Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• MatthijsZ
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 03-07 21:11
Mijn vraag
Ik zoek een vervanging voor mijn Sony NEX-5R met standaard lens 18-55m. De camera doet het nog, maar ik wil graag een camera die sneller kan scherpstellen, het liefst met viewfinder en een scherpere lens / helderdere kleuren en mooie DOF.

Mijn budget is 500-600 euro.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik momenteel de NEX-5R (en heb een iPhone 8 ) + Capture One voor ontwikkelen RAW + iCloud voor foto-management. Ik vind zelf prutsen aan de RAW-beelden erg leuk om te doen, maar het liefst zou ik daarvoor direct de RAW-capaciteiten van OSX gebruiken ipv capture one (maar dat kan niet bij Sony: de lenscorrecties komen niet mee).
In het verleden heb ik Canon gehad en Nikon, allemaal point-and-click. Ik vond de Nikon kleuren toen erg fijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb nu al erg lang de NEX-camera (eerst de 5N, nu de 5R) en ben opzich tevreden. Maar zoek iets beters.

Ik heb een tijdje de SEL35F18 erbij gehad. Die lens leverde mooie/scherpere beelden en mooiere/diepere kleuren, maar beperkte mij nogal ivm de mindere hoek. Het wisselen van lenzen vond ik niet fijn om te doen.

Met de 5R heb ik het idee dat ik meestal nét na het moment de foto maak. Ik zou daarom graag een snellere AF hebben of zelf scherpstellen (met een viewfinder). Ik merk dat wanneer ik zelf scherpstel het toch scherper is (de NEX-5R biedt ook de mogelijkheid tot zelf scherp stellen, maar da's mega-veel werk).

Als laatste heeft Sony een agressieve ruis-onderdrukking (ook in RAW), ik vind het niet prettig, maar kan er mee leven. Is een Sony-dingetje.

Ik heb mijn vaders Canon A-1 gekregen met wat leuke lenzen, en ik kan daar via de viewfinder snel scherpstellen.
De lenzen heb ik op de NEX-5R uitgeprobeerd met een adapter: mooie kleuren, maar ivm de adapter weer een hele beperkte hoek.

Doel
Ik gebruik de camera met name voor: kinder-foto's en vakanties. Zoomen doe ik bijna nooit, maar ik gebruik de 18-55 van mijn huidige camera wel om af en toe wat beter te framen. Meeste foto's zijn in daglicht, maar ik zou graag een camera hebben die 's nachts ook mooie foto's maakt ;)
Bij portrettoto's vind ik een mooie DOF ook belangrijk.

Het hoeft geen systeemcamera te zijn. Ik vind het bijv. prachtig om met de DSLR van een vriend van me te spelen (vooral ivm DOF en kleuren/scherpte). Echter merk ik dat hij zijn camera niet altijd mee heeft ivm het gewicht/grootte en dat wil ik wel voorkomen ;)

Ik overweeg:Andere opties zijn:Ik ben geen professioneel fotograaf, maar vind 'spelen met de camera' wel leuk.
Het mooist vind ik scherpe foto's met heldere kleuren. Ik vermoed dat dat vertaald naar: duur glas, maar misschien is er een camera die dat heeft zonder dure lens?
(of advies als: neem een tweedehands body met die-en-die lens, oid)

[Voor 0% gewijzigd door MatthijsZ op 02-09-2019 14:55. Reden: "iPhone 8)" niet "iPhone zonnebril-emoji"]

Beste antwoord (via MatthijsZ op 05-09-2019 11:38)

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:46
Ik zie wat je bedoelt. Toch is het niet zo extreem, behalve als je gaat pixel-peepen (diep inzoomen) ;) . Dat wordt alleen maar erger als je over gaat naar 24MP ;)

Sowieso heb je het verschil tussen een prime lens en je zoomlens. Prime lenzen hebben gewoon een betere beeldkwaliteit omdat ze voor het vaste brandpunt geoptimalisseerd zijn. Het is lastig om een zoom te bouwen die in de buurt komt. Dan ga je snel door het budget heen ;) . Gezien je geen prime wil en geen lenzen wil wisselen, zul je moeten accepteren dat de kwaliteit wel minder zal blijven.

Het andere probleem van systeemcamera's is het digitale scherm (of EVF) met minder pixels dan de daadwerkelijke foto. Daardoor lijkt het scherp te zijn, maar is het niet. Dat zie ik bijvoorbeeld bij die bloemen, wellicht had je scherpgesteld op de stampers, maar ligt het focuspunt iets verder, waardoor de blaadjes op de voorgrond toch net niet zo mooi er uit komen. Op de A6000 heb ik zelf daarom maar een snelknop ingesteld om 1:1 op het scherm te kunnen zoomen om dat te checken als ik er echt zeker van wil zijn en de tijd daarvoor heb. Maar dat soort extra knopjes mis jij op je camera helaas.

Het steegje is op zich niet so slecht voor ene kitlensje. Maar het voelt denk ik niet scherp door de kat.

Verder zie ik in de EXIF geen hele rare dingen. Wel normale sluitertijden en f-stops. Het enige wat ik persoonlijk wel doe is de ISO waarden op full stops houden (dus 100, 200, 400, 800, 1600). Ik meende ooit gelezen te hebben dat dat beter is, maar dat kan een fabeltje zijn. Hoe dan ook, het ligt niet zozeer aan de man achter de camera in ieder geval ;) . Andere tip is om soms af te stoppen (dus niet de laagste f-waarde pakken). De meeste lenzen presteren sub-optimaal wijd open en zijn daardoor vaak net wat scherper als je het diafragma iets afknijpt.

Hoe dan ook, alles wat jij zelf hebt aangedagen blijft gewoon standaard kit-spul. De ene kitlens is beter dan de ander, maar over het algemeen ga je echt geen bijzondere stappen maken. Ook mijn eigen 16-50mm kitlens van de Sony A6000 doet het niet veel beter. Ik wasa op zoek naar wat vergelijkingsmateriaal op mijn Flickr account voor die lens, maar kon eigenlijk verassend weinig vinden ;)

Toch wat foto's van mijn A6000, met de lens er bij genoemd.

De 16-50mm, maar die gebruik ik meer voor landschappen, dus niet echt vergelijkbaar met jou foto's in die zin. De aftekening van de bomen is hier voor mij gewoon prima (maar ook niet ragscherp als je inzoomt). Idem voor ruis ;)
https://www.flickr.com/ph...8707/in/datetaken-public/

Dan de Sigma 18-300mm "vakantielens" om lekker makkelijk niet te hoeven wisselen. Nieuw al snel 400 euro en daar komt nog een MC-11 mount converter bij, want de lens is origineel voor Canon. Een lens die in reviews echt baggerslecht is, wat mede komt door het grote bereik. Vuistregel: Groot bereik -> slechtere kwaliteit.
https://www.flickr.com/ph...8661/in/datetaken-public/
Een foto die toch nog wel goed gelukt is voor zo'n slechte lens.

En dan nog een dure supertele Sigma 150-600mm Contemporary (ook voor canon), 2e hands voor ca 800 euro te vinden met mazzel ;) :
https://www.flickr.com/ph...2230/in/datetaken-public/
https://www.flickr.com/ph...9388/in/datetaken-public/

En een oude analoge minolta f/1.8 50mm prime lens met macro ringen ter vergelijking
https://www.flickr.com/ph...4130/in/datetaken-public/

Bottomline, ook deze foto's halen het duidelijk niet bij de foto die je met de prime lens hebt geschoten. Dit zijn geen hoogvliegers qua lenzen. Wel in je budget. Maar als je gaat pixel-peepen is het niet helemaal ragscherp. Toch behoren deze foto's wel bij mijn beste foto's tot nu toe.

De door mij genoemde Tamron 28-75mm f/2.8 FE lens komt het dichtst in de buurt van een echt goede zoomlens die betaalbaar is voor de Sony E-mount. Maar je moet je afvragen of het wijdde eind dan wijd genoeg is. Voor mij persoonlijk niet in ieder geval.

Of je moet investeren in een ander systeem. Maar met de standaard kits zoals genoemd ga je geen grote verschillen maken. Over het algemeen is de lens belangrijker dan de body zelf namelijk. Gezine je camera kan een andere body toch nut hebben. Niet qua kwaliteit van de foto's, maar wel qua extra knopjes en een EVF om meer plezier aan het fotograferen te hebben en snel instellingen te kunnen veranderen.

Maar misschien de beste tip die ik je kan geven is om toch lekker lenzen te gaan wisselen door er een prime lens bij te pakken :+ . Dat kan ook erg leuk zijn overigens: jezelf dwingen om een dagje alles met één prime lens te doen. Dan wordt je geforceerd om foto's op een andere manier te maken, wat soms toch erg leuk uit pakt! Verder, nu ik je TS opnieuw lees, geef je aan niet te zoomen... Ik zie je foto's ook allemaal op 55mm? Dus wat wil je echt? ;) .

Zo had ik afgelopen vakantie ook mijn 100-400mm op de camera voor wat vogels, tot ik een mooi overzichtshot wou maken van wat wandelaars op een oud pad richting een dorpje wat je in de verte zag liggen. Op 100mm (150mm ff equivalent) in portertstand kreeg ik het er toch nog net allemaal "soort van" op. Terplekke dacht ik, crap, dat is een kansloze foto. Pas thuis zag ik de schoonheid er van in en is het een van de mooiste foto's geworden.

Anders zou ik toch overwegen om een (liefst 2e hands gezien de ouderdom) A6000 te halen omdat het gewoon even wat meer camera is. De net geintroduceerde A6100 is nu nog wat te duur, maar die is echt interessant door de Eye-AF bij zowel mensen als dieren, waardoor je met die camera wel wat zekerder bent dat de scherpstelling goed loopt. En qua lens is de 18-135mm dus nog wel een redelijke lens: https://www.frankwandelt....3-5-5-6-oss-specs-reviews , Maar verwacht echt geen top prestaties. Andere opties zijn:
pricewatch: Sony Vario Tessar T* E 16-70mm f/4 ZA OSS
en
pricewatch: Sony A E PZ 18-105mm F4 G OSS

Hier zie je een vergelijking van een aantal:
https://www.dxomark.com/L...082_942_1215_942_1629_942

Een site die een aantal lenzen heeft gereviewed heb je hier, maar een directe vergelijking mist:
https://www.imaging-resou...-5.6-oss-sel18135/review/

Maar ik zou vooral eens wat reviews van deze lenzen zoeken en kijken hoe men oordeelt en vooral zelf ook de geschoten plaatjes met de lenzen vergelijken.

[Voor 26% gewijzigd door GENETX op 04-09-2019 13:19]

Alle reacties

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12:51
Ruis-onderdrukking in raw? Lijkt me vreemd.

Maar wat je schrijft, als graag een kleine scherptediepte hebt en eventueel 's nachts foto's wil maken dan heb je baat bij 1. een zo'n groot mogelijke sensor en 2. een lens met een zo'n laag mogelijk f-getal. Dus de RX100 lijkt me dan wat minder geschikt. De Sony A6000 en Fujifilm hebben een grotere sensor, dus dat maakt ze een beter. Maar de standaard lens die ze beide hebben is niet erg lichtsterk. Wat ik zou overwegen is om er dan een 35mm lens met f1.8-diafragma oid bij te kopen (of je koopt ze zonder de standaard kitlens, maar 1 lens met een vast brandpunt is wellicht wat te inflexibel, ondanks dat je zegt nauwelijks zoom te gebruiken).

• MatthijsZ
@Hielko bedankt!

Ik heb voor de 5R een tijdje de SEL35F18 gehad. Dat vond ik erg prettig qua diepte en kleur, maar was inderdaad niet flexibel genoeg. Daarnaast ivm de kleine sensor ook te kleine hoek (is op APS-C vergelijkbaar met 55mm, dus meer een portretlens). Daarnaast vond ik wisselen van lens niet prettig.

Maar in elk geval valt de RX100 al af, dus dat is fijn!

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12:49
Ik vind zelf prutsen aan de RAW-beelden erg leuk om te doen, maar het liefst zou ik daarvoor direct de RAW-capaciteiten van OSX gebruiken ipv capture one[...]
Die capaciteiten zijn alleen het renderen van een RAW (als voorbeeld), meer niet. Capture One is een programma om de RAW ook daadwerkelijk mee te bewerken en te exporteren naar een bitmap formaat zoals JPG.

www.maartendeboer.net
Canon: 1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds
Canon EF: 200mm f/2L IS USM | 200mm f/1.8L USM | 100mm f/2.8L Macro IS USM
Zeiss: Milvus 1.4/85 | Otus 1.4/55 | Milvus 1.4/50 | Milvus 1.4/25

• MatthijsZ
@Ventieldopje ik gebruik Apple Photos voor mijn foto-management, die gebruikt dezelfde RAW-engine voor de bewerking en export ;) (is dezelfde engine die Aperture gebruikte)

• GENETX
MatthijsZ schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:41:
@Hielko bedankt!

Ik heb voor de 5R een tijdje de SEL35F18 gehad. Dat vond ik erg prettig qua diepte en kleur, maar was inderdaad niet flexibel genoeg. Daarnaast ivm de kleine sensor ook te kleine hoek (is op APS-C vergelijkbaar met 55mm, dus meer een portretlens). Daarnaast vond ik wisselen van lens niet prettig.

Maar in elk geval valt de RX100 al af, dus dat is fijn!
Het grote probleem is dat goed lichtsterk glas, waarmee je ook nog flexibel (zoomen) bent erg duur is.

Scherpstellen is ook een beetje een combi van lens en camera. Je NEX5R heeft zo te zien al PDAF, waardoor een andere camera waarschijnlijk niet direct veel gaat helpen.

De A6000 is ook al vrij oud, maar een A6100 ligt buiten je budget. Ik zou in deze situatie persoonlijk overwegen om een 2e hands A6000 op de kop te tikken en je huidige 18-55mm te houden als lens. Verder zijn er wel wijdere primes te halen. Er is ook wel wat 20/21mm spul in je budget, of de 16mm Sigma:
pricewatch: Sigma Contemporary 16mm f/1.4 DC DN (Sony E)

Anders denk ik dat je snel uitkomt bij een 2e hands Canon/Nikon DSLR met een 2e hands lichtsterke lens van twijfelachtige kwaliteit.

• MatthijsZ
@GENETX ja, dit is precies mijn puzzel! :D

Is het anders een idee om ipv de nieuwe camera juist het geld in te zetten op een goede / betere lens voor de 5R?
Is er een goede lens voor ~500 euro die je in mijn situatie zou aanraden? (ik heb een poosje lenzen gewisseld, dat vond ik geen succes, dus liever 1 lens die past voor mijn situatie)

pricewatch: Sony A E PZ 18-105mm F4 G OSS (heeft constante F, geen idee wat dat inhoudt, meer zoom dan ik nodig heb)
pricewatch: Sony E 18-135mm f/3.5-5.6 OSS (nog meer zoom, variabele F)
pricewatch: Sony FE 28-70mm f/3.5-5.6 OSS (minder duur dan mijn kit lens, dus ik vermoed ook minder goed?)
pricewatch: Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 VC NEX Di III zwart

• GENETX
Dat gaat niet samen met je wens voor een goede DOF (wat is dat eigenlijk, een goede DOF, je hebt een kleine of grote DOF, goed is afhankelijk van wat je wilt bereiken). Als je een kleine DOF wil, dan moet je richting iets wat F/2.8 kan of nog "sneller" (lager getal). Zie ook: Wikipedia: Depth of field

Als je in de war bent met "bokeh", dat krijg je doorgaans ook pas bij dure speciale lenzen. Zie Wikipedia: Bokeh

De door jou genoemde lenzen zijn in die zin niet speciaal, en dus ook niet echt beter dan je huidige lens. Enkel de 18-135mm of 18-200mm geven je meer tele, mocht je dat handig vinden. Maar gaan echt niet significant andere foto's maken in het bereik van je huidige lens. Niet dat de 18-135mm erg slecht is ofzo, volgens mij is men best wel positief er over. Het best ekun je denk ik gewoon wat reviews lezen en plaatjes kijken: Wat halen de pro's uit de lens: https://www.cameralabs.com/sony-e-18-135mm-f3-5-5-6-review/

Wil je echt iets dat flexibel is en redelijk lichtsterk voor de E-mount, dan is de onlangs aangekondigde 16-55mm f/2.8G voor 1300 eur misschien iets.... Een Tamron 28-75mm f/2.8 is voor 800 euro nog iets wat het meest in de buurt komt, maar is dat wijd genoeg?

[Voor 22% gewijzigd door GENETX op 02-09-2019 21:27]

• MatthijsZ
Waarschijnlijk bedoel ik Bokeh :D
Ik wil in sommige gevallen een lage DOF om meer aandacht te brengen op datgene wat ik belangrijk vindt (kind op de voorgrond, meestal)

Ik weet dat glas duur is, maar ook dat dat van Sony meestal nóg duurder is.
Is er een merk wat een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft?

Bijvoorbeeld de Fujifilm X-T100 met XC 15-45mm lens?

Edit: de GX80 met 12-32 of “Olympus OM-D E-M10 Mark II Met 14-42mm II R” schijnen ook goed te zijn. Ik zie door de bomen het bos niet meer :)

[Voor 16% gewijzigd door MatthijsZ op 03-09-2019 07:23]

• GENETX
Fuji glas is over het algemeen ook duur (en erg goed). De GX80 heeft een kleinere sensor, waardoor je meer lichtsterkte nodig hebt voor een equivalente DOF ten opzichte van wat je nu hebt. Alleen Canon en Nikon zijn wat groter en daaris dan ook wel veel glas voor. Ik zou sowieso kijken naar de 2e hands markt voor lenzen. Grote probleem daarmee is dat Canon en Nikon niet veel systemcamera's hebben. Canon heeft nog de EF-M mount, maar het is de vraag hoeveel toekomst daar in zit... Je moet je ook afvragen of je nog een grote DSLR wilt hebben (ik persoonlijk niet, 2 jaar geleden hadik de Nikon D5300 en Sony A6000 op mijn shortlist, nadat ik ze beide in handen had was de keuze echt peanuts voor die laatste).

Verder gaan de twee termen hand in hand. Je wilt een kleine DOF om een object te isoleren, alleen het gezicht van iemand scherp en de achtergrond wazig. Vervolgens wil je een mooie bokeh om te zorgen dat die achtergrond mooi rustig is.

Misschien de andere kant op redeneren:
1. Welke lens ga ik nodig hebben (bereik, minimale f getal)
2. Welke lenzen zijn er momenteel (2e hands) te koop die dat hebben
3. Welke van die lenzen zijn ook qua kwaliteit goed (reviews vergelijken)
4. Welke camera kan ik daar bij kopen ;)

Anderzijds, ik weet wat je ongeveer met je huidige spul kan bereiken, wa tin principe wel "aardig" is. Ik neem aan dat je je camera wel in de A-stand (Apperture priority) hebt, het F-getal dan helemaal naar beneden draait, en zorgt dat de achtergrond ook echt fysiek ver weg is? Heb best ekun je met die lens op het wijde eind (dus 18mm) foto's maken ivm de f/3.5 die je dan hebt.

[Voor 48% gewijzigd door GENETX op 03-09-2019 08:49]

• MatthijsZ
@GENETX bedankt, wederom!

Goed idee om de andere kant op te redeneren.
Ik denk minimaal 18-35mm (op APS-C) en f/3.5 (?)

Maar welke lenzen zijn daarbij van goede kwaliteit: Kun je een hint geven welke richting ik daarvoor moet opzoeken?

Er is inderdaad ook nog speelruimte in mijn setup: ik kan de f-waarde vaker naar beneden draaien. Daar ga ik ook nog eens mee spelen

• GENETX
MatthijsZ schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:48:
@GENETX bedankt, wederom!

Goed idee om de andere kant op te redeneren.
Ik denk minimaal 18-35mm (op APS-C) en f/3.5 (?)

Maar welke lenzen zijn daarbij van goede kwaliteit: Kun je een hint geven welke richting ik daarvoor moet opzoeken?

Er is inderdaad ook nog speelruimte in mijn setup: ik kan de f-waarde vaker naar beneden draaien. Daar ga ik ook nog eens mee spelen
f/3.5 heb je nu al, als je een kleinere DOF wil zal je een zo laag mogelijk getal willen. Als ik je reactie zo lees zou ik je aanraden om eerst maar eens goed de tijd te nemen en te spelen met je huidige gear. Lees je in en neem eventueel een cursus. Als je de basics van fotografie (diafragma, sluitertijd en ISO) samen met compositie niet onder de knie hebt, dan zul je ook weinig hebben aan betere hardware.

Qua lenzen zou ik het voo rjou niet weten. Ik weet enkel zelf dat ik de Tamron 28-75 f/2.8 wel interessant vindt als opstapje om mijn gear naar full frame te upgraden als de A7 III voor een leuke (black friday?) sale te koop is :+ . Maar zoek sowieso naar iets met maximaal f/2.8. Anders ga je er simpelweg niet op vooruit. Het is sowieso wel een goede filter, want je hebt nu al f/3.5, wat dus "goedkoop" voorelkaar te krijgen is.

[Voor 8% gewijzigd door GENETX op 03-09-2019 15:25]

• MatthijsZ
@GENETX Een cursus is ook zeker een goed idee! :D

Wat ik bedoelde is dat ik eigenlijk erg tevreden ben met de mogelijkheden van mijn huidige lens - maar dan een betere scherpte zoek.

Wat me nu namelijk frustreert is dat ik foto's maak die nét niet helemaal scherp zijn. Terwijl ik met dezelfde fotografie-kennis met de DSLR van mijn vriend wél mooi scherpe foto's maak :)

Dat kan natuurlijk ook goed komen doordat de DSLR een grotere sensor heeft en daardoor met dezelfde glas scherpere foto's kan nemen.

Misschien in dat respect is een A7 incl. 28-70mm een goede optie voor 800?
pricewatch: Sony A7K + 28-70mm f/3.5-5.6 Zwart

Ps: bedankt voor het vele meedenken, Genetx!

• GENETX
De meeste DSLRs hebben net zo'n grote sensor. Misschien dat de 16MP sensor het verschil maakt ten opzichte van de tegenwoordig gangbare 24MP.

De A7 is al een oudje, zou ik niet meer doen persoonlijk. Een A6000 zou dan ook al een vooruitgang zijn.

Anders kun je gerust wat foto's posten, met EXIF info. Dan kunnen we beoordelen of de fotos daadwerkelijk onscherp zijn, of het een hardwarefout is (maandagochtend modelletje lens) of je mogelijk andere instellingen kan proberen.

• MatthijsZ
Hi, cool dat ik wat foto's kan posten :D

Hier staan ze:
https://www.dropbox.com/s...-spNHQnJwSI1ljxeY7Pa?dl=0

Zoals je ziet, 4 foto's met de Nex 5R (met standaard 1855 lens) en één met een Nikon D300S (met AF Nikkor 50mm f/1.8D).

- De witte kat is met de D300S genomen, geschoten door een vriend van me, om even te laten zien wat ik bedoel met foto's die er net wat scherper uit zien
- de foto met de blauwe bloemen, vindt ik qua kleuren en scherpte goed gelukt, maar is toch niet helemaal scherp
- de pinguïn ziet er in zwart-wit scherp uit, maar als je z'n oog bekijkt, dan is het 'm toch niet net.
- de kat in de steeg is helemaal niet goed gelukt, die 'voelt' niet scherp

Maar misschien ben ik ook wel aan het mierenneuken. Dan hoor ik het ook graag _/-\o_

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• GENETX
Ik zie wat je bedoelt. Toch is het niet zo extreem, behalve als je gaat pixel-peepen (diep inzoomen) ;) . Dat wordt alleen maar erger als je over gaat naar 24MP ;)

Sowieso heb je het verschil tussen een prime lens en je zoomlens. Prime lenzen hebben gewoon een betere beeldkwaliteit omdat ze voor het vaste brandpunt geoptimalisseerd zijn. Het is lastig om een zoom te bouwen die in de buurt komt. Dan ga je snel door het budget heen ;) . Gezien je geen prime wil en geen lenzen wil wisselen, zul je moeten accepteren dat de kwaliteit wel minder zal blijven.

Het andere probleem van systeemcamera's is het digitale scherm (of EVF) met minder pixels dan de daadwerkelijke foto. Daardoor lijkt het scherp te zijn, maar is het niet. Dat zie ik bijvoorbeeld bij die bloemen, wellicht had je scherpgesteld op de stampers, maar ligt het focuspunt iets verder, waardoor de blaadjes op de voorgrond toch net niet zo mooi er uit komen. Op de A6000 heb ik zelf daarom maar een snelknop ingesteld om 1:1 op het scherm te kunnen zoomen om dat te checken als ik er echt zeker van wil zijn en de tijd daarvoor heb. Maar dat soort extra knopjes mis jij op je camera helaas.

Het steegje is op zich niet so slecht voor ene kitlensje. Maar het voelt denk ik niet scherp door de kat.

Verder zie ik in de EXIF geen hele rare dingen. Wel normale sluitertijden en f-stops. Het enige wat ik persoonlijk wel doe is de ISO waarden op full stops houden (dus 100, 200, 400, 800, 1600). Ik meende ooit gelezen te hebben dat dat beter is, maar dat kan een fabeltje zijn. Hoe dan ook, het ligt niet zozeer aan de man achter de camera in ieder geval ;) . Andere tip is om soms af te stoppen (dus niet de laagste f-waarde pakken). De meeste lenzen presteren sub-optimaal wijd open en zijn daardoor vaak net wat scherper als je het diafragma iets afknijpt.

Hoe dan ook, alles wat jij zelf hebt aangedagen blijft gewoon standaard kit-spul. De ene kitlens is beter dan de ander, maar over het algemeen ga je echt geen bijzondere stappen maken. Ook mijn eigen 16-50mm kitlens van de Sony A6000 doet het niet veel beter. Ik wasa op zoek naar wat vergelijkingsmateriaal op mijn Flickr account voor die lens, maar kon eigenlijk verassend weinig vinden ;)

Toch wat foto's van mijn A6000, met de lens er bij genoemd.

De 16-50mm, maar die gebruik ik meer voor landschappen, dus niet echt vergelijkbaar met jou foto's in die zin. De aftekening van de bomen is hier voor mij gewoon prima (maar ook niet ragscherp als je inzoomt). Idem voor ruis ;)
https://www.flickr.com/ph...8707/in/datetaken-public/

Dan de Sigma 18-300mm "vakantielens" om lekker makkelijk niet te hoeven wisselen. Nieuw al snel 400 euro en daar komt nog een MC-11 mount converter bij, want de lens is origineel voor Canon. Een lens die in reviews echt baggerslecht is, wat mede komt door het grote bereik. Vuistregel: Groot bereik -> slechtere kwaliteit.
https://www.flickr.com/ph...8661/in/datetaken-public/
Een foto die toch nog wel goed gelukt is voor zo'n slechte lens.

En dan nog een dure supertele Sigma 150-600mm Contemporary (ook voor canon), 2e hands voor ca 800 euro te vinden met mazzel ;) :
https://www.flickr.com/ph...2230/in/datetaken-public/
https://www.flickr.com/ph...9388/in/datetaken-public/

En een oude analoge minolta f/1.8 50mm prime lens met macro ringen ter vergelijking
https://www.flickr.com/ph...4130/in/datetaken-public/

Bottomline, ook deze foto's halen het duidelijk niet bij de foto die je met de prime lens hebt geschoten. Dit zijn geen hoogvliegers qua lenzen. Wel in je budget. Maar als je gaat pixel-peepen is het niet helemaal ragscherp. Toch behoren deze foto's wel bij mijn beste foto's tot nu toe.

De door mij genoemde Tamron 28-75mm f/2.8 FE lens komt het dichtst in de buurt van een echt goede zoomlens die betaalbaar is voor de Sony E-mount. Maar je moet je afvragen of het wijdde eind dan wijd genoeg is. Voor mij persoonlijk niet in ieder geval.

Of je moet investeren in een ander systeem. Maar met de standaard kits zoals genoemd ga je geen grote verschillen maken. Over het algemeen is de lens belangrijker dan de body zelf namelijk. Gezine je camera kan een andere body toch nut hebben. Niet qua kwaliteit van de foto's, maar wel qua extra knopjes en een EVF om meer plezier aan het fotograferen te hebben en snel instellingen te kunnen veranderen.

Maar misschien de beste tip die ik je kan geven is om toch lekker lenzen te gaan wisselen door er een prime lens bij te pakken :+ . Dat kan ook erg leuk zijn overigens: jezelf dwingen om een dagje alles met één prime lens te doen. Dan wordt je geforceerd om foto's op een andere manier te maken, wat soms toch erg leuk uit pakt! Verder, nu ik je TS opnieuw lees, geef je aan niet te zoomen... Ik zie je foto's ook allemaal op 55mm? Dus wat wil je echt? ;) .

Zo had ik afgelopen vakantie ook mijn 100-400mm op de camera voor wat vogels, tot ik een mooi overzichtshot wou maken van wat wandelaars op een oud pad richting een dorpje wat je in de verte zag liggen. Op 100mm (150mm ff equivalent) in portertstand kreeg ik het er toch nog net allemaal "soort van" op. Terplekke dacht ik, crap, dat is een kansloze foto. Pas thuis zag ik de schoonheid er van in en is het een van de mooiste foto's geworden.

Anders zou ik toch overwegen om een (liefst 2e hands gezien de ouderdom) A6000 te halen omdat het gewoon even wat meer camera is. De net geintroduceerde A6100 is nu nog wat te duur, maar die is echt interessant door de Eye-AF bij zowel mensen als dieren, waardoor je met die camera wel wat zekerder bent dat de scherpstelling goed loopt. En qua lens is de 18-135mm dus nog wel een redelijke lens: https://www.frankwandelt....3-5-5-6-oss-specs-reviews , Maar verwacht echt geen top prestaties. Andere opties zijn:
pricewatch: Sony Vario Tessar T* E 16-70mm f/4 ZA OSS
en
pricewatch: Sony A E PZ 18-105mm F4 G OSS

Hier zie je een vergelijking van een aantal:
https://www.dxomark.com/L...082_942_1215_942_1629_942

Een site die een aantal lenzen heeft gereviewed heb je hier, maar een directe vergelijking mist:
https://www.imaging-resou...-5.6-oss-sel18135/review/

Maar ik zou vooral eens wat reviews van deze lenzen zoeken en kijken hoe men oordeelt en vooral zelf ook de geschoten plaatjes met de lenzen vergelijken.

[Voor 26% gewijzigd door GENETX op 04-09-2019 13:19]

• MatthijsZ
Wauw! Wat een uitgebreid antwoord :) Ik ga er vanavond even flink de tijd voor nemen! Bedankt

• MatthijsZ
Bij deze langer antwoord :)

Bedankt voor de complimenten, allereerst!
Ik wist dat ik niet altijd de laagste f-waarde moest schieten. Er schijnt voor mijn lens een goede combi te zitten rond 25 mm en f4 voor optimale scherpte, maar zelf zie ik dat niet.

Mooie foto's hoor, ook prachtige vakantie(s) lijkt me :D
Die papegaai is inderdaad prachtig qua kleuren en compositie!
Qua scherpte ook top, maar toch niet zo scherp als wat ik 'mooi' vind.

Misschien is een prime dan toch een optie, gezien ik me dus best wel stoor aan de scherpte van mijn foto's. Zeker als ik zie wat die prime-lens kost voor de Nikon (150 euro nieuw!)...

Ik heb een poosje de 35mm prime gehad van Sony (f1.8), was heerlijk om mee te schieten, maar beperkte me teveel in de verhouding. Dan moest ik voor een goede compositie te ver weg staan. 18-25mm. past meer bij me (ondanks dat veel van mijn de foto's die ik je stuurde rond 50mm lagen, scherp gezien!!)

Als ik kijk voor APS-C cameras, dan komt Panasonic goed uit de bus met prijs/kwaliteit rond de 25mm (dus MFT), of de Fujifilm Fujinon XF 27mm f/2.8. Alles rond de 245 euro.
Er zijn ook E-Mounts van Sony en Sigma rond 19mm (laatste is ook voor MFT)

Dan zou een A6000 misschien toch de beste optie zijn, in combi met een prime.

Ik herken dat gevoel van foto's die pas mooi worden als je thuis komt ;) Ik schiet alles RAW en bewerk het later, vind ik eigenlijk ook één van de leukste onderdelen van foto's maken. Misschien is dat ook wel waarom ik me zo 'stoor' aan de scherpte van foto's :D

• GENETX
Haha, het is ook een stukje waar "vergelijk je mee". Ik herken het ook wel dat ik ga pixel-peepen (ook ik bewerk er lekker op los thuis ;) ), maar weet dat het komt odor een beperking van budget / flexibel zijn.

Fotografie is keuzes maken ;)

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 11:50

bobcom

Dedicated dabbler

@MatthijsZ : mocht je de stap naar die A6000 maken, dan kan dit een nuttig stukje optiek zijn om je Canon A1-lenzen te gebruiken zonder last te hebben van de "beperkte hoek" ;). Werkt trouwens ook op je Nex-5R.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• MatthijsZ
@bobcom wow, dat is cool. Ik heb nu de elcheapo versie, wat gewoon een stalen kokertje is. Dit is goed te overwegen

• MatthijsZ
https://share.icloud.com/...tnpA#Rijswijk_en_Den_Haag

@GENETX nieuw spul, dit komt rechtstreeks uit de camera (geen RAW ontwikkeling of andere nabewerking)

• GENETX
Daar kan ik te weinig mee, lekkere compressie (door apple gok ik) tot slechts ~400kb :')

• MatthijsZ
ugh, het zal vaak ook aan apple liggen, maar deze keer was het de WiFi transfer van Sony.

https://www.dropbox.com/s/r462wl2cm6glgt6/DSC00010.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9oad35eoit237b2/DSC00009.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/76zd8wyood96r6b/DSC00005.JPG?dl=0

Ik heb nu 5 minuten foto's gemaakt, en circa 30 minuten bezig geweest de foto's hier op het forum te delen. Stomme iOS app van Sony werkt de helft van de tijd niet, uiteindelijk maar via de kabel gedaan.

• GENETX
Aah, veel plezier met je nieuwe gear ;) . Die foto's zijn natuurlijk nog niet top vanwege de hoge ISO (zelf neem ik 1600 wel een beetje als max voor bruikbaar spul, 3200 als het echt niet anders kan).

Ik zou vooral de tijd nemen om de A6000 goed in te stellen. Met name het fn menu en de 2 custom keys zijn handig om zo in te richten dat je snel de juiste intellingen aan kan passen. Zelf heb ik de focusmode op de c1 toets zitten en zoomen op c2.

• MatthijsZ
Bedankt!

Goede tips nog, ik ga er in de vakantie even lekker voor zitten.

Matthijs
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True