Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Douchepijp WTW schuin in de kruipruimte?

Pagina: 1
Acties:

• BaseCase
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-08-2023
Een douche op de begane grond wil ik verduurzamen met een warmtewisselaar. Ik heb goede ervaringen met douchepijp wtw's, maar die staan allemaal verticaal onder de douche op de 1e verdieping.

Er bestaan ook verschillende douchegoot wtw's speciaal voor op de begane grond. Echter, ik vind:
  • deze prijzen belachelijk hoog (meer dan 1000 euro voor een rvs bak met een paar koperen buizen)
  • het rendement te laag in verhouding met een douchepijp wtw
  • het onderhoud te lastig (ik heb weinig zin om haren tussen koperen buizen uit te friemelen)
Kortom, een douchegoot wtw zie ik zo niet zitten.

Ik dacht, wat als ik een douchepijp wtw schuin in de kruipruimte plaats? afhankelijk van de te kiezen pijplengte kan dat onder een hoek van 20 - 35 graden.

Uiteraard zal ik het maximale rendement niet halen omdat er geen rotatie is, maar er is wel tegenstroming en omdat het warme water wat langzamer stroomt zal ik toch een positief rendement hebben.

Heeft iemand ervaring hiermee? of andere ideeën bij het niet verticaal plaatsen van een douchepijp wtw? Welke hoek of pijplengte zou optimaal werken in een kruipruimte van ca 70cm?

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:00
Kom je dan niet onder het niveau van de aanvoer van het riool uit? Dat zou betekenen dat je er een pomp achter moet zetten. Daarnaast denk ik dat het niet gaat werken vanwege het lage rendement. De easydrain kost ca 300 euro en kan plat in de vloer gemonteerd worden. Ik heb deze nu 3 jaar en ben best tevreden. Idd onderhoud is wat lastiger, maar niet onmogelijk. Het is zeker niet zo dat je elke maand of zo op de knieen in het putje loopt te graaien...

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:46
Dit gaat wel werken hoor. In mijn idee is zo schuin mogelijk het beste maar misschien heeft iemand daar nog theorieen over ivm slib. in principe zou 2cm de meter zoals met pvc al werken natuurlijk.
Het rendement zal wel een stuk lager zijn echter bedenk dat ook verticaal niet de gehele wand stroming heeft. De vraag is alleen of het niet een beetje koud is in de kruipruimte, WTW isoleren mag officieel niet maar ik denk niet dat het zonder kan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• BaseCase
PolderPloer! schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:29:
Kom je dan niet onder het niveau van de aanvoer van het riool uit? Dat zou betekenen dat je er een pomp achter moet zetten.
de rioolpijp loopt in de bodem van de kruipruimte ca. 70cm onder de vloer. Die kan ik wat uitgraven en dan een 50mm aansluiting erop, een pomp is dan niet nodig. Het riool loopt al mooi in de buurt van waar de douche moet komen.
PolderPloer! schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:29:
De easydrain kost ca 300 euro en kan plat in de vloer gemonteerd worden. Ik heb deze nu 3 jaar en ben best tevreden. Idd onderhoud is wat lastiger, maar niet onmogelijk. Het is zeker niet zo dat je elke maand of zo op de knieen in het putje loopt te graaien...
De easydrain lijkt me inderdaad nog de beste onder de goot-wtw's, maar ik verwacht dat ik met een schuine pijp wtw van 210 cm meer rendement zal hebben dan de ca 30% van de easydrain.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

A
Jim423 schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:42:
Dit gaat wel werken hoor. In mijn idee is zo schuin mogelijk het beste maar misschien heeft iemand daar nog theorieen over ivm slib. in principe zou 2cm de meter zoals met pvc al werken natuurlijk.
Het rendement zal wel een stuk lager zijn echter bedenk dat ook verticaal niet de gehele wand stroming heeft. De vraag is alleen of het niet een beetje koud is in de kruipruimte, WTW isoleren mag officieel niet maar ik denk niet dat het zonder kan.
Hier heeft de WTW zo’n trechter er bovenop zitten. Dan heb je wel stroming over de gehele wand. Wellicht werkt dat ook nog wel bij een beperkte hoek?

Deze trechter dus :p
https://images.app.goo.gl/56dXaMbHV4fdiAzC9

YouTube: Showersave cyclone

[ Voor 36% gewijzigd door Glashelder op 02-09-2019 21:58 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:46
Heb wat metingen gezien vorig jaar van een tweaker en het was niet echt overtuigend beter. Ik denk dat zo'n ding onmogelijk kan werken onder een hoek omdat de cycloon dan niet in de uitgang terecht komt en het water na 10 cm alweer van de wand valt binnen in de pijp. Wat misschien wel een idee is is om het water met een 45 of 90 graden bocht de WTW in te laten gaan, zo creëer je wat turbulentie en hopelijk wat meer wandcontact in de pijp.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• BaseCase
Bij een schuine plaatsing zal het afvoerwater zeker de pijpwand raken, dus zo'n "cycloon" lijkt me hier niet veel toevoegen. Ik kan me ook niet voorstellen dat het water meer dan 1 looping gaat maken. Verticaal lijkt zo'n ding wel handig.

Dank voor jullie suggesties. Ik ga het gewoon proberen en de resultaten hier posten ;)

• frankmunneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-10 16:26
Hoi

Hoe zijn de ervaringen? Ik wil ook iets ander de vloer maken en zit te denken aan de easydrain wtw onder de vloer of een ecodrain a1000 maar heb geen idee of die nog bestaat

• Mathijs786
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05-2022
Hallo,

Ben ook wel benieuwd naar de ervaring met een wtw in de kruipruimte, met name pijp onder een hoek.

• JohnP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-09-2023
We zouden eigenlijk veel moeten meten.
Hierbij eigenlijk de delta-T en de flow en dan even uitrekenen wat het rendement is.
Zou de firma die dit op de markt brengt niet wat meer gegevens hebben?
Is er iemand die connecties heeft bij die firma?
Ik niet, en dan komt zo'n vraag waarschijnlijk niet verder dan de prullebak.
Pagina: 1