Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenBane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03 11:30
Ik heb misschien een stomme fout begaan, maar dat weet ik niet zeker, dus ik vraag graag jullie mening.

Vorig jaar heb ik een pc in elkaar gezet voor persoonlijk gebruik, vooral gamen en editen (als ik dat vanuit huis moet doen). Hij bestaat (o.a., uiteraard) uit een i7-8700K, 16GB RAM en een Gigabyte Aorus 1080 Ti met 11GB VRAM. Topsysteempje.

Nu is me vorige week gevraagd om een nieuwe pc te bouwen voor editing op werk. Na wat onderzoek over wat de beste onderdelen zijn voor Premiere Pro en After Effects - deze pc gaat uiteraard niet gebruikt worden om op te gamen - kwam ik uit op een i9-9900KF met 32 GB RAM en een Gigabyte RTX 2070 Super (met 8GB VRAM). Ook een prima combinatie.

Er bleken twee gratis spellen bij de GPU te zitten (Wolfenstein: Youngblood en Control). Daar heb ik natuurlijk niets aan op de werk-pc, maar het is wel leuk om die op mijn eigen pc te hebben. De codes konden alleen ingewisseld worden op een pc met daarin de gpu. Dus besloot ik om de kaarten even snel om te wisselen, de spellen te downloaden, even te kijken hoe ray tracing eruit zag in Control, en ze weer terug om te wisselen.

En hier ging het mis. Ergens tijdens de eerste omwisseling is het klepje van het pci-slot afgebroken, waardoor ik 'm niet meer kan unlocken. De kaart zit dus vast. Ik heb van alles geprobeerd, maar hij gaat er gewoon echt niet uitkomen (als iemand nog een idee heeft dat ik misschien nog niet geprobeerd heb, hoor ik het zeer graag). Ik heb dus geen andere keuze dan de 2070 Super in mijn eigen pc te laten zitten, en de 1080 Ti in de werk-pc te stoppen.

Nu is mijn vraag: ben ik daarmee benadeeld? Het verschil tussen beide kaarten is sowieso niet héél groot. Sommige bronnen vinden de ene beter, sommige de andere. Toch heb ik het gevoel dat ik mezelf nu gedowngraded heb, vooral ook omdat er veel minder VRAM in de 2070 zit. Aan de andere kant heb ik nu wel ray tracing (wat er, toegegeven, erg mooi uitzag in Control - jammer dat de rest van de game en zijn graphics ruk zijn). Dat voegt nu nog weinig toe, maar het maakt me wel meer future proof, lijkt me (bring on Cyberpunk 2077!). Maar tegelijkertijd had ik die 2070 juist gekozen omdat de 20xx-range specifiek perfect zou zijn voor editing. Dus nu is het een beetje zonde dat daar nou juist de 1080 Ti in gaat.

Dus is dit een geluk bij een ongeluk? Of moet ik gaan zitten balen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 08:53
Wat je zou kunnen doen, is je cpu koeler eraf halen, dan kun je vast met een plastic pinnetje oid het pci-express slot unlocken.

Verder zou ik persoonlijk liever de 1080ti houden, ik zie nl. nog geen grote meerwaarde in het omruilen van betere performance voor raytracing. Ik zit op1440p @max/60fps settings al snel aan de limiet van mijn 1080ti (kingdom come, AC:Odyssey, Metro Exodus), dus ik moet er niet aan denken om dat in te ruilen voor een ongeveer 15-20% tragere kaart met raytracing in een zeer beperkt aantal games die ik niet speel op 1080p/60fps. De enige game met raytracing die me wat lijkt is cyberpunk 2077, en ik betwijfel of de meerwaarde zeer groot gaat zijn afgaande op wat ik tot nu toe van raytracing heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
GromuhlDjun schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:46:
Wat je zou kunnen doen, is je cpu koeler eraf halen, dan kun je vast met een plastic pinnetje oid het pci-express slot unlocken.

Verder zou ik persoonlijk liever de 1080ti houden, ik zie nl. nog geen grote meerwaarde in het omruilen van betere performance voor raytracing. Ik zit op1440p @max/60fps settings al snel aan de limiet van mijn 1080ti (kingdom come, AC:Odyssey, Metro Exodus), dus ik moet er niet aan denken om dat in te ruilen voor een ongeveer 15-20% tragere kaart met raytracing in een zeer beperkt aantal games die ik niet speel op 1080p/60fps. De enige game met raytracing die me wat lijkt is cyberpunk 2077, en ik betwijfel of de meerwaarde zeer groot gaat zijn afgaande op wat ik tot nu toe van raytracing heb gezien.
15 a 20% langzamer? .. Ik weet niet wat voor 2070 super kaart je hebt, maar die van scoort iets hoger dan 1080 TI's... :o

[ Voor 4% gewijzigd door Ferio op 02-09-2019 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
GromuhlDjun schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:46:
Ik zit op1440p @max/60fps settings al snel aan de limiet van mijn 1080ti (kingdom come, AC:Odyssey, Metro Exodus), dus ik moet er niet aan denken om dat in te ruilen voor een ongeveer 15-20% tragere kaart met raytracing in een zeer beperkt aantal games die ik niet speel op 1080p/60fps. De enige game met raytracing die me wat lijkt is cyberpunk 2077, en ik betwijfel of de meerwaarde zeer groot gaat zijn afgaande op wat ik tot nu toe van raytracing heb gezien.
Huh? Denk je nu niet aan de 2070? De 2070S is zo goed als identiek aan de 1080TI qua snelheid.

Volgens Tweakers identiek: reviews: Nvidia RTX 2060 en 2070 Super - Meer waar voor je geld
Volgens TPU is de 2070S een fractie sneller: https://www.techpowerup.c...ce-rtx-2070-super/27.html

Wat je verliest is 3GB VRAM, in ruil daarvoor krijg je RTX, Virtual Link die potentieel ooit iets kan worden, en iets lager energieverbruik wat al dan niet wat stiller betekend. Zelf zou ik me iig niet druk erover maken dat het een downgrade zou zijn, ik vermoed dat voorlopig alles wel in 8GB VRAM moet passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@CitizenBane 1080Ti is beter dan 2070 Super

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 11:57

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gewoon zoveel mogelijk uitbouwen tot je netjes bij het klemmetje kan, CPU koeler er af, desnoods de hele boel (mobo/gpu) uit de kast halen.

Los van het praktische gedoe, lijkt me gewoon niet netjes om de nieuwe GPU (met garantie etc..), die je baas heeft betaald, om te ruilen voor jouw oude, gebruikte GPU. Wat dat betreft kan je je ook afvragen of het redemen van die codes al wel helemaal tof was (en misschien was het handiger om die codes op de werkpc te redemen, neem aan dat het toch aan een steam account oid gekoppeld wordt)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenBane
Mijn baas dat ben ik (o.a.) zelf, dus ik kan je vertellen dat die er geen probleem mee heeft. ;)

Ik had al de cooler verwijderd om er beter bij te kunnen, maar zelfs dan lukt het niet om de klem te verwijderen. Misschien dat het inderdaad lukt als ik er met een plastic pinnetje bij kan komen. Dat zal ik nog even proberen.

Maar de meningen zijn hier dus net zo verdeeld als op de rest van het internet. Nou ja, dan is het verschil in ieder geval miniem genoeg dat ik er wel mee zal kunnen leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

CitizenBane schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:17:
Mijn baas dat ben ik (o.a.) zelf, dus ik kan je vertellen dat die er geen probleem mee heeft. ;)
No worries dan, dan zou ik me er verder ook niet al te druk over maken, gewoon lekker gamen met die Super, mocht je dan toch echt vram tekort komen kan je alsnog switchen.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 08:53
Sissors schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:56:
[...]
Huh? Denk je nu niet aan de 2070? De 2070S is zo goed als identiek aan de 1080TI qua snelheid.
Ferio schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:54:
[...]
15 a 20% langzamer? .. Ik weet niet wat voor 2070 super kaart je hebt, maar die van scoort iets hoger dan 1080 TI's... :o
Ah inderdaad, overheen gelezen |:( Misschien vind ik "super" zo'n stompzinnige toevoeging dat mijn brein het blokt :P

Tja dan zou ik m misschien gewoon laten zitten, zeker als je eigen baas bent. Ik betwijfel of die 3gb vram het verschil gaan maken. Op 4k misschien, maar dan is de 1080ti toch al niet meer genoeg om 60fps te halen in nieuwere games @high/max settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenBane
vectormatic schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:21:mocht je dan toch echt vram tekort komen kan je alsnog switchen.
Nou ja, dat kan dus niet, want hij zit er voor de rest van de tijd dat de wereld nog over heeft in klem. :)

Maar, inderdaad, laat ik me er verder maar niet meer druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

CitizenBane schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:25:
[...]

Nou ja, dat kan dus niet, want hij zit er voor de rest van de tijd dat de wereld nog over heeft in klem. :)

Maar, inderdaad, laat ik me er verder maar niet meer druk over maken.
Oh, hij is er vast en zeker uit te krijgen, kost alleen een hoop moeite, en ik denk dat het nu de moeite niet waard is, dat was meer mijn punt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CitizenBane
Update: geen idee wat er vanmiddag mis ging. Ik zweer dat ik echt met alle macht aan die kaart heb lopen trekken om hem eruit te krijgen, maar ik heb het zojuist nog een keer geprobeerd en hij kwam eruit als een mes uit boter.

Dat afgebroken klemmetje was juist hetgene dat die kaart op zijn plek hoort te houden, dus er was vanuit het pci-slot helemaal niets wat hem tegenhield. Ik denk dat 'ie achter een of ander snoer bleef haken ofzo.

Hoe dan ook, niets aan de hand. Schijnbaar ben ik een idioot. 8)7
Pagina: 1