Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnGameNaam
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-08 21:41
Mijn vraag

Hallo
Ik ga binnen kort wat nd fliters halen alleen weet ik niet welke ik heb meerdere lens diameters
2 met 52ø (hier heb ik nd 1, 2, 4 en 8 voor ) en een lens met 62ø welke nd waarde raden jullie mij aan

(Wat fotografeer ik: https://instagram.com/mbijl_photography?igshid=1wowpg8gdudtu )

Beste antwoord (via MijnGameNaam op 05-09-2019 21:47)

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 22:10
MijnGameNaam schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:54:
[...]

Het effect dat je geen autos op de weg ziet en mensen op stations of het effect met vallende bladeren in de herfts. Of gewoon water recht trekken
Vallende bladeren ga je behoorlijk kortere sluitertijden voor nodig hebben dan geen auto's op de weg. Ik zou zelf eens met een 4 of 5 stops en een 10 stops van Hoya beginnen. Wat je ook kan doen in sommige gevallen is met draadontspanner meerdere opnames maken en die digitaal blenden. Je kan dan nog naar het effect kijken wat je wilt, bijvoorbeeld meer beweging in de lucht. 10 x 1s is bijna hetzelfde als 1 x 10s, behalve dat je korte tijd tussen de opnamen hebt. Voor wolken maakt dat niet uit, voor lopende mensen als je die blur wilt geven zonder dat ze helemaal verdwijnen wel.

Ander voordeel van meerdere opnames combineren: je middelt je ruis uit die daardoor minder wordt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Neem het grootste formaat en gebruik adapter rings om je filter op kleinere lenzen te gebruiken.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsgeode
Wat @Hahn zegt. Op ebay koop je voor een dollar step-up filter adapters zodat je maar één filter hoeft te kopen voor meerdere lenzen. Wat wil je bereiken met ND filters? Ze verlengen alleen je sluitertijd, meer niet. Bedenk dus wat je nu aan waarden hebt en waar je heen wilt.

Owja, en blijf weg van een variable ND filter en goedkope Chinese filters. Echt. Ze zijn heel beroerd en geven extreme color casting bij hoge ND waardes. Goeie ND's kosten geld maar je hebt er ook heel lang plezier van.

• MijnGameNaam
Ik probeer overdag mijn sluitertijd te verlengen alleen weet ik niet precies welke ND waardes ik moet aan schaffen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:09

Sjaak_Afhaak

Bleh!

lees je even in op het onderwerp "stops en sluitertijd"
een bruikbaar linkje hoop ik

daarin staat het onderstaande plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://www.photographymad.com/files/images/exposure-stops-shutter-speed.png

1 stop is dus een verdubbeling/halvering van de sluitertijd. Ga dus na hoeveel sluitertijd je nu overdag hebt, ga voor jezelf na hoeveel sluitertijd je wilt halen met je ND filters, en tel de hoeveelheids stops.

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsgeode
MijnGameNaam schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:25:
Ik probeer overdag mijn sluitertijd te verlengen alleen weet ik niet precies welke ND waardes ik moet aan schaffen
Wáarom wil je je sluitertijd verlengen? Welk effect wil je bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnGameNaam
nielsgeode schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:47:
[...]

Wáarom wil je je sluitertijd verlengen? Welk effect wil je bereiken?
Het effect dat je geen autos op de weg ziet en mensen op stations of het effect met vallende bladeren in de herfts. Of gewoon water recht trekken

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nielsgeode
MijnGameNaam schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:54:
[...]

Vallende bladeren ga je behoorlijk kortere sluitertijden voor nodig hebben dan geen auto's op de weg. Ik zou zelf eens met een 4 of 5 stops en een 10 stops van Hoya beginnen. Wat je ook kan doen in sommige gevallen is met draadontspanner meerdere opnames maken en die digitaal blenden. Je kan dan nog naar het effect kijken wat je wilt, bijvoorbeeld meer beweging in de lucht. 10 x 1s is bijna hetzelfde als 1 x 10s, behalve dat je korte tijd tussen de opnamen hebt. Voor wolken maakt dat niet uit, voor lopende mensen als je die blur wilt geven zonder dat ze helemaal verdwijnen wel.

Ander voordeel van meerdere opnames combineren: je middelt je ruis uit die daardoor minder wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@MijnGameNaam Als je vooral overdag wilt gaan schieten dan zou ik een ND filter van 6 en 10 aanraden.

Er zijn ook filterhouders waarbij je ze kan stacken, dus in dat geval heb je dan gelijk 3 filters waarbij je exposures van meerdere minuten kan doen voor mooie wolken streken, glad water, weinig tot geen mensen etc.

Heb zelf een set van https://www.formatt-hitech.com/signature-artist-kits, maar kan http://www.leefilters.com/index.php/camera/system en https://cokinfilter.com/b...o-mastering-cokin-filters ook aanraden.

[ Voor 26% gewijzigd door Greatsword op 05-09-2019 19:23 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Voor ND filters zou ik enkel Haida aanraden, Lee heeft een licht colourcast.
Pagina: 1