Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

huis koelen met "zwembad" water (water/water warmte wissel)

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
zou ik zomers het huis kunnen koelen door onder het zwembad een "slak" van vloerverwarming ofzo te leggen
en deze door 2 aansluiting (door de muur) aan mijn LTV te koppelen . uiterraard zoek ik wel een min/max op die in huis werkt..

Hierdoor hoop ik de warmte uit huis te kunnen trekken en dit in het zwembad (3x3x1 of groter) te stoppen..

ik verwacht geen enorme winst, maar elke graad uit huis --> zwembad is IMHO winst ..

Op dit moment is het zwembad "flexibel', maar een permanente oplossing is ook een wens.

Een airco/wp is misschien handiger, maar op dit moment verbruiken we zomers veel energie aan ventilator(en)
en in de winter zal een pellet(cv) wellicht zijn werk gaan doen. door de LTV te gebruiken om te koelen hoop ik een paar graden "winst" te behalen.. de cv pomp(en) zal voor de circulatie zorgen en indien nodig heb ik de ruimte om bv aparte leidingen te trekken.

nu zie ik zelf bv uitdagingen met een thermostaten (min en max temp) en hoe zorg ik dat de temp over de gehele installatie altijd "gelijk" is .. zover ik weet is dit voor maximum temperatuur niet zo'n uitdaging .. maar ik wil ook niet dat de temp telaag word ..zodat ik andere (condensatie) uitdagingen krijg.

De max temp (zwembad verwarming via zonne energie) dan moet de installatie stoppen met "draaien" ..
zwembad is in de ochtend relatief koud, dus zeg van 00:00 tot 10:00 is het een geschikt moment om de warmte wisseling te doen.. misschien zelfs tot 12:00 alleen een paar dagen p/j (veel hete dagen achter elkaar) dan verwacht ik de installatie uit te moeten zetten.
- In de winter juist afkoppelen & leegblazen

ik vraag me alleen af hoe ik zorg dat ik de leiding bescherm in de tuin met bv "droogbouw" zonder dat dit last heeft van vocht.. beton zou liever niet doen omdat ik liever het zwembad opzet/afbreek maar goed.

Alleen ik ben bang dat de m2 van een zwembad vloer veel te weinig "watt" overdraagt om over zeg 10 a 12 uur het huis effectief te koelen. Andere kant als ik zie dat bv over 6 uur (6m x 60cm=3,6m2) het zwembad water aardig verwarmt word geeft me dit wel "hoop" immers vloeroppervlak is (3m rond = 7m2 ongeveer)

denk ik nu fout of ... :?

Tja vanalles

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 20:39

JdM

Humbled

Hoeveel energie je kunt overdragen zou ik niet weten, maar ik zou al nooit een vast systeem onder je zwembad leggen. Vooral omdat je daarmee jezelf verplicht om alleen op die plek een overdracht te laten plaatsvinden. Ook om wat je zelf al zegt, dat je in de winter alles weer moet afsluiten.
Ik zou eerder een systeem maken met twee spiralen, zoals in een boiler, waar door middel van een vloeistof (bijvoorbeeld glycol zoals bij een zonneboiler systeem, om corrosie tegen te gaan) en meerdere spiralen de warmte wordt overgedragen.
Afhankelijk van welke kant de warmte op moet, laat je dan de juiste inlaat harder stromen om de interne vloeistof het werkt te laten doen op de andere vloeistof.
Je plan is mooi, maar je zit daarnaast wel ook met condensvorming als je gaat koelen, is je LTV daarop ingericht?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
Ik zou geen slak gebruiken maar gewoon een grote titanium wisselaar.
Hoe koud is dat zwembad water 's ochtends? Als dit warmer is dan 20 graden zou ik het hele plan maar laten varen. Gezien je niet 24 uur kan koelen en de aanvoertemp van het water waarmee je wilt gaan koelen, naast het feit dat koelen met VV sowieso al niet een groot succesverhaal is, te warm is n.m.i. denk ik niet dat dit een succes gaat worden. Het lijkt me dan beter om het water door een set autoradiatoren te pompen met de zwembadpomp en deze dan van een koelventilator voorzien. Al met al lijkt het me heel veel werk voor een niet meetbaar resultaat. Een misschien beter idee is om een zwembad WP neer te zetten in je woning, zwembad water door de gevel en de koele lucht met een stuk of 3 ventilatoren in de deuropeningen te verspreiden door het huis.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:01
Heb je een installatie waarmee je het zwembadwater filtert o.i.d.? Want daar kan je een warmtewisselaar in plaatsen, welke gekoppeld is aan je verwarming/koeling in huis. Verwarm je het zwembad ook? Want zo nee, dan lijkt het mij sterk dat je dusdanige temperaturen krijgt dat je je huis gaat verwarmen. Qua condensatie zal het denk ik ook wel meevallen, maar daar weet ik minder vanaf.

LinkedIn
BlackIntel

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@JdM het leegblazen is niet een echt groot probleem, compressor is aanwezig en verloop van lucht/water lijkt me een makkie .. maar goed dat is een andere uitdaging (winter)

@Jim423 & @EvilWhiteDragon ik heb een bypass voor "verwarmen" dus hierop een wtw aansluiten voor binnen vs buiten is inderdaad een optie waar ik niet direct aan gedacht heb. Maar de uitdaging is dat je "warmer" water gaat gebruiken (aanzuig zit midden v.d wand dus op 20 a 35cm hoogte.. terwijl water op de bodem koeler is.
En met radiator(s) werken krijg je geen warm(er) zwembad water.. Als ik bv direct op de aanvoer/retour met een automatische ontluchter ertussen kan werken is dat een paar cent en wat tijd aan moeite ..

Het zwembad water schommelt tussen 18 en 24 a 26 graden(max) tussen 00:00 en 10:00 in 95% van de tijd.. en dit is op de "bodem" maar als het binnen 26 a 30 graden is ben ik al blij als ik paar graden kan koelen
het verschil van paar graden in het zwembad maakt het overdag verwarmen ook makkelijker dus voor ons een win/win situatie.

ps nu praat ik over een 4,5 kuub zwembadje als voorbeeld, maar elk groter formaat (kwa inhoud) maakt verwarmen lastig(er) nu red ik met 3,6m2 verwarmingsmat 32 graden(voor ons volwassenen een aangename temp) pas na paar dagen zeer warm weer. met een dieper/hoger variant (9 kuub) hmm ..
Nu is het erg belangrijk te weten dat dit ongeveer 1 graad per uur voor 3,6m2 voor de 4,5 kuub is
ps de grap is dat een zwembad op de oppervlakte relatief "warm" is maar hoe dieper je gaat hoe kouder en dus onprettiger aanvoelt .. dus hiermee hoop ik ook echt de winst te behalen.

Als je echter met een oppervlakte van 7m2 de temp uit huis vanuit de bodem doet .. met 9 kuub bad denk ik dat 6 tot 10 uur voldoende tijd is om van 18 naar 23-25 graden te komen en dan hoop ik dat het huis 2 graden afkoelt .. (zeg van 28-30 naar 24-28 (met de nacht afkoeling meegerekend)

Mijn doel is ook de warmte uit huis te halen met minimale kosten en zo "groen" mogelijk ..

Tja vanalles

• Jim423
Je kan een stuk pvc buis 25cm met een 90 graden bocht op de aanzuig zetten waardoor hij vanaf de bodem oppakt. Ik denk dat een slak onder de bodem veel te weinig afname/opname gaat hebben bij 1-2 graad temperatuursverschil. Ook als je een wisselaar gebruikt en daar 18 graden zwembadwater doorheen laat gaan wil je maar 2 graden dT met de CV, dat moet een forse wisselaar worden met een flinke pomp erop zwembadzijdig. Als je je vloer warmer gaat maken dan 20 graden heb je weer het probleem dat er gewoon geen/amper koeling plaatsvind in huis. Immers als je zwembad afkoelt tot 18 graden zal het buiten ook niet erg warm zijn. Dat een radiator niet werkt begrijp ik niet helemaal, je onttrekt warmte binnen, of dat nu via VV of een autoradiator plaatsvind maakt niets uit. De warmte verdwijnt niet zomaar in het niets dus die moet wel in je zwembad terecht komen. Zoals gezegd: werken zal het wel maar het resultaat zal zeer miniem zijn door een zeer geringe dT zowel aan zwembadkant als de VV kant.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 20:39

JdM

Humbled

vso schreef op maandag 2 september 2019 @ 00:15:
[....]

Mijn doel is ook de warmte uit huis te halen met minimale kosten en zo "groen" mogelijk ..
Skippen dan, dit plan.
Dit gaat niet weinig kosten als je echt resultaat wilt en alle elektra die je nodig gaat hebben om pompen te laten draaien is niet echt groen, tenzij je iets over hebt van je zonnepanelen op het dak (maar die overcapaciteit kun je dan beter in een airco/warmtepomp in huis stoppen).

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Huis koelen? Zonnepanelen + L/L warmtepomp.
Zwembad opwarmen? Warmtepomp of warmtemat met zwembad pomp.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
JdM schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:40:
Dit gaat niet weinig kosten als je echt resultaat wilt en alle elektra die je nodig gaat hebben om pompen te laten draaien is niet echt groen, tenzij je iets over hebt van je zonnepanelen op het dak (maar die overcapaciteit kun je dan beter in een airco/warmtepomp in huis stoppen).
Pompen lijkt me niet echt een issue, een "zuinige" cv pomp zou denk ik al zat zijn

@Jim423 je bedoelt het verschil tussen in/uit voer ?

Zwembad water, teminste bij mij duurt zeker 4 zonnige dagen voordat het zwembaar is voor volwassen mensch, maar 1 dag slecht weer en de hele cyclus start overnieuw. en hoe dieper je gaat hoe kouder het is ..

Als je het echter het verschil gaat meten denk ik dat het water van het huis bv 24 tot 27 kan zijn .. en het zwembad 18 tot 22 (op de bodem) let op dit is met 65cm hoogte .. ga ik voor 120cm zal dit lager zijn. maar ik denk dat het verschil zeker wel 6 tot 10 graden kan zijn

Tja vanalles

• Jim423
Hoe kom je tot de conclusie dat het water van het huis 24 tot 27 kan zijn? Je kan niet zomaar de binnentemperatuur nemen en dat is gelijk aan de cv-watertemperatuur bij een beetje debiet. Dat is statisch maar niet dynamisch. Dus je kan niet rekenen met een dT van 6-10 graden. Immers wanneer je VV-temp gelijk is aan je binnen-temp dan zal er geen uitwisseling plaatsvinden. Je zult dus je cv-water zo rond de 20-21 moeten houden gezien de ervaringen in het L/W WP topic voordat het effectief koelt, hierdoor is het temperatuursverschil tussen de slak en het zwembadwater maar 1-3 graden. De dT tussen in/out van de slak zou ik niet eens rekening mee houden, dit is waarschijnlijk maar 0,1 of 0,2 graad als je tenminste een hele grote slak maakt.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Jim423 schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:58:
Hoe kom je tot de conclusie dat het water van het huis 24 tot 27 kan zijn? Je kan niet zomaar de binnentemperatuur nemen en dat is gelijk aan de cv-watertemperatuur bij een beetje debiet. Dat is statisch maar niet dynamisch. Dus je kan niet rekenen met een dT van 6-10 graden. Immers wanneer je VV-temp gelijk is aan je binnen-temp dan zal er geen uitwisseling plaatsvinden. Je zult dus je cv-water zo rond de 20-21 moeten houden gezien de ervaringen in het L/W WP topic voordat het effectief koelt, hierdoor is het temperatuursverschil tussen de slak en het zwembadwater maar 1-3 graden. De dT tussen in/out van de slak zou ik niet eens rekening mee houden, dit is waarschijnlijk maar 0,1 of 0,2 graad als je tenminste een hele grote slak maakt.
Oke .. dit zal je iets verder moeten uitleggen .. overgens ik verwacht geen wonderen
voordat je dat doet wat "gegevens"

Mijn aanname (bedoel je ? geen conclusie in ieder geval) dat mijn cv water 24 tot 27 graden is ? Dit warmt op met het huis .. als het in ruimte x 26 graden is neem ik aan dat de cv 24 tot 26 graden word/is (geef het paar dagen tijd bv)

Een cv bevat zeg 100 tot 500L water ? zeg 9 radiatoren, 3 verdiepingen.. leiding werk .. pure natte vinger werk natuurlijk (Duh) maar 1000L of meer wil ik ook best geloven.

Het zwembad 4,5 kuub kan ik voor 50% (max) benutten voor warmte wisseling.. de 50% is bv 18 tot 22 graden ..

Dus met bovenstaande gegevens is het min verschil 2 graden en max 8 graden .. nu lijkt het niet veel maar die 2 tot 8 graden transporteren van huis naar zwembad kan best positief zijn

En voor 2-4 graden verschill zou ik het wellicht het al doen.. maar is dit haalbaar :? je verhaal kan ik niet 1:1 mee vertalen of dit haalbaar is .. (waar zit de crux?)

Tja vanalles

• Jim423
De crux van het verhaal is dat de eerste 5-10 minuten het misschien zal werken. Echter daarna zal het cv-water koeler worden dan de binnentemperatuur. Hierdoor wordt het temperatuurverschil tussen het zwembadwater en het cv-water kleiner. Waardoor de warmteoverdracht vanuit het cv-water naar het zwembad flink verslechtert. Er zit echt geen kuub water in je cv, bij mij is hij binnen een 1-2 min gevuld en dit zijn grote 1970 radiatoren met dikwandige leidingen, oftewel hooguit 50L denk ik. Omdat je VV hebt misschien 100-200L.
Vergelijk het met een WP die gaat koelen. Het koudemiddel is een stuk kouder dan het CV-water. Het CV-water is een stuk kouder dan je ruimtetemperatuur. Ik denk dat het cv-water als buffer gebruiken geen succes gaat worden, hier moet je je vloermassa voor gebruiken. Echter is dat dus vrij lastig ivm de vrij hoge aanvoertemperatuur. Ik snap dat je geen hoger e-verbruik wilt echter zou ik toch serieus kijken naar een WP, je kan bijvoorbeeld een WPB (via spiraal of het vat zelf: plugandplay) of mobiele airco (€250) misbruiken om je slak te gaan verwarmen en je cv-water of binnenlucht te koelen. Naast het feit dat je nu fatsoenlijke koeling hebt komt je bad ook goed op temperatuur als je er 1-2kW warmte in pompt. Evt 3x330Wp bijzetten om te compenseren.

Pagina: 1