Hoe in batch original release year van liedjes opzoeken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-07 11:17
Beste,

Ik wil graag mijn digitale muziekcollectie (allen mp3 bestanden) indelen in folders per decennium, bijvoorbeeld:

1960-1969
1970-1979
1980-1989
1990-1999
2000-2009
2010-2019

Hierbij wil ik de originele (= eerste) release date van het nummer gebruiken om te bepalen in welke map ieder nummer moet terecht komen.

Probleem is dat niet iedere ID3 tag een jaartal bevat en als het al een jaartal bevat, is dit het jaar van het album waarvan het nummer komt; dit is niet noodzakelijk het jaartal wanneer het nummer origineel is uitgekomen. Bijvoorbeeld ABBA - SOS is origineel uitgekomen in 1975 en zou dus in de map 1970-1979 geplaatst moeten worden. Echter als ik het nummer van hun album ABBA Gold: Greatest Hits heb, dan zal de ID3 tag als year 1992 zeggen, het jaar waarin dit verzamelalbum is uitgekomen.

Door dit probleem kan ik dus geen automatische ID3 taggers gebruiken want die geven steeds album release year en niet original release year weer.

Een manier van werken is manueel per nummer in google een search doen die opgebouwd is als volgt: artist - title year , dit geeft in het geval van ABBA - SOS year netjes 1975 als eerste antwoord.

Nu is dit een zeer omslachtige werkmethode die heel veel tijd in beslag neemt.
Kent iemand een manier of programma om dit te automatiseren?
Bijvoorbeeld dat ik van een text bestand of excel bestand met artist en title kan vertrekken en dat daar dan automatisch het originele release year aan toegevoegd wordt. Nog beter is dat ik van het muziek bestand vertrek en daar automatisch aan de hand van de filename of artist en title tags in de ID3 tag de artiest en naam van het nummer gehaald worden om de originele release datum op te zoeken.
Of heeft iemand een andere suggestie hoe ik kan bereiken wat ik wil?

mvg,

rernst

[ Voor 0% gewijzigd door rernst op 01-09-2019 18:55 . Reden: spellingscorrectie ]

Beste antwoord (via rernst op 02-09-2019 18:26)

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Als je zin, tijd en gelegenheid hebt op je hier in te verdiepen, zou je kunnen kijken naar Beets.io
Dat gaat nog een stukkie dieper dan MB Picard, en maakt gebruik van onder andere de database van MB.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024
Heb totaal geen ervaring met deze kwestie maar na wat rondkijken kwam ik dit tegen. Misschien kun je hier exact mee wat je wilt.

https://picard.musicbrainz.org/
TagDescription
originalartistOriginal Track Artist of the earliest release in the Release Group intended for the performer(s) of the original recording.
originalalbumOriginal Release Title of the earliest release in the Release Group intended for the title of the original recording.
originaldateOriginal Release Date (YYYY-MM-DD) of the earliest release in the Release Group intended to provide e.g. the release date of the vinyl version of what you have on CD. (Included as standard from Picard 0.15, and using the Original Release Date plugin if you are still using a non-NGS version earlier than Picard 0.15)

Note: If you are storing tags in mp3 files as ID3v23 (which is the Windows / iTunes compatible version) then original date can only be stored as a year.
originalyearYear of the original Release Date intended for release year of the original recording.
Succes (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
Yemoke schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:28:
Heb totaal geen ervaring met deze kwestie maar na wat rondkijken kwam ik dit tegen. Misschien kun je hier exact mee wat je wilt.

https://picard.musicbrainz.org/

[...]

Succes (y)
Dag Yemoke, bedankt voor de suggestie!

Ik heb het programma gedownload en even uitgeprobeerd. Het zag er veelbelovend uit omdat er een aparte tag is voor Original Year, echter vult hij hier op de drie nummers die ik geprobeerd heb te scannen ook steeds het release year in van het album niet de echte eerste release van het nummer; hoewel in de documentatie beschrijving staat dat ie het wel zo zou moeten doen. :/

Misschien heb ik pech gehad met deze drie nummers, zal morgen nog wat meer experimenteren en een update geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024
rernst schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:53:
[...]

Dag Yemoke, bedankt voor de suggestie!

Ik heb het programma gedownload en even uitgeprobeerd. Het zag er veelbelovend uit omdat er een aparte tag is voor Original Year, echter vult hij hier op de drie nummers die ik geprobeerd heb te scannen ook steeds het release year in van het album niet de echte eerste release dat van het nummer hoewel het wel zo in de documentatie beschrijving staat dat ie het wel zou moeten doen. :/

Misschien heb ik pech gehad met deze drie nummers, zal morgen nog wat meer experimenteren en een update geven.
Hmmm dat is jammer! Je kunt wellicht originaldate proberen, die zal proberen de vinyl versie terug te geven als jaartal op windows.

Original Release Date (YYYY-MM-DD) of the earliest release in the Release Group
originaldate pakt dus het oudste jaartal die in de database staat. Althans als ik het goed begrijp, niet perse de vinyl variant. Nu is alleen de vraag of een release group een album is die opnieuw is uitgegeven in een later jaartal. Als dit het geval is, kun je dit dus ook maar beperkt toepassen.
When an artist says "We've released our new album", they're talking about a release group. When their publisher says "This new album gets released next week in Japan and next month in Europe", they're referring to the different releases that belong in the above mentioned release group.

MusicBrainz automatically considers every release in the database to be part of a release group, even if this group only contains the one release. When a brand new release is added to the database, a new release group is automatically added as well.
Dat lijkt dus het geval helaas :'(

Dit is de database van abba greatest hits die hij zal gebruiken. De vinyl versie staat daar toch echt op 1975 :o
https://musicbrainz.org/r...fb-332e-8b2d-599f8b272edc

Ik had echt verwacht appelte eitje, hoop dat het je lukt!

[ Voor 35% gewijzigd door Yemoke op 01-09-2019 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 00:38

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Aangezien dit meer een technische vraag is, schopje naar CSA.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:46
Release year van een bepaald nummer kan verschillen per album ivm opnieuw gemixt. Op veel greatest hits staan opnieuw gemixte nummers om er meer op te krijgen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Als je zin, tijd en gelegenheid hebt op je hier in te verdiepen, zou je kunnen kijken naar Beets.io
Dat gaat nog een stukkie dieper dan MB Picard, en maakt gebruik van onder andere de database van MB.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
Jester-NL schreef op maandag 2 september 2019 @ 07:10:
Dag Jester,

dank je voor de suggestie!
Ik heb beats.io even bekeken en dat ziet er ook veelbelovend uit!
Er is zelfs een topic op GitHub over wat ik eigenlijk wil doen en hoe je dit met beats.io zou kunnen tewerkstellen.
Er komt wel een custom scriptje bij kijken want in de standaard software zit het helaas niet.
Voor geïnteresseerden, zie https://github.com/beetbox/beets/issues/1498 voor meer details.

Misschien dat ik het wel eens een poging geef :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 14:40
Ik ben wel heel benieuwd of je dit lukt. Zelf doe ik het met de hand en ik erger me ook dood aan verzamelalbums waarbij het jaartal dus gewoon niet klopt met het echte jaar van uitgave. En dan heb je ook nog verzamelalbums waar ook nieuwe liedjes bij op staan, of zoals al genoemd liedjes die opnieuw gemixed zijn zodat je eigenlijk twee versies van hetzelfde nummer hebt. Hopeloos.

Een nieuw verzamelalbum in m'n collectie zetten kost dus even wat moeite om de originele jaartallen te vinden, hiervoor gebruik ik vaak top40.nl of discogs.com. Voor de covers heb ik heel rudimentair een php-scriptje geschreven dat een zoekactie doet op discogs met artiest en titel als zoekterm, hij duikelt dan de url's op van de covers die voldoen aan de zoekactie en door erop te klikken wordt die cover ergens opgeslagen (met de artiest/titel waar de zoekactie mee begonnen was) zodat ik 'm later kan toevoegen aan de mp3. In theorie kun je zoiets ook wel met jaartallen doen, maar je hebt geen garantie door allerlei secundaire uitgaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rernst
Yemoke schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:05:
[...]

Hmmm dat is jammer! Je kunt wellicht originaldate proberen, die zal proberen de vinyl versie terug te geven als jaartal op windows.

Original Release Date (YYYY-MM-DD) of the earliest release in the Release Group
originaldate pakt dus het oudste jaartal die in de database staat. Althans als ik het goed begrijp, niet perse de vinyl variant. Nu is alleen de vraag of een release group een album is die opnieuw is uitgegeven in een later jaartal. Als dit het geval is, kun je dit dus ook maar beperkt toepassen.

[...]

Dat lijkt dus het geval helaas :'(

Dit is de database van abba greatest hits die hij zal gebruiken. De vinyl versie staat daar toch echt op 1975 :o
https://musicbrainz.org/r...fb-332e-8b2d-599f8b272edc

Ik had echt verwacht appelte eitje, hoop dat het je lukt!
Hoi Yemoke,

Ik heb nog wat zitten spelen met het programma en heb gemerkt dat hij het soms wel goed doet en soms niet. Waarom soms wel en soms niet weet ik niet, maar hierdoor heb ik nog geen voldoende vertrouwen in het programma dat alles in batch goed gaat met het updaten van de tags; ik ga waarschijnlijk alles nog goed moeten nakijken hierdoor denk ik dat ik me eerst eens ga verdiepen in het programma dat Jester voorstelt.

Toch bedankt, voor mensen die niet geven voor de originele release date van het nummer lijkt MusicBrainz me echt een topprogramma!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rernst
PhilipsFan schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:32:
Ik ben wel heel benieuwd of je dit lukt. Zelf doe ik het met de hand en ik erger me ook dood aan verzamelalbums waarbij het jaartal dus gewoon niet klopt met het echte jaar van uitgave. En dan heb je ook nog verzamelalbums waar ook nieuwe liedjes bij op staan, of zoals al genoemd liedjes die opnieuw gemixed zijn zodat je eigenlijk twee versies van hetzelfde nummer hebt. Hopeloos.

Een nieuw verzamelalbum in m'n collectie zetten kost dus even wat moeite om de originele jaartallen te vinden, hiervoor gebruik ik vaak top40.nl of discogs.com. Voor de covers heb ik heel rudimentair een php-scriptje geschreven dat een zoekactie doet op discogs met artiest en titel als zoekterm, hij duikelt dan de url's op van de covers die voldoen aan de zoekactie en door erop te klikken wordt die cover ergens opgeslagen (met de artiest/titel waar de zoekactie mee begonnen was) zodat ik 'm later kan toevoegen aan de mp3. In theorie kun je zoiets ook wel met jaartallen doen, maar je hebt geen garantie door allerlei secundaire uitgaven.
Ik zal hier terug een postje doen als het me gelukt is.
Ik vertrek aanstaand weekend wel voor enkele weken op vakantie en heb deze week geen tijd meer om me in beets.io te verdiepen; zal dus een projectje zijn voor wanneer ik terug ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

@PhilipsFan Voor mijn albumart (als dat niet al door MB Picard is opgehaald) gebruik ik over het algemeen Album Art Downloader. Waarschijnlijk iets minder rudimentair ;)

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:43
Voor zover ik weet werken al die databases op basis van een soort hashes. En dan zal de hash van het nummer op het verzamel album anders zijn dan het origineel. Door bijv remixes oid.
Pagina: 1