Toon posts:

Gedeelde opslag tussen 2 gescheiden netwerken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Ik heb momenteel al een aantal VLAN's om servers, IoT, gasten, etc. gescheiden te houden: slonzo_iot, slonzo_guest, slonzo_whatever, ... 1 van die VLAN's is een netwerk waarbij alles door een pfSense doos loopt die verkeer enkel door een VPN verbinding mag sturen (slonzo_vpn). Alles op netwerk slonzo_vpn mag niet tot aan mijn andere netwerken raken (deels om malware vermijden, deels omdat ik niet wil dat verkeer onverhoopt toch ergens een weg naar het internet zou vinden zonder over de VPN te lopen), omgekeerd liefst ook niet.

Ik ben nu van plan om een extra server op slonzo_vpn te zetten om bepaald verkeer af te handelen en weg te schrijven naar storage. Maar ik wil ook graag aan die storage kunnen vanop mijn andere netwerken. zonder slonzo_vpn toegang te geven tot slonzo_iot, of omgekeerd.

Mijn idee was dus om nog een extra VLAN slonzo_storage in het leven te roepen, waar inkomende verbindingen van slonzo_vpn en slonzo_iot toegang tot hebben, en waarop alle uitgaande verkeer geblokkeerd wordt. Het enige vervelende is dat alle verkeer naar slonzo_storage dan over de router zou lopen, maar daar kan ik mee leven, denk ik :) (al mijn camera verkeer zit ook op een aparte VLAN, en ik merk weinig van de routing daarvan terwijl daar 24 op 7 zo'n~7 à 12MB/s over loopt).

Is dat een goede oplossingom te bereiken wat ik wil, of maak ik het nu allemaal veeeeuuuul te ingewikkeld en zijn er makkelijkere manieren om dit op te lossen?

Alle reacties

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom niet gewoon twee netwerk interfaces op je NAS? Simpel, gewoon twee IP Adressen dus.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee