Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1249266

Topicstarter
Doelstelling:
Het is mijn doelstelling om mijn P te behalen. NOVI valt af omdat de mogelijkheid om na het behalen van mijn P tijdig op te zeggen ervoor zorgt dat ik onnodige meerkosten ( % van het huidige en volgende studiejaar te betalen ) zou maken. LOI, NOCI zijn opties als ik op basis van mijn functiebeperking alsnog kan starten. Het lastige is dat ik maar een tentamen mogelijkheid heb via NOCI waarna het 195 euro moet betalen...

Situatie:
ik zit in dubio m.b.t. mijn studiekeuze. De beste resultaten in werkzaamheden waarin mijn mijn analytische, creatieve vaardigheden binnen de kaders als onderdeel van een vast team naar eigen inzicht binnen de scope van de opdracht in teamverband moet uitvoeren. Hiernaast heb ik enkele zaken ontdekt waardoor ik mij naar mijn indruk ik mij onderscheid t.o.v. andere. Enkele voorbeelden;

- Oog voor software design fouten
1. Website van een vakorganisatie waarin het formulier aangepast kon worden waardoor ik volledige toegang had tot de webapp. Wel formulier validatie die er was voor de vorm.
2. Assessment webapp waarbij de gebruikers niet werden gelogd waardoor iedereen het assessment in tweevoud succesvol kon afronden.
3. Photo-verkoopapplicatie waarbij het internet, de C: schijf tijdens het gehele verkoopproces toegankelijk was. Met als gevolg; misgelopen inkomsten.

Oog voor frontend development wat mij opviel tijdens een HBO-module, Java, inleiding webprogrameren, SQL.

Aanpak:
Door diverse netwerk- en sollicitatiegesprekken heb ik ontdekt dat ik mijn kennis via een studie moet verdiepen, accrediteren. Door gesprekken met werkgevers gevoerd waarin o.a. groepswerk een bepalende selectie factor is.
Wat als ik toch via NOCI of LOI zou start, hoe doe ik dan relevant groepswerk op omdat groepswerk geen onderdeel is van het curriculum en ik niet beschik over een baan als developer of aanverwant ?

Conclusie:
Ik me oprecht af wat nu een verstandige keuze is qua studie en studieniveau.

Het is mijn idee om mijn studie als hefboom te gebruiken gezien recruiters tot heden enkel oog hebben voor mijn curriculum vitae. Door vacature onderzoek via Indeed/Linkedin heb ik de indruk dat er meer behoefte is aan HBO-ers / HBO werk- en denk niveau dan aan MBO niveau.
Om tot een goede keuze te komen heb ik hieronder heb ik de voor- en nadelen per studie vermeld:

MBO-opleiding Applicatie- en mediaontwikkelaar
- Voordelen
Curriculum komt overeen het curriculum van HBO studie. Effectiever het curriculum eigen maken omdat ik dan 2-3 jaar doe i.p.v. 10 maanden.
De focus van MBO ligt op PHP development. Wat via bekende online leerplatformen i.t.t. C#, Java, javascript qua zelfstudie afgezien van laracast niet populair is. Terwijl het er voor java heb ik design patterns, in C# heb ik unit testen gevonden
- ?
- ?
?

- Nadelen:
Arbeidsmarkt vraagt; als ik puur op de vacatures als uitgangspunt neem om werknemers met Hbo-werk en denkniveau. Welke waarde heeft een MBO-diploma dan?
?
?

Ad-degree:
Voordelen:
Focus op software development i.p.m. management vaardigheden. Curriculum vergelijkbaar met HBO-ICT software engeieering. Waarna ik moet kiezen voor een richting; frontend, testen, backend, hacken.

Nadelen:
- Welke keuze maakt een werkgever als hij de heeft uit MBO, Ad-degree, en HBO. Waarom kiest een werkgever dan voor ad-degree, i.p.v. MBO, HBO-ICT?
- Ad-degree Wordt enkel aangeboden via dagonderwijs, hoe combineer ik fulltime studie combineer met een baan? Parttime functies voor een 37e jarige zijn gangbaarder, voor vrouwen dan een man.

LOI / NCOI
Voordelen:
- Afstandsonderwijs dus geen extra reiskosten

Nadelen:
- Via telefonisch onderhoud ontdekt dat groepswerk ontbreekt bij NOCI en LOI.
- Afstandsonderwijs. Soms heb ik echt de behoefte om te sparren zonder tussenkomst van internet over een vraag, uitwerking.
- Extra examenkosten rond 195 euro bij hertentamens
- ?

Regulier HBO, deeltijd
Voordelen;
- Sluit aan bij de arbeidsmarktbehoefte
- Bekend
- Hertentamens en lesstof zijn inclusief, gemakkelijker switchen als ik geen klik heb met een docent, feedback/sparren met mede-studenten over een uitwerking.

Nadelen
- Reiskosten

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 1249266 op 01-09-2019 15:35 . Reden: aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:50
Wat is de reden voor het switchen van studie/baan op 37e jarige leeftijd?

Om trouwens ook nog even in te haken op het PHP gedeelte: in PHP heb je ook gewoon design patterns en unit tests. Wat dat betreft zijn alle genoemde talen eigenlijk wel identiek, de applicatie van de talen zijn dan weer anders. PHP is websites/webapps, Java en C worden dan meer in software gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Intrinsieke motivatie. ( voor je beeldvorming een oud studiegenoot was ouder dan 37 jaar. Met mijn leeftijd ben ik nog een 'broekie') Omdat de door mij behaalde diploma Aqua & Leisure Executive geen arbeidsmarktrelevantie heeft is het noodzakelijk dat ik een studie volg waardoor ik wel aangenomen wordt. Vandaar dat ik hier om feedback vraag.

Ik besef dat software development princiepes in Java/C# .NET / PHP vrijwel identiek zijn. Ik zie het als een voordeel als mijn online leeromgeving, specifiek de kerncompenties aansluiten op het curriculum / de gewenste functie. Dan dat ik enkel naar laracast of youtube als enige studie bron heb.

mamorunl; wat is m.b.t. mijn keuze tussen HBO-, Ad-degree, en MBO jouw affiniteit met software development? Ben je student of al ... jaren Werkzaam als .... binnen software development?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat is de arbeidsmarktrelevantie van een MBO-diploma als ik door onderzoek op bekende vacature sites zijn MBO vacatures, i.t.t. HBO-vacatures eerder een speld in een hooiberg.

Naar mijn indruk is het enige voordeel van een MBO-diploma en Ad-degree dat de curriculum's niet zo breed is. De nadelen zijn dat het loon i.t.t. HBO-batchlor lager is.

Wat is de meerwaarde van een Ad-degree i.v.m. HBO-diploma?

Wat is de meerwaarde van een HBO-diploma i.v.m. Ad-degree diploma?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:50
Ik ben al meer dan 7 jaren werkzaam als Web Developer en sinds kort ben ik mij ook verder gaan verdiepen in het Linux serverbeheer gedeelte. Ik heb destijds een HBO Informatica opleiding gedaan.

Wat je online ziet in vacatures is inderdaad altijd een 'hbo werk- en denkniveau'. Wat ik echter zag bij mijn vorige werkgever is dat als je goed in het team paste, een opleiding niet heel veel uitmaakte. De meeste stagiaires die er zaten waren ook MBO'ers. Die werden dan wel in de service desk geplaatst - meestal vanuit het oogpunt dat ze nog geen goede klantcommunicatie hadden.

Ik denk dat als je kan laten zien dat je de vaardigheden hebt om mee te draaien in een team, een specifieke opleiding op dit moment niet heel veel uitmaakt tenzij er heel veel sollicitanten zijn om tussen te kiezen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-06 18:15
Opleiding maakt meestal niet zoveel uit. Het gaat veel meer om je analytisch vermogen en je communicatieskils.

Het belangrijkste voordeel van HBO is dat, het vaak als een eerste selecticriterium wordt gebruikt voor de eerste schifting. Zeker als je moet solliciteren door zo’n webformulier in te vullen en je het vinkje “afgeronde HBO” opleiding niet kan aankruisen is het vergeefse moeite.

Edit: zeker bij veel reacties is het een eenvoudig selectiemiddel voor de luie HR medewerker...

[ Voor 11% gewijzigd door burnedhardware op 01-09-2019 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mamorunl schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:07:
Ik ben al meer dan 7 jaren werkzaam als Web Developer en sinds kort ben ik mij ook verder gaan verdiepen in het Linux serverbeheer gedeelte. Ik heb destijds een HBO Informatica opleiding gedaan.

Wat je online ziet in vacatures is inderdaad altijd een 'hbo werk- en denkniveau'. Wat ik echter zag bij mijn vorige werkgever is dat als je goed in het team paste, een opleiding niet heel veel uitmaakte. De meeste stagiaires die er zaten waren ook MBO'ers. Die werden dan wel in de service desk geplaatst - meestal vanuit het oogpunt dat ze nog geen goede klantcommunicatie hadden.

Ik denk dat als je kan laten zien dat je de vaardigheden hebt om mee te draaien in een team, een specifieke opleiding op dit moment niet heel veel uitmaakt tenzij er heel veel sollicitanten zijn om tussen te kiezen wellicht.
Een service desk functie past niet bij mij, ga ik bewust de diepte in; zou alle terugkomende vragen als service deskmederker loggen en het anwoord vermelden in een FAQ applicatie of er zelf een ontwikkelen.

Klopt dat 'HBO werk en denkniveau' de norm is bij veel werkgevers. Punt is dat ik mijn situatie vanuit mijn perspectief en het perspectief van de werkgever bekijk. Waarom kies ik voor een LOI/NTI MBO studie en om welke redenen moet ik MBO uit mijn hoofd zetten omdat ik om ..... juist voor de HBO variant moet gaan?

Bij mijn weten is er geen groepswerk bij LOI/NOCI... Daarom de vraag hoe doe ik dan ervaring op met groepswerk, wat veel werkgevers belangrijk vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-06 18:15
Welk soort werk zoek je dan wel ... waar wil je naartoe groeien?

Blijkbaar geen 1e lijns support...
Applicatiesupport
Technisch applicatiebeheer
Functioneel applicatiebeheer
Applicatieontwikkeling
Iets met bedrijfsprocessen
Infrastructuurhoek (pc’s, servers, netwerken, routing/firewalls/hosting/...)
Management
...?

Edit: het idee is dat je kijkt naar welke skills je hiervoor moet ontwikkelen; je noemt het kunnen werken in teamverband, maar dat kan je ook aantonen door bij de scouting te gaan of door vrijwilligers te coordineren (bijvoorbeeld voor een collecte)

[ Voor 32% gewijzigd door burnedhardware op 01-09-2019 18:12 . Reden: Typos ]

Pagina: 1