat je de ruit nooit stuk hoeft te maken.

als je toch voor de hamer gaat. Leg er een veiligheidsbril naast.

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 02-09-2019 22:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 320788

moijamie schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:32:

De kozijn lopen wel tot aan de grond, maar goed een deken ergens klaar hebben liggen voor de zekerheid kan geen kwaad.
Umm dan kan het zijn dat het niet normaal dubbelglas is, maar veiligheids dubbel glas.
Kijk even in de rand van het glas of je daar merk en type glas kan vinden.
Anders staat je 5 min te meppen met een onbevredigend resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
Anoniem: 320788 schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:45:
[...]

Umm dan kan het zijn dat het niet normaal dubbelglas is, maar veiligheids dubbel glas.
Kijk even in de rand van het glas of je daar merk en type glas kan vinden.
Anders staat je 5 min te meppen met een onbevredigend resultaat
Ik voeg het toe aan mijn todo lijstje, ik ben donderdag pas weer bij het appartement en zal dan even kijken of ik wat kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ze hebben hier eens ingebroken. Ik kan je uit ervaring dan ook vertellen dat een halve stoeptegel met het grootste gemak door dubbel glas vliegt. Je houdt alleen wel wat scherpe randen over waar je je aardig aan kan bezeren. Bottom line: als het geen veiligheidsglas is (en dat is het waarschijnlijk niet) heb je niets aan het breken van het glas. Je creëert geen vluchtweg maar geeft een brand wel extra zuurstof.

Heb je misschien wat foto’s van je situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Houd er rekening mee dat je, juist door het vernielen van de ruiten, een extra grote vuurhaard gaat creëeren doordat er ineens extra zuurstof beschikbaar komt vanuit buiten.... Ik weet niet welke kant je daarna nog in wilt gaan vluchten maar ....

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 03-09-2019 00:03 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:40

Comgenie

Soms heb je dat

de ramen kunnen niet ver genoeg open voor een persoon om er doorheen te gaan
Is er geen manier om dit te modificeren zodat het wel verder open kan? Of zijn het niet toevallig gewoon ramen die stiekem een 2e stand hebben waardoor hij wel ver open kan (draaikiepraam)?

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Als je een raam er "netjes" uit wil slaan dan kun je transparante plakfolie gebruiken. Daarmee krijg je minder scherpe randen >:)

Als je het echt als vluchtroute wilt gebruiken zou ik een ouderwetse glas-snijder pakken en langs de randen van de folie ook alvast even insnijden (is een handgreep met rond snijvlak eraan(wieltje)). de meeste voorwerpen groter dan baksteen en ongeveer net zo zwaar "verwijderd" het raam dan wel. :+

Dit wil aan binnen- en buitenkant uiteraard.

Wat betreft de opmerking van extra zuurstof voor de brandhaard klopt helemaal, maar het is dan ook echt nood en neem aan dat je niet meer naar binnen hoofd.

Koop brandblussers en rookmelders. Zorg altijd dat je een brandblusser boven EN beneden hebt, bij gelijkvloers brandblussers aan beide uiterste zijden van de opervlakte. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
schakenraadjuh schreef op maandag 2 september 2019 @ 23:42:
Ze hebben hier eens ingebroken. Ik kan je uit ervaring dan ook vertellen dat een halve stoeptegel met het grootste gemak door dubbel glas vliegt. Je houdt alleen wel wat scherpe randen over waar je je aardig aan kan bezeren. Bottom line: als het geen veiligheidsglas is (en dat is het waarschijnlijk niet) heb je niets aan het breken van het glas. Je creëert geen vluchtweg maar geeft een brand wel extra zuurstof.

Heb je misschien wat foto’s van je situatie?
Hier is een foto van de situatie, dit is het raam in de woonkamer. In de slaapkamer zit het zelfde raam deze ramen zitten 4 meter ongeveer uit elkaar met een muur er tussen. Zitten dus alleen ramen aan een kant van het appartement. De deur naar de trap zit aan de andere kant van het appartement.

Woonkamer

Afbeeldingslocatie: https://maxxhuren.nl/files/objects/assen/rolderstraat/1-a/DSC_0069.600x380.JPG

Slaapkamer

Afbeeldingslocatie: https://maxxhuren.nl/files/objects/assen/rolderstraat/1-a/DSC_0067.600x380.JPG

Dit is de uitgang/ingang gefotografeerd vanaf de voordeur.

Afbeeldingslocatie: https://maxxhuren.nl/files/objects/assen/rolderstraat/1-a/DSC_0060.600x380.JPG
Comgenie schreef op maandag 2 september 2019 @ 23:59:
[...]

Is er geen manier om dit te modificeren zodat het wel verder open kan? Of zijn het niet toevallig gewoon ramen die stiekem een 2e stand hebben waardoor hij wel ver open kan (draaikiepraam)?
Nee, heb het niet helemaal lekker verwoord. Maar het zijn 2 ramen in een kozijn waarvan het bovenste kleine gedeelte kan kiepen. Het grote raam eronder zit gewoon vast gemonteerd.

[ Voor 4% gewijzigd door moijamie op 03-09-2019 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Stel: Je gooit die raam er uit. Duik je dan zelf meteen achter dat voorwerp wat je dóór die ruit gooit aan?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
wimmel_1 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 00:23:
Stel: Je gooit die raam er uit. Duik je dan zelf meteen achter dat voorwerp wat je dóór die ruit gooit aan?
Als de uitgang niet meer via de trap te benaderen is is dat het idee. Raam eruit, dan zit er een rand waar op gestaan kan worden, daarop staan en dan daar aan gaan hangen en dan loslaten en op straat landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
moijamie schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 00:27:
[...]

Als de uitgang niet meer via de trap te benaderen is is dat het idee. Raam eruit, dan zit er een rand waar op gestaan kan worden, daarop staan en dan daar aan gaan hangen en dan loslaten en op straat landen.
Ik zou er niet aan gaan hangen, dat kost je je vingers, maar gewoon naar buiten springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
jodeltje schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 00:32:
[...]

Ik zou er niet aan gaan hangen, dat kost je je vingers, maar gewoon naar buiten springen.
Rand zit aan de buitenkant van het pand, lijkt een soort van balk die langs de voorkant van het pand loopt 30-40 centimeter onder het raam bedoel dus niet het kozijn waar het raam dan in zat :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
moijamie schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 00:47:
[...]

Rand zit aan de buitenkant van het pand, lijkt een soort van balk die langs de voorkant van het pand loopt 30-40 centimeter onder het raam bedoel dus niet het kozijn waar het raam dan in zat :+.
Oké my bad! Dat is natuurlijk een prima idee :)

[ Voor 17% gewijzigd door jodeltje op 03-09-2019 04:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Vergeet ook niet dat als je dat raam net ingetikt hebt, er ook zomaar wel eens de nodige scherpe glasscherven op die rand kunnen liggen. Gewoon springen en een been breken oid is echt een betere optie, mocht het nodig zijn (diepe snijwond aan een hand en een operatie nodig hebben aan een pees gaat tot véél meer revalideren en blijvende klachten leiden, kan ik je uit eerste hand vertellen. En dat was dan nog aan m'n voet... een vinger moet ik echt niet aan denken!)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:39
Wat ik mij afvraag is of dit wel zo verhuurd mag worden van de brandweer. Het ontbreken van een fatsoenlijke vluchtweg is er nogal eentje...

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Zelfde situatie hier. Wij komen binnen via de 'achterkant'. De voorkant is de woonkamer met een groot raam. Hier hebben wij een brandblusser staan die we kunne gebruiken voor een bluspoging. Als dat niet werkt kunnen we met de brandblusser het raam eruit tikken, plus scherven aan de onder rand. Ook ligt er een opvouwbare brandladder die de aan de vensterbank kan haken en dan naar buiten kan werpen.
Afbeeldingslocatie: https://www.goedkoopstebrandblusser.nl/image/cache/data/vluchtladder-500x500.jpg

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:35
Laat de verhuurder een nette oplossing bedenken eventueel in overleg met de brandweer.

Ga nooit zomaar ramen inslaan, dat kan ook je dood betekenen. Je bent dan in paniek en dan werken je hersenen heel anders. Stel bv dat je het raam in die paniek niet kapot krijgt of dat er een groot stuk glas achter blijft in het kozijn aan de bovenkant en dat die precies valt op het moment dat jij eruit gaat.

Nee het raam zo is geen oplossing als vluchtweg en misschien wel gevaarlijker dan het vuur zelf.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Zo'n raam wil je niet intikken om er doorheen te stappen. Stel je gooit er een stoeptegel doorheen; dan heb je een groot gat, plus een heleboel scherven die in de kitranden op scherp hangen. Dan mag je dus onder twee lagen met op scherp hangende zware messen doorkruipen; over de scherpte glasscherven lopen en hopen dat:
1) de hangende scherven niet vallen
2) je niet blijft hangen aan één van de vele scherven die nog in het kozijn uitsteken
3) je schoenen aan hebt
4) De rand waar je op wil staan/aan wil hangen vrij is van scherven.

De kans dat je hier zonder serieuze snijwonden weg mee kunt komen (vergeet niet dat je in paniek én slecht zicht moet handelen) is erg klein. Naast de brandweer zal er dus ook een ambulance met hoge spoed nodig zijn. Of je moet misschien nog een steekwerende overall, inc helm en handschoenen hebben liggen....

Dit raam moet gewoon (door de verhuurder, in opdracht van de brandweer) vervangen worden door veiligheidsglas. Dit kun je dan veilig intikken en als vluchtroute gebruiken. Nu is het echt keuzen tussen twee kwaden; verbranden of leegbloeden...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:07
Heb je ook wat foto's van de buitenkant?
Het zou kunnen dat er bv op je balkon een brandtrap naar boven oid is?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:35
Zoals ik zie komt je raam tot bijna de vloer, en die horen wetterlijk gelaagd te zijn aan de binnenkant ivm dat je er mogelijk doorheen kan vallen en sla je niet zomaar stuk, gelaagd glas aan binnenkant betekend niet aan de buitenkant dus van de buitenkant is het makkelijker in te gooien.

Maar bel de brandweer voor advies die lui hebben er de kennis van.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 14:04
Volgens mij kan je er prima via dat bovenste raam uit. Kwestie van een andere dranger op zetten zodat hij naast kiepstand ook helemaal open kant.

Goed dat je hier alvast over nadenkt, al kan het op anderen misschien paranoïde overkomen.

[ Voor 24% gewijzigd door frickY op 03-09-2019 08:23 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 14:44
Het verbaast me dat nog niemand het heeft gezegd maar....

Een ruit van dubbel glas sla je er niet 'even' uit. Dat is nog verdraaid stevig. Daarnaast, op welk moment doe je dit? Als je woning met rook staat? Prettige wedstrijd dan, in rook hou je het nog geen minuut vol.
Dat is overigens dezelfde minuut waarin je wakker wordt en je nog niet realiseert wat er exact aan de hand is.

Dat is echt het grootste gevaar in mijn beleving. Het enige nuttige moment om via de je raam te moeten ontsnappen is als je geconstateerd hebt dat je aan de andere zijde bent afgesloten. Daarvoor zal je de deur bij de trap moeten openen. Hiermee komt potentieel nog veel meer rook en zeer snel je woning in. Wat je zeker niet wil.

Beste wat ik je kan meegeven is om inderdaad bij je huurbaas te vragen om een modificatie zodat een vluchtroute ontstaat zonder dat je iets kapot hoeft te maken.

Mocht er tot die tijd iets gebeuren, ga duidelijk zichtbaar voor een raam staan, zitten, hurken (uit de rook blijven zo lang mogelijk, rook stijgt dus laag blijven) en bel 112 met duidelijke beschrijving van aan welke zijde je staat. De brandweer heeft van buiten vrijwel altijd een snel beeld over de voor jou beste vluchtweg en komen je dan halen. Zij het met een ladderwagen/hoogwerken of binnendoor met een vluchtmasker voor je.

En ja ik heb er ervaring mee. Zowel zelf brand gehad als dat ik meerij op die grote rode wagens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:04

Croga

The Unreasonable Man

wimmel_1 schreef op maandag 2 september 2019 @ 23:48:
Houd er rekening mee dat je, juist door het vernielen van de ruiten, een extra grote vuurhaard gaat creëeren doordat er ineens extra zuurstof beschikbaar komt vanuit buiten.... Ik weet niet welke kant je daarna nog in wilt gaan vluchten maar ....
Als het vuur dusdanig zuurstof tekort heeft dan ben je zelf toch al niet meer in staat het raam in te tikken..... Dan ben je zelf al gestikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:56

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Nog een tip van mijn (nou ja, van mijn verzekering dan): brandblussers moet je ook elk jaar laten keuren...

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• moijamie
Bedankt voor het advies allemaal, hier even een kleine update.

Ik heb net gebeld met de brandweer maar die geven aan dat je hiervoor bij de gemeente moet zijn. Ik heb donderdag een afspraak bij de gemeente en zal het dan aan hun vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Dubbelglas "even" inslaan zal nog vies tegenvallen.
Toen mijn ouders hun kozijnen plus dubbelglas lieten vervangen kregen ze de oude ruit niet los, dus was het idee om glas dan eerst maar te breken. Oud doek aan het kozijn geniet en ik heb toen een redelijk stevige bouwvakker met een hamer en vervolgens met een koevoet op het raam los zien gaan, duurde toch best even voordat dat lukte.

Daarnaast sla je zo'n ruit er nooit helemaal uit en zul je scherpe scherven overhouden, waardoor het alsnog gevaarlijk wordt om naar buiten te gaan.

Ik zou dus voor een andere optie gaan. Als het bovenste uitzetraam groot genoeg is om doorheen te kruipen dan zou ik er voor zorgen dat deze eenvoudig volledig open kan en vervolgens met zo'n noodladder naar buiten. Eventueel een krukje, klein trappetje als decoratie in de woonkamer zetten welke je in geval van nood kunt gebruiken als opstapje.
Kost weinig en is in geval van nood ook de beste optie lijkt me :)

Oh en goede brandmelders natuurlijk, dan kun je vroegtijdige gewoon via de trap naar buiten :)

[ Voor 4% gewijzigd door B-Real op 03-09-2019 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:00

LankHoar

Langharig tuig

moijamie schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:56:
Bedankt voor het advies allemaal, hier even een kleine update.

Ik heb net gebeld met de brandweer maar die geven aan dat je hiervoor bij de gemeente moet zijn. Ik heb donderdag een afspraak bij de gemeente en zal het dan aan hun vragen.
Ben benieuwd hoe dat gesprek ging:
"Hallo, met de brandweer."
"Hallo, je spreekt met @moijamie . Ik heb een vraagje."
"Zegt u het eens."
"Hoe kan ik tijdens brand het beste een raam gemaakt van dubbel glas met mogelijk veiligheidsglas aan de onderzijde ingooien zodat ik kan vluchten?"
"Oh sorry, dat weten wij niet hoor. Daarvoor moet u bij de gemeente zijn."

8)7

[ Voor 28% gewijzigd door LankHoar op 03-09-2019 10:30 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 14:44
LankHoar schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:28:
[...]

"Zegt u het eens."
"Hoe kan ik tijdens brand het beste een raam gemaakt van dubbel glas met mogelijk veiligheidsglas aan de onderzijde ingooien zodat ik kan vluchten?"

8)7
In sommige regio's is dat zo gek nog niet hoor:
https://www.brandweer.nl/...ieren/aanvraag-huisbezoek

Maar zag al dat topicstarter uit enkele regio's verderop komt

edit: verkeerd gelezen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moijamie
LankHoar schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:28:
[...]

"Zegt u het eens."

8)7
Bijna goed,

"Zegt u het eens."
"Ik ga het even vragen, ik zet u even in de wacht........ bedankt voor het wachten. dat weten wij niet hoor. Daarvoor moet u bij de gemeente zijn."

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:41

MazeWing

The plot thickens...

Zoek in hemelsnaam naar alternatieven want even eenvoudig een raam inslaan en naar buiten springen is echt iets uit een film.
- dubbel glas/thermopane krijg je er echt niet even uit. Je hebt een gigantische kracht nodig (lees: hamer/flinke steen) om het kapot te maken.
- er grote kans is op kleine scherven die in het rond spatten
- vervolgens zit er een gat in het raam en mag je alle grote scherven eruit halen (en kom je er achter dat bepaalde scherven beter vastzitten in het raam dan anderen)
- als alle grote scherven eruit zijn kom je tot de ontdekking dat de kleine scherven er zeer lastig uitgaan.

In mijn leven heb ik al aardig wat ruiten ingeslagen (werkzaam bij Politie) en het blijft een behoorlijk gevaarlijk iets. In de praktijk dien je een paar keer met een koevoet (o.i.d.) tegen een ruit te slaan, alvorens ie eindelijk eens kapot gaat. Daarna mag je gaan "ritsen" wat betekend dat je de koevoet (of soortgelijk voorwerp) langs de randen laat gaan om de scherven/uitstekende delen te verwijderen. De realiteit is echter dat je een raam echt niet "schoon" krijgt en je zeer goed moet uitkijken als je er daadwerkelijk doorheen stapt. Je komt dan ook meteen tot de conclusie dat een raam niet is gemaakt om doorheen te stappen en je in veel gevallen moeite hebt om je voeten in kozijn te zetten en je ergens aan vast te houden.

Nu stel je bovenstaande situatie eens voor terwijl er brand is, de rook in hoog tempo meer wordt en je onder een enorme stress zit. Het resultaat zal zijn dat je een ruit inslaat, er doorheen springt en vervolgens met slagaderlijke bloedingen in het ziekenhuis beland...
Glas is extreem scherp. Dit weten veel mensen niet, aangezien ze zelden onbewerkt glas tegenkomen. Wanneer er echter een gat in een ram zit, is elke rand van het glas messcherp. Echt niet alleen de punt.

Mijn advies: zoek een alternatief en regel een kozijn dat open kan)

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Laatst een achterdeur vervangen. Heb geen auto meer dus dacht ik tik het glas er wel uit, zaag het hout in stukken en dan hoef ik niet naar de afvalstort (past het makkelijk in kliko). Nou dat viel tegen. Glas was veel harder dan ik dacht, en door de dubbelglas constructie tik je het niet in een keer allemaal door en blijven er allerlei scherven over.

Resultaat was een deur met nog allerlei vlijmscherpe stukken glas erin die niet meer makkelijk loskwamen uit frame en kit. Gelukkig hadden de buren een container staan ivm verbouwing waar ie bij gezet mocht want dit plan was weinig zaligmakend ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:49
Overigens wel kudos voor je dat je er werk van maakt. Veel mensen denken hier niet eens over na.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-02 09:39
Voordat je in gesprek gaat met de gemeente kun je zelf alvast eens bekijken of het pand aan de gestelde regels voldoet.

Lees deze site er eens op na: https://brandveiliggebouw.nu
Hier is alles te vinden waaraan een woning moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
Mag dat überhaupt wel maar 1 vlucht weg .?

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:11

Yucon

*broem*

Kun je dit eigenlijk wel inslaan, even ongeacht van de kracht die het kost? Ik heb wel eens vaker gehoord dat veiligheidsglas in woningen anders werkt dan auto-veiligheidsglas en dat er folie tussen de lagen in zou zitten. Indien dat inderdaad zo is dan blijven zelfs als je het kapot kunt krijgen de scherven alsnog aan de folie hangen. Weet iemand hier meer van?

Een persoonlijke anekdote: ik heb laatst een oude autoruit kapot willen slaan om in een kliko te kunnen gooien. Het was nodig om letterlijk 3x met een bijl erop te slaan voor het glas echt wilde breken. Nu is dat misschien niet helemaal vergelijkbaar, maartoch. Vooraf had ik dat echt niet voor mogelijk gehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:46

BCC

mikerosauer schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:04:
Mag dat überhaupt wel maar 1 vlucht weg .?
Hoeveel koophuizen ken je met twee trappen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Kars schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:11:
Overigens wel kudos voor je dat je er werk van maakt. Veel mensen denken hier niet eens over na.
Veel erger dat mensen de deuren op slot draaien en leggen de sleutel elders in de woning, bij brand kan de plek van de sleutel onbereikbaar zijn(vaak uit gemak gooi je de sleutelbos op een kast beneden) of wordt pas aan gedacht als je al voor de deur staat(uit paniek ren je daar heen zonder na te denken)...

Ik heb daarom ook altijd de achterdeur op de haken ipv op slot gedraait met de sleutel, en andere kant van woning zou ik via de ramen eruit kunnen als het moet, dus de voordeur zit wel met sleutel op slot(ook omdat je in theorie via de brievenbus de deur van de haken zou kunnen halen).

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 03-09-2019 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Zou dat bovenlichtje niet makkelijker naar buiten te duwen zijn dan het raam intikken? Ligt aan de scharnieren natuurlijk maar met een beetje kracht zouden die nog wel makkelijk ontzet kunnen worden.
Dan met een opvouwbare brandladder zoals Belindo liet zien, het pand verlaten?

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
BCC schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:09:
[...]

Als ik vanuit de bovenverdieping moet vluchten (via het raam) dan overleef ik de sprong wel (mogelijk wel botbreuken dat is mogelijk) als het zou moeten, vooral als je de kracht hebt om eerst uit het raam te hangen en je dan te laten vallen is het helemaal niet zo hoog.

Je zou ook eerst dekens naar buiten kunnen gooien, mja vraag me af of daar op dat moment aan gaat denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Yucon schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:05:
Kun je dit eigenlijk wel inslaan, even ongeacht van de kracht die het kost? Ik heb wel eens vaker gehoord dat veiligheidsglas in woningen anders werkt dan auto-veiligheidsglas en dat er folie tussen de lagen in zou zitten. Indien dat inderdaad zo is dan blijven zelfs als je het kapot kunt krijgen de scherven alsnog aan de folie hangen. Weet iemand hier meer van?

Een persoonlijke anekdote: ik heb laatst een oude autoruit kapot willen slaan om in een kliko te kunnen gooien. Het was nodig om letterlijk 3x met een bijl erop te slaan voor het glas echt wilde breken. Nu is dat misschien niet helemaal vergelijkbaar, maartoch. Vooraf had ik dat echt niet voor mogelijk gehouden.
Met veiligheidsglas ben je wel even wat langer bezig ja. Klant van me had dit op eerste verdieping omdat dat verplicht is voor ramen tot de grond (hele gevel was glas), je zou er per ongeluk doorheen kunnen vallen en dan 5 meter naar beneden kunnen vallen. Op een zekere avond zijn er inbrekers bezig geweest en hebben ongestoord stuk of 3-4 betonklinkers kapot geslagen op het glas voor ze binnen waren. Zodra je een gaatje hebt gaat het vrij makkelijk, maar zolang het glas heel is kom je er dan niet snel doorheen.

Overigens, huisjesmelker, ouder pand met bovenwoning, veiligheidsglas? Ik denk het eerlijk gezegd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:11

Yucon

*broem*

_JGC_ schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:20:
[...]

Met veiligheidsglas ben je wel even wat langer bezig ja. Klant van me had dit op eerste verdieping omdat dat verplicht is voor ramen tot de grond (hele gevel was glas), je zou er per ongeluk doorheen kunnen vallen en dan 5 meter naar beneden kunnen vallen. Op een zekere avond zijn er inbrekers bezig geweest en hebben ongestoord stuk of 3-4 betonklinkers kapot geslagen op het glas voor ze binnen waren. Zodra je een gaatje hebt gaat het vrij makkelijk, maar zolang het glas heel is kom je er dan niet snel doorheen.

Overigens, huisjesmelker, ouder pand met bovenwoning, veiligheidsglas? Ik denk het eerlijk gezegd niet.
Geen idee, er zit nu ook dubbel glas in lees ik en dat zal niet origineel zijn. Als je toch nieuw glas plaatst is veiligheidsglas verwaarloosbaar duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
BCC schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:09:
[...]

Geen 2 trappen maar al mijn ramen kunne boven normaal op dus dat zie ik al als vlucht weg. Als hier de brand onder uit breekt zit je als rat in een val.

Ik ken er toch wel een aantal waar van je op 2 verschillende trappen naar onder kunt

[ Voor 12% gewijzigd door mikerosauer op 03-09-2019 16:25 ]

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Grappig, wij hadden dat bij een bedrijf waar ik voor werkte. 1 vluchtweg die dus afgesloten kon zijn als er brand was tussen jouw en de vluchtweg. We hebben toe een grote voorhamer gekocht waarmee we de deur van het naastgelegen bedrijf open konden slaan als dat nodig was. Niet zoals het hoort, maar de enige manier.

Zat ook een sticker op SLEUTEL <naam bedrijf> :)

Maar goed, je huisbaas zou een veilige situatie moeten maken. Dus brandcompartimenten tussen jouw en het restaurant en een vluchtweg voor jouw als het mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

moijamie schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:32:
[...]

Ah handig dat dat kan, ik bel de brandweer wel en leg hun advies dan neer bij de huisbaas.
Zal je huisbaas fijn vinden: een inspectie door de brandweer gemeente die hij niet gevraagd heeft maar daardoor wel op kosten gejaagd kan worden... :)

Misschien toch eerst even overleggen met de huisbaas?
Als hij (voor jouw gevoel) niet genoeg doet, kun je altijd nog de brandweer gemeente vragen om eens langs te komen.

[ Voor 2% gewijzigd door Pietervs op 03-09-2019 18:12 . Reden: TS werd verwezen naar de gemeente ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-03 16:33

Engineer

Software

Toen ik jong en onbezonnen was, heb ik eens bij een oude winkel dat klaar stond voor de sloop geprobeerd met een stuk rotsblok van 30cm doorsnede de voorruit in te gooien. Na de vierde gooi was het nog niet gelukt. Alleen een hoop kabaal en je ziet die ruit centimeters heen en weer trillen. Dus ik zou er niet van uit gaan dat je met een oplossing in die trend een goede oplossing hebt.

Hoe wel: Bespreken met je huisbaas waarschijnlijk. Een vast voorraam heb je geen garantie mee dat je het stuk krijgt als de tijd dringt. Niet getest betekent dat je het niet zeker weet, en (uiteraard) ga je het niet kunnen testen.

[ Voor 15% gewijzigd door Engineer op 03-09-2019 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die ruiten beginnen zo laag... dat moet dan toch al van dat speciale glas zijn wat verkorreld als het breekt? :?
Erwin schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:10:
Echt superhandig. Ding kopt de straat en ploft open... dus al kom je beneden... kun je alsnog niet ademen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Maar het belangrijkste punt : WAT heeft je verhuurder nu eigenlijk te melden ?
Want misschien is er al voorzien in een vluchtweg, maar heb jij die (nog) niet gevonden.

Wat je nu gedaan hebt, is vooral instanties 'wakker' gemaakt met een mededeling die best van (levens)belang is.
Voor hetzelfde geld is er een vluchtweg, en komt nu een gemeente-ambtenaar controleren ( al dan niet voor niets )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:49

TheBorg

Resistance is futile.

Ik verhuur wat appartementen/studentenkamers en de eisen zijn verschillend per gemeente en vaak zijn de eisen van de verzekering zwaarder dan de eisen van een gemeente. Voor een appartement boven een winkel zijn er vaak geen andere eisen dan aan een normaal woonhuis.

Twee vluchtwegen zijn vaak niet mogelijk. De eisen die een verzekering meestal stelt aan een studentenhuis zijn elk jaar gekeurde blussers, gekeurde elektra installatie en brandmelders.

De aanwezigheid van een restaurant (of zelfs een koffiemachine zoals in een koffietentje) zorgt er voor (bij de verzekeraars die ik ken) dat de eisen zwaarder worden. Als er geen blusmateriaal voorhanden is zou ik dat zeker met de verhuurder overleggen. En zeker ook of het raam helemaal open kan en een brandladder onder het raam gemonteerd kan worden (zo'n oprolding).

Als ik een huurder had boven een restaurant zou ik niet kunnen slapen wetende dat er geen mogelijkheid is om weg te komen als de pleuris uitbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kabeltjekabel schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:26:
Die ruiten beginnen zo laag... dat moet dan toch al van dat speciale glas zijn wat verkorreld als het breekt? :?
Nee, een raam zo laag moet een valbeveiliging hebben zodat je er niet door kan vallen. Valbeveiliging kunnen railingen zijn, of beveiligd glas.

Vandaar dat het best wel veiligheids/geslaagd etc glas kan zijn.
En mijn ervaring met dit type glas is dat je er op kan springen wat je wilt, maar mijn 85kilo komt er niet door heen,. Het glas doet exact waarvoor het ontworpen is..

@moijamie
Misschien kan je met de verhuurder overleggen om het glas er uit te halen( of het nu normaal of veiligheidsglas is) en een kozijnen timmerman een raam dat open gaat op die plek laten maken. Vervolgens kan je een bevestiging maken voor een noodladder, zodat je in geval van nood op een relatief normale manier je pand kan verlaten

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 03-09-2019 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
FreshMaker schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:41:

Voor hetzelfde geld is er een vluchtweg, en komt nu een gemeente-ambtenaar controleren ( al dan niet voor niets )
Gewoon de voordeur? Waarom denkt iedereen dat er een 2e route moet zijn? Een gemiddelde portiekflat heeft ook echt geen 2e route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

twain4me schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:13:
[...]

Gewoon de voordeur? Waarom denkt iedereen dat er een 2e route moet zijn?
Foute aanname. Ik weet dat er geen 2de vluchtweg hoeft te zijn, maar misschien slapen meerdere mensen beter als ze weten dat er 2 manieren zijn om het pand te verlaten.. en als het makkelijk te realiseren is waarom niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ik zou eerst kijken naar een alternatieve vluchtroute maar als het raam echt stuk moet kan ik je een automatische centerpunt aanraden

YouTube: Facom automatic center punch

YouTube: Tempered glass no film protection exterior view

[ Voor 19% gewijzigd door ImNotnoa op 03-09-2019 19:26 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:23
kabeltjekabel schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:26:

[...]

Echt superhandig. Ding kopt de straat en ploft open... dus al kom je beneden... kun je alsnog niet ademen. 8)7
Ik verkies stikken boven verbranden maar dat is heel persoonlijk natuurlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Erwin schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:47:
[...]

Ik verkies stikken boven verbranden maar dat is heel persoonlijk natuurlijk :-)
Tsja, maar maar los van jouw keuze kan die brandblusser ook nog eens op iemands hoofd terecht komen die daar onder loopt of staat. Zou niet zomaar dingen door een raam op een bovenverdieping gaan gooien terwijl je nul zivht hebt (je staat immers al in de rook) op wat er buiten inder je gebeurt ;)
Pagina: 1