Excel tekst in cellen verandert ongewild

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1249690

Topicstarter
Ik heb een excel bestand gemaakt, waarin ik bijhoud welke leerling op welke school zit.
Zonder dat ik zelf aanpassingen heb gemaakt in de betreffende cellen (wel in andere rijen/kolommen), verandert ongewild de tekst in deze cellen. Sommige leerlingen hebben bijv. opeens een andere school.

Ik kom er niet uit hoe kan gebeuren en hoe ik dit kan voorkomen. Mijn wetens heb ik geen formules gebruikt in de cellen.
Wie kan mij hiermee verder helpen?

Vriendelijke groeten,
Sharon

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 16:44
Dan zul je toch echt veel meer informatie moeten geven.
Een Excel sheet verandert niet magisch en/of willekeurig de inhoud van cellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bamisaus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-05 19:55
Ik schat zo in dat dat je werkt met een filter, maar deze filter niet alle titels van alle kolommen dekt. Als je vervolgens gaat schuiven, verwijderen, kopiëren of plakken gaat dus niet alle data goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:06
Of eventueel sorteren wat niet goed gaat.
Op het moment dat je niet de juiste/alle data geselecteerd hebt, maar wel de sortering aanpast kan het zijn dat er data blijft staan.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een half filter/sortering is inderdaad meest voor de hand liggend. Dat zou moeten opvallen. En dan verandert dus niet de celinhoud, maar verandert welke rijen/kolommen worden getoond.

Als de data zelf verandert: formules in de cel zelf, de cel is deel van een draaitabel, of VBA-code in het document. Dat zijn de meest voor de hand liggende oorzaken.
Anoniem: 1249690 schreef op maandag 2 september 2019 @ 14:21:
Mijn wetens heb ik geen formules gebruikt in de cellen.
Check dat dus even goed. Staat er 'XXschool', of toch een formule?

En welkom. Voor de volgende keer: ajb niet de vooringevulde tekst wegknikkeren, maar invullen zodat we een beter beeld hebben van wat er gebeurt ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp inderdaad dat er informatie mist, het probleem is dat ik niet weet welke info ik nog meer moet/kan geven.

Ik heb inderdaad een filterfunctie toegevoegd per kolom. Echter alle filters staan op 'Alles selecteren'. Kan het dan evengoed zijn dat hierdoor mijn cellen verschuiven/veranderen? Het gekke is namelijk dat er niet steeds een hele rij verschuift, maar slechts cellen veranderen.

Er staan geen formules in..

Excuus, zal ik voortaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als het echt cel B3 is die wijzigt en in cel B3 staat "XX School" en dus geen formule, dan zou ik dus VBA vermoeden..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-05 13:40
Anoniem: 1249690 schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:01:
Ik heb inderdaad een filterfunctie toegevoegd per kolom. Echter alle filters staan op 'Alles selecteren'.
En dat filter staat zeker weten op ALLE kolommen?
Daarmee bedoel ik dat je in alle kolomtitels het V-tje van het drop-down menu kunt zien?

Algemene tip: maak van lijsten met data altijd een echte Excel-tabel, dat voorkomt zo veel problemen later! Deze button is je beste vriend:
Afbeeldingslocatie: https://media.gcflearnfree.org/ctassets/topics/175/tables_1.png

[ Voor 8% gewijzigd door Patrick_6369 op 04-09-2019 09:10 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-05 13:17
Patrick_6369 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:09:
[...]
Algemene tip: maak van lijsten met data altijd een echte Excel-tabel, dat voorkomt zo veel problemen later! Deze button is je beste vriend:
[Afbeelding]
Helaas 'tekenen' veel Excel-gebruikers nog tabellen, ipv de "tabel-functie" te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-05 13:40
Klopt helemaal @CappieL Ik vind het ook wel jammer dat het in de manier waarop het in Excel zit ingebakken in eerste instantie alleen cosmetisch lijkt te zijn (het woordje Format of Opmaken doet daar aan denken). Maar achter de schermen gebeurt er zo veel en je kunt er dan zo fijn mee werken! Voor TS en iedereen die dit leest maar de functie Tabellen niet consequent gebruikt is dat echt iets om de oren te knopen!!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had inderdaad niet op alle kolommen een filter gezet, en die kolommen zonder filter veranderden dus niet mee.. ik ging er vanuit dat de hele rij automatisch mee ging, niet handig van me..
Voortaan ga ik de tabel functie gebruiken! Bedankt allen voor de hulp!
Pagina: 1