Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Wij willen een pellet kachel .. nu zijn ze met subsidie (pellet cv) aardig aantrekkelijk ..
alleen om te voorkomen dat tie gaat klapperen wil ik een buffervat ertussen zetten, zodat we ook savonds een van een leuk vuurtje kunnen genieten, en de warmte naar een buffervat gestuurd kan worden.

in principe wil ik een 3-weg schakeling, 1 klein buffervat (100L tot 300?) ) onder het schuine dak en dan een grotere 300L tot ? voor vloerverwarming.
De schakeling moet direct naar de (gas) cv, of via 1 van de 2 buffervaten (buffervat 1 en 2 zijn onderling ook nog verbonden) zodat na opwarming van vat A de restant warmte in vat B verdwijnt..

De buffervaten zijn bij voorkeur afwezigheid en "direct" gebruik .. (bad en douche voornamelijk)

Daarnaast wil ik nog een klein zonnecollector voor zomers voor sanitiar warm water.
Gas CV zal ooit vervangen worden door elektrisch (indien nodig .. )

Wat vinden jullie van dit idee ? de pellet cv staat in de woonkamer de "rest" zal op zolder komen te staan

Tja vanalles

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-11 21:40
Denk dat je het iets te ingewikkeld maakt.

Als je al een buffer vat het waarom nog een CV ketel.

Onze setup (iets groter) 32kw ketel (Pellet Ketel) met een mega vat (ik heb wel de ruimte) van 1000 liter dus de pellet CV hoeft niet heel veel te doen. Maar we verwarmen ons huis en ons warm water er mee.

Dus een buffer vat voor warmwater. Een voor je warme water. En een koppeling naar je kachel dat hij het vat extra bij stookt als de temp lager gaat.

Ik heb ook nog uitgerekend dat een zonneboiler een leuk idee is alleen met de prijs van pellets er niet tegen op weegt tegen de kosten. Zou het liever stoppen in een grote buffer vat (die moet je toch hebben als je een zonneboiler wilt)

Deze setup is dat je altijd uit het buffer vat haal en als de temp daalt dat je bij stookt. Regel technisch heel simpel je hoeft alleen je buffer vat te checken en klaar.

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 17:06
Op welke manier valt een palletkachel installeren onder CV-tuning?

Sorry, ongemerkt in een verkeerd topic beland.

[ Voor 30% gewijzigd door Fornax445 op 06-09-2019 00:12 ]

www.wigle.net

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
MeZZiN schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:50:
Denk dat je het iets te ingewikkeld maakt.

Als je al een buffer vat het waarom nog een CV ketel.

Onze setup (iets groter) 32kw ketel (Pellet Ketel) met een mega vat (ik heb wel de ruimte) van 1000 liter dus de pellet CV hoeft niet heel veel te doen. Maar we verwarmen ons huis en ons warm water er mee.

Dus een buffer vat voor warmwater. Een voor je warme water. En een koppeling naar je kachel dat hij het vat extra bij stookt als de temp lager gaat.

Ik heb ook nog uitgerekend dat een zonneboiler een leuk idee is alleen met de prijs van pellets er niet tegen op weegt tegen de kosten. Zou het liever stoppen in een grote buffer vat (die moet je toch hebben als je een zonneboiler wilt)

Deze setup is dat je altijd uit het buffer vat haal en als de temp daalt dat je bij stookt. Regel technisch heel simpel je hoeft alleen je buffer vat te checken en klaar.
tja ik begrijp nu niet wat wijsheid is

ik heb uitgerekend dat ik bv 18kw (50%) pellet cv nodig heb.. advies van mede tweaker is daar nog 25% van te nemen.. weinig stralings warmte .. uitgaande dat deze genoeg warmte levert voor bad/douche water. door het lagere vermogen heb ik langer(e) brandtijd nodig voor boiler verwarming .

en voor SWW heb je toch een hogere temp nodig (60-80 graden?) versus verwarming 40-60 graden ?

Tja vanalles

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:49
@vso Ik heb je vraag (en de reacties daarop) even afgesplitst naar dit nieuwe, eigen, topic.
Het paste naar mijn idee niet helemaal in Gas besparen door middel van CV tuning deel II ;)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@ThinkPad het gaat niet over de pellet kachel .. maar meer over wanneer wel buffer/vat wanneer niet

"to buffervat" of niet ofzo . .zou je iig het pelletkachel uit de topic titel kunnen halen ? anders ben ik bang dat ik reacties krijg over pelletkachel(s) en dat is niet zozeer mijn vraag.

Tja vanalles

• MeZZiN
Het is ook niet helemaal CV tuning meer CV refactoring...

maar goed mijn ervaring op dit moment is dat een groter buffer vat gewoon handiger is met dat je minder vaak de kachel aan heb (wel iets langer)

ik zou eigenlijk altijd iets grotere pellet CV nemen.

Maar het hang helemaal af van je huis de grote van je warmte vraag en hoeveel warm water buffer je wilt.

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:44
@vso

Ik heb twee keer 1000 liter in serie. 1 vat is van een geïntegreerd sww voorzien. Met een CV-houtkachel kunnen de vaten in een paar uur tijd worden geladen. Afhankelijk van de warmtevraag kan je de woning daar de hele dag mee verwarmen. Incl douchen etc. Een apart CV-pompje zorgt voor de warmte distributie in het CV-circuit. De zonnecollectoren leveren natuurlijk ook hun bijdrage, al is dat midden winter, miniem. Hier een leuke link.
http://www.solarkraft.inf...ge=anlage_holzhausen_live
En zoek eens op pufferspeicher.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
pleio65 schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:51:
@vso

Ik heb twee keer 1000 liter in serie. 1 vat is van een geïntegreerd sww voorzien. Met een CV-houtkachel kunnen de vaten in een paar uur tijd worden geladen. Afhankelijk van de warmtevraag kan je de woning daar de hele dag mee verwarmen. Incl douchen etc. Een apart CV-pompje zorgt voor de warmte distributie in het CV-circuit. De zonnecollectoren leveren natuurlijk ook hun bijdrage, al is dat midden winter, miniem. Hier een leuke link.
http://www.solarkraft.inf...ge=anlage_holzhausen_live
En zoek eens op pufferspeicher.
Maar dan heb je best wel veel vermogen om die 2k Liters op te warmen .. maar hoeveel geniet je dan nog van je hout CV ?

ik wil niet 24x7 stoken maar eigenlijk in de avond(en) de buffer op dat moment vullen voornamelijk voor de LTV en een beetje warm water in de ochtend, moment dat we thuis zijn mag er best gestookt worden ..

zonnecollector is meer om zomers niet te hoeven te stoken (of minder) in de winter dat het meehelpt is een + maar ik wil daar liever geen overcapaciteit. liever in PV steken

Hoewel ik misschien 2 of 3 boilervaten kwijt kan .. afhankelijk v.d dimensies zoudens er 1 direct voor de huidige gas CV komen te staan. en dat is een recente HRE ketel dus die hoeft niet direct weg ..
Dus op dit moment zoek ik gewoon een tussen oplossing die op termijn wellicht uitbreidbaar is.

Trouwens mijn duits is niet zo goed dat ik het begrijp ;)

maar kan je wat meer vertellen over jou stook gedrag over het jaar heen + zomers ? want het lijkt me dat je dan ook moet stoken .. en dat is weer extra hitte in huis ..

Tja vanalles

• MeZZiN
Mooie oplossing. Zeker slim al je een zonneboiler heb om de verschillende warmtes in vaten te hebben.

Maar goed zelf een 1000l vat plus een 32kw pellet CV.

In de zomer staat hij eigenlijk maar 1 of 2 keer per week aan voor warmwater (CV is natuurlijk niet nodig) plus kost een zakje of 2 per week. We waren van plan om een zonneboiler er aan te koppelen zodat hij in de zomer uit kan maar goed als je zo weinig stook is het zonde van het geld om een zonneboiler te laten installeren voor little gain.

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:44
vso schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:59:
[...]

Maar dan heb je best wel veel vermogen om die 2k Liters op te warmen .. maar hoeveel geniet je dan nog van je hout CV ?

ik wil niet 24x7 stoken maar eigenlijk in de avond(en) de buffer op dat moment vullen voornamelijk voor de LTV en een beetje warm water in de ochtend, moment dat we thuis zijn mag er best gestookt worden ..

zonnecollector is meer om zomers niet te hoeven te stoken (of minder) in de winter dat het meehelpt is een + maar ik wil daar liever geen overcapaciteit. liever in PV steken

Hoewel ik misschien 2 of 3 boilervaten kwijt kan .. afhankelijk v.d dimensies zoudens er 1 direct voor de huidige gas CV komen te staan. en dat is een recente HRE ketel dus die hoeft niet direct weg ..
Dus op dit moment zoek ik gewoon een tussen oplossing die op termijn wellicht uitbreidbaar is.

Trouwens mijn duits is niet zo goed dat ik het begrijp ;)

maar kan je wat meer vertellen over jou stook gedrag over het jaar heen + zomers ? want het lijkt me dat je dan ook moet stoken .. en dat is weer extra hitte in huis ..
@vso

Sinds ik vorig jaar heb ik een warmtepomp en is het stookgedrag nogal veranderd. Het systeem ga ik daarom nog deels wijzigen.
Er is een 24 KW CV-houtkachel met een warmtewisselaar in het rookkanaal. In de praktijk haal je er zo’n max 18 KWh uur uit. Het kleine CV-houtkacheltje levert max. 4KWh op. Ik zeg max. Want het gemiddelde is minder.
Om een uur of 17:30 ging de kachel voluit aan. Op vol vermogen maximaal stoken, want er moest fors gebufferd worden. Na een uurtje of 4 a 5 is ongeveer is ongeveer 1500 liter tot tussen de 70 graden in het primaire buffervat en 50 graden in het secundaire vat opgewarmd. Als bij koude veel warmte wordt gevraagd, dan duurt het langer en zijn de vaten sneller leeg dan bijvoorbeeld bij plus 10 graden buiten.
De CV-houtkachel heeft relatief weinig stralingswarmte. Het blijft dus behagelijk bij voluit stoken en je kunt nog steeds van de vlammen genieten.

In half februari gaan de collectoren serieus wat opleveren. Dat heeft deels met de ligging te maken en ook dat de zon laat zich geleidelijk meer laat zien. Door de bewolking en korte dagen midden winter, doen de collectoren zeer weinig. Vanaf half/eind maart draait -als de zon schijnt- het CV-systeem op de zonnecollectoren. In de avond, een uurtje of twee hout stoken om daar vervolgens de hele nacht mee doen. Vanaf eind maart/ begin april tot eind september draait het geheel volledig op de zon en gaat de houtkachel niet meer aan. Wat je al aangeeft, te veel collectoren is ivm overcapaciteit, niet verstandig. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik de overtollige warmte in een zwembad kwijt kan. Dat gebeurt al in de tweede week van april. Helaas, ook 23.000 liter, wordt in de in de zomer soms te warm. Klaag. Dus een deel van de collectoren dek ik dan maar af.
Als je op pufferspeicher zoekt en dan afbeeldingen selecteert, krijg je verschillende buffervaten opstellingen te zien. Zo krijg je een beetje beeld van de mogelijkheden.

Mijn advies is een om een juiste verhouding collectoren-buffervat inhoud te kiezen. Voor- tot najaar zoveel mogelijk op de zon verwarmen. En buiten deze periode met de houtkachel. Of je maakt met een warmtepomp een combi.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Pagina: 1