Toon posts:

Wel stroom, geen licht na plaatsen dimmer in snoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boomas
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-03 08:29
Mijn vraag
Ik heb een Ikea lamp met een eenvoudige aan/uit schakelaar, hier wilde ik een dimmer in gaan zetten.
Na het plaatsen van de dimmer werkt het licht niet meer.
Als ik de multimeter op de fitting zet, meet ik wel 160-230 volt (afhankelijk van de dimmer stand)

Relevante software en hardware die ik gebruik
6w LED lamp
Kopp 1004P dimmer
Powerfix PDM 250 A2 multimeter

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik de dimmer ertussen uit haal en de aan/uit schakelaar gebruik heb ik wel licht.
De dimmer is al vervangen voor een nieuwe bij de lokale bouwmarkt, zelfde probleem

ik weet nu even niet waar ik het moet zoeken.

Alle reacties

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:31
Welke Ikea lamp gaat het om, wellicht is deze helemaal niet dimbaar.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:29
Hoe zeker weet je dat de lamp wel dimbaar is? Niet elke lamp kan gedimd worden, zeker LED-lampen niet altijd.

The devil is in the details.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:18

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Is de dimmer wel geschikt voor LED? Het klinkt als een standaard snoerdimmer.

[Voor 37% gewijzigd door Gonadan op 01-09-2019 17:24]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Boomas
@DutchKel @Hahn bedoelen jullie dan het bolletje of de voet zelf?
ik dacht dat de voet zelf niet veel meer is dan een pijp met een draad van de schakelaar naar de fitting (maar dat kan ik natuurlijk fout hebben)
de lamp is een G 1014 Hektar

• Boomas
@Gonadan de dimmer is een "universele snoerdimmer voor dimbare LED en CFL lampen"
De het LED bolletjes zelf zijn dimbaar en werken wel in andere lampen die ik heb staan/hangen

[Voor 7% gewijzigd door Boomas op 01-09-2019 17:28]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:10
draai er eens een gloeilamp in... Werkt dat wel, is de dimmer/ledlamp combinatie gewoon niet de juiste.... Komt wel vaker voor. In theorie moet het werken, praktijk is nog weleens weerbarstiger.

Ow enne, voor de topictitel (daar ben ik weer): je hebt spanning op de fitting, géén stroom!

[Voor 20% gewijzigd door ybos op 01-09-2019 17:30]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Boomas schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:28:
@Gonadan de dimmer is een "universele snoerdimmer voor dimbare LED en CFL lampen"
De het LED bolletjes zelf zijn dimbaar en werken wel in andere lampen die ik heb staan/hangen
Hoeveel watt zijn de LED lampjes en wat is de grenswaarde van de dimmer. OF wat zijn de exacte types van de verschillende gebruikte componenten?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Boomas
@_Dune_
Volgens het boekje zou ik LED lampen van 4W-25W kunnen gebruiken, het ene lampje is 4.2W, de andere is 6W
@ybos ook met een gloeilamp geen licht
bedankt voor de verbetering mbt spanning :)

[Voor 27% gewijzigd door Boomas op 01-09-2019 17:51]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:10
Boomas schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:32:
@_Dune_
Volgens het boekje zou ik LED lampen van 4W-25W kunnen gebruiken, het ene lampje is 4.2W, de andere is 6W
@ybos ook met een gloeilamp geen licht
bedankt voor de verbetering mbt spanning :)
Wat je zegt kan in theorie niet:

- zonder dimmer werkt het gewoon (daarmee sluit ik slechte fitting en defecte gloeilamp uit)
- met dimmer meet je spanning op de fitting maar zowel gloeilamp als led lamp werken niet

Weet je zeker dat op het moment van plaatsen je vrouw/vriendin niet stiekem de schakelaar van de lamp omzet, en daarmee de stroomkring onderbreekt? Zoals ik het lees heb je nu namelijk de dimmer en schakelaar in serie staan.

• Boomas
[quote]ybos schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:54:
[...]

Wat je zegt kan in theorie niet:
ybos schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:54:
[...]
- zonder dimmer werkt het gewoon (daarmee sluit ik slechte fitting en defecte gloeilamp uit)
- met dimmer meet je spanning op de fitting maar zowel gloeilamp als led lamp werken niet
in theorie zou t moeten werken denk ik, praktijk... :|
ybos schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:54:
[...]
Weet je zeker dat op het moment van plaatsen je vrouw/vriendin niet stiekem de schakelaar van de lamp omzet, en daarmee de stroomkring onderbreekt? Zoals ik het lees heb je nu namelijk de dimmer en schakelaar in serie staan.
hahaha ik zit hier alleen in een hoekje met de lamp, ik weet zeker dat er tussen meten en testen niet gerommeld is :9
Van de dimmer en schakelaar in serie, dat klopt, Ikea gebruikt in de voetschakelaar van die schroeven die alleen vastgedraaid kunnen worden |:( :

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En als je de stekker omdraait?

Wise enough to play the fool

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:52
Astu, even googelen en je hebt het antwoord van Ikea zelf ;)

https://nl-nl.facebook.co...imbare-/1394028433996730/

• Boomas
Blijf het maar gek vinden, maar dan maar weer een gewone schakelaar erin
Bedankt voor het meedenken :D

[Voor 17% gewijzigd door Boomas op 11-09-2019 09:12]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Gezwets van die Ikea medewerker. "Computer zegt nee". Dat armatuur van ze heeft niks te willen of wel/niet mee te werken aan dimmen. Dat ding is niks anders dan een E27 fitting met snoer, schakelaar en stekker op een lantaarnpaal. Zet je er een dimmer tussen en een ledlamp in die dimbaar is... klaar.

• Boomas
kabeltjekabel schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:36:
[...]

Gezwets van die Ikea medewerker. "Computer zegt nee". Dat armatuur van ze heeft niks te willen of wel/niet mee te werken aan dimmen. Dat ding is niks anders dan een E27 fitting met snoer, schakelaar en stekker op een lantaarnpaal. Zet je er een dimmer tussen en een ledlamp in die dimbaar is... klaar.
Dat was mijn gedachtegang ook, nu maar een LEDlamp erin die in trappen dimt bij aan/uit zetten, dat werkt tenminste wel ;(
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee