Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-11 10:28

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik heb al enige tijd 10 Sunpower 360WP zonnepanelen liggen op dak welke aardig wat stroom genereren via mijn oude meter. De meter draait dus terug ipv het afgeven aan een leverancier. Het levert me dus een aardige kick op :)

Nu hebben we een mooie overkapping in de tuin waarvan het dak zeker 80% per dag vol in de zon staat. Een perfecte lokatie om nog meer zonnepanelen te plaatsen, maar ditmaal wil ik er een project van maken die ik zelf wil uitvoeren. Met de huidige Aliexpress/Wish/banggood en andere websites moet het imo toch mogelijk zijn dat ik op een goedkopere manier zelf stroom kan genereren voor mijn mancave.

De planning is om zelf zonnepanelen te plaatsen op het dak van de overkapping, maar deze niet aan te sluiten op het netwerk, maar op te laten slaan in accu's die daarvoor bestemd zijn. Maar voordat ik zelf het wiel uitvind (en zo'n ster ben ik niet daarin) wil ik eerst rondvragen of men dit al eerder heeft gedaan met (kwalitatieve) producten van dergelijke websites.

Het dak is 20 vierkante meter groot en ik heb genoeg ruimte om eventuele accu's te plaatsen, maar heeft iemand enig idee hoe ik zoiets aan kan pakken?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op deze website staan veel tips (hoewel ook wel amerikaans georienteerd)
https://www.mobile-solarp...olar-power-packages1.html

Maar off-grid lijkt me niet handig.
Op bepaalde momenten lever je toch meer terug dan je kan opslaan, dus is het handiger om terug te leveren aan het net. (en krijgt er geld voor)
Ook aan de andere kant, heb je momenten dat je tekort komt, dus kan je weer uit het net betrekken.

Ik wacht nog ff, tot 2023....(salderen in NL zijn ze dan aan het afbouwen)
En wellicht is het dan ook allemaal goedkoper.
https://www.photovoltaik4all.de/speicher/lg-chem/?p=1

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zolang je teller nog terugdraait bij het opwekken zou ik niet met accu's aan de gang gaan.

Ik zou wel iets voorbereiden om een accu in je huis te kunnen plaatsen moet het over 5 jaar nodig zijn, omdat je dan een nieuwe meter hebt gekregen.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ernemmer schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:00:
Zolang je teller nog terugdraait bij het opwekken zou ik niet met accu's aan de gang gaan.

Ik zou wel iets voorbereiden om een accu in je huis te kunnen plaatsen moet het over 5 jaar nodig zijn, omdat je dan een nieuwe meter hebt gekregen.
Ja ik had al gekeken naar een Tesla accu (9k euro voor 15kWh opslag), maar persoonlijk vind ik het net iets te gortig, temeer dus omdat mijn meter nog terugdraait. Maar dat er accu's in mijn huis komen te hangen is 100% zeker, omdat ik persoonlijk niet blij ben met hoe ze stroom van ons afsnoepen en deze voor de volle bak weer terug aan je verkopen. En mijn visie is dat stroom in de toekomst duurder wordt (onder het mom dat het netwerk teveel belast wordt door alle zonnepaneelinstallaties) en de honger naar belasting van onze regering.

Dus je mag in de toekomst stroom leveren aan het netwerk waarvoor je niks ervoor terug krijgt en dan mag je het daarna voor de volle pond terug kopen 8)7 |:(

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-11 22:11
Leuk project, maar als je de mogelijkheid hebt altijd op het grid aansluiten. Dus een kabel vanaf je huis naar de tuin.
Accu's zijn op dit moment economisch nooit interessant.
M.b.t. aliexpress, daar is van allles te koop, maar let wel op dat, zeker als je toch voor accu's kiest, je met hoge stroomsterktes gaat werken. Zelf ben ik daar erg alert op. 40 A door een kabel, ook al is het 24V, dat is gewoon heel veel.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:05

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Yzord schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:08:
[...]

Ja ik had al gekeken naar een Tesla accu (9k euro voor 15kWh opslag), maar persoonlijk vind ik het net iets te gortig, temeer dus omdat mijn meter nog terugdraait. Maar dat er accu's in mijn huis komen te hangen is 100% zeker, omdat ik persoonlijk niet blij ben met hoe ze stroom van ons afsnoepen en deze voor de volle bak weer terug aan je verkopen. En mijn visie is dat stroom in de toekomst duurder wordt (onder het mom dat het netwerk teveel belast wordt door alle zonnepaneelinstallaties) en de honger naar belasting van onze regering.

Dus je mag in de toekomst stroom leveren aan het netwerk waarvoor je niks ervoor terug krijgt en dan mag je het daarna voor de volle pond terug kopen 8)7 |:(
Een visie is een mening en dat mag, op dit moment ontbreekt echter bewijs voor je visie, al is de verwachting zeer zeker wel dat je minder terugkrijgt.. Hoeveel het daadwerkelijk gaat zijn weet niemand..

Kijk op diypowerwall.com, voornamelijk in het buitenland wordt er veel gebouwd. Een powerwall bouw je na voor ongeveer de helft, maar dan heb je wel ook meer mogelijkheden, 't kost je ook heel veel tijd om tweedehands cellen te verzamelen en testen en weer te bouwen...

Edit: oh ja, kijk uit met de gevaren! Mensen bouwen dit niet voor niets in een stalen container naast hun huis...

[ Voor 4% gewijzigd door prein2 op 02-09-2019 18:46 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
prein2 schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:45:
[...]

't kost je ook heel veel tijd om tweedehands cellen te verzamelen en testen en weer te bouwen...

Edit: oh ja, kijk uit met de gevaren! Mensen bouwen dit niet voor niets in een stalen container naast hun huis...
je zou ook gewoon nieuwe cellen kunnen scoren... maar dan wordt t wel wat duurder..( moet je ze niet uit china halen.. want dan is de kans nog vrij groot dat je gewoon gare gebruikte cells krijgt :-)

404 Signature not found

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kun je dan niet beter, als het budget het toelaat, gaan voor zoutwater batterijen?
(* Raven denkt aan BlueSky Energy, kwam die laatst tegen op de site van SMA)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11 15:55
Offgrid is niet te doen in Nederland.

Voor nog geen 4000 euro ex heb je ook een LG Resu 7.0kWh HV batterij. En met de Tesla Powerwall heb je alsnog een laadregelaar nodig. Een SMA laadregelaar (Sunny Boy Storage 2.5) heb je voor onder de 875 euro ex. In mijn ogen is het allemaal prima te overzien. Alleen bereken wel heel goed wat je nodig gaat hebben. Als je 7kWh maar 3 maanden per jaar vol laad ga je hem nooit terug kunnen verdienen. Ter info, ik heb met een 2kWh batterij 321 laadcycli per jaar. In mijn ogen is dat pas een optimaal gebruik, je wil toch zeker meer dan 280 laadcycli per jaar kunnen doen.

Ik kwam met een eenpersoonshuishouden op een optimale accu capaciteit van 3.2-3.6kWh. Alleen dat was niet mogelijk met een HV accu, dan zit je aan dure laadregelaars en is economisch niet interessant. Ik heb in de uitverkoop een hybride omvormer gekocht met ingebouwde 2kWh accu. Ik weet niet hoeveel Wp je op de mancave wil plaatsen maar wellicht is dit ook een leuke optie.

Hou wel rekening dat een thuisbatterij informatie nodig heeft over het huisverbruik en er dan altijd nog wat in de meterkast moet worden geplaatst.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
[...]

Een visie is een mening en dat mag, op dit moment ontbreekt echter bewijs voor je visie, al is de verwachting zeer zeker wel dat je minder terugkrijgt.. Hoeveel het daadwerkelijk gaat zijn weet niemand..
Tot nu toe zijn al mijn economische visies uitgekomen 8) en dat stroom duurder gaat worden, tja, daar ben ik eigenlijk van overtuigd. Het is een hele simpele uitrekensom. Verplicht je iedereen om over te gaan naar stroom en af te bouwen van het gas, dan komen er minder belastinginkomsten van het gas binnen en dat zal gecompenseerd moeten worden. Verder zal het stroomnetwerk dusdanig zwaar belast gaan worden dat men door middel van de stroomprijs te verhogen mensen meer bewust willen gaan maken om zuinig aan te doen (lees, meer belasting heffen). Door de salderingsregeling af te laten kalven, en dus gratis stroom richting het netwerk te kolven vanuit de zonnepanelen wordt de gasbelasting weer gecompenseerd naar de regering toe.

Bewijs ervoor? Die zijn er zat. Afgelopen decennia's is gas/stroom/benzine etc. alleen maar duurder geworden. En dat hoeft niet zozeer het product te zijn, maar wel de belastingen erop.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:05

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ik staat natuurlijk wel vast dat de salderingsregeling afgebouwd gaat worden. Nergens staat dat de prijs die je voor je energie krijgt naar nul gaat. Als dat al zo is dan gaat dat nog een hele tijd duren! Kan alleen bij prijsverrekening per tijdseenheid en daar is de slimme meter (nog??) niet geschikt voor..
Yzord schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:37:
[...]

Tot nu toe zijn al mijn economische visies uitgekomen 8) en dat stroom duurder gaat worden, tja, daar ben ik eigenlijk van overtuigd. Het is een hele simpele uitrekensom. Verplicht je iedereen om over te gaan naar stroom en af te bouwen van het gas, dan komen er minder belastinginkomsten van het gas binnen en dat zal gecompenseerd moeten worden. Verder zal het stroomnetwerk dusdanig zwaar belast gaan worden dat men door middel van de stroomprijs te verhogen mensen meer bewust willen gaan maken om zuinig aan te doen (lees, meer belasting heffen). Door de salderingsregeling af te laten kalven, en dus gratis stroom richting het netwerk te kolven vanuit de zonnepanelen wordt de gasbelasting weer gecompenseerd naar de regering toe.

Bewijs ervoor? Die zijn er zat. Afgelopen decennia's is gas/stroom/benzine etc. alleen maar duurder geworden. En dat hoeft niet zozeer het product te zijn, maar wel de belastingen erop.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
prein2 schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:47:
Ik staat natuurlijk wel vast dat de salderingsregeling afgebouwd gaat worden. Nergens staat dat de prijs die je voor je energie krijgt naar nul gaat. Als dat al zo is dan gaat dat nog een hele tijd duren! Kan alleen bij prijsverrekening per tijdseenheid en daar is de slimme meter (nog??) niet geschikt voor..

[...]
Dat de prijs naar nul gaat staat voor mij buiten kijf. Door die manier dringen ze er juist op aan dat je zelf maar een accu moet aanschaffen en zelf je stroom op moet gaan slaan om zodoende het stroomnetwerk te ontlasten. Het stroomnetwerk is inmiddels al overbelast waardoor ze nu al de backupsnelweg moeten aanspreken welke er eigenlijk voor zorgt dat als de stroom uitvalt we nog een backup hebben. Maar door deze aan te spreken zullen we veel vaker last gaan krijgen van een stroomuitval dan we nu gewend zijn.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
prein2 schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:47:
Ik staat natuurlijk wel vast dat de salderingsregeling afgebouwd gaat worden.
Nee hoor.
De huidige regering is in 2021 weg, wat daarna gebeurd beslist de volgende regering.

@Yzord je hebt dit topic in het verkeerde forum geplaatst. Het is helemaal niet duurzaam om op dit moment aan de accu's te gaan. Super zonde om te doen, zeker als je bedenkt dat dit soort installaties meestal zo'n 10 jaar meegaan.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
De kans dat saldering blijft zoals ie is is toch wel enorm klein.
Wil je het toch doen zou ik zoals reeds gezegd gaan voor een bewezen oplossing want met een forumtopic en een paar adviezen heb je zeker niet genoeg om een goede thuisaccu met BMS te bouwen. Genoemd is al de SMA Island met LG Chem, ook heb je de Victron Multiplus met Lithium-Ion HE accu en een Lynx-Ion BMS. Of die Fronius met Lithium-Ion om kan gaan is een beetje onduidelijk, er zal toch een communicatie moeten gaan plaatsvinden via de BMS lijkt me.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Jim423 schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:11:
De kans dat saldering blijft zoals ie is is toch wel enorm klein.
Wil je het toch doen zou ik zoals reeds gezegd gaan voor een bewezen oplossing want met een forumtopic en een paar adviezen heb je zeker niet genoeg om een goede thuisaccu met BMS te bouwen. Genoemd is al de SMA Island met LG Chem, ook heb je de Victron Multiplus met Lithium-Ion HE accu en een Lynx-Ion BMS. Of die Fronius met Lithium-Ion om kan gaan is een beetje onduidelijk, er zal toch een communicatie moeten gaan plaatsvinden via de BMS lijkt me.
Klopt dat ik niet genoeg heb aan een topic met wat adviezen, maar het is ook meer een discussietopic voor mij, want ik ben er inmiddels achter dat het inderdaad niet even paneeltjes installeren en accu aansluiten is (helaas).

Tevens zit ik te kijken naar een zoutwater accu al is de levensduur daarvan helaas minder dan een Lithium batterij.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11 15:55

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:29
De kosten die het momenteel met zich mee brengt is het niet de moeite waard.
Of je moet het als hobby zien :).

Indien je een kleine opstelling wilt bouwen (wel niet compleet off-grid) zou je kunnen kijken naar de 1000W (hybrid) micro inverters met curent limiter sensor (ebay,amazone,aliexperss etc).
Deze inverter geeft enkel de benodigde stroom die momenteel gebruikt wordt.

Ben hier ook mee aan het testen om zo mijn slaap vebruik tot 0 te brengen.
Omdat ik nog wat accu's heb liggen is het een leuk hobby projectje :)

Zoals reeds gezegd zijn er ook op youtube genoeg video's te vinden.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

TheGhostInc schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:09:
[...]

Nee hoor.
De huidige regering is in 2021 weg, wat daarna gebeurd beslist de volgende regering.
Zolang er nog mensen zijn met een oude Ferraris zal er altijd iets van saldering blijven. Aangezien deze gewoon door kan blijven salderen en een digitale/slimme meter dit niet kan.

En voor wat het waard is; de huidige regeling blijft tot 2023.

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 03-09-2019 10:47 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Tot nu toe zijn al mijn economische visies uitgekomen 8) en dat stroom duurder gaat worden, tja, daar ben ik eigenlijk van overtuigd. Het is een hele simpele uitrekensom. Verplicht je iedereen om over te gaan naar stroom en af te bouwen van het gas, dan komen er minder belastinginkomsten van het gas binnen en dat zal gecompenseerd moeten worden.
De belasting op stroom (voor particulieren ruim 70%!!!) is momenteel nog veel hoger dan op gas.
De overgang op stroom levert nu dus juist meer belastinggeld op.
Daarom gaat de overheid de komende jaren voor particulieren ook de belastingen op gas verhogen en op elektriciteit verlagen om deze meer in gelijke verhouding te brengen. Maar voorlopig betaal je op stroom nog wel meer belastingen dan op gas en is er geen reden dat de overheid gecompenseerd moet worden.

Zolang er nog salderen bestaat levert terugleveren het meest op en kost het je niks extra en is het dus economisch onverantwoord om een extra batterij op te hangen.
En ook na salderen is het hoogst onwaarschijnlijk dat een extra dure accu in je huis economisch te verantwoorden is.

Qua milieu is het sowieso onverantwoord om extra batterijen op te hangen in je huis.
Terugleveren en je stroomoverschot delen met de rest van Nederland is de meest groene oplossing.
Als je al een batterij wil om je eigen stroom in op te slaan vervang dan je ICE voor een EV.

[ Voor 4% gewijzigd door TWyk op 03-09-2019 11:21 ]

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11 16:21

BLACKfm

O_o

Yzord schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:21:
want ik ben er inmiddels achter dat het inderdaad niet even paneeltjes installeren en accu aansluiten is (helaas).
Ik zou niet weten waarom dat de conclusie moet zijn. In dit topic lees ik voornamelijk zaken die meer met terugleveren aan het net te maken hebben.

Het ligt er maar net aan hoeveel die mancave van je verbruikt. Als je daar de hele dag zit om op een beamer films te kijken met een dikke geluidsinstallatie en een dikke game pc en allerhande RGB verlichting dan verwacht ik niet dat je er met wat 'Aliexpress/Wish/Banggood' materiaal goed vanaf komt. Je hebt dan ook veel accucapaciteit nodig om in je dagelijkse mancave-behoefte te kunnen voldoen. Dat wordt dan een duur grapje.

Is het allemaal wat kleinschaliger kwa verbruik dan kun je dat denk ik prima doen met wat simpelere accu's, goedkope paneeltjes, een omvormer en laadcontroller.

Op een camping heb ik een dergelijk simpel systeempje wat eigenlijk alleen een autoradio van stroom voorzien. Het is toch gratis stroom :).
Verder ben ik ook in het beginstadium van een wat volwaardiger 'off-grid' systeem die bijvoorbeeld in een camper of tuinhuisje gebruikt kan worden. Voor 1000 euro all-incl. kun je dan prima zelfvoorzienend zijn kwa stroom waar je prima een magnetron of power-tools op kunt aansluiten (hetzij dan niet uren achter elkaar).

'hobbymatig' een paar paneeltjes op je overkapping om mee te experimenteren moet denk ik prima kunnen.

Of je het moet willen is een 2e, zeker als je het toch wat meer serieus wilt gaan gebruiken. Zolang je niet ergens in de rimboe woont is dat naar mijn idee totaal niet nodig.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Het gaat er bij mij niet om dat het nodig is, het gaat mij erom dat ik mij ‘leer’ verdiepen in deze materie omdat we die kant op moeten. Als zeeuw ben ik altijd geinteresseerd geweest in zuinig doen. Of het nou nodig is of niet, de ervaring is verrekte handig voor de toekomst ;)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ga je er geld mee besparen op de lange termijn? Nee.
Is het leuk om er over na te denken en te discussieren? Ja!

Let wel op de veiligheid als je voor Lithium accu's gaat.
Zou zonde zijn als je schuur afbrandt.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Yzord schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:34:
Het gaat er bij mij niet om dat het nodig is, het gaat mij erom dat ik mij ‘leer’ verdiepen in deze materie omdat we die kant op moeten. Als zeeuw ben ik altijd geinteresseerd geweest in zuinig doen. Of het nou nodig is of niet, de ervaring is verrekte handig voor de toekomst ;)
Ik had al wat rond gezocht naar zoiets, alleen komt het elke keer inderdaad in het terugleverdomein terecht

Hier was een wens uitgesproken om een vakantiehuisje gedurende de winter wat vochtvrij te houden dmv panelen en een accu
Maar al snel kwam het boven mijn hoofd uit ;)

Ik hou dit topic wel in de gaten

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Juup schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:42:
Ga je er geld mee besparen op de lange termijn? Nee.
Is het leuk om er over na te denken en te discussieren? Ja!

Let wel op de veiligheid als je voor Lithium accu's gaat.
Zou zonde zijn als je schuur afbrandt.
Ik ga denk ik sowieso voor zoutwater accu’s. Lifetime is wat korter, maar deze kunnen beter recycled worden in de toekomst.

En ja, veiligheid voorop inderdaad. Vandaar ook mijn vraag hier ipv maar wat aan te kloten 👍

• TWyk
Yzord schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:34:
Het gaat er bij mij niet om dat het nodig is, het gaat mij erom dat ik mij ‘leer’ verdiepen in deze materie omdat we die kant op moeten.
Fundamenteel denk ik dat we vooral NIET de kant op moeten van het 'off grid' denken.

Juist een situatie waarbij we elkaars recources delen in een smart sharing net/grid lijkt me de toekomst.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
TWyk schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:05:
[...]

Fundamenteel denk ik dat we vooral NIET de kant op moeten van het 'off grid' denken.

Juist een situatie waarbij we elkaars recources delen in een smart sharing net/grid lijkt me de toekomst.
Nou er is allang via de regering aangegeven dat de salderingsregeling afgekalfd wordt omdat men wilt dat men zelf hun energie gaat opslaan om zodoende het stroomnetwerk te ontlasten.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Als alles wat er in de regering ooit geroepen is terug zou lezen, zie je dat 95% daarvan niet of volledig anders is ingevuld. Dus ga daar vooral niet op investeren, doe wat je zelf (uit ecologisch of financieel perspectief) het beste lijkt.

Economisch gezien zijn batterijen nu echt nog zonde van je geld.
Ecologisch gezien ligt het iets lastiger, maar ook daar waag ik te betwijfelen of je de aarde helpt door accucellen aan te schaffen om een paar kWh netbelasting te vermijden. Daarnaast, doordat je offgrid gaat kun je ook je overschot niet terugleveren dus gooi je in de zomer per definitie energie weg.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• TWyk
Yzord schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:51:
[...]
Nou er is allang via de regering aangegeven dat de salderingsregeling afgekalfd wordt omdat men wilt dat men zelf hun energie gaat opslaan om zodoende het stroomnetwerk te ontlasten.
Ik denk niet dat dat heel relevant is want thuisopslag heeft maar extreem weinig invloed op de pieken die het elektriciteitsnetwerk belasten en zelfs al heeft de helft van de mensen met zonnepanelen een extra thuisaccu's zal dat geen significante impact hebben op de benodigde omvang van het netwerk.

Accu's slaan maar weinig stroom op als de duurzame stroomopbrengsten hoog zijn omdat ze in de zomer meestal al bijna vol zitten. Veel storender is dat thuisaccu's juist relatief het meeste stroom stroom onttrekken uit het net als er lage stroomopbrengsten zijn.
De impact daarvan is veel vervelender omdat dan eerder fossiele stroom bronnen bijgeschakeld moeten worden.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Accu's zijn op dit moment amper rendabel en off grid is helemaal zonde. Immers off grid betekent dat wanneer je accu vol is de productie stopgezet wordt, dat wil je eigenlijk niet. Wat je wilt is dat zodra je eigen accu vol is alle stroom alsnog terug geleverd wordt zodat je er nog een vergoeding voor krijgt.
Dus wat je eigenlijk zou willen is je eigen accu's opladen en zodra die vol zijn gaan terugleveren aan het net. Het lastige hierbij is dat je veel meer geld kwijt bent aan de accu's dan aan de zonnepanelen, met ons klimaat is dat heel lastig op elkaar af te stemmen.

Een setje van 4000 euro op zuid heeft in de zomer na de ochtenduren al genoeg energie opgewerkt om je accu's van 8000 euro vol te hebben. En dan denk je dat 's avonds te gebruiken maar dat valt ook tegen. De volgende ochtend zit de helft er nog in waardoor je na een uurtje of twee de accu's alweer vol hebt.
En in de winter mag je blij zijn als je genoeg opwekt overdag om op dat moment in de behoeften te zien, dan is je opwekkingscapaciteit veel te klein om je accu's vol te houden voor de donkere dagen. Wat te denken van sneeuw?

Dit is overigens ook precies de reden waarom je in de toekomst weinig geld gaat krijgen voor het verkopen van stroom, energieleveranciers zitten met precies dezelfde uitdagingen en alle systemen om energie op te slaan (accu's waterstof genereren,...) hebben te maken met hoge kosten en omzettingsverlies.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1