Afwijking cruisecontrol en daadwerkelijk gereden snelheid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1249706

Topicstarter
Goedemiddag,

Onlangs ben ik verrast met een drietal boetes, allen 2 kilometer per uur te hard, allemaal op dezelfde dag, maar telkens een week tussen en telkens op hetzelfde stuk traject controle in mijn gehuurde Ford Fiesta.

Te huiverig als ik ben om te hard te rijden en een boete scoren rijd ik standaard 133 kilometer per uur op de cruise control waar 130 is toegestaan, je zou verwachten dat met een eventuele minimale afwijking je dan vrij veilig zit. Nu ben ik echter, 3 maal achter elkaar, geflitst op een stukje traject controle op 137 kilometer per uur. Zonde van het geld en daarnaast vreemd aangezien ik stellig overtuigd ben dat ik nooit harder dan 133 rijd.

Dus heb ik zelf de proef op de som genomen en Flitsmeister gedownload om mijn daadwerkelijke snelheid te zien. En verrek, ook volgens Flitsmeister ligt mijn daadwerkelijke snelheid (tussen de 136 en 137) hoger dan de snelheid die mijn snelheidsmeter aangeeft.

Nu ben ik daarjuist bij de Ford dealer geweest, die een uur lang van alles hebben uitgelezen, maar niks hebben kunnen vinden. Toen ik zei, stap dan even 5 minuten in en ik laat zien dat die niet de juiste snelheid weergeeft wilden ze er niks van weten, jammer...

Echter heb ik na de 3 boetes, die ik pas veel later kreeg door vertraging omdat alles vanaf de leasemaatschappij doorgestuurd word, nog 4 keer dezelfde route gereden, vermoedelijk dus ook op 137 km/h. Dus kans op nog 4 boetes op de deurmat de komende weken.

Nu mijn vraag, is er iets wat ik kan doen om de boetes op Ford Nederland te verhalen? Ik heb gelezen dat er middels Europese wetgeving iets bestaat met afwijkingen die niet zijn toegestaan, maar die zijn vele malen hoger dan waar het in mijn geval om gaat. Echter vind ik dat ik, zonder dat ik me daar bewust van was, boetes heb gereden door onnauwkeurig apparatuur in mijn auto.

Ik hoor graag hoe jullie hierover denken. Overigens rijd ik tegenwoordig continu met Flitsmeister aan, het zekere voor het onzekere nemen...

Beste antwoord (via Anoniem: 1249706 op 02-09-2019 20:43)

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:35

Tomatoman

Fulltime prutser

Om alle feiten op een rijtje te zetten:
  1. Het is een wettelijk voorschrift dat de snelheidsmeter in een auto nooit een te lage snelheid mag aangeven. (Te hoog mag wel.)
  2. Als de bandenmaat meer dan 2% afwijkt van de typegoedkeuring van de auto, voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring (zie eerdere posts). Dit is verboden.
  3. De auto van de topicstarter voldoet niet aan 1 en ook niet aan 2.
  4. Dit is aan de leasemaatschappij verwijtbaar of aan de dealer verwijtbaar of aan de fabrikant verwijtbaar. Voor de leaseklant is dat om het even, die heeft slechts een contract met de leasemaatschappij. Hoe de leasemaatschappij het oplost zoekt ze maar lekker zelf uit.
  5. De topicstarter heeft driemaal een bekeuring voor een snelheidsovertreding gekregen, die direct het gevolg is van 2. Als de wielen in orde waren geweest, waren die bekeuringen er niet geweest. Er is dus een direct oorzakelijk verband.
  6. Die schade dient aan de leaseklant te worden vergoed. Zie de redenatie bij 4: de leasemaatschappij dient dit te vergoeden en mag het zelf verder lekker uitzoeken als het de kosten weer op een andere partij wenst te verhalen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:35
Toen ik nog een Fiesta uit 2013 reed kon ik 107 rijden op CC waar 100 toegestaan. Dacht dat die afwijking voor alle Fiesta's uit die periode wel hetzelfde zou zijn.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is er toevallig een andere set velgen / banden op de auto gelegd waarbij de omtrek van de band groter is dan dat er áf-fabriek op hoort te liggen?

Áf-fabriek is er altijd een bepaalde afwijking (marge) aanwezig waarbij de werkelijk gereden snelheid lager ligt dan dat de aangegeven snelheid op de teller is (fabrikanten dekken zich daarmee in tegen dit soort 'taferelen').

[ Voor 45% gewijzigd door Will_M op 02-09-2019 15:13 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Is het probleem dat zowel de CC als de snelheidsmeter minder aangeven dan de GPS (maar dus wel onderling overeen komen) óf is dit alleen bij de CC het geval en geeft de auto bij 'eigen' input op het gaspedaal wél een juiste snelheid aan?

Ik vermoed het eerste, maar obv je topictitel zou je het 2e kunnen concluderen en je tekst sluit dat niet echt uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-05 22:17

3_s

Afwijking is normaal altijd andersom, zoals @wimmel_1 zegt.
Dus zou ik ook denken dat er iets met de banden is gebeurt.

Vind het trouwens wel zwak van de dealer, dat ze niet mee willen rijden.
Lijkt me niet zo onoverkomelijk om even te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:37
In de regels (maar vraag me geen copie of link) staat dat de snelheidsmeter in de auto altijd de juist snelheid of meer moet aangeven.
En dan is er nog een tolerantie, maar die ken ik niet.
Minder aangeven is sowieso niet toegestaan.

Het moeilijke zal zijn om dat 100% zeker te bewijzen.
Mogelijk moet je een zaak beginnen tegen Ford, en dan zal er sowieso een expert aangesteld moeten worden om dat verschil te meten en officieel vast te stellen.
Iets zegt me dat die niet de app van flitsmeister zal gebruiken, maar bv een geijkte snelheidsmeter of radar.
Dat op zich gaat ook nog eens een zak geld kosten, en moet waarschijnlijk door jou voorgeschoten worden en wordt daarna toegewezen aan de verliezer.

Heb je rechtsbijstand?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:52
Als je zo huiverig bent, waarom dan niet gewoon bij elke nieuwe auto controleren met gps snelheid op een bekend stuk weg? Je kan dan ook nog verreden afstand en tijd controleren?

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Advocaat van de duivel maar als je netjes 130 km/u op cruisecontrol had gereden had je geen bekeuring gehad. Je kunt er altijd vanuit gaan dat iedere auto een afwijking heeft in de kilometerteller, en je kunt er nooit vanuit gaan dat deze vergelijkbaar is met een andere auto.

Dus ik denk dat je dit enkel jezelf kunt aanrekenen en niet de garage..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:09
Volgens mij moet er verplicht een afwijking in iedere auto zitten van x aantal procent. Maar dit mag geen positieve afwijking zijn. De GPS snelheid moet dus altijd lager zijn dan de snelheid op de teller.

Afwijkende velg of bandenmaat is het enige dat ik me bedenken kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Als het een gehuurde auto is, dan heb je zelf met de bandenmaat niets te maken natuurlijk.

Maar dan zou ik toch even een goede bewijsvoering klaarleggen, videootje maken oid met de GPS snelheidsmeter erbij, en dat aan de verhuurmaatschappij doorgeven.

Met de garage heb je in principe weinig te maken, de auto is eigendom van de verhuurmaatschappij (tenzij dat dezelfde partij is).

Ik neem voor het gemak even aan dat je geen andere velgen/banden onder je huurauto hebt gelegd.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 02-09-2019 15:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
De banden zijn origineel vanuit de fabrikant, dus daar zou de afwijking niet aan kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:30
Waarom ben je in discussie met de dealer en niet met de leasemaatschappij?
Ga met een vriend/vriendin een stukje rijden en laat hem/haar een foto maken van het verschil tussen dashboard en GPS. Overhandig dat aan de leasemaatschappij en laat hun de dealer op hun flikker geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:07
FastFred schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:09:
Volgens mij moet er verplicht een afwijking in iedere auto zitten van x aantal procent. Maar dit mag geen positieve afwijking zijn. De GPS snelheid moet dus altijd lager zijn dan de snelheid op de teller.
Waarom zou die afwijking verplicht moeten zijn? Daarvoor is toch precies de 3 of 4 km/u correctie die de politie van je gemeten snelheid aftrekt al bedoeld?
Vrij link om dan precies die correctie 'te hard' te gaan rijden als je niet zeker weet of je snelheidsmeter wel precies goed meet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@biomass Als consument mag ik er toch vanuit gaan dat de weergegeven snelheid klopt? ;) Los daarvan, gereden snelheid gedeeld door tijd komt op dezelfde snelheid uit als de flitspaal heeft geconstateerd, dat is te hopen ook, die dingen zijn geijkt.

@endless Helemaal eens met je opmerking. Maar ik rijd hier om 4:50 uur weg 's ochtends om files te vermijden en optimaal te kunnen genieten van mijn cruise control en niet telkens te hoeven remmen. Dus inderdaad, mijn fout, maar wel ervan uit gegaan dat de teller enigszins klopte.

Ook de leasemaatschappij heb ik uiteraard benaderd, zij geven aan, eigen schuld, dan had je maar geen 133 op de cruise control moeten rijden. Bieden me aan om een andere auto te krijgen (short-lease overigens), maar dat verhelpt mijn probleem niet. Of ik nu 80, 100 of 130 rijd, mijn inziens zou de teller de correcte snelheid aan moeten geven en niet minder dan ik daadwerkelijk rijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@Vloris omdat iedere VW Golf dezelfde manier heeft om zijn snelheid te meten, of je nu 16" onder je Slowmotion hebt liggen of 19" onder je GTI.

Zie ook: https://www.anwb.nl/exper...ieapparatuur-en-dashboard
De snelheidsmeter en kilometerteller van de auto zijn daarentegen zelden voor 100% nauwkeurig. Omdat een snelheidsmeter van de auto geen lagere snelheid mag aangeven dan de werkelijke snelheid (en vanwege afwijkingen die kunnen ontstaan door bandenslijtage, bandenspanning en belading) heeft de fabrikant een marge ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-05 13:58
De fabrikant is niet verplicht om een marge op te nemen. De fabrikant is wel verplicht om nooit een lagere snelheid aan te geven dan dat je daadwerkelijk rijdt. Dáárom zijn er marges ingebouwd om bandenmaat, slijtage, andere factoren te compenseren. Daarom zul je in de ene auto andere marges tegenkomen dan de andere, en kan het ook bij hetzelfde model auto's verschillen.

Als alles af-fabriek is en de auto geeft daadwerkelijk een lagere snelheid weer dan de snelheid die je rijdt, heb je denk ik wel een goed punt.

[ Voor 5% gewijzigd door Divak op 02-09-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:34
Vloris schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:16:
[...]

Waarom zou die afwijking verplicht moeten zijn? Daarvoor is toch precies de 3 of 4 km/u correctie die de politie van je gemeten snelheid aftrekt al bedoeld?
Vrij link om dan precies die correctie 'te hard' te gaan rijden als je niet zeker weet of je snelheidsmeter wel precies goed meet...
Maar is dat aan de bestuurder om dan maar een ijkmeting te doen als je de auto in ontvangst neemt? of mag je ervan uitgaan dat de sneldheid die de meter aangeeft, nooit meer zal zijn dan een geijkte meting?

De TS heeft, nu hij een beschikking heeft gehad, kunnen achterhalen dat een app als flitsmeister (hoogstwaarschijnlijk) dezelfde resultaten aangeeeft als geijkte flitser. Daarmee kan hij zin verhaal sterk maken dat de teller een afwijking heeft naar boven.

Ik durf zelfs wel te stellen dat het wettelijk vast staat dat een teller een maximale afwijking mag hebben van -X% en niet +/-X%. Asl ik even tijd heb wil ik wil kijken of ik het kan vinden.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FastFred schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:19:
@Vloris omdat iedere VW Golf dezelfde snelheidsmeter heeft, of je nu 16" onder je Slowmotion hebt liggen of 19" onder je GTI.

Zie ook: https://www.anwb.nl/exper...ieapparatuur-en-dashboard

[...]
195/60/16 vergeleken met 225/35/19 wel ja :)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:48
FastFred schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:19:
@Vloris omdat iedere VW Golf dezelfde snelheidsmeter heeft, of je nu 16" onder je Slowmotion hebt liggen of 19" onder je GTI.
Het gaat niet om de diameter van de velg maar om de buitendiameter van de band. Grotere velgen hebben vaak minder rubber eromheen waardoor de buitenste diameter hetzelfde blijft.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Paar zaken:

Hierboven ook al terecht gesteld: De teller mag nog afwijken door een lagere snelheid aan te geven, mits de rest van de auto niet tegen advies van de fabrikant is aangepast (zoals extreem grote banden.)

Hoewel dat nu niet uit had gemaakt, is het bij moderne auto's geen groot verschil meer.
(Als ik 105 in mijn Focus 2016 rijd, dan is het 102 (met soms een sprongetje naar 103) op de GPS.) Oudere auto's hebben vaak een nog wat groter verschil. Ik zou bij onbekende auto's altijd eerst de GPS aanzetten als je gaat rijden.

Hier lijkt de auto gewoon in een verkeerde staat te zijn meegegeven. Ik denk dat je het beste juridisch advies kan inwinnen over wat je nu het beste kunt doen. Welk bewijs kun je aanleveren? Je kunt zelf wel alvast videos etc gaan maken, maar win informatie in voordat je daarmee begint zodat je weet dat het waardevol is wat je doet.
LordSinclair schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:23:
[...]

Het gaat niet om de diameter van de velg maar om de buitendiameter van de band. Grotere velgen hebben vaak minder rubber eromheen waardoor de buitenste diameter hetzelfde blijft.
Grotere velgen = kleinere wangen inderdaad. Dit wordt altijd door een fabrikant gedefineerd: Welke bandenmaten er op de auto mogen/kunnen.

[ Voor 20% gewijzigd door Hann1BaL op 02-09-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:06

Bob Popcorn

Plop!

Check even wat voor banden er onder liggen en welke er in je instructieboekje staan. Ik vermoed dat je een band hebt gemonteerd die een hogere wang heeft (het tweede cijfer in je bandenmaat). Standaard is misschien 225x45 gespecificeerd en er zit 225x55 onder. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Als jij het kan vinden ben ik je eeuwig dankbaar. Enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is de Europese richtlijn, te raadplegen op: https://eur-lex.europa.eu...L/?uri=CELEX%3A31975L0443

Artikel 4.4 stelt daar het volgende:
''4.4 . De aangewezen snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid . Bij de in bovengenoemd punt 4.3.5 genoemde waarden en daartussen moet tussen de op de wijzerplaat van de snelheidsmeter afgelezen snelheid V1 en de werkelijke snelheid V2 het volgende verband bestaan : 0 * V1 - V2 * V2/10 + 4km/h .''
s0ulmaster schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:23:
[...]

Maar is dat aan de bestuurder om dan maar een ijkmeting te doen als je de auto in ontvangst neemt? of mag je ervan uitgaan dat de sneldheid die de meter aangeeft, nooit meer zal zijn dan een geijkte meting?

De TS heeft, nu hij een beschikking heeft gehad, kunnen achterhalen dat een app als flitsmeister (hoogstwaarschijnlijk) dezelfde resultaten aangeeeft als geijkte flitser. Daarmee kan hij zin verhaal sterk maken dat de teller een afwijking heeft naar boven.

Ik durf zelfs wel te stellen dat het wettelijk vast staat dat een teller een maximale afwijking mag hebben van -X% en niet +/-X%. Asl ik even tijd heb wil ik wil kijken of ik het kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Blablabla, we zijn op Tweakers dus gaan we weer zeiken over komma's en details en 'ja maar in zulke gevallen....'

@Anoniem: 1249706 het kan natuurlijk ook zijn dat die flitskast een afwijking heeft, dat kun je aankaarten bij een of andere instantie en dan gaan ze dat controleren. Blijkt die flitskast niet te kloppen dan schelden ze je boetes kwijt.

Daar naast blijft het feit dat de weergegeven snelheid op je teller nooit lager mag zijn dan GPS. Dus heb je nu wel of niet een afwijkende banden/velgen maat op je auto? Zo niet, naar de dealert en uit laten zoeken. En als jou plaatselijke Ford dealer niks anders kan dan 'computer says no' dan ga je naar een andere garage. Het zijn monteurs, geen IT'ers.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 02-09-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:51
Ten eerste, wat een kut-garage. Ze kunnen uitlezen wat ze willen, maar voor sommige zaken moet je gewoon een rondje rijden. Dat hoort er nu eenmaal bij.

Verder zou ik er zelf niet teveel tijd in steken, maar gewoon de werkgever (het gaat om een gehuurde auto vanuit de werkgever gok ik?) het op laten lossen. Die betalen de rekening en kunnen gemakkelijk de huur/leasemaatschappij een opdracht geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
FastFred schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:27:
Daar naast blijft het feit dat de weergegeven snelheid op je teller nooit hoger lager mag zijn dan GPS. Dus heb je nu wel of niet een afwijkende banden/velgen maat op je auto? Zo niet, naar de dealert en uit laten zoeken.
FTFY :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hehe, terechte opmerking. Voor de duidelijkheid, originele velgen en banden op de auto liggen. De auto is precies een jaar oud, 31-08-2018.

Voor de zekerheid, speciaal voor jullie die bandenmaat opgezocht, 205/55 R17 van Vredestein is wat er nu op ligt.

,
FastFred schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:27:
Blablabla, we zijn op Tweakers dus gaan we weer zeiken over komma's en details en 'ja maar in zulke gevallen....'

@Anoniem: 1249706 het kan natuurlijk ook zijn dat die flitskast een afwijking heeft, dat kun je aankaarten bij een of andere instantie en dan gaan ze dat controleren. Blijkt die flitskast niet te kloppen dan schelden ze je boetes kwijt.

Daar naast blijft het feit dat de weergegeven snelheid op je teller nooit hoger mag zijn dan GPS. Dus heb je nu wel of niet een afwijkende banden/velgen maat op je auto? Zo niet, naar de dealert en uit laten zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@Anoniem: 1249706 dan ga je dus naar de garage en zeg je 'klopt niet, doe 's fixen'.

En als ze niks anders kunnen dan naar een laptopschermpje turen en daar geen foutmeldingen constateren dan ga je naar een garage waar ze hun vak wel verstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Anoniem: 1249706 schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:31:
Hehe, terechte opmerking. Voor de duidelijkheid, originele velgen en banden op de auto liggen. De auto is precies een jaar oud, 31-08-2018.

Voor de zekerheid, speciaal voor jullie die bandenmaat opgezocht, 205/55 R17 van Vredestein is wat er nu op ligt.

,
[...]
Dan heb je dus te grote banden, een typische bandenmaat voor een nieuwe Fiesta is 195/55 R16
De banden die je nu hebt geven een afwijking van 6%!

[ Voor 58% gewijzigd door MadMarky op 02-09-2019 15:34 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MadMarky schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:34:
Dan heb je dus te grote banden, een typische bandenmaat voor een nieuwe Fiesta is 195/55 R16
Problem Solved!! >:)

En dan komt nú de vraag: Wie heeft die band/velg combinatie bestelt voor die Lease-Wagen.... :*)

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 02-09-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vergeten erbij te vermelden, ik heb een Ford Fiesta ST-line 2018. Dit zijn de standaard ST-line velgen zoals je ze ook in de online configurator samen stelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

[...]

Of de 205/40 R17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:52
Anoniem: 1249706 schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:18:
@biomass Als consument mag ik er toch vanuit gaan dat de weergegeven snelheid klopt? ;)
Meten is weten, dit soort dingen verschilt per merk en model.

Mijn Franse Clio doet 130,5 bij 134 op de teller. De cruisecontrol kun je maar met stapjes van 2km/h verstellen
Daarvoor reed ik de 1.9 SDI van VW in verschillende jasjes (Seat, Skoda). Die deden allemaal 120 km/h bij 3000 rpm in de vijfde versnelling. En de cc was in te stellen in stapjes van 1 km/h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Anoniem: 1249706 schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:35:
Vergeten erbij te vermelden, ik heb een Ford Fiesta ST-line 2018. Dit zijn de standaard ST-line velgen zoals je ze ook in de online configurator samen stelt.

[...]
Voor de ST-line kom je uit op 205/45 R17

edit:
Ik heb nog even verder gekeken, de bandenmaat die je nu hebt is correct voor een Focus, maar te groot voor een Fiesta. Misschien dat het bij de dealer daar mis is gegaan.

[ Voor 22% gewijzigd door MadMarky op 02-09-2019 15:39 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 1249706 schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:35:

[...]
ST-line is een optie, en vaak afwijking van de niet ST-Line. dus welke zitten er org. onder zonder ST-Line optie ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
MadMarky schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:36:
[...]

Dat is nog steeds 6.24% verschil in totale omtrek dus.

120km/h wordt dan 112km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
FastFred schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:38:
[...]

120km/h wordt dan 112km/h
Weer verkeerd om ;-)
Maar als je met die 6.24% rekent dan wordt 133km/h -> 141 km/h. Met 5km/h correctie dus 136 km/h. Aardig in de buurt van de bekeurde snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Mijn Fiesta uit 2018 (Titanium) heeft dezelfde bandenmaat (ik heb Michelins) en velgenmaat als de TS dus dit is wat kort door de bocht :)

Overigens kan ik 137 rijden in 130 zones zonder een boete te krijgen. Dus ik vermoed dat er wel iets mis is met de auto van de TS.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Anoniem: 1249706 schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:26:
Als jij het kan vinden ben ik je eeuwig dankbaar. Enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is de Europese richtlijn, te raadplegen op: https://eur-lex.europa.eu...L/?uri=CELEX%3A31975L0443

Artikel 4.4 stelt daar het volgende:
''4.4 . De aangewezen snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid . Bij de in bovengenoemd punt 4.3.5 genoemde waarden en daartussen moet tussen de op de wijzerplaat van de snelheidsmeter afgelezen snelheid V1 en de werkelijke snelheid V2 het volgende verband bestaan : 0 * V1 - V2 * V2/10 + 4km/h .''

[...]
Jouw quote is niet helemaal correct helaas (verkeerde versie document ofzo). De daadwerkelijke formule moet zijn 0<=V1 - V2 <= (V2/10) +4km/h

V1 is de speedometer en V2 is de werkelijke snelheid

Bij bijv 80km/h op je teller echte kilometers mag je auto dus tussen de 80km/h en 92km/h aangeven

zie ook 4.4 van dit document

[ Voor 3% gewijzigd door s0ulmaster op 02-09-2019 15:48 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Glashelder schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:42:
[...]

Mijn Fiesta uit 2018 (Titanium) heeft dezelfde bandenmaat (ik heb Michelins) en velgenmaat als de TS dus dit is wat kort door de bocht :)

Overigens kan ik 137 rijden in 130 zones zonder een boete te krijgen. Dus ik vermoed dat er wel iets mis is met de auto van de TS.
De Titanium komt standaard mer 16" wielen en 195/55 R16 banden. Dus wel ongeveer dezelfde wanghoogte, maar met kleinere wielen en daarmee een correcte rolomtrek.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Glashelder schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:42:
[...]

195/55/16 hoort die standaard te zijn (620mm) v 205/45/17 (617mm)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

FastFred schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:38:
[...]

En dus voldoet de auto niet eens aan de wettelijke voorschriften... afwijking in werkelijke bandenmaat t.o.v. waar de auto door de RDW wordt gekeurd (typegoedkeuring) is maximaal 2%. Die 2% moet voorzien in slijtage en kleine verschillen in bijvoorbeeld 195/55R16 vs 205/45R17 etc.

TS moet dus zsm met zijn auto naar de garage om andere banden te laten monteren. Degene die de banden heeft laten monteren is hier fout. Maar als berijder kun je natuurlijk niet zomaar elke aansprakelijkheid bij anderen neerleggen; je bent zelf verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat je auto aan de regels voldoet. Lastige kwestie, ik zou zeggen dat TS zijn verlies zou mogen nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Icephase schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:52:
[...]

En dus voldoet de auto niet eens aan de wettelijke voorschriften... afwijking in werkelijke bandenmaat t.o.v. waar de auto door de RDW wordt gekeurd (typegoedkeuring) is maximaal 2%. Die 2% moet voorzien in slijtage en kleine verschillen in bijvoorbeeld 195/55R16 vs 205/45R17 etc.

TS moet dus zsm met zijn auto naar de garage om andere banden te laten monteren. Degene die de banden heeft laten monteren is hier fout. Maar als berijder kun je natuurlijk niet zomaar elke aansprakelijkheid bij anderen neerleggen; je bent zelf verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat je auto aan de regels voldoet. Lastige kwestie, ik zou zeggen dat TS zijn verlies zou mogen nemen...
Interessante kwestie zo. Ik denk dat je als consument, als je een lease/huur auto koest, je best mag verwachten dat je de correcte banden geleverd krijgt die aan de wettelijke eisen voldoen. Als de TS ervoor kiest andere banden op te zetten zul je gelijk hebben, maar geensinds kun je van een consument verwachten dat hij al deze zaken weet en ook controleerd.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 00:25

Racing_Reporter

Contentmaker

[...]

In hoeverre is de rijder aansprakelijk als hij mag verwachten dat de garage weet van de wet en diens toepassing?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

s0ulmaster schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:44:
[...]

Jouw quote is niet helemaal correct helaas (verkeerde versie document ofzo). De daadwerkelijke formule moet zijn 0<=V1 - V2 <= (V2/10) +4km/h

V1 is de speedometer en V2 is de werkelijke snelheid

Bij bijv 80km/h op je teller echte kilometers mag je auto dus tussen de 80km/h en 92km/h aangeven

zie ook 4.4 van dit document
Bij een WERKELIJKE snelheid van 80km/u mag de tellel tussen de 80km/u en 92km/u aangeven bedoel je.
(dat zeg je alleen niet zo.)
mierenneuken: het is km/u en niet km/h :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Hackus schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:52:
[...]

Omtrek van de eerste is 1950 mm, van de 2e is hij 1936 mm (afgerond). Het gaat om omtrek, niet om diameter. Een verschil van 0,75%.
Racing_Reporter schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:56:
[...]

In hoeverre is de rijder aansprakelijk als hij mag verwachten dat de garage weet van de wet en diens toepassing?
Dat is inderdaad de vraag. Volgens mij heb je wel het e.e.a. geleerd tijdens je rijopleiding, dus je kunt je niet zonder meer verschuilen achter wat een garage allemaal heeft gedaan zonder jouw weten. Of dit daar ook onder valt, ik zou het niet durven zeggen...

[ Voor 44% gewijzigd door Icephase op 02-09-2019 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Icephase schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:57:
[...]

Omtrek van de eerste is 1950 mm, van de 2e is hij 1936 mm (afgerond). Het gaat om omtrek, niet om diameter. Een verschil van 0,75%.
Hoger is gelijk grotere omtrek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:13
Omtrek is pi*D !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Hackus schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:59:
[...]

Hoger is gelijk grotere omtrek ;)
ja weet ik ;) maar de diameter staat niet in de wet, de omtrek wel.
joh! :+

[ Voor 25% gewijzigd door Icephase op 02-09-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Icephase schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:57:
[...]

Maar de relatie tussen omtrek en diameter is lineair. Als de diameter 1% toeneemt, doet de omtrek dat ook, omdat omtrek=diameter*pi. Dus je kunt het aangeven in beide termen, verbonden door een constante pi.

edit:
en toen typten we dit allemaal 8) 8)

Terecht punt: omtrek is aangegeven

[ Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 02-09-2019 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb je wellicht een linkje voorhanden die verwijst naar het stukje wetgeving dat deze maximale afwijking beschrijft?
Icephase schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:59:
[...]

ja weet ik ;) maar de diameter staat niet in de wet, de omtrek wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Hann1BaL schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:57:
[...]

Bij een WERKELIJKE snelheid van 80km/u mag de tellel tussen de 80km/u en 92km/u aangeven bedoel je.
(dat zeg je alleen niet zo.)
mierenneuken: het is km/u en niet km/h :)
Had ik al aangepast en omdat het om europeese richtlijnen gaat, had ik er hm/h neergezet ;)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Anoniem: 1249706 schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:00:
Heb je wellicht een linkje voorhanden die verwijst naar het stukje wetgeving dat deze maximale afwijking beschrijft?

[...]
Ik heb het al eerder ook gezegd en geen reactie op gezien:
Heb je al overwogen om rechtsbijstand in te schakelen?
Via verzekering of juridisch loket?

Grote kans dat die je veel sneller en accurater kunnen wijzen op waar je zijn moet.
s0ulmaster schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:02:
[...]

Had ik al aangepast en omdat het om europeese richtlijnen gaat, had ik er hm/h neergezet ;)
De aanpassing was er nog niet op mijn scherm :)
Maar de rest had je ook aangepast, dus we kunnen lekker de u gebruiken ipv de h. Of het Europees is maakt niet uit. We hebben het in ieder geval allemaal duidelijk en de TS ook. Volgens mij kan hij daarmee wel verder !

[ Voor 33% gewijzigd door Hann1BaL op 02-09-2019 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb momenteel geen rechtsbijstand verzekering helaas, dat zou het wellicht een stuk makkelijker maken. Het juridisch loket behoort nog wel tot de mogelijkheden, dank voor hierop wijzen!
Hann1BaL schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:02:
[...]

Grote kans dat die je veel sneller en accurater kunnen wijzen op waar je zijn moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hann1BaL schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:02:
[...]

Veel kans dat een rechtsbijstandverzekering niets gaat doen doordat dit onder het kopje 'verkeer' valt. Een leasewagen wordt meestal niet op persoonlijke titel verzekerd dus, tenzij de TS nog andere 'eigen' voertuigen verzekerd heeft, zal er waarschijnlijk géén rechtsbijstand voor deze categorie op zijn naam afgesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

wimmel_1 schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:06:
[...]

Veel kans dat een rechtsbijstandverzekering niets gaat doen doordat dit onder het kopje 'verkeer' valt. Een leasewagen wordt meestal niet op persoonlijke titel verzekerd dus, tenzij de TS nog andere 'eigen' voertuigen verzekerd heeft, zal er waarschijnlijk géén rechtsbijstand voor deze categorie op zijn naam afgesloten zijn.
Heb je gelijk in, al is mijn rechtsbijstand verzekering nog wel soepel en helpt je wel op weg, maar nemen de zaak niet volledig op. Ik heb er wel eens een "advies buiten de polis" van gekregen. De TS heeft al aangegeven niet over die verzekering te beschikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Anoniem: 1249706 schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:00:

[...]
https://handboek.rdw.nl/-...ments/apk-regelgeving.pdf

Op pagina 26 staat dat de omtrek van de aangedreven wielen maximaal 4% mag afwijken van het installatieplaatje.

Ik kan de bijbehorende wettekst nog niet makkelijk vinden. Veel websites hebben het over 2% afwijking, vandaar dat ik dat percentage eerder ook noemde. Maar schijnbaar is het dus 4%. Bron schijnt de ministeriele regeling 'Regeling voertuigen' te zijn.

/edit:
jeps! https://wetten.overheid.n..._Paragraaf4_Artikel5.2.15
Regeling voertuigen, artikel 5.2.15, lid 2 c

Hoofdstuk 5 gaat over permanente eisen, dus je auto moet hier te allen tijde aan voldoen. Tekst uit het RDW-document komt 1-op-1 uit deze MR

[ Voor 17% gewijzigd door Icephase op 02-09-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hackus schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:52:
[...]

Ik heb even gekeken en mijn Fiesta heeft inderdaad 205/45/17 :o

Dit is wel een grote fout van de dealer IMO.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 00:24
MadMarky schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:36:
[...]

edit:
Ik heb nog even verder gekeken, de bandenmaat die je nu hebt is correct voor een Focus, maar te groot voor een Fiesta. Misschien dat het bij de dealer daar mis is gegaan.
https://www.ford.nl/handi...chures-en-prijslijsten#pv

Inderdaad:
Volgens de brochure heeft de ST line een 205/45/R17 set banden. Deze zijn 92,25mm hoog. De banden die om de auto liggen zijn 112,75mm hoog. Oftewel, de diameter is 41 mm hoger dan het zou moeten zijn. De velg is hetzelfde met 431,8 mm
Komt neer op 616,3 = 1.936 mm per omwenteling
Je hebt 657,3 = 2.065 mm per omwenteling.

Afwijking 6,7% meer afstand per omwenteling t.o.v. normaal. Tegenwoordig wijken tellers maar een paar km/u af in tegenstelling tot vroeger.. Dus 133 op de teller is effectief 142 km/uur op de teller als je de goede banden had gehad. Doe daar je GPS correctie vanaf van ca 5-6 km/uur en je komt precies op je boete uit.

Heb je ergens een bandenwissel gehad met zomer/winterbanden? Je kan zomaar verkeerde banden gekregen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 02-09-2019 16:44 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:27
Ik zou hier wel spoedig wat aan doen.
In NL is de soep niet zo heet.

Maar DLD en B daar wordt er bij een aanrijding gekeken of de auto aan type goedkeuring voldoet. Bij een auto met afwijkende banden heb je meteen de twijfel tegen bij een ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Glashelder schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:15:
[...]

Ik heb even gekeken en mijn Fiesta heeft inderdaad 205/45/17 :o

Dit is wel een grote fout van de dealer IMO.
Als de TS die band/velg combinatie zélf bestelt heeft als accessoire voor z'n leaseauto (en 't spel dus buiten de fiscale bijtelling blijft omdat 't niet opgenomen is in de netto 'af-fabriek' prijs) dan wordt 't weer een ander verhaaltje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:27
De dealer moet een auto verkopen die aan de typegoedkeuring voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
wimmel_1 schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:20:
[...]

Als de TS die band/velg combinatie zélf bestelt heeft als accessoire (en 't spel dus buiten de fiscale bijtelling blijft omdat 't niet opgenomen is in de netto 'af-fabriek' prijs) dan wordt 't weer een ander verhaaltje :+
Is standaard ST-line velg+band. Ik vermoed een zomer/winter/zomerbandenwissel mix-up. Type, band niet op voorraad, 2 uit 3 is ook een voldoende bij de 3 getallen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid, ik heb zelf niks gewijzigd aan de auto. Had ik maar de mogelijkheid gehad om hem zelf samen te stellen, dan had ik ook een panoramadak aangeklikt ;).

Is er een makkelijke manier om de een foto toe te voegen, heb hem zojuist uitgebreid op de foto gezet. Klinkt als een serieus probleem namelijk waar ik 0 invloed op gehad heb. Deze auto werd voor mijn deur gezet en ik moet het er maar mee doen.

Edit: Een wissel van banden heb ik niet gehad. Het zijn namelijk de zogenaamde M+S banden, dus dat werd niet noodzakelijk geacht. Ik heb de wagen overigens pas eind februari gekregen, daarvoor reed ik een andere Fiesta, waar ik overigens geen problemen mee had.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 1249706 op 02-09-2019 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 1249706 schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:24:
Even voor de duidelijkheid, ik heb zelf niks gewijzigd aan de auto. Had ik maar de mogelijkheid gehad om hem zelf samen te stellen, dan had ik ook een panoramadak aangeklikt ;).

Is er een makkelijke manier om de een foto toe te voegen, heb hem zojuist uitgebreid op de foto gezet. Klinkt als een serieus probleem namelijk waar ik 0 invloed op gehad heb. Deze auto werd voor mijn deur gezet en ik moet het er maar mee doen.

Edit: Een wissel van banden heb ik niet gehad. Het zijn namelijk de zogenaamde M+S banden, dus dat werd niet noodzakelijk geacht. Ik heb de wagen overigens pas eind februari gekregen, daarvoor reed ik een andere Fiesta, waar ik overigens geen problemen mee had.
Plaatjes op een simpele manier toevoegen kan middels 't fotoboek van Tweakers maar daar heb je óf voldoende "Karma" óf een abonnement voor nodig. Je kunt je plaatjes ook bij een externe host uploaden (imgur.com bijvoorbeeld) en dan hier het linkje binnen UBB "IMG" tags plaatsen.

Maar: Klinkt inmiddels als een gevalletje: 'Even bij de wagenparkbeheerder van de baas langs gaan'. Laat 't ze daar maar uitzoeken én die verbalen voor je betalen. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Anoniem: 1249706 schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:24:
Duidelijk. M+S zijn niet eerste montage banden, dus er zijn al banden gewisseld voor levering. Ik zou als een speer aangeven dat de bandenmaat verkeerd is en dat je de boetes graag bij de verantwoordelijke neerlegt. Gebruik desnoods mijn sommetjes maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

Ik rij eigenlijk nooit te hard. Maar ik heb ook een lease fiesta en van de week een keer de flitsmeister app open(normaal draait deze op de achtergrond) en zag hier ook een flinke afwijking(ik weet niet precies hoeveel, dit kan ik vanmiddag wel even bekijken als ik naar huis rijd). Ik heb er toen niet zoveel van gedacht, maar nu ik dit lees schrik ik toch een beetje. Ik heb de auto pas 3 maanden, wel rijd ik elke dag langs de zelfde flitspaal en traject controle. Ik heb de CC dan altijd op 50 en 100 km/u staan.

Ik mag toch hopen dat ik geen boetes binnen krijg, dan kan ik mezelf wel failliet verklaren :+ Al zouden die al binnen moeten zijn na 3 maanden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Laat ik je gerust stellen dat je normaal niet beboet wordt voor ''te kleine'' overschrijdingen van de maximumsnelheid na correctie. Echter op het stukje A4 bij Schiphol, trajectcontrole van 2,5 kilometer, wordt iedere kilometer te hard na correctie beboet. Bingo dus in mijn geval. Bij andere trajectcontroles en/of flitspalen ben ik nooit geflitst, waarschijnlijk omdat de overschrijding dan na correctie te laag was.

Alsnog vervelend voor die keren dat, hoe klein de overschrijding ook, ik wel geflitst ben
garriej schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:41:
Ik rij eigenlijk nooit te hard. Maar ik heb ook een lease fiesta en van de week een keer de flitsmeister app open(normaal draait deze op de achtergrond) en zag hier ook een flinke afwijking(ik weet niet precies hoeveel, dit kan ik vanmiddag wel even bekijken als ik naar huis rijd). Ik heb er toen niet zoveel van gedacht, maar nu ik dit lees schrik ik toch een beetje. Ik heb de auto pas 3 maanden, wel rijd ik elke dag langs de zelfde flitspaal en traject controle. Ik heb de CC dan altijd op 50 en 100 km/u staan.

Ik mag toch hopen dat ik geen boetes binnen krijg, dan kan ik mezelf wel failliet verklaren :+ Al zouden die al binnen moeten zijn na 3 maanden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Boven de 130 is de marge lager. Maar ik zou dit terugkoppelen, zeker met de maat uit het boekje of brochure erbij. Eventueel even bij je tankdop of deurstijl kijken, daar zit vaak een sticker met bandenmaten en -spanningen. Daar kan je ook zien dat de maat niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor je uitleg en berekeningen tot dusver, maar ik ben even kwijt over welke marge je het momenteel hebt. De sticker in de deurpost ga ik meteen ook even op de foto zetten. Kan alleen maar dienen als extra bewijslast, thanks!

Edit: sticker in de auto bekeken en daar wordt het vermoeden bevestigd, ook daar staat 205/45 R17 aangegeven!
Señor Sjon schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:45:
Boven de 130 is de marge lager. Maar ik zou dit terugkoppelen, zeker met de maat uit het boekje of brochure erbij. Eventueel even bij je tankdop of deurstijl kijken, daar zit vaak een sticker met bandenmaten en -spanningen. Daar kan je ook zien dat de maat niet goed is.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1249706 op 02-09-2019 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Anoniem: 1249706 schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:44:
Laat ik je gerust stellen dat je normaal niet beboet wordt voor ''te kleine'' overschrijdingen van de maximumsnelheid na correctie. Echter op het stukje A4 bij Schiphol, trajectcontrole van 2,5 kilometer, wordt iedere kilometer te hard na correctie beboet. Bingo dus in mijn geval. Bij andere trajectcontroles en/of flitspalen ben ik nooit geflitst, waarschijnlijk omdat de overschrijding dan na correctie te laag was.

Alsnog vervelend voor die keren dat, hoe klein de overschrijding ook, ik wel geflitst ben

[...]
Dat stuk heb ik dinsdag gereden :X :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:25
Normaal worden de eerste 3 km/h niet beboet, maar 130 is een uitzondering en daar wordt gelijk beboet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Anoniem: 1249706 schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:44:

[...]
Snelheidsmetingen door de politie door geijkte apparatuur worden gecorrigeerd met 3% met een minimum van 3 km/u, en overschrijdingen tot en met 3 km/u worden niet bekeurd.

Bij een maximumsnelheid van 120 km/u mag je dus in werkelijkheid 120 + 3% = 124 km/u en dan wordt je pas bij 128 km/u bekeurd. De minister vond het echter bij de invoering van de 130 km/u snelheid op snelwegen wel érg gortig worden: pas vanaf 138 km/u of zelfs 139 km/u (berekening die daarbij gemaakt werd weet ik niet precies) krijg je dan een bekeuring. Daarop is die 'boetevrije grens' komen te vervallen voor locaties waar je 130 mocht. Dus krijg je bij 135 km/u direct een bekeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Had gewoon 130 gereden. Was er niks aan het handje.
Anoniem: 1249706 schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:53:
Ik had dan inderdaad geen boete gehad, maar had wel nog steeds te hard gereden, op blijkbaar verkeerde banden. Toch bedankt voor je antwoord ;)
[...]
Ik snap het hele punt. Maar je bent bewust bezig met te hard te rijden ( of je nu wel of niet beboet wordt ). Dan vraag ik me werkelijk af; waarom?

[ Voor 80% gewijzigd door Crashhill op 02-09-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had dan inderdaad geen boete gehad, maar had wel nog steeds te hard gereden, op blijkbaar verkeerde banden. Toch bedankt voor je antwoord ;)
Crashhill schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:50:
Had gewoon 130 gereden. Was er niks aan het handje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Anoniem: 1249706 schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:47:
Dank voor je uitleg en berekeningen tot dusver, maar ik ben even kwijt over welke marge je het momenteel hebt. De sticker in de deurpost ga ik meteen ook even op de foto zetten. Kan alleen maar dienen als extra bewijslast, thanks!

Edit: sticker in de auto bekeken en daar wordt het vermoeden bevestigd, ook daar staat 205/45 R17 aangegeven!

[...]
Deze: Señor Sjon in "Afwijking cruisecontrol en daadwerkelijk gereden snelheid"
Je bandenmaat wijkt 6,7% af, omdat je door de grotere banden dik 12cm/omwenteling meer aflegt dan zou moeten met de goede banden. Dus je teller wijkt ook 6,7% af. Was 135 op de teller eerst ca 130 op de GPS, dan wordt dat opeens bijna 7% meer. Dan is het eigenlijk 144 op de teller (terwijl hij 135 aangeeft) en ~138 op de GPS. Ergo, boetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

garriej schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:41:

Zo ik sta voor een open brug. Net even gekeken. 50 op CC geeft 55 op FM.

100 wordt 110
60 wordt 65
80 wordt 87

Dat is dus een afwijking van ongeveer 10%! Het gekke is wel, dat ik niet het gevoel heb dat ik veel harder rijd als het verkeer om me heen. Terwijl ik blijkbaar altijd 10% te hard rijd.

Ik ga zo ook is mn bandenmaat bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Ik schrik oprecht een beetje van dit verhaal, dank voor alle nieuwe inzichten. Morgen maar eens rond bellen welke oetlul andere banden op deze auto heeft gelegd.

- In het buitenland mogelijkheid tot boetes en zelfs aansprakelijkheid bij ongelukken bij verkeerde bandenmaat.
- Zelfs in Nederland blijkbaar kans op een boete á 250 euro bij controle van de bandenmaat (acht de kans klein).
- Verkeerde weergave op de snelheidsmeter door grotere bandenomtrek, met snelheidsboetes als gevolg (ik spreek uit ervaring ;().
- Zelfde geldt voor kilometerstand, NAP kan niet meer afgegeven worden op deze manier en hetzelfde geldt voor onderhoudsintervallen.

En God weet wat het nog meer voor nadelen en/of consequenties heeft, jammer dat ik er door 7 boetes achter heb moeten komen, maar des te meer reden om het op te lossen. Nogmaals Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

garriej schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:31:
[...]

Zo ik sta voor een open brug. Net even gekeken. 50 op CC geeft 55 op FM.

100 wordt 110
60 wordt 65
80 wordt 87

Dat is dus een afwijking van ongeveer 10%! Het gekke is wel, dat ik niet het gevoel heb dat ik veel harder rijd als het verkeer om me heen. Terwijl ik blijkbaar altijd 10% te hard rijd.

Ik ga zo ook is mn bandenmaat bekijken.
Dit doet FM ook in mijn Fiesta en ik kan 137 rijden op de teller in de 130 zone op de A4 en in anderhalf jaar tijd nog nooit een bekeuring gehad.

FM geeft bij mij bij 136 op de teller 155 aan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Glashelder schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:57:
[...]

Dit doet FM ook in mijn Fiesta en ik kan 137 rijden op de teller in de 130 zone op de A4 en in anderhalf jaar tijd nog nooit een bekeuring gehad.

FM geeft bij mij bij 136 op de teller 155 aan :X
En jij maar dénken dat je serieus moet 'trappen' om 't overige verkeer bij te kunnen houden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het percentage van 2% zie ik een aantal keer terug komen. Ik heb echter moeite, na verschillende zoekacties, om een document of bestand te vinden waarin dit bevestigd wordt. Heeft een van jullie deze voorhanden of enig idee of een instantie deze in een document heeft opgesteld?

Mijn dank is groot, alles om een goed sluitend verhaal naar de leasemaatschappij te kunnen sturen.

Edit: gevonden in je voorgaande bericht @Icephase dank voor je zoekwerk ;)
[...]

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1249706 op 02-09-2019 20:15 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +10 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:35

Tomatoman

Fulltime prutser

1. Het is een wettelijk voorschrift dat de snelheidsmeter in een auto nooit een te lage snelheid mag aangeven. (Te hoog mag wel.)
  2. Als de bandenmaat meer dan 2% afwijkt van de typegoedkeuring van de auto, voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring (zie eerdere posts). Dit is verboden.
  4. Dit is aan de leasemaatschappij verwijtbaar of aan de dealer verwijtbaar of aan de fabrikant verwijtbaar. Voor de leaseklant is dat om het even, die heeft slechts een contract met de leasemaatschappij. Hoe de leasemaatschappij het oplost zoekt ze maar lekker zelf uit.
  5. De topicstarter heeft driemaal een bekeuring voor een snelheidsovertreding gekregen, die direct het gevolg is van 2. Als de wielen in orde waren geweest, waren die bekeuringen er niet geweest. Er is dus een direct oorzakelijk verband.
  6. Die schade dient aan de leaseklant te worden vergoed. Zie de redenatie bij 4: de leasemaatschappij dient dit te vergoeden en mag het zelf verder lekker uitzoeken als het de kosten weer op een andere partij wenst te verhalen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Topicstarter
Dit is een verdomd kort en bondige samenvatting van voorliggend probleem, dank daarvoor. Ik had er iets meer woorden (en wellicht iets minder bot ;)) voor nodig in mijn e-mail naar de leasemaatschappij. Maar de boodschap is en blijft hetzelfde, dit had niet mogen gebeuren

Ik dank iedereen die mee heeft gedacht en gediscussieerd over dit probleem en ben ervan overtuigd dat ik met de door @Tomatoman genoemde argumenten een regeling kan treffen met de leasemaatschappij :)
Tomatoman schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:28:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:13
En straks (met de goede maat) accelereert de auto ook nog sneller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:33

Wimmel

Hello

@Anoniem: 1249706 hoe is het nu afgelopen met de leasemaatschappij?

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Anoniem: 1248170

Waarom afstellen op 133? 130 is toch de snelheid die wettelijk magm of ging je er standaard vanuit dat je teller een afwijking zou hebben? Niet slim, want als je cc op 130 stond had je geen bekeuring gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:33

Wimmel

Hello

@Anoniem: 1249706 hoe is het nu afgelopen met de leasemaatschappij?

[ Voor 4% gewijzigd door Wimmel op 11-12-2019 09:45 ]

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Pagina: 1