Vervanger voor de i7-4770

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Soulmaster
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-01 03:56

Soulmaster

iPhone, iTypos. iApologize

Topicstarter
Ik wil 1 van mijn huidige pc's upgraden met een nieuwere cpu dan de er nu in zit, dat is de i7-4770 . Wat ik niet wil veranderen is het moederbord dus enkel de cpu.

Wat is je budget?
Budget is niet interessant, wil gewoon een goede vervanger die op deze socket past.

All wiyht, rho sritched mg kegtops awound?

Alle reacties

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 07:38
Zover ik kan nagaan, is de i7 4790K de snelste CPU die op die socket gaat.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-01 15:04
Ik neem aan dat je al het lijstje van je moederbord fabrikant bekeken hebt over de passende CPU's? Sowieso, als het een verbetering moet zijn, denk ik dat je toch aan een nieuwe set moet denken ipv alleen CPU. De 4790 is nog nieuw te koop, maar daar win je bijna niets mee. 2e hands is er de 4790K, daar win je iets meer mee, maar nog niks dat de investering kan verantwoorden imho.

Als het alleen over nieuwer gaat, zou je nog kunnen kijken of product: Intel Core i7-5775C ondersteund wordt. Niet dat je er veel mee wint, maar het kan misschien wel werken.

[ Voor 24% gewijzigd door Crahsystor op 02-09-2019 19:09 ]

Addicted to silent computing

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:27
Belangrijke vraag : Waarom wil je upgraden? Waar loop je nu tegenaan waardoor je de CPU tekort vindt schieten?

• Soulmaster

Soulmaster

Topicstarter
Crahsystor schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:59:
Ik neem aan dat je al het lijstje van je moederbord fabrikant bekeken hebt over de passende CPU's? Sowieso, als het een verbetering moet zijn, denk ik dat je toch aan een nieuwe set moet denken ipv alleen CPU. De 4790 is nog nieuw te koop, maar daar win je bijna niets mee. 2e hands is er de 4790K, daar win je iets meer mee, maar nog niks dat de investering kan verantwoorden imho.

Als het alleen over nieuwer gaat, zou je nog kunnen kijken of product: Intel Core i7-5775C ondersteund wordt. Niet dat je er veel mee wint, maar het kan misschien wel werken.
Als ik zo de prijzen bekijk kan ik hem beter in de kast wegzetten, paar honderd euro erbij en heb nieuw systeem. pc wordt enkel gebruikt voor wat tekstverwerking en wat surfen over het internet.

• Baloes
Daar is ie zelfs al overkill voor... Lekker zo laten dan☺️

• Soulmaster

Soulmaster

Topicstarter
Baloes schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:11:
Belangrijke vraag : Waarom wil je upgraden? Waar loop je nu tegenaan waardoor je de CPU tekort vindt schieten?
Grote vermoeden dat deze cpu aan het einde van zijn/haar latijn is. pc begint soms enorm te haperen, geluid lijkt dan net een robot, stotteren/haperen.. na een seconde of 10 is alles weer normaal.

Heb Furmark gedraaid, de 670 grafische kaart gaf geen problemen maar zodra ik cpu burner opstarte. hop alles haperen en stoten wat ik voorheen nooit had.

pc vorige week helemaal ontstoft.. dus daar kan het niet aan liggen

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:15

HugoBoss1985

Xenotech

Ik zou hem niet upgraden en zo gebruiken, het gaat je geen noemenswaardig verschil opleveren.

Als je hem echt wél wilt upgraden zou ik e.e.a. gewoon wél vervangen i.p.v. enkel de cpu (ook i.v.m. bovenstaande).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Soulmaster schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:14:
[...]

Grote vermoeden dat deze cpu aan het einde van zijn/haar latijn is. pc begint soms enorm te haperen, geluid lijkt dan net een robot, stotteren/haperen.. na een seconde of 10 is alles weer normaal.

Heb Furmark gedraaid, de 670 grafische kaart gaf geen problemen maar zodra ik cpu burner opstarte. hop alles haperen en stoten wat ik voorheen nooit had.

Klinkt eerder als iets dat een verse installatie prima kan verhelpen.

De kans dat dit aan je CPU ligt is echt heel klein.

• Baloes
Soulmaster schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:14:
[...]

Wat zijn de temps van de CPU als die verschijnselen optreden? Over het algemeen is de CPU zo'n beetje het laatste onderdeel van je pc dat kapot gaat...

• Soulmaster

Soulmaster

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:17:
[...]

Klinkt eerder als iets dat een verse installatie prima kan verhelpen.

De kans dat dit aan je CPU ligt is echt heel klein.
al gedaan, begin augustus, probleem blijft bestaan, even youtube videootje kijken, fan op de cpu begint vrijwel direct als een dolle te blazen en hop het stotteren begint.

voorheen speelde ik nog wel eens world of tanks op die pc maar dat is helemaal een no go geworden, zelfs in de allerlaagste grafische modus blijft de cpu bokken als een dolle en na een minuutje of zo hangt het spel en kan je weer overnieuw beginnen, tot aan spontane reboots toe

• Soulmaster

Soulmaster

Topicstarter
Baloes schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:19:
[...]

Wat zijn de temps van de CPU als die verschijnselen optreden? Over het algemeen is de CPU zo'n beetje het laatste onderdeel van je pc dat kapot gaat...
70 tot 85 graden

• Baloes
Das aardig warm. Koelpasta al een keer vervangen? Koeler zit goed vast? Stock koeler?

• Soulmaster

Soulmaster

Topicstarter
Baloes schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:20:
Das aardig warm. Koelpasta al een keer vervangen? Koeler zit goed vast? Stock koeler?
yep ook begin augustus direct gedaan.

• Baloes
Als de fan van de cpu als een dolle begint te blazen dan lijkt dat er toch op te duiden dat de temp van de cpu te hoog wordt. Dat (heb ik iig nog nooit meegemaakt) is voor mij geen teken dat de CPU kapot aan het gaan is. Niet dat ik aan je kunde twijfel hoor maar je hebt een piepklein beetje koelpasta aangebracht? Teveel kan ook slechte koeling geven.....Altijd lastig dit...
Voltage van je CPU is niet abnormaal hoog? Welk moederbord heb je ?

Niet toevallig onlangs een windows update gehad? De laatste schijnt bij een aantal users te leiden tot hoge CPU usage en temperatuur...

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-01 18:51
Post eens de volledige specs van je PC, dat zou behulpzaam zijn. Want de kans dat het aan de cpu licht is klein.

[ Voor 49% gewijzigd door PEBKAC op 02-09-2019 19:41 ]

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-01 15:04
Als de koeling al een keer aangepakt is en de temperaturen blijven gelijk in de software, misschien zijn ze dan helemaal niet zo hoog. Heb je al eens aan het koelblok gevoeld of het warm/heet is? Misschien is de het moederbord wel het falende onderdeel en wordt er een verkeerde temperatuur gerapporteerd.
Als in taakbeheer de CPU belasting laag is en de temperatuur hoog en je voelt dat het koelblok niet warm is, dan is het of softwarematig, of hardwarematig in je moederbord. De kans dat je CPU op magische wijze te heet wordt is heel erg klein.

Addicted to silent computing

• Soulmaster

Soulmaster

Topicstarter
PEBKAC schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:39:
Post eens de volledige specs van je PC, dat zou behulpzaam zijn. Want de kans dat het aan de cpu licht is klein.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cJ5M4pt/index.jpg

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

temperatuur niet uitlezen met speccy !

welke voeding/psu gebruik je nu, misschien is die wel aan vervangen toe

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Soulmaster

Soulmaster

Topicstarter
Hackus schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:15:
temperatuur niet uitlezen met speccy !

welke voeding/psu gebruik je nu, misschien is die wel aan vervangen toe
daar heb ik dus nog niet naar gekeken. heb nog wel een spare liggen, zal die er eens in zetten en dan kijken wat er gebeurt.

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-01 09:40
Youtube vraagt ook wel aardig wat van je GPU geloof ik, kan zijn dat die onboard kaart het gewoon niet kan bijbenen en daarom gaat haperen.

Bij zware excel bestanden kan je ram nog weleens te weinig/langzaam zijn.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:43

sapphire

Die-hard pruts0r

@invine Een onboard GTX 670?

En met 16GB ram kun je aardig excellen lijkt me :)

Gabriël AM5

• Soulmaster

Soulmaster

Topicstarter
invine schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:46:
Youtube vraagt ook wel aardig wat van je GPU geloof ik, kan zijn dat die onboard kaart het gewoon niet kan bijbenen en daarom gaat haperen.

Bij zware excel bestanden kan je ram nog weleens te weinig/langzaam zijn.
is geen onboardkaart maar een Nvidia 670

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-01 09:40
Soulmaster schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:49:
[...]

is geen onboardkaart maar een Nvidia 670
Ah verkeerd gelezen, advies blijft hetzelfde :9 kaart kan het wellicht niet goed bijbenen?

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 11:49

BLACKfm

O_o

Ik zou haast zeggen, regel een goedkoop celeron/i3 processortje voor dit systeem en kijk of het aan de CPU ligt. Zelfs met een celeron uit die generatie kun je prima youtube of andere zaken doen. Als de problemen dan nog steeds aan de orde zijn dan ligt het niet aan de CPU.

Daarna weer terug naar de i7 en kijken of de problemen terugkomen. Zo ja, dan kan het misschien de CPU zijn, zo nee, dan was het iets anders.

Opties:
V&A aangeboden: Intel Core i3 4330TE Tray
V&A aangeboden: Intel Core i3-4160 Tray
V&A aangeboden: Intel Core i3-4150
V&A aangeboden: Intel Core i3-4160 Tray

En de rest wat in dit lijstje voorkomt en goedkoop te krijgen is.

[ Voor 41% gewijzigd door BLACKfm op 03-09-2019 11:01 ]

Pagina: 1