welke ddr4 voor 3700x ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakE
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-06-2024
Goeden dag,

Ik zoek wat advies over ddr4 aangezien ik me kapot loop te staren en er niet uit kom.

Ik heb een x570 pro moederbord van Gigabyte
Een AMD 3700x

Ik zoek dus ddr4, bij voorkeur 32gb. Budget ligt rond de 300 maximaal.
Is het "slechter" om 4 dimm's te nemen of toch liever 2?
RGB mag maar is geen verplichting.
Overclocken van de ddr zal niet of nauwelijks gedaan worden.

Tips en advies ontvang ik graag,
Alvast bedankt,
Gr. Eric

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

2x16GB werkt vaker hoger dan 2400MT/s. wat heb je zelf zoal gevonden waar je over twijfelt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakE
Ik heb een wenslijst aangemaakt met een vlinke stapel ddr4, ik moet ze alleen nog checken met de compatibility lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakE
Ik twijfel dus over 2x 16 of 4x8 en de hoeveelheid mhz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FreakE schreef op zondag 1 september 2019 @ 22:26:
Ik twijfel dus over 2x 16 of 4x8 en de hoeveelheid mhz
2x16gb en 3200MT/s is ideaal. rgb is je eigen keuze, daar zijn opties voor oa Corsair of GSkill

[ Voor 43% gewijzigd door Hackus op 01-09-2019 22:35 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 15:29
De compatibility lijst zou ik me niet al te veel op blindstaren. Ryzen was voorheen wat kieskeurig in welk geheugen die lekker vond, maar vanaf de Ryzen 3000 serie maakt het eigenlijk niet zoveel meer uit. Zo'n beetje ieder setje dat je uitzoekt gaat wel werken op de geadverteerde snelheid.

Ik sluit me wat dat betreft aan bij wat Hackus zegt: pak een degelijk setje 2x 16GB DDR4-3200 van Corsair, G.Skill of Crucial. Dan kom ik al snel uit op deze opties:

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK

Dit zijn allemaal CL16 sets. Je kunt ook opteren voor CL14 wat het ideaal is voor Ryzen qua performance, maar daar betaal je ook exorbitant veel meer voor (al gauw 100 euro meer). Aangezien je zelf zegt dat je niet van plan bent te gaan overclocken zou ik aanraden om lekker bij CL16 te blijven. Dat verschil in performance ga je in de praktijk toch hoogstwaarschijnlijk niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Devil N schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:56:
De compatibility lijst zou ik me niet al te veel op blindstaren. Ryzen was voorheen wat kieskeurig in welk geheugen die lekker vond, maar vanaf de Ryzen 3000 serie maakt het eigenlijk niet zoveel meer uit. Zo'n beetje ieder setje dat je uitzoekt gaat wel werken op de geadverteerde snelheid.

Ik sluit me wat dat betreft aan bij wat Hackus zegt: pak een degelijk setje 2x 16GB DDR4-3200 van Corsair, G.Skill of Crucial. Dan kom ik al snel uit op deze opties:

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK

Dit zijn allemaal CL16 sets. Je kunt ook opteren voor CL14 wat het ideaal is voor Ryzen qua performance, maar daar betaal je ook exorbitant veel meer voor (al gauw 100 euro meer). Aangezien je zelf zegt dat je niet van plan bent te gaan overclocken zou ik aanraden om lekker bij CL16 te blijven. Dat verschil in performance ga je in de praktijk toch hoogstwaarschijnlijk niet merken.
RGB RAM met verlichting wordt gezocht.(voorkeur) maar wacht nog op lijst van eigen gevonden setjes van TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakE
Ik hoor ook veel over hogere frequentie ddr4 met lagere latency bijv. 3600mhz met c16 of c17. Daar nog gedachten over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FreakE schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:29:
Ik hoor ook veel over hogere frequentie ddr4 met lagere latency bijv. 3600mhz met c16 of c17. Daar nog gedachten over?
Je krijgt er niet veel fps bij in gamen, over het algemeen is er weinig verbetering tov 3200. en het is vaak stuk duurder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:45
Low latency is inderdaad voor de puristen die elke druppel eruit willen knijpen.
Maar vanaf 3200Mhz is het inderdaad 3-5 fps wat je in games erbij wint, marginaal dus.

Je kan wel optimaliseren dus 3400mhz CL14 vs 3600mhz cl16.

Dan kan de 3400mhz CL14 wellicht beter zijn, wellicht omdat je dan minder volt nodig hebt, maar dat is dus allemaal het betere tweak werk, moet je maar net zin in hebben voor die marginale winst.

Uiteindelijk begrijp ik dat je bij Ryzen 3000 eigenlijk 1:1 wil draaien met je infinity fabric voor de perfecte balans, dat is dus 3733Mhz, zie ook https://www.pcgamesn.com/...y-overclocking-sweet-spot

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakE
Bedankt voor de feedback Hackus en Turismo!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:36

DataGhost

iPL dev

Binnen je budget: Ik heb de Crucial die @Devil N linkt, op 3200c16, 4x16GB (64GB dus!) voor 300 euro weten te scoren, en die draait nu op 3733c16. Ik heb ook een hoop threads langs zien komen waarin mensen 4 dimms nog veel harder draaien, dus over 2 of 4 dimms hoef je je niet druk te maken. Ik heb wel gecherrypicked omdat een setje niet harder wilde dan 3533, maar dat is alsnog fors meer dan stock voor een heel zacht prijsje. Aan een set die dat gegarandeerd haalt ben je gewoon een klap extra geld kwijt wat niet nodig hoeft te zijn. Maar stock draaien op 3200 is ook niet verkeerd. Voor 32GB ben je dan net iets meer dan 150 euro kwijt en je kan alsnog uitbreiden nar 4 dimms over een tijdje.
Pagina: 1