• Marti Zanden
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 26-11 08:21
Mijn pc op het werk is binnenkort aan vervanging toe en hierbij kan ik wel wat hulp gebruiken. Mijn werk bestaat uit grafisch werk (photoshop en indesign) en 3d visualisatie. Voor dat laatste maak ik gebruik van de Autodesk programma's Maya en 3ds Max. Voor het renderen werk ik met Fstorm (gpu renderer). Voor voornamelijk het 3d aspect van mijn werkzaamheden heb ik een vrij krachtige pc nodig met 1 of meerdere Nvidea GPU's (amd werkt niet met gpu renderen).

Een obstakel is dat we binnen mijn bedrijf werken met Dell pc's en de wens is om nu dus ook weer een nieuwe Dell aan te schaffen (ivm onderhoudscontracten met de ict). Wellicht krijg ik toestemming hier van af te wijken mede omdat mijn werkzaamheden los staan van de rest van het kantoor en mijn werkzaamheden andere hardware eisen hebben. Maar dat is nog even afwachten.
Momenteel werk ik met een Precision Tower 5810 en dat werkt allemaal prima maar het is niet heel erg snel meer. Ook voor renderen is het niet bepaald een ideaal systeem. Mede daarom ongeveer 2 jaar geleden de grafische kaart vervangen voor een GTX 1080. Dit paste allemaal maar net en verder upgraden dat zit er met een Dell kant en klare pc eigenlijk niet in.

Vandaar ook dit topic. Ik wil graag eens kijken wat de mogelijkheden zijn wanneer ik zelf een pc samenstel. Daarnaast ook wat inzichten met mensen die ervaring hebben met custom build pc's op de werkvloer??

Voor de volledigheid:
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget staat nog niet vast maar zal ergens rond de 3000 euro gaan liggen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In principe wordt het een volledig nieuwe pc. Ik heb echter nog wel een gtx 1080 uit mijn huidige systeem die eventueel mee genomen zou kunnen worden. Maar deze zou dan minimaal worden aangevuld met een nieuwere rtx 2080 kaart (voor een goede render snelheid upgrade) en ik vraag me af of dat naast elkaar goed zou kunnen werken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor het renderen zit ik te denken aan of 2 RTX 2080 super kaarten of 1 RTX 2080ti (met de mogelijkheid om er over 1 of 2 jaar een tweede kaart bij te zetten).
Ook graag een SSD van 1TB om alles lekker snel op te starten en tevens nog wat opslag capaciteit te hebben (wellicht hier ook nog een gewone hd bij om grote bestanden te stallen)
Daarnaast zit ik te denken aan 64gb ram geheugen. Momenteel heb ik 32gb en dat lijkt voor 95% van de gevallen meer dan voldoende. Echter bij grote 3d scenes en hoge resolutie renderings heeft hij toch wat moeite. Ik heb hier niet zoveel verstand van maar wat extra ram zou bij mijn gebruik wel handig kunnen zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen merk voorkeuren (behalve dat het bedrijf het liefst een volledig dell systeem wil ;) )

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen extra eisen dan wat ik hierboven al benoemd heb.

Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan om over te klokken.

Hieronder heb ik al een poging gedaan om 2 mogelijke systemen samen te stellen. Ik ben niet heel erg thuis in de hardware dus het zou zo maar kunnen dat enkele zaken niet compatible zijn, dat ik zaken ben vergeten of dat er (veel) betere opties zijn. Daarom hoor ik ook graag jullie meningen en opties.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 515,05€ 515,05
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Pro€ 184,-€ 184,-
2VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Ventus OC€ 741,-€ 1.482,-
1BehuizingenCorsair Carbide 200R Closed€ 54,90€ 54,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
4Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M1D3000C16€ 81,55€ 326,20
1VoedingenCorsair RM850x (2018) Zwart€ 131,05€ 131,05
1Solid state drivesAdata XPG SX6000 Pro 1TB€ 127,-€ 127,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.895,42

1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 515,05€ 515,05
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Pro€ 184,-€ 184,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti Ventus€ 1.133,-€ 1.133,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,99€ 79,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 177,05€ 177,05
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.401,21

Ik heb bij beide builds een I9 9900K processor gekozen maar hier zou van mij ook een AMD processor in mogen. Ook geen idee wat voor mijn werkzaamheden een goede processor zou kunnen zijn. Qua prestaties en qua prijs.

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 11:31
Een Z moederbord en K CPU worden meestal gebruikt om te overklokken, voor deze mogelijkheid betaal je ook extra.
Kan je veel cores gebruiken?
In principe kan je prima 2 verschillende GPUs naast elkaar gebruiken, maar dat moet wel ondersteund worden door je programma's. Of je moet je programma 2x openen ofzo. Hier zijn wellicht op het Maya/3ds Max/Fstorm forum ervaringen over.

• dfbt
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 26-11 12:55
Ik zou lekker voor de 12 core van AMD gaan kijken voor +- het zelfde geld:) zijn toch 4 cores meer.
Voor de rest heb je echt een prima lijst. de quadro videokaarten schijnen niet veel beter te zijn dan gewoon 2080 of 2080s of 2080ti . Dan is verder alleen nog de vraag wat veel sneller gaat zijn, 2x 2080s of 1x 2080 ti.

Volgens mij zou je zelfs ook nog gewoon die 1080 als 2e videokaart gebruiken terwijl je 1e videokaart de 2080 ti is.

• Marti Zanden
@dfbt Bedankt voor je antwoord maar heb ik die extra 4 cores echt nodig? Ik ben niet zo thuis in al deze hardware en kan ook niet echt een duidelijk antwoordt vinden over welke processor het beste zou zijn voor mijn werkzaamheden.

Bij het GPU renderen in Fstorm zie ik bijna alleen maar mensen die gtx of rtx kaarten hebben. De professionele quadro's worden daar volgens mij nauwelijks voor gebruikt en zijn daar volgens mij ook minder geschikt voor.
Volgens de forums zou 2x 2080 ongeveer 50% sneller zijn dan 1 2080 ti.
Het nadeel van de 2080's is dan weer dat ze maar 8gb Vram hebben tegenover de 11gb Vram van de 2080 ti. Zeker in combinatie met windows 10 (neemt zo'n 2gb Vram in beslag) is de 2080 ti een stuk aantrekkelijker.

Dit is dus nog even een afweging. Twee 2080's zijn sneller maar als ik nu 1 2080 ti neem (wellicht in combinatie met de 1080) dan kan ik daar over 1 of 2 jaar een tweede gpu langs zetten.

• Xtr3me4me
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17:29

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Voor het renderen heeft het zeer zeker baat bij als je ook gebruik maakt van meer cores. Vooral heavy 3D rendering heeft baat bij meer cores.
Sowieso zou ik voor de 2080Ti gaan, puur naar het feit kijkend naar de vram die gebruikt wordt als buffer bij het renderen, daarbij is dus de 11 tov de 8 beter.
Ik zou wel de 2080Ti als je main gpu renderer gebruiken, dus dat die de meeste rekenkracht uitvoert en de 1080 als backup daarop.

Daarnaast zou ik toch echt kijken naar AMD, je moet ook kijken naar je software waar die naar geoptimaliseerd is. Als je gebruikte software echt van technieken gebruikt die geoptimaliseerd is voor Intel dan zou ik het daarbij laten, maar anders zou ik toch kijken voor een AMD 3900X bijvoorbeeld.

Let wel op dat AMD profijt heeft van snel geheugen en daarbij voor je renderen al helemaal. Dus richting 3600Mhz is een betere richtlijn mocht je voor AMD toch kiezen en dan liefst C15 stepping.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Marti Zanden
Is het niet zo dat bij puur gpu renderen de cpu er eigenlijk niet toe doet. Deze wordt alleen gebruikt bij het laden van de scene en niet meer bij het renderen. Sommige gpu renders maken volgens mij wel gebruik van een soort hybride tussen cpu en gpu maar dat is bij Fstorm wat ik gebruik niet mogelijk.
Daarom zouden die extra cores bij het renderen dus niets toevoegen. Of zie ik dit verkeerd?

Maar ik zal sowieso eens kijken naar een systeem met een AMD processor

• Marti Zanden
Dan zou ik op het volgende lijstje uitkomen:

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 549,-€ 549,-
1MoederbordenGigabyte X570 GAMING X€ 183,40€ 183,40
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti Ventus€ 1.133,-€ 1.133,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,99€ 79,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C19D-32GVRB€ 172,50€ 172,50
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.430,01

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Marti Zanden schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:56:
Is het niet zo dat bij puur gpu renderen de cpu er eigenlijk niet toe doet. Deze wordt alleen gebruikt bij het laden van de scene en niet meer bij het renderen. Sommige gpu renders maken volgens mij wel gebruik van een soort hybride tussen cpu en gpu maar dat is bij Fstorm wat ik gebruik niet mogelijk.
Daarom zouden die extra cores bij het renderen dus niets toevoegen. Of zie ik dit verkeerd?

Maar ik zal sowieso eens kijken naar een systeem met een AMD processor
Afhankelijk. Content creators renderen ook beeld voor beeld na. Dit verbruikt veel CPU kracht, zoals Adobe Premiere, naast het feit dat het ondersteund wordt door Cuda Cores van Nvidia.

Hoe Fstorm werkt, geen idee. Maar baat bij hebben in het Multi-core aspect is sowieso iets wat je als designer wel wilt hebben.
AMD is hierin je mannetje, naast het feit dat je meer bang for bucks krijgt, is de nieuwe Zen2 cpu een pareltje.

Tevens dit geheugen heb je meer aan: pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3600C17D-32GTZ

Lagere stepping dan die je gekozen had. Daarnaast zou ik kijken naar een andere m2 schijf dan Adata.
Deze raad ik meer aan: pricewatch: Intel 660p 2TB

[Voor 16% gewijzigd door Xtr3me4me op 03-09-2019 12:13]

• Marti Zanden
@Xtr3me4me waarom raad je de pricewatch: Intel 660p 2TB aan? Wat is er beter aan deze ssd behalve de 1tb extra geheugen? Het is namelijk nogal een prijsverschil.

En waarom de pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3600C17D-32GTZ ? Ook deze is meer dan 100 euro duurder. Merk ik in de praktijk veel verschil tussen deze en de Ripjaws die ik gekozen had? Ik zie alleen verschil in de cas latency maar ik als redelijke leek heb geen idee wat voor impact dat gaat hebben.
Deze had ik in mijn eerste lijstje: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 . Deze heeft nog een lagere latency maar bij deze is de geheugensnelheid lager met 3,2 ghz.
Dit is waarschijnlijk iets waar ik zelf ook iets dieper in moet duiken maar als je mij wat verheldering kan geven zou dat al fijn zijn. Ik ben vooral benieuwd naar wat de verschillen in de praktijk beteken.

[Voor 14% gewijzigd door Marti Zanden op 03-09-2019 14:17]

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 19:15
Die i9 met 8 cores is veel te weinig voor toekomstproof.
8GB op je RTX is ook veel te weinig voor het goede werk. Neem een videokaart met minimaal 32 GB.

Ik zou gaan voor een 28 of 24 core Mac Pro met 32GB GPU:

https://www.apple.com/nl/mac-pro/

Dan zet je gewoon een solide systeem neer dat echt krachtig is en jaren mee kan.

[Voor 42% gewijzigd door CyberMania op 03-09-2019 14:29]

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 13-11 18:01

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

CyberMania schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:26:
Die i9 met 8 cores is veel te weinig voor toekomstproof.
8GB op je RTX is ook veel te weinig voor het goede werk. Neem een videokaart met minimaal 32 GB.

Ik zou gaan voor een 28 of 24 core Mac Pro met 32GB GPU:

https://www.apple.com/nl/mac-pro/

Dan zet je gewoon een solide systeem neer dat echt krachtig is en jaren mee kan.
Jammer dat het budget maar 3k is :P

Ik gooi er eens wat doorheen: is een Threadripper systeem niet iets? Dat i.c.m. een GPU met veel vRAM lijkt me een prima oplossing eigenlijk.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Marti Zanden schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:15:
@Xtr3me4me waarom raad je de pricewatch: Intel 660p 2TB aan? Wat is er beter aan deze ssd behalve de 1tb extra geheugen? Het is namelijk nogal een prijsverschil.

En waarom de pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3600C17D-32GTZ ? Ook deze is meer dan 100 euro duurder. Merk ik in de praktijk veel verschil tussen deze en de Ripjaws die ik gekozen had? Ik zie alleen verschil in de cas latency maar ik als redelijke leek heb geen idee wat voor impact dat gaat hebben.
Deze had ik in mijn eerste lijstje: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 . Deze heeft nog een lagere latency maar bij deze is de geheugensnelheid lager met 3,2 ghz.
Dit is waarschijnlijk iets waar ik zelf ook iets dieper in moet duiken maar als je mij wat verheldering kan geven zou dat al fijn zijn. Ik ben vooral benieuwd naar wat de verschillen in de praktijk beteken.
@Marti Zanden Excuses, de m2 schijf die jij uitgezocht hebt is ook beter door aantal IOPS.

Het geheugen heeft baat bij rendering, hoe lager de latency hoe beter. Je zou de 3200Mhz C16 stepping kunnen gebruiken voor de 3900X.

Maar dit is voornamelijk het opsommetje vanuit AMD land: https://www.techpowerup.c...rmance-scaling-benchmark/

Daarom ik koos voor de 3600Mhz met zo'n laag mogelijke latency. "DDR4-3200 has been the recommended single-rank memory OC frequency since 1st generation Ryzen and is what we use throughout all our processor reviews. DDR4-3600 is an achievable single-rank memory OC frequency for 2nd generation Ryzen"

• kluyze
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Als ik zo snel zie kan je een Dell 5820 ook uitrusten met quadro rtx kaarten. Die hebben het voordeel wat meer geheugen te hebben en ook wat meer rekenkracht. De RTX6000 (24GB) en RTX8000 (48GB) hebben de volledige 4608 cuda cores ter beschikking. Ze zijn ook wel wat duurder. Voor die ~3000 euro krijg ik er momenteel een RTX5000 (16GB, 3072 Cuda cores) uit.

De quadro RTX kaarten hebben als ik me niet vergis ook een andere link modi als een geforce kaart die in SLI modus werkt. Bv bij de quadro kaarten heb je bij een dual op stelling het geheugen van beide kaarten ter beschikking, waar in SLI modus is dat data in het geheugen gekopieerd waardoor je dus effectief maar het geheugen van 1 kaar ter beschikking hebt.

• Marti Zanden
@CyberMania Buiten dat het buiten mijn budget is zitten er amd videokaarten in waar ik niets aan heb i.c.m. gpu renderen. Daarnaast is 8gb van de rtx 2080 i.c.m. win10 aan de lage kant maar moet de 11gb van de rtx 2080 ti meer dan genoeg zijn voor het werk wat ik er mee wil doen.

@Wintervacht Kun je redenen geven waarom een threadripper systeem een goede keus zou zijn? Ik ga er sowieso eens naar kijken. Thanks voor de suggestie.

@Xtr3me4me Thanks voor de uitleg.

@kluyze Hoewel de extra gb vram aantrekkelijk is ben ik toch een beetje huiverig voor de Quadro kaarten. Ze zijn flink prijzig vergeleken met de geforce kaarten en zijn nauwelijks beter heb ik het idee. Die rtx5000 heeft meer vram maar minder cuda cores dan de 2080ti. De RTX6000 en RTX8000 hebben dan weer wel meer cuda cores maar qua prijs is het gewoon te duur.
Mocht ik toch vast zitten aan een Dell is de RTX5000 wel een optie. Dus toch zeker bedankt voor de info.

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 13-11 18:01

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Marti Zanden schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:42:
@CyberMania Buiten dat het buiten mijn budget is zitten er amd videokaarten in waar ik niets aan heb i.c.m. gpu renderen. Daarnaast is 8gb van de rtx 2080 i.c.m. win10 aan de lage kant maar moet de 11gb van de rtx 2080 ti meer dan genoeg zijn voor het werk wat ik er mee wil doen.

@Wintervacht Kun je redenen geven waarom een threadripper systeem een goede keus zou zijn? Ik ga er sowieso eens naar kijken. Thanks voor de suggestie.

@Xtr3me4me Thanks voor de uitleg.

@kluyze Hoewel de extra gb vram aantrekkelijk is ben ik toch een beetje huiverig voor de Quadro kaarten. Ze zijn flink prijzig vergeleken met de geforce kaarten en zijn nauwelijks beter heb ik het idee. Die rtx5000 heeft meer vram maar minder cuda cores dan de 2080ti. De RTX6000 en RTX8000 hebben dan weer wel meer cuda cores maar qua prijs is het gewoon te duur.
Mocht ik toch vast zitten aan een Dell is de RTX5000 wel een optie. Dus toch zeker bedankt voor de info.
Mega veel threads en goede IPC voor relatiwf weinig geld, als je gaat voor core count kan niks op tegen Threadripper. Er zijn intels met even veel of meer threads, maar die zijn een stuk duurder, als je in de range van ~500-800 euro kijkt is TR4 gewoon de beste socket :p en het ondersteunt 128GB ram.

Noot: ik weet niet waar jouw workload het meest op leunt, als gpu snelheid of vram het belangrijkste is zou ik eerder investeren in een 3700x en een 2080ti of Titan RTX

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
@Marti Zanden bij al jouw apps en gebruik heb je over het algemeen niet superveel aan heel veel cores. Je wilt juist zo veel mogelijk single core snelheid voor dat gare 3dsmax ;) Threadripper is leuk omdat dat moederborden zijn waar je waarschijnlijk wel 3 of 4 gpu's op kwijt kan, maar voor de cores hoef je het niet echt te doen.

Als je wel wilt gaan schalen naar 3 of 4 gpu's dan is een threadripper wel interessant (of de intel tegenhanger)
Dan kom je met dat budget bijna aan een TR systeem met 4 RTX 2070 Super's, al moet je dan wel blowerkoelers nemen en dat = herrie. En een karige cpu..

Wat weet je over jouw vram gebruik op dit moment?

9700k met oc'tje er op icm een 2080 ti lijkt me wel een goeie richting. En ruimte (behuizing, koeling, voeding, mobo) voor een 2de gpu in de toekomst.

Aan dell vastzitten zou echt bagger zijn. Ze hebben niks wat echt voldoet voor jou.

[Voor 15% gewijzigd door maratropa op 03-09-2019 20:34]

specs

• Marti Zanden
@maratropa

Ik denk dat ik niet zo snel zal schalen naar meer dan 2 gpu's dus ik denk dat ik die threadripper maar achterwege laat.

Mijn huidige Vram gebruik ligt meestal maximaal rond de 4 a 5 gb. Ik heb zelden uitschieters naar boven maar het komt wel ooit voor dat ik rond de 7gb zit. Gelukkig heeft Fstorm een goede bitmaps compression optie waarmee ik in noodsituaties het Vram gebruik drastisch kan verminderen.
De vram van de rtx 2070 en 2080 supers zou dus voldoende moeten zijn (met win10 kom ik dan in de praktijk uit op ongeveer max 6gb). Het meest ideale zou toch een 2080 ti zijn want dan zit je rond de 9gb in de praktijk wat toch iets meer bewegingsvrijheid geeft. Maar het is geen must.

• Marti Zanden
Bedankt allen alvast voor de informatie en suggesties.

Ik heb nu echter een aantal uiteenlopende suggesties gekregen voor de cpu dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

De volgend cpu's zijn hier voorbij gekomen: Intel i9-9900K - AMD Ryzen 9 3900X - AMD Ryzen Threadripper 1950X - AMD Ryzen 7 3700X - Intel i7-9700K

Hierbij heeft de i9-9900K de snelste single core snelheid (i7-9700K verschilt niet veel)
De AMD Ryzen 9 heeft dan weer meer cores maar de single core snelheid is dan weer wat minder dan die van Intel.
De Threadripper heeft wel veel cores maar blijft in single core snelheid toch wel achter op de rest.

Dan zit er ook nog verschil in het max ram geheugen. Ik zit nog te twijfelen tussen 32gb ram of 64gb ram. Dit kunnen ze allemaal aan. Ik verwacht dat ik met 64gb ram de komende jaren makkelijk vooruit kan dus een maximum van 128gb is geen must.

Zoals @maratropa aangeeft hebben mijn programma's niet zoveel aan veel cores. Hierbij heb ik meer aan single core snelheid. Bij het renderen op de gpu heb ik volgens mij niets aan aantal cores of snelheid.

Op basis hiervan zou de i9-9900K de beste keus moeten zijn. Ook zou de i7-9700K nog kunnen want de single core snelheid is nagenoeg hetzelfde maar de prijs is wel een stuk lager. Nadeel van de i7 is dat deze maar 8x threads heeft en geen hyperthreading. Dit heeft denk ik impact op het multitasken? Ik heb regelmatig Photoshop, Indesign, Maya en 3ds Max tegelijkertijd open staan.

Voor nu lijkt me de i9 het beste met in mijn achterhoofd de Ryzen 9.
Is dit een beetje kort door de bocht? Vergeet ik belangrijke punten?

• maratropa
  • Niet online
@Marti Zanden Veels apps naast elkaar open is niet echt multitasken, in rust doen die apps weinig, en daar heb je vooral lekker veel ram voor nodig om snel te kunnen blijven wisselen.

Als je bijvoorbeeld heel vaak in Ps batchgewijs images laat bewerken of in een 3d app aan het renderen bent terwijl je ook nog wat ernaast wilt doen, dat is meer multitasken. Ik weet niet wat de cpu load is als Fstorm bezig is?

Punt is wel ook dat de singlecore snelheid van de AMD's ook gewoon nu prima is, en dat je dus niet echt meer wat laat liggen tov een intel met hoge clocks.

Als je weinig in de situatie zit dat er op de achergrond iets draait wat 6+ cores vol gebruikt dan is een 9700k of 9900k nog net even prettiger in singlethreaded interfaces zoals Max en Maya

Ey, maar die Precision 5810, wat voor cpu heb je er dan nu inzitten? Daar zouden ook nog 2 2070 super's in kunnen...?

specs

• Marti Zanden
Het echte multitasken zal inderdaad wel meevallen. Wat ik vaak heb is dat ik in Max aan het renderen ben en dat ik vervolgens in photoshop wat foto's/afbeeldingen aan het editen ben en misschien dat Indesign op de achtergrond ook nog aanstaat.

Tijdens het renderen met Fstorm is de cpu load zeer laag (zo'n 3%). Tijdens het laden van de scene voorafgaand aan het renderen is dat wat verhoogd naar tussen de 10% en 20%. Maar dit is alleen het geval bij zeer zware 3d scenes. Bij zo'n zware scene zie ik ook het fysiek geheugen snel vollopen tot bijna het maximale (rond de 31gb). Bij een normalere render is dit ongeveer 14,2gb.

Kan ik hier uit opmaken dat mijn ram geheugen wellicht ook wat verhoogd zou kunnen worden? I.p.v. 32gb naar 64gb?

In de Precision 5810 zit een Xeon E5-1650 v3.
2x 2070 super gaat denk ik niet passen. Toen ik mijn huidige gtx 1080 erin heb gezet ging dat al met veel moeite omdat ik een speciaal kabeltje nodig had om deze op de voeding aan te sluiten. Volgens mij kan ik geen 2 kaarten op de voeding aansluiten

Daarnaast is de pc het langzaam aan het begeven. De originele hdd is al gesneuveld (makkelijk te vervangen) en heb ik de laatste maand veel last van blauwe schermen. De ict beheer hier kan nog geen oorzaak vinden. Tevens zit er nog windows 7 op dat voor de jaarwisseling moet worden vervangen door windows 10. Alles bij elkaar heb ik liever een volledig nieuwe pc met een mooie upgrade.

• maratropa
  • Niet online
@Marti Zanden Toch is het wel lekker als je nu een leuk systeem neerzet, én nog wel kunt uitbreiden in de toekomst met gpu's..

Met bijv. een Z390 pro zou je bijvoorbeeld wel kunnen doorschalen naar 4 gpu's. Volgens de specs kan deze 8x8x8x8x aan met de pci-e slots. (ik gok met een plx chip?) En dan kan er wel een recente cpu op met max coresnelheid.

pricewatch: Asus WS Z390 PRO

dus zoiets:

1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 389,-€ 389,-
1MoederbordenAsus WS Z390 PRO€ 388,-€ 388,-
4VideokaartenPNY GeForce RTX 2070 Super 8GB Blower€ 548,-€ 2.192,-
1BehuizingenCorsair Obsidian 750D€ 131,99€ 131,99
1ProcessorkoelingNoctua NH-U14S€ 64,40€ 64,40
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 177,05€ 177,05
1VoedingenCorsair HX1200i€ 229,62€ 229,62
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 179,-€ 179,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.751,06

3100 euro ex btw :)

2070 super zijn redelijk veel value. Een 2080 ti is 50% sneller in octanebench maar kost het dubbele.. Al kun je daar ook mee beginnen, met 2080 ti's kun je uiteindelijk meer compute in je beschikbare ruimte stoppen.

Maar dan zijn blower gpu's wel de only way to go. Of waterkoeling. En de behuizing is ook belangrijk. Je kun ook in de breedte gaan:
pricewatch: Corsair Carbide Air 540 Zwart

Ik gebruikte vray en vray rt redelijk veel. Fstorm is wel goedkoop trouwens..oh wacht per maand natuurlijk DUH

specs

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 26-11 18:31
@Marti Zanden Ik zou ook eens een Radeon VII overwegen. Gemaakt voor workstation taken met 16GB HBM2 geheugen en volledige double-precision (FP64) ondersteuning. Staat regelmatig bovenaan voor rendertaken,

[Voor 15% gewijzigd door Balance op 04-09-2019 17:10]

• maratropa
  • Niet online
@Balance fp64 wordt niet gebruikt bij gpu renderen. En de enige benchmark uit jouw link die relevant is, is de Vray benchmark en daar scoort een 2080 veel beter. Al die andere renderers zoals fstorm, octane en redshift kunnen ze helemaal niet testen want die zijn, helaas, CUDA only... Die markt zit AMD wat dat betreft gewoon tegen..

[Voor 7% gewijzigd door maratropa op 04-09-2019 19:08]

specs

• Marti Zanden
@maratropa Ziet er als een mooie build uit. 4x 2070 super klinkt ook wel heel erg lekker. Helaas staat er in de Octanebench geen 4x 2070 super tussen maar met een beetje gokken zou dat ronde de 800 moeten zijn. Ter vergelijking scoort de 2080 ti in combinatie met de 1080 een score van 450. Dus bijna 50% sneller. Enige nadeel is die 8gb Vram bij de 2070 supers.
Maar zeker een mooie build om in mijn achterhoofd te houden.

En Fstorm is goedkoper dan Vray (maar niet zoveel goedkoper als jij dacht ;) ). Nadeel van Fstorm is wel dat het maar 1 developer heeft waardoor er meer risico's aan zitten. Zeker voor grotere bedrijven met een complete structuur om een bepaalde render engine is dat risico denk ik te groot. Daarnaast is het tot op heden alleen voor 3ds Max en ik denk dat het nog wel enkele jaren duurt voor er versies komen voor oa Cinema, Maya en Blender.

• maratropa
  • Niet online
@Marti Zanden Die 2070's was maar voor het idee, het is op dit moment binnen jouw budget de manier op de meeste compute te krijgen. Maar ik zou zelf ook waarschijnlijk voor een 2080 ti gaan, 1080 er bij en dan ruimte voor uitbreiden.

Punt was meer dat je belangrijkste onderdelen nu het moederbord, de behuizing en de voeding zijn. Met zo'n combi als boven ben je lekker schaalbaar qua gpu's.

Met de juiste behuizing kun je dan voor watergekoelde 2080 ti's gaan, wat veel stiller is en wat beter presteerd;
categorie: Videokaarten

met 4 2080 ti's zou ik maar een 1600 watt voeding nemen lijkt me.. :p

specs

• Marti Zanden
Alweer een tijdje geleden dit topic maar nu heb ik een daadwerkelijk budget en gaat de aankoop waarschijnlijk binnen een maand gebeuren.
Het budget voor het gehele systeem: €5000,- excl. BTW
Een mooi bedrag denk ik om een sterk systeem neer te zetten met 2x 2080 TI.
Ik heb nu het volgende lijstje samengesteld wat +- op €3888,- excl. BTW uitkomt (via Aces Direct)

1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 381,-€ 381,-
1MoederbordenAsus WS Z390 PRO€ 415,14€ 415,14
2VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio€ 1.290,01€ 2.580,02
1BehuizingenCorsair Obsidian 750D - Airflow Edition€ 144,90€ 144,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S Bruin€ 55,90€ 55,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M4A2400C14€ 252,05€ 252,05
1VoedingenCorsair HX1200 V2€ 155,-€ 155,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 138,17€ 138,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.122,18

Graag jullie reacties op deze build. Er is dus nog redelijk wat ruimte in het budget dus laat suggesties graag horen.

• Fable
  • Niet online
Ik zou dan ook direct voor de 9900k gaan en een andere SSD.

pricewatch: Samsung 970 Pro 1TB

[Voor 50% gewijzigd door Fable op 13-11-2019 09:47]

• Marti Zanden
@Fable De 9900k die kan ik inderdaad wel instoppen.

Waarom de Samsung 970 Pro 1TB als ik vragen mag? Is deze zoveel beter dan de 860? Want hij kost ook zo'n 60 euro meer.
Er zijn ook zoveel verschillende varianten/fabrikanten zoals ook de Intel 660p 1TB of de Adata XPG SX6000 Pro 1TB. Deze liggen ook allemaal rond dezelfde prijs. Maakt het dan überhaupt uit welke ik precies kies?

• Fable
  • Niet online
De pro versie heeft een beveiliging tegen stroomuitval dat je data niet beschadigd.

• Marti Zanden
Dan zou dit het dus moeten gaan worden:

1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 525,05€ 525,05
1MoederbordenAsus WS Z390 PRO€ 416,18€ 416,18
2VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio€ 1.299,-€ 2.598,-
1BehuizingenCorsair Obsidian 750D - Airflow Edition€ 144,90€ 144,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S Bruin€ 55,90€ 55,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M4A2400C14€ 267,82€ 267,82
1VoedingenCorsair HX1200 V2€ 155,-€ 155,-
1Solid state drivesSamsung 970 Pro 1TB€ 288,80€ 288,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.451,65

Ik twijfel alleen nog over de grafische kaarten. Mocht ik over 1 a 2 jaar er een 3e gpu bij willen zetten past dat dan in dit systeem? Heb ik dan echt blower style gpu's nodig of zou 3 gpu's ook nog kunnen met reguliere fans? (watercooling durf ik eigenlijk niet aan).
Maakt het verder ook nog uit welk merk ik kies en de variant? Er zijn namelijk zoveel verschillende merken + varianten binnen elk merk dat ik niet kan inschatten wat het beste zou zijn.

Ook de ssd ben ik nog niet helemaal zeker van. Vindt het prijsverschil met de niet pro versie toch vrij groot en weet niet of het dat echt waard is. Hoe groot is de kans dat mijn data beschadigd raakt bij stroomuitval bij een gewone 970 evo?
Daarnaast twijfel ik nog of ik er niet nog een tweede ssd bij moet zetten om voldoende opslag ruimte te hebben. Wellicht dat ik er dus nog 1TB bij wil zetten. Is een gewone ouderwetse hdd dan nog aan te raden of kan ik hier beter ook een ssd voor nemen?

Zijn er verder nog op en aanmerkingen op dit systeem? Kan ik wellicht nog ergens geld op besparen of zou ik juist nog ergens iets meer geld in moeten investeren?

• maratropa
  • Niet online
@Marti Zanden Dat moederbord kan 4 gpu's aan en de behuizing heeft ook genoeg slots. Dan hangt het nog af van de voeding maar 3 of 4 gpu's moet geen probleem zijn.

3 gpu's met reguliere koeling en verder genoeg airflow door de behuizing, wie weet... Punt is dat als ze gaan throttlen het zonde is van de investering. Of zo veel geluid gaan maken dat er weinig verschil is met een blower gpu..

Blower gpu's zijn vaak iets minder snel maar je hebt iig geen zorgen over warmteophoping of throttling. Wel herie :)

Waarom bang voor AIO waterkoeling? Dat is pre-geassembleerd dus weinig gedoe. Je moet alleen even goed bedenken en meten wat er in de behuizing past en waar. Dan heb je geluids en prestatiewinst als het goed is..
pricewatch: EVGA GeForce RTX 2080 Ti XC Hybrid Gaming
Je kunt natuurlijk ook losse AIO waterkoelers voor gpu's kopen.

[Voor 8% gewijzigd door maratropa op 15-11-2019 14:51]

specs

• Marti Zanden
Het idee van water en elektronica staat me niet echt aan. Ik heb alleen geen idee of het een groot risico is op de korte en de lange termijn. Hoe groot is de kans op lekkage bijvoorbeeld? Als het risico klein is dan is het zeker te overwegen waard maar ik ben er toch een beetje terughoudend in.

• Marti Zanden
@maratropa Ik heb nog eens zitten kijken naar een water gekoelde gpu. Ik vraag me nu alleen af of ik er twee (en in de toekomst misschien 3) in de behuizing ga krijgen. Het hele koelblok ziet er vrij groot uit. Hoe kom ik erachter of dat allemaal gaat passen?
Ik zou dan deze gpu op het oog hebben: 2x Inno3D iChill GeForce RTX 2080 Ti Black.

• maratropa
  • Niet online
@Marti Zanden Je hebt er 1 met een dubbele radiator, die 3 of 4x wordt dan lastig te plaatsen. Je hebt ze ook met een enkele fan/radiator. Een dubbele zal een hogere koelcapaciteit hebben en stiller koelen maar ook een enkele rad/fan lijkt me beter dan een blower op max rpm.

Je hebt ook losse addons zodat je een loss aio koeler op een gpu kunt zetten maar dan worden ze waarschijnlijk snel breder dan 2 slots en dat moet je niet hebben..

specs

• Immanent Ike
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 05-11 21:31
Het is een leuk idee, maar 4 enkele radiatoren plaatsen gaat ook niet lukken lijkt me. Blower gpu's zijn voor zulke stacks bedoelt, dus als je verwacht meer dan 2 gpu's te plaatsen dan zou ik gewoon voor een blowerstyle gpu gaan.

Wat betreft de ssd: Je hebt twee m.2 slots waar je dus twee m.2 ssds in kan plaatsen. Een Samsung 970 Pro is het beste van het beste maar mij de meerprijs niet waard. Ik zou eerder voor Adata’s XPG SX8200 Pro gaan en daar de 2gb variant van in stoppen. Als je meer diskruimte nodig hebt dan kan je nog een tweede m.2 ssd toevoegen of inderdaad HDD's overwegen, of sata ssds. Dat ligt een beetje aan je doeleinde.

[Voor 3% gewijzigd door Immanent Ike op 18-11-2019 23:31]

• Marti Zanden
@maratropa @Immanent Ike Thanks beide.

Mijn vermoeden is dat het bij maximaal 3 gpu's zal blijven in de toekomst. De keuze ligt nu dus tussen ofwel water gekoeld of blower gpu. Blower style gpu lijkt dan het makkelijkst om nu te kiezen. Enige nadeel is meer lawaai en iets minder performance. Daarom schrijf ik de watergekoelde gpu's ook nog niet meteen af.
Daarom nog een laatste vraagje over de gpu. Zou het mogelijk zijn om nu 2x Inno3D iChill 2080 ti te nemen, en dan over 1 a 2 jaar een blower style gpu toe te voegen? Misschien niet heel logisch maar dan zou ik nu een lekker stille, koele krachtige pc hebben en in de toekomst ten koste van wat meer lawaai nog wat extra performance kunnen toevoegen.

Wat betreft de ssd is de Adata XPG SX8200 Pro een mooi alternatief. Hij krijgt goede reviews en is toch een stukje goedkoper. Ik twijfel dan alleen nog of het niet verstandiger is om 2x een 1TB ssd te nemen ipv 1x 2TB. Op 1 ssd de OS en op de andere mijn data.

• Immanent Ike
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 05-11 21:31
Ja dat zou ook een optie zijn, maar het kan zijn dat twee normale 2080ti al gaan throttelen zelfs als je een slot ruimte overlaat tussen de twee. Dit hangt af van hoe lang en hoe vaak je gaat renderen, de airflow en de temperatuur in de ruimte zelf. Als je daar nog een blower aan toevoegt zou het de airflow negatief kunnen beinvloeden, maar dat is lastig om van te voren in te schatten.

De standaard voor een dergelijke setup zijn blower style gpu's dus ik zou hier gewoon voor gaan. Dan weet je ook zeker dat je CPU geen hinder ondervindt en gewoon stabiel loopt.

• maratropa
  • Niet online
@Xtr3me4me Een blower bij 2 van die aio's lijkt me wat zonde.. Idd zijn blowers de meeste simpele en robuust optie als je er voor meer dan 2 gaat, maar ik heb zelf 2 blower 1080 ti's en van het geluid tijdens renderen wordt je niet superblij.

Als het budget er is zou ik zonder angst er AIO waterkoeler gpu's in hangen.

Wat je ook nog kunt doen is voor 1000 pop p/s (of minder want zakelijk) goekope blower gpu's halen en er dan zelf een AIO naar keuze op zetten met een kraken g10 van nzxt. Zo te zien zijn die ook maar 2 slots breed als je de juiste AIO pakt. dan kun je ook AIO's pakken met lange slangen enzo.. En is nog goedkoper ook. (als ie maar niet te hoog is)
http://videos.madisonheat...b-bridge-i7-5960x-4-4ghz/
pricewatch: NZXT Kraken G10 Zwart
Je kunt zelfs eerst voor blowers gaan, gek worden, en dan later die g10/aio combi proberen. Blower gpu's zitten gewoon snel tegen hun max aan zelfs op max rpm, met betere koeling is er ook meer uit te halen.

[Voor 12% gewijzigd door maratropa op 19-11-2019 19:53]

specs

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee