Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 12:13
Voor een stevige beeldbewerkings-workstation, overweeg ik een interne RAID5 ten behoeve van grote opslag (dus niet voor systeem).
De overweging voor RAID5 is omdat ruimte van om en nabij 10TB gewenst is en redundancy van 1 schijf + betere leesprestaties vormen daarbij een voordeel boven JBOD. Backup zal worden gedraaid naar een remote NAS.

Ik heb echter nog geen ervaring met RAID5 buiten een NAS om.

Nu zie ik dat het moederbord zelf (pricewatch: Gigabyte X570 GAMING X) geen RAID5 ondersteund.

- Klopt het nou dat ik die wel gewoon softwarematig kan opzetten in Windows 10? Ik kan geen eenduidig antwoord vinden op de fora tot nu toe.
- Heeft iemand wellicht nog argumenten tegen deze setup waar ik niet aan heb gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:53
Softwarematig raid onder Windows is eigenlijk gewoon dramatisch. Storage spaces is recent aan de server variant toegevoegd maar of dit beschikbaar is op pro of enterprise win10 weet ik niet.

Of out of the box denkend. Moet die 10tb altijd beschikbaar zijn? Met andere woorden heb je altijd al die storage snel tot je beschikking nodig? Ik neem namelijk aan dat je altijd maar een kleine subset nodig hebt waarmee je op dat moment werkt.

Dan kun je namelijk een snelle grote ssd in je werkstation zetten en de grote storage onder brengen op een NAS die wel op grote hoeveelheden opslag is berekend. Daarna ook nog weer met backup naar die andere nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:16

DataGhost

iPL dev