Problemen Unifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlonaWanders
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik heb sinds kort 4 accespoints (AP) van Unifi in huis verbonden met een switch met daarop de Unifi cloud key aangesloten. WLAN verbinding komt vanuit mijn KPN experia box.
Ik heb een WiFi netwerk aangemaakt en daarop zijn diverse cliënten nu verbonden. Echter ervaar ik 2 onverklaarbare problemen:

1. Mijn smart LG tv moet bijna dagelijks opnieuw verbinding maken met het WiFi netwerk. Soms alleen door t netwerk opnieuw te selecteren maar vaak ook door opnieuw het wachtwoord voor het netwerk in te voeren.

2. Mijn Asus laptop kan vandaag ineens geen verbinding meer maken met mijn bestaande WiFi netwerk. Ik heb de software van mijn netwerkadapter in laptop verwijderd, driver update uitgevoerd en laptop opnieuw opgestart. Alle AP’s ge-update. Geen succes. Heb nu een nieuw WiFi netwerk aangemaakt en daarmee kan ik mijn laptop wel verbinden. Toen weer mijn oude netwerk geprobeerd maar hij geeft telkens aan hiermee niet te kunnen verbinden. Een dag later werkt alleen dat nieuwe WiFi netwerk ook niet meer.

Alle andere clients werken wel goed met het Unifi systeem.

Iemand een idee wat er mis gaat?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:24

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik lees even mee. Ik heb de AC-PRO en kan sinds een week met mijn surface book ook geen verbinding meer maken. Laptop heeft zelfs een herinstallatie gehad omdat het probleem maar niet te vinden was.

De AP zelf ook gereset en nieuwste firmware gehad, nog steeds enkel met de surface book 2 problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warlock
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 21:19
Had je dit probleem niet ook met de LG op je Experia box? Mijn LG (55C) heeft vanaf dag 1 problemen gehad met welk Wifi netwerk dan ook. Eerst via de Experia box, en daarna op mijn Unifi.

Uiteindelijk heb ik gewoon een kabel naar de TV getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-05 17:14
Waarom gebruik je nog WLAN vanuit je box?
Heb je toevallig dezelfde netwerknaam gebruikt om bijvoorbeeld je netwerk uit te breiden of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlonaWanders
Nee LG tv gaf voordat de Unifi er was geen problemen. Mijn laptop ook niet dus het heeft met mijn nieuwe WiFi netwerk te maken.

Ik heb mijn experia box toch nodig om een internet signaal te krijgen?

Ik kan nu niet eens meer in mijn Unifi cloud key om ea aan te passen. Krijg foutmelding 401.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@IlonaWanders Ik heb hier een Philips TV met Android-TV (Oreo 8.0.0) als OS en ervaar exact 't zelfde probleem met het niet 'automagisch' willen verbinden met m'n Unifi netwerk(en) op 4 stuks Nano-HD AP's. TV ként het SSID en de WPA2 inloggegevens gewoon maar verbind niet meer automatisch ná de laatste update van de TV software. Er hangt ook nog een AppleTV-4/4K aan m'n TV en die werkt wel gewoon dus voor mij maakt 't niet zoveel uit, ik gebruik dat hele OS van de TV niet als 'mediaspeler'...

Nou is de TV toevallig ook het enige apparaat met iets van een Google / Android OS hier in huis dus ik vermoed dat 't (in mijn geval) aan dat OS ligt en niet aan de Unifi spullen. Alle andere, ook diverse IOT devices, hebben geen enkel probleem met m'n WiFi netwerken.

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 02-09-2019 11:20 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
@IlonaWanders jouw openingspost is wat onduidelijk, kun je schematisch laten zien hoe een en ander geconfigureerd is?

Ik vermoed dat de experiabox de modem/router is, en dat deze de DNS en DHCP verzorgt (maar dus niet WLAN).
Dan heb je een switch met daarop aangesloten de Cloud Key en hoe zijn die APs verbonden? Allemaal bedraad op de switch?

Zijn er nog andere apparaten die een specifieke functie hebben (en dus niet alleen client)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
DAzN schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:58:
@IlonaWanders jouw openingspost is wat onduidelijk, kun je schematisch laten zien hoe een en ander geconfigureerd is?

Ik vermoed dat de experiabox de modem/router is, en dat deze de DNS en DHCP verzorgt (maar dus niet WLAN).
Dan heb je een switch met daarop aangesloten de Cloud Key en hoe zijn die APs verbonden? Allemaal bedraad op de switch?

Zijn er nog andere apparaten die een specifieke functie hebben (en dus niet alleen client)?
@IlonaWanders misschien ook handig om tekening te maken van waar je ze hebt hangen in huis/kantoor

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:56
Ik had het gisteren ook. 2 software versies gedowngrade en het werkt wel. (unifi software versies)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 23:42
Hier zijn ondertussen een aardig aantal van dit soort posts geplaatst de laatste tijd. De laatste firmware versie die bij mij geheel zonder problemen draaide was 4.0.21.9965.

Probeer eerst eens je AP's te downgraden naar die versie. Ik gok dat dit het probleem oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
sorted.bits schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:22:
Hier zijn ondertussen een aardig aantal van dit soort posts geplaatst de laatste tijd. De laatste firmware versie die bij mij geheel zonder problemen draaide was 4.0.21.9965.

Probeer eerst eens je AP's te downgraden naar die versie. Ik gok dat dit het probleem oplost.
Exact die versie heb ik gisteren weer terug gezet op de AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

kevertje1977 schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:30:
[...]

Exact die versie heb ik gisteren weer terug gezet op de AP's.
Hiermee neem je misschien wel de gevolgen weg maar volgens mij niet de oorzaak welke, IMHO, in een driver zit van bepaalde typen/merken netwerkkaarten.

Het is bij mij thuis altijd en alléén de TV welke een probleem heeft met de Unifi netwerken en ik heb hier in huis bijna alles draadloos verbonden. Enige wat er bekabeld aangesloten zit zijn, naast de MFP/Printer, de controllers van m'n HUE verlichting, m'n IP-Camera's, de AP's én de controller van m'n garagedeur (spullen welke ook niet via WiFi hoeven te kunnen babbelen, dus) :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 02-09-2019 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvveen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 09:43
Meeste TV's etc hebben enkel 2.4GHz wifi beschikbaar
Ik heb een soortgelijk netwerk en ik heb een apart 2.4GHz home wifi netwerk gecreeerd.
Sinds die tijd geen enkel probleem meer met de TV, de Sonos, de NEst, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-05 23:16
Bij mijn broer waar ik unifi netwerk opgezet heb, gelijkaardige problemen. Apparaten werden er random uitgegooid en konden niet opnieuw verbinden. Enkel complete reset van de modem (internet) hielp. Er uiteindelijk achter gekomen dat de cloudkey op een of andere manier de boel verstoorde. Na de cloudkey verwijderd te hebben was het netwerk weer stabiel en performant zoals vroeger. Sinds dien ook geen problemen meer gehad.
Dus als ik jou was zou ik eens paar dagen de cloudkey verwijderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenhas
@mastr-dc een reset van het volledige internet is wel beetje drastisch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kenhas schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:52:
@mastr-dc een reset van het volledige internet is wel beetje drastisch :+
:*) :*)

https://southpark.cc.com/...&position=6&sort=!airdate

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 02-09-2019 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-05 17:16

WCA

Sommige apparaten kunnen slecht omgaan met meerdere AP's die dezelfde netwerknaam uitzenden.

Mijn (lelijke) oplossing voor oa Eneco Toon en onze printer: een verborgen netwerk dat maar op 1 AP wordt uitgezonden wordt (Het dichtst bij het probleemgevende apparaat)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Het aanpassen van firmware kan soms wel raar uitdraaien. Na update vorige week kon er geen enkele Android nog op het gastennetwerk. Downgrade gedaan, hielp niet. Dan maar weer upgrade en alles werkte weer zoals het hoorde.

@mastr-dc heb je nu je post aangepast? Kon zweren dat er stond "Enkel complete reset van internet hielp". Nu komt mijn grap niet echt goed over ;)
Dacht eigenlijk altijd dat er dan onderaan bij kwam "... heeft reactie aangepast"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:44

tozzke

aka tozzert

Schakel de auto optimize network settings eens uit @ site settings. Dit verhelpt voor de meesten dit soort problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kenhas schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:24:
Het aanpassen van firmware kan soms wel raar uitdraaien. Na update vorige week kon er geen enkele Android nog op het gastennetwerk. Downgrade gedaan, hielp niet. Dan maar weer upgrade en alles werkte weer zoals het hoorde.

@mastr-dc heb je nu je post aangepast? Kon zweren dat er stond "Enkel complete reset van internet hielp". Nu komt mijn grap niet echt goed over ;)
Dacht eigenlijk altijd dat er dan onderaan bij kwam "... heeft reactie aangepast"
Ik heb hier zojuist voor de gein m'n oude Xbox360 na 3 jaar weer eens even van zolder gehaald en vervolgens via WiFi ontsloten waarbij het WiFi netwerk beide frequentiebanden aan 't uitzenden is over 4 NanoHD's .... 't Begint al met een melding dat 'ie meerdere netwerken met de zelfde naam ziet maar da's op zich niet zo'n groot probleem, de verbinding wordt gewoon opgezet.

Wat er daarna gebeurd is 'ernstiger'... :P

XBox360_100%
XBox360_0%

Eens kijken hoelang 't ding blijft 'ping-pongen' tussen de AP's voordat 'ie alle updates van MS binnen heeft gehaald én wat er vervolgens daarna gebeurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 02-09-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlonaWanders
DAzN schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:58:

Experiabox is inderdaad het modem en verzorgt DHCP. Ben geen enorme techneut dus doe mijn best alles goed uit te leggen. :) Switch staat ernaast met datakabel tussen modum en switch. Tevens op switch cloud key aangesloten. Op de 4 POE's zitten de 4 AP's. (op elke verdieping eentje)

Ik heb diverse zaken via wifi verbonden zowel 5ghz als 2,4 ghz apparaten.
Homey 2.4 ghz. (werkt sinds gister niet meer goed)
Tado (bedraad)
3 Laptops waarvan 1 die niet meer met wifi wil connecten.
2 iphones (geen problemen)
1 printer 2.4 ghz (af en toe problemen dat hij niet wordt gevonden door laptops)
Ring deurbel 2.4 ghz (werkt goed)

Ik zal eens een apart 2.4 netwerk maken. Als ik weet hoe dat moet.
Eerst het probleem uitzoeken hoe e.a. aan te passen want cloud key geeft foutmelding waardoor ik niet meer in het systeem kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlonaWanders
tozzke schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:47:
Schakel de auto optimize network settings eens uit @ site settings. Dit verhelpt voor de meesten dit soort problemen
Ik kan niet meer in mijn settings :) Cloud key geeft foutmelding 401

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlonaWanders
GreNade schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:24:
Sommige apparaten kunnen slecht omgaan met meerdere AP's die dezelfde netwerknaam uitzenden.

Mijn (lelijke) oplossing voor oa Eneco Toon en onze printer: een verborgen netwerk dat maar op 1 AP wordt uitgezonden wordt (Het dichtst bij het probleemgevende apparaat)
Dat is helaas geen oplossing.
Heb meerdere ap's nodig voor beide problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlonaWanders
sorted.bits schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:22:

Hoe doe ik dat?

Wil je voortaan op meerdere mensen reageren in één post? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 03-09-2019 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@IlonaWanders Als je hier op meerdere vragen van verschillende personen een antwoord wilt geven dan mag dat ook gewoon in één 'post / reactie' :9 Je kunt vanuit het reageer schermpje ook scrollen en dan naar de post gaan waarop je verder wilt reageren zodat alles in één reactie komt te staan (Vier-op-één-rij spelen ze hier op Tweakers.net / GoT niet écht graag :) ).

Downgraden van een AP kun je simpel doen vanuit de controller welke bij jou op je Cloudkey (Gen 1?) draait maar dat apparaatje doet het geloof ik ook al niet écht lekker. Als het een Gen 2 is dan zou ik zeggen 'reboot' dat ding even door het ding van de stroom te pakken, een Gen 1 kan daar helaas niet goed tegen waardoor zo'n ding vaak corrupt raakt en je van scratch af aan mag gaan beginnen met het optuigen van je netwerk.....

HTTP 401 Error wil zeggen dat je geen rechten hebt op die webpagina en da's vrij lastig op te lossen als je er niet anders bij kunt komen dan met een webbrowser. Heb je toevallig SSH aangezet zodat je er op die manier alsnog bij kunt komen?

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 02-09-2019 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
wimmel_1 schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:51:
[...]

Ik heb hier zojuist voor de gein m'n oude Xbox360 weer eens even van zolder gehaald en vervolgens via WiFi ontsloten waarbij het WiFi netwerk beide frequentiebanden aan 't uitzenden is over 4 NanoHD's .... 't Begint al met een melding dat 'ie meerdere netwerken met de zelfde naam ziet maar da's op zich niet zo'n groot probleem, de verbinding wordt gewoon opgezet.

Wat er daarna gebeurd is 'ernstiger'... :P

[Afbeelding: XBox360_100%]
[Afbeelding: XBox360_0%]

Eens kijken hoelang 't ding blijft 'ping-pongen' tussen de AP's voordat 'ie alle updates van MS binnen heeft gehaald én wat er vervolgens daarna gebeurd.
Staat Fast Roaming toevallig aan?

@IlonaWanders
Je kunt op deze pagina je type access point selecteren in de linker kolom: https://www.ui.com/download/unifi
Dan "See Past Versions". Als je dan wilt downloaden, krijg je een popup met o.a. een url. Die url kan je kopiëren/plakken in de pagina van je specifiek device dat je wil terugzetten (klikken op device -> configuratie -> Apparaat Beheren -> Custom Upgrade

Dan moet je wel op je cloudkey kunnen. Weet nu wel niet of het met Gen1 ook zo werkt. Dit is met cloudkey Gen2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 23:42
Kopieer de juiste link van deze pagina naar je clipboard:
https://community.ui.com/...81-413e-bb94-6f5f49af9e9f

Daarna klik je in je Unifi dashboard op 1 van je AP's. Dan schuift dat rechtermenu uit en ga je naar het 3e tabblad dat heet 'Config'. Je klapt het menu 'Manage device' open en vul je die URL in bij 'Custom upgrade' en klik je op de knop 'Custom Upgrade'.

Ik snap dat het downgraden wat nieuwe features verwijderd, maar het niet verbonden zijn verwijderd volgens mij de belangrijkste? Zo nu en dan doe ik een upgrade om te kijken of het nu beter werkt en op 1 of andere manier kom ik elke keer terug op deze versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:30

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
IlonaWanders schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:18:
Nee LG tv gaf voordat de Unifi er was geen problemen. Mijn laptop ook niet dus het heeft met mijn nieuwe WiFi netwerk te maken.

Ik heb mijn experia box toch nodig om een internet signaal te krijgen?

Ik kan nu niet eens meer in mijn Unifi cloud key om ea aan te passen. Krijg foutmelding 401.
Troubleshooting zonder controller (de CloudKey) is wel erg lastig. Ik denk dat het goed is om dat eerst aan de praat te krijgen.

Voor het taalgebruik graag het volgende aanhouden:
- router: verbindt netwerken
- switch: verbindt netwerkkabels
- access point: draadloze switch

Zoals ik het van je begrijp, is de Experia
- de enige router (en dat zou ik ook zo houden)
- de enige DHCP server (ook zo houden)
- geen access point (meer), die functie is overgenomen door de Unifi AP’s

Vraag 1: Klopt deze opstelling?

ISP
|
1. Experiabox ——- 7. <resterende Experia switch poorten: geen apparaten>
|
2. Unifi Switch
|
|—- 3. CloudKey controller
|
|—- 4. AP (BG) >>>>> WiFi >>>> 8. LG televisie + 9. Asus laptop
|- - - - -
|—- 5. AP (1e verdieping) >> WiFi >>
|- - - - -
|—- 6. AP (2e verdieping) >> WiFi >>
|- - - - -
|—- 7. AP (3e verdieping) >> WiFi >>

Vraag 2
Er is dus geen Unifi Security Gateway? (Hoeft ook niet per se, maar wel goed om te weten voor dit topic)

Herstel toegang Cloudkey controller
NB1: Ik ga uit van bovenstaande opstelling, zo niet dan eerst even terugkoppelen voor je verder gaat.
NB2: Ik ga ervan uit dat de Experiabox standaard is ingesteld (zoals bij aflevering door KPN), en niet in “bridge-modus” staat. De Experia heeft dus firewall/NAT aanstaan. Staat deze de Experia wel in bridge modus en/of staan NAT/firewall uit dan onderstaande niet uitvoeren.

Voer de volgende stappen uit:
1. de CloudKey (nr. 3) verbinden met een switchpoort (nr. 7) van de Experia (nr. 1)
2. de Asus (nr. 9) met een netwerkkabel verbinden met een andere switchpoort (nr. 7) van de Experia (nr. 1)
3. de netwerkkabel van de Unifi switch (nr. 2) loskoppelen van de Expeia Experia (nr. 1)
4. De Experia herstarten (niet resetten, alleen herstarten)

5. Na opstarten kijken naar de netwerkinstellingen van de Asus laptop en zoeken naar de (default) gateway. Deze begint met 192.168.x.x, 10.x.x.x of 172.16.x.x. Noteer dat gateway adres en bewaar het voor later gebruik. Noteer ook het toegewezen IP-adres van de Asus (begint ook met 192.168.x.x, 10.x.x.x of 172.16.x.x)

6. Open een browser en type het nummer van de gateway in de adresbalk
7. Log in bij de Experia

8. Zoek nu naar aangesloten apparaten, één is je laptop (komt overeen met bovenstaande IP-ares) de ander is je Controller. Noteer het IP adres van de controller.

9. Login op de controller. Werkt dit?
10. Zo ja, dan de Unifi switch (nr. 2) weer aansluiten op de Experia (nr. 1).
11. Check in de Unifi controller of je netwerk weer zichtbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@IlonaWanders zoals andere ook al aangeven ontbreekt er momenteel wat belangrijke informatie. Zou je eens een schematische weergaven kunnen posten van je netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Ik heb mijn AC-PRO's weer geupgrade naar de laatste versie en nu heb ik auto-optimize uitgezet.
Daarmee werken de TV's wel.
Bedankt voor de suggestie
Pagina: 1