OpenVPN server achter NAT instellen op Asus RT-AC58U router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn23
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
Beste leden,

Op mijn Asus RT-AC58U router heb ik reeds een OpenVPN client draaien (dus via een externe VPN provider). Dit werkt perfect.

Nu wilde ik daarnaast een een OpenVPN server van mijn eigen netwerk maken om buitenshuis op m'n eigen netwerk te kunnen werken.

Ik heb onderstaande twee video's gevolgd, is heel goed en duidelijk uitgelegd. Maar op de één of andere manier gaat het ergens in m'n netwerk mis. Instellen lukt wel, maar vervolgens op afstand verbinden als client lukt niet.

Kan iemand of meerdere meedenken waar het probleem in kan zitten?

YouTube: OpenVPN Server behind NAT or Firewall !! [ASUS RT-AC68U Wireless Rou...
YouTube: [HOWTO] Set Up OpenVPN Server on ASUS Wireless Router [RT-AC68U]

Mijn Router ofwel VPN server is achter NAT (de modem van mijn provider). Ofwel, mijn router heeft een lokaal IP-adres toegewezen gekregen van het Telfort modem en mijn router heeft natuurlijk zijn eigen subnet. Nu heb ik in het modem portforwarding van poort 1194 (OpenVPN UDP) ingesteld naar het IP-adres dat toegewezen is aan mijn router door het modem.

Vervolgens heb ik in de router poort 1194 geforward naar het IP-adres/default gateway van de router zelf.

Klopt het een beetje wat ik gedaan heb? Vragen zijn welkom. Fijn als iemand dit met me kan oplossen! Wordt zeer gewaardeerd.

Groet,

Jorn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgijsen
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-04 09:19
Krijg je VPN client wel connectie van buitenaf naar je openvpn server intern ?
Of krijg je er geen verkeer over ?

Wat gebeurd als je de VPN client op je router uit zet die verbinding maakt met een externe VPN provider ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn23
Hoi, dank voor je snelle reactie.

Uitzetten van de client helpt niet.

En het is me niet helemaal duidelijk of ie nu verbind op afstand of niet. Hij lijkt wel te verbinden. 'Beeldschermpje' van OpenVPN kleurt ook helemaal wit, in plaats van leeg.

Maar ik krijg geen verbinding, althans, het lijkt er niet op, want er blijft de mogelijkheid staan 'opnieuw verbinden', maar toch zie je ook 'verbinding verbreken' staan.
Ook in mijn router zie je niet 'verbonden' staan.

Het is de eerste keer dat ik zoiets opzet, dus fijn als je me verder kunt helpen.
Heb je het idee dat de poorten correct geforward zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-04 15:53
Jorn 23

Hoe communiceer jij naar jouw router? Jou asus communiceert naar een externe vpn provider via telfort modem. Ik ben geen netwerk expert maar je moet wel via de externe vpn provider adres communiceren en niet via de ip van telfort omdat je asus waarschijnlijk niet reageert op pings die via telfort ip komen.

Gebruikt jou vpn provider voor jou een vast ip ??

[ Voor 2% gewijzigd door Arthion-nl op 04-09-2019 14:52 . Reden: Taal correcties ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn23
Arthion-nl schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:50:
Jorn 23

Hoe communiceer jij naar jouw router? Jou asus communiceert naar een externe vpn provider via telfort modem. Ik ben geen netwerk expert maar je moet wel via de externe vpn provider adres communiceren en niet via de ip van telfort omdat je asus waarschijnlijk niet reageert op pings die via telfort ip komen.

Gebruikt jou vpn provider voor jou een vast ip ??
Hoi, dank voor je reactie. Je snapt de setup inderdaad. Mijn VPN provider gebruikt geen vaste IP-adressen, dat wil zeggen 'het blijft wel een tijdje hetzelfde, maar ze wijzigen ook van tijd tot tijd.

Daarbij zitten meerdere mensen op hetzelfde IP-adres omdat het natuurlijk een server is via waar heel veel mensen internetten. Niet iedereen heeft dus een persoonlijk IP-adres, toch?
Dus dan wordt het lastig om bij mijn netwerk uit te komen, gok ik.... Of zijn er wel mogelijkheden?

• Arthion-nl
Jorn23

Alle clients die verbonden zijn aan je asus maken een enscrypted verbinding naar je vpn provider. Het lijkt mij logisch dat je asus niet van buiten kan bereiken via alleen je telfort ip adres anders zou het hele enscrypted gedeelte in het water vallen.

Je zou je vpn provider kunnen vragen of zij een oplossing hebben via app of programma op je laptop bijv die dan kan communiceren naar je router.

Geen idee of zoiets mogelijk is maar ik denk wel dat je via je externe vpn provider zal moeten communiceren.

• Jorn23
Ja, ik verwacht inderdaad ook dat het 'm hierin zit..

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je haalt 2 dingen door elkaar nu

Als je met jouw router een vpnverbinding opzet NAAR de aanbieder, verdwijnt jouw extern IPadres niet automagisch ;)
Dat de buitenwereld verder jouw verbinding ziet als een IPadres van de VPNaanbieder, wil niet zeggen dat jouw 'provider' niet bereikbaar is.

Het kan alleen zo zijn dat jouw router ( de ASUS ) alle verbindingen dropt die niet over de vpn worden aangeleverd ( zou wel het veiligste zijn )

Je moet dus op zoek gaan in de routeringstabel naar de afhandeling, en eventueel wat whitelisting toepassen, of zorgen dat beide externe verbindingen doorgezet worden ( onveilig - A> andere externe VPNgebruikers zouden jouw IPadres kunnen gaan benaderen, en toegang verschaffen / B> als je een torrent gaat downloaden, kan de client beide adressen gaan uitsturen, en kom je op de watchlist terecht van brein/DFW/ wiedan ook )

Je zou in de tmobile router een iptoewijzing kunnen maken:
extern -> eigen vpnserver
extern -> router - vpnprovider

[ Voor 6% gewijzigd door FreshMaker op 05-09-2019 15:58 ]

• Arthion-nl
FreshMaker schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:55:
Je haalt 2 dingen door elkaar nu

Als je met jouw router een vpnverbinding opzet NAAR de aanbieder, verdwijnt jouw extern IPadres niet automagisch ;)
Dat de buitenwereld verder jouw verbinding ziet als een IPadres van de VPNaanbieder, wil niet zeggen dat jouw 'provider' niet bereikbaar is.

Het kan alleen zo zijn dat jouw router ( de ASUS ) alle verbindingen dropt die niet over de vpn worden aangeleverd ( zou wel het veiligste zijn )

Je moet dus op zoek gaan in de routeringstabel naar de afhandeling, en eventueel wat whitelisting toepassen, of zorgen dat beide externe verbindingen doorgezet worden ( onveilig - A> andere externe VPNgebruikers zouden jouw IPadres kunnen gaan benaderen, en toegang verschaffen / B> als je een torrent gaat downloaden, kan de client beide adressen gaan uitsturen, en kom je op de watchlist terecht van brein/DFW/ wiedan ook )

Je zou in de tmobile router een iptoewijzing kunnen maken:
extern -> eigen vpnserver
extern -> router - vpnprovider
Niemand zei ook dat de ip adres van telfort ook verdwijnt he.

Het probleem is dat de externe wan ip adres is de adres van de vpn provider omdat de router als vpn client is ingesteld.
De router luistert dus waarschijnlijk niet direct op het ip adres van telfort omdat de wan adres verkregen wordt via de externe provider.

In jou sugestie is de vraag ook of zijn router dual wan kent!? Want 1wan en 2 wan ip adressen lijkt mij niet te werken
En hoe zit dan met communiceren met interne devices of zij met beide wans kunnen communiceren.

Mijn asus rt- ac5300 kent wel dual wan maar nog nooit mee gewerkt.

• FreshMaker
  • Niet online
En daar gaat het dus fout.
Het probleem is dat de externe wan ip adres is de adres van de vpn provider omdat de router als vpn client is ingesteld.
De router luistert dus waarschijnlijk niet direct op het ip adres van telfort omdat de wan adres verkregen wordt via de externe provider.
De router ( van telfort) blijft het eerste aanspreekpunt
Die heeft een extern ipadres, die is gewoon bereikbaar, TS heeft een dubbel NAT lopen in zijn netwerk ( vzviw kun je bij Telfort geen bridge in laten stellen )
Voor de buitenwereld zijn er nu 2 mogelijkheden om zijn adres te bereiken, de provider en de vpn-aanbieder.

Er hoeft geen dual WAN te zijn, want er is maar één WAN, telfort

TS moet zijn firewall nakijken en de juiste routes aanmaken ( zoals al aangegeven )
De vpnclient blokkeert alle verkeer buiten zijn tunnel, dus ook inkomende van extern, en dát is het probleem

[ Voor 7% gewijzigd door FreshMaker op 05-09-2019 17:50 ]

• Arthion-nl
En daar gaat het dus fout.

[...]

De router ( van telfort) blijft het eerste aanspreekpunt
Die heeft een extern ipadres, die is gewoon bereikbaar, TS heeft een dubbel NAT lopen in zijn netwerk ( vzviw kun je bij Telfort geen bridge in laten stellen )
Voor de buitenwereld zijn er nu 2 mogelijkheden om zijn adres te bereiken, de provider en de vpn-aanbieder.

Er hoeft geen dual WAN te zijn, want er is maar één WAN, telfort

TS moet zijn firewall nakijken en de juiste routes aanmaken ( zoals al aangegeven )
De vpnclient blokkeert alle verkeer buiten zijn tunnel, dus ook inkomende van extern, en dát is het probleem
[/quote]

De router staat ingesteld als vpn Client en maakt verbinding via telfort router naar de externe vpn provider.
De client dus de router heeft dus 1 lijn wat ook een vpn tunnel is dat dus ook door de wan van de asus gaat.

Door direct via telfort te benaderen probeer je met een 2e lijn je asus over de zelfde wan heen te drukken waar al een actieve lijn loopt en dat kan denk ik niet.

Je kan via het ip van telfort wel de router van telfort kunnen benaderen maar ik denk de asus niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Arthion-nl op 05-09-2019 18:51 ]

• FreshMaker
  • Niet online
Vanaf een externe locatie ( wat al van belang kan zijn, als het modem van Telfort geen localNAT zou ondersteunen ) kan je ip adres telfort-extern benaderen
Als asus een vast IPadres heeft, EN in Telfort-instellingen open poortforwarding heeft, moet die gewoon te benaderen zijn.

Dat de Asus niet 'reageert' ligt in principe niet aan de vpnverbinding, je zou op http://externIP:poortforward ten allen tijden reactie moeten krijgen van de router.

TS moet dus in de telfort-settings een portforward moeten aanmaken naar port 1194
Maar als de vpnclient in de ASUS OOK naar poort 1194 -> vpn-aanbieder gaat, kan dat dus ook niet, want een apparaat kan natuurlijk maar één poort per service gebruiken

Dus voor TS :
Hoe staan de poorten van de vpnclient
Heeft de Asus een vast IPadres
Staat de portforward naar de ASUS goed ( het vaste IPadres )
Hoe ( van waaruit) probeer je te verbinden ( ga je van je eigen pc thuis naar de server, of gebruik je een echt extern adres ( andere locatie / mobiele verbinding )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn23
Hoi allemaal,

Dank voor de reacties.

Ik maak er voor nu even uit op dat VPN client en VPN server iets is wat waarschijnlijk moeilijk samen gaat.
Dit is wat ik even wilde nagaan.

Ik denk dat ik het voorlopig maar even parkeer de opstelling zoals ik deze in mijn hoofd had..
Pagina: 1