Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Sterrenhemel, plaatmateriaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Maurice__Smit
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23:22
Mijn vraag
Hoi! Ik wil voor mijn dochter een sterrenhemel maken, onder een lattenbodem van haar bed. Ze heeft een soort stapelbed (Saartje Plum) waar je boven en onder kunt slapen. Uitgaande dat madam eronder in kruipt, heb ik haar een sterrenhemel belooft, deze wil ik 'onder' de lattenbodem van het bovenbed plaatsen. Hiervoor bevestig ik dunne latten rondom het bovenframe waarop een plaat kan rusten, waardoor de sterren worden geboord.

Ik heb via Ali een LED fiber lamp bestelt met 200 optic fibers (a 2 meter).

Mijn vraag is eigenlijk, wat voor plaat kan ik het beste kan gebruiken. Het moet ligt zijn, de fibers moeten er doorheen en er moet een kant bewerkt kunnen worden (schilderen of beplakken met vilt). Het is niet echt dragend (behalve eigen gewicht) en heeft de afmetingen van een éénpersoonsbed (180x90).

Led fiber welke ik heb besteld: € 24,80 | NEW 16W RGBW LED fiber optic star sky ceiling kit light 0.75mm 200pcs/300pcs/400pcs optical fiber +28 key remote
https://s.click.aliexpress.com/e/sg8HDbJw

Suggesties zijn meer dan welkom!

Beste antwoord (via Maurice__Smit op 04-09-2019 07:16)

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:19
Ik zou XPS schuim gebruiken, dat voldoende verstevigen met latjes en dan met een (hete) naald gaatjes maken voor de glasvezels. Dan kun je er aan de zichtbare kant een lap stof op lijmen.

Alle reacties

• Marber
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 21:25
Gewoon de goedkoopste dunste plaat die je kan vinden (wss 2 platen). Draagt geen gewicht dus sterkte moet geen issue zijn

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:28
Gewoon MDF gebruiken, en dan kleine gaatjes boren op de punten waar het glasvezel doorheen moet komn.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• rickerd01
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 15:01
15mm multiplex van de bouwmarkt is voldoende sterk. Kunnen ze daar meteen voor je op maat zagen.
Onbekend schreef op zondag 1 september 2019 @ 22:21:
Gewoon MDF gebruiken, en dan kleine gaatjes boren op de punten waar het glasvezel doorheen moet komn.
Mdf gaat in de loop der tijd uithangen.

rickerd01 wijzigde deze reactie 01-09-2019 22:23 (82%)

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:44
Hardboard?

• Boinkie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15-09 07:22
Zacht schuim, zwart doek eromheen en de fibers op verschillende lengtes afknippen en erin lijmen. Dit zorgt voor verschillende helderheden en dus een echte sterrenhemel 😎 en je kunt het laten golven.

Boinkie wijzigde deze reactie 01-09-2019 22:29 (7%)

• m_rick
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 15-09 10:26
Leuk idee, ik zit ook over het zelfde idee na te denken voor de kamer van mijn dochter.
Als je het onder het bed wil maken zou ik gewoon een dunne plaat gebruiken, zoals hierboven al wordt genoemd. Eventueel verstevigen met een lat. Als hij onder een hoogslaper komt, is het misschien een idee om een afdekplaat bovenop maken zodat er niet veel stof tussen fibers kan vallen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:19
Ik zou XPS schuim gebruiken, dat voldoende verstevigen met latjes en dan met een (hete) naald gaatjes maken voor de glasvezels. Dan kun je er aan de zichtbare kant een lap stof op lijmen.

• Maurice__Smit
O88088 schreef op zondag 1 september 2019 @ 22:43:
Deze ga ik proberen, ziet eruit als stevig en makkelijk te bewerken! (MDF/Hout lijkt me lastiger om er 200 gaten/gaatjes in te boren :))!

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20:33
O88088 schreef op zondag 1 september 2019 @ 22:43:
Ik niet tenzij ik de ledlamp op een andere plek kon hangen. Een cheapo ali apparaat is een maar de brandveiligheid van willekeurige XPS is ook niet alles. Ik zie de vloeibare XPS napalm al onder het matras vandaan druipen. doemdenken is een van mijn skills

• De Rikster
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Plaatje 3mm hardboard in de overspanningsrichting verstevigen met tengels is al zat voor dit doel. Gaat dan ook niet doorhangen.

• Maurice__Smit
Dank voor de input allen; ik neem de hardboard variant en de XPS variant mee (en kijk zeker wat er rondom brandveiligheid mogelijk is). De "lamp" zelf komt aan het bed te hangen (zijkant/muurzijde). De "slang" met fibers boor ik met rond-40 door de zijde van het frame en dan wordt het 'saai' 200 gaatjes prikken (en boren in het geval van hardboard).
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True