MP koper niet komen opdagen na 2 keer wel aanbetaling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:40
Mijn vraag

Ik heb wat spullen op marktplaats gezet.

De koper heeft hier een bieding geplaatst hier ben ik akkoord mee gegaan.
Het gaat om dit geval om een aquarium. Hij wou een aanbetaling doen van €50. Dit heb ik gedaan via de Rabo app via de MP berichten service.

We hebben een afspraak gemaakt dat hij gisteren kwam ophalen. Na 10 minuten niemand gezien te hebben een bericht sturen op whatsapp. Ik kreeg een antwoord dat hij op de politie bureau zat wegens een getuigenverklaring. Na aantal uur later kreeg ik bericht dat het niet ging lukken. Of het de volgende dag mogelijk was. Dat is was voor mij prima. Ik had zelf het gevoel dat hij dan ook niet zal opdagen.
Vandaag is hij ook niet gekomen na 1,5 uur heb ik de advertentie weer beschikbaar gemaakt.

Verder heb ik geen bericht gezien van hem.

Waar ik wel mee zit is de aanbetaling. Moet ik dat terug betalen?
Het is wel €50 maar voor hetzelfde is dit zijn eigen rekening nummer niet.

Wat is het beste om te doen.

Beste antwoord (via Yorinn op 01-09-2019 20:35)

• Evertt
Het is opgelost.

Ik heb de koper gevraagd om een rekening nummer op te geven. En deze komt overheen. En terug betaald.
Daar krijg ik geen gezeik meer van.
Hij wou het inderdaad doen via tikkie meerdere malen gevraagd.

Gisteren mij paar uur laten wachten vandaag ook weer. Hij heeft zijn kansen gehad.

Wat ik ook raar vindt niet bijvoorbeeld gevraagd of een nieuwe afspraak mogelijk is. Hij wou er gelijk van af toen ik had verteld dat ik af ziet van de verkoop.

Of het een oplichter is durf ik niet zo snel te zeggen. Maar als je een aanbetaling doet aan mij van €50 en vervolgens kom je 2 keer met een smoes dat je op de politie bureau zit met aangifte en na 3 uur later een bericht terug krijgt of het een andere keer kan. En bij de 2de afspraak zegt dat je het vergeten bent omdat je aan het werk ben.
Vervolgens meld ik dat ik af ziet van de koop en zegt dat je via tikkie die €50 wil terug hebben.
Is bij mij erg verdacht.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:37
1ct overmaken naar dat rekeningnummer met je vraag erin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:03
Vandaag is hij ook niet gekomen na 1,5 uur heb ik de advertentie weer beschikbaar gemaakt.

Verder heb ik geen bericht gezien van hem.
Is bellen (g)een optie?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verder gaan met verkopen en het geld terugstorten.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:35
Waarom bel je die kerel niet even gewoon en stem je e.a. af?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Als je bang bent dat het een oplichter is: het geld overmaken naar de rekening waar het vandaan kwam, dan heeft diegene die (mogelijk) z'n geld kwijt was het weer terug.

Als je niet bang bent dat het een oplichter is, maar er gewoon klaar mee bent: aangeven dat je af wilt zien van de deal en dat je wel hoort waar het geld naar terug gestort mag worden.

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hahn schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:46:
Als je bang bent dat het een oplichter is: het geld overmaken naar de rekening waar het vandaan kwam, dan heeft diegene die (mogelijk) z'n geld kwijt was het weer terug.

Als je niet bang bent dat het een oplichter is, maar er gewoon klaar mee bent: aangeven dat je af wilt zien van de deal en dat je wel hoort waar het geld naar terug gestort mag worden.
Dit is niet hoe ik een aanbetaling zie.
Als ik een aanbetaling doen/verwacht zie ik het als het volgende en dat maak ik ook duidelijk:
Een betaling zodat het product voor de koper beschikbaar blijft tot het moment dat de afspraak staat om op te halen.
Als er om goede reden wordt afgezien van de koop; product niet zoals beschreven, krijg je de aanbetaling terug.
Als er om wat voor reden dan ook wordt afgeweken van de afspraak is het geld voor de verkoper en mag die het product weer verkopen.
Als er gekozen wordt om het product af te nemen gaat de aanbetaling van het afgesproken bedrag af.

Ik zie geen enkele reden voor een aanbetaling zonder deze redenen. Anders dan laten zien dat iemand te goeder trouw is, maar wanneer je er op terugkomt krijg je het geld ineens terug? Dat is toch niet hoe zoiets hoort te werken, dan is er 0,0 nut van de aanbetaling.

Ergo, wacht nog even een paar dagen of zelfs één of twee weken en het bedrag is voor jou.

Misschien ter info voor ons allen hier, wat is de waarde van je aquarium en voor hoeveel heb je die op MP staan?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hahn schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:46:
Wat voor een rare oplichtingstruc zou dit zijn dan? De oplichter heeft nu én geen geld én geen product? :?

Wellicht is het geld afkomstig van een derde, maar daar schiet een eventuele oplichter pas iets mee op als hij het product ophaalt of het geld op de een of andere manier in handen krijgt (bijvoorbeeld door te vragen of je het op een afwijkend rekeningnummer kunt storten).

Ik zou voorlopig uitgaan van een legitieme koper die niet zo betrouwbaar is met afspraken nakomen. Stuur hem nog een keer een bericht met de vraag wanneer hij het komt halen en dat je het wel graag voor <insert datum> je huis uit hebt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:45
Gewoon terugstorten en je aquarium verkopen aan een ander. Weet je in ieder geval zeker dat er geen gezeik van komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
True schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:53:
[...]

Als ik een aanbetaling doen/verwacht zie ik het als het volgende en dat maak ik ook duidelijk:
Een betaling zodat het product voor de koper beschikbaar blijft tot het moment dat de afspraak staat om op te halen.
Als er om goede reden wordt afgezien van de koop; product niet zoals beschreven, krijg je de aanbetaling terug.
Als er om wat voor reden dan ook wordt afgeweken van de afspraak is het geld voor de verkoper en mag die het product weer verkopen.
Als er gekozen wordt om het product af te nemen gaat de aanbetaling van het afgesproken bedrag af.

Ik zie geen enkele reden voor een aanbetaling zonder deze redenen. Anders dan laten zien dat iemand te goeder trouw is, maar wanneer je er op terugkomt krijg je het geld ineens terug? Dat is toch niet hoe zoiets hoort te werken, dan is er 0,0 nut van de aanbetaling.

Ergo, wacht nog even een paar dagen of zelfs één of twee weken en het bedrag is voor jou.

Misschien ter info voor ons allen hier, wat is de waarde van je aquarium en voor hoeveel heb je die op MP staan?
Het gaat om een bedrag van bijna €450.

Maar ik ga wat je zegt wachten tot hij reageert.
Het is wel iemand die 14 jaar op marktplaats zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Xander schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:58:
[...]

Wat voor een rare oplichtingstruc zou dit zijn dan? De oplichter heeft nu én geen geld én geen product? :?
Misschien dat je met een terugboeking een automatisch incasso mogelijk maakt, geen idee?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:58:
Wellicht is het geld afkomstig van een derde, maar daar schiet een eventuele oplichter pas iets mee op als hij het product ophaalt of het geld op de een of andere manier in handen krijgt (bijvoorbeeld door te vragen of je het op een afwijkend rekeningnummer kunt storten).
Dan heb je dus 50€ korting op een (onder je post) 450€ aquarium die je wel in persoon komt ophalen. Zoals je al zegt, oplichters zijn meestal net ietsjes slimmer ;)
Evertt schreef op zondag 1 september 2019 @ 13:07:
[...]

Het gaat om een bedrag van bijna €450.

Het is wel iemand die 14 jaar op marktplaats zit.
Een account van 14 jr op MP is niet zo heel heel bijzonder. Maar als je over de aanbetaling niet iets specifieks afgesproken hebt, is dit wel het meest nette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom wacht je niet gewoon een paar dagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou de koper een bericht sturen dat ik nog 1x op hem wil gaan zitten wachten, daarna is hij z'n aanbetaling kwijt.
De smoesjes waarom hij de 3e keer niet op komt dagen kun je negeren.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:32
True schreef op zondag 1 september 2019 @ 13:14:

[...]

Een account van 14 jr op MP is niet zo heel heel bijzonder. Maar als je over de aanbetaling niet iets specifieks afgesproken hebt, is dit wel het meest nette.
Een tiener van 14 die een aquarium van €500 achterop zijn fiets mee gaat nemen daarentegen..... Heel voorzichtig zijn. Rekening nummers in de gaten blijven houden en vooral alleen afspraken maken die ook gecontroleerd kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:55
Gewoon even normaal contact zoeken. Vragen of er een probleem is en even aangeven wanneer het uiterlijk opgehaald moet zijn.
Misschien even vragen waarom hij bij de tweede verhindering geen bericht gestuurd heeft? Daar kunnen tal van legitieme redenen voor zijn, een lege telefoon, onvoorzien de resterende 400 niet voor handen hebben, geen vervoer.
Achteraf had hij wel excuus kunnen maken. Da`s wel zo netjes.
Maar hij heeft aanbetaald zodat het aquarium voor hem gereserveerd is.

Verder roep ik bij deze alle "oplichters" op om 50 euro op mijn rekening te storten en nooit meer iets van zich te laten horen...…. :+

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 01-09-2019 13:51 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:06
__R__ schreef op zondag 1 september 2019 @ 13:44:
[...]

Een tiener van 14 die een aquarium van €500 achterop zijn fiets mee gaat nemen daarentegen..... Heel voorzichtig zijn. Rekening nummers in de gaten blijven houden en vooral alleen afspraken maken die ook gecontroleerd kunnen worden.
Het ACCOUNT is 14 jaar oud he, niet de persoon 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Heb even op marktplaats contact gezocht met hem.

Hij is het vergeten zeg hij. Hij moest werken.
Hoe kan je zo iets vergeten zeker als ik heb gevraagd of je met 2 man kon komen.

En hij gaat tikkie sturen om de €50 terug te sturen.
Helaas ga ik dit niet via tikkie doen. Ben heel erg bang dat een valstrik is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Evertt schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:16:
Heb even op marktplaats contact gezocht met hem.

Hij is het vergeten zeg hij. Hij moest werken.
Hoe kan je zo iets vergeten zeker als ik heb gevraagd of je met 2 man kon komen.

En hij gaat tikkie sturen om de €50 terug te sturen.
Helaas ga ik dit niet via tikkie doen. Ben heel erg bang dat een valstrik is
Is een oplichter. Waarom ziet hij er opeens van af? Hij had ook kunnen vragen om het geld terug te storten. Rekening is dus niet van hem. De oplichter annuleert de koop een vraagt zijn geld terug. Het geld is natuurlijk door een derde gestort. Oplichterij dus.

Stuur de oplichter een bericht dat je het geld terug hebt gestort om te zien hoe hij gaat reageren maar het geld nog even niet terugstorten.

[ Voor 18% gewijzigd door Mandrake466 op 01-09-2019 14:35 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Een aanbetaling stort je uiteraard nooit terug, je geeft de koper nog een termijn waarin hij het gekochte kan ophalen met betaling van de resterende koopsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik zou aanbieden om de aanbetaling aan de deur in contanten op te halen onder vertoning van zijn ID-bewijs (+ foto). Mocht het dan om een oplichter gaan dan kan je die mooi overhandigen aan de autoriteiten.

Wellicht dat je dan je 50 euro alsnog aan het oorspronkelijke slachtoffer moet terugbetalen maar eh.. dat zou mij het wel waard zijn :)

Of hij moet natuurlijk een vals ID-bewijs hebben echter lijkt me dat voor iemand die je 50 euro afhandig wilt maken vrij ver gezocht.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:57

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Gewoon doen wat @NotSoSteady schrijft. Terugstorten naar de rekening waar het vandaan gekomen is.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:14
Ik heb geen juridische onderbouwing, maar ik zie die 50 euro ook als voor jou. Hij doet een aanbetaling, ziet kennelijk van de koop af aangezien hij twee keer niet komt opdagen. Verder geen energie in stoppen. Tikkie of betalingsverzoek via Marktplaats niet (zomaar) doen, is veel fraude mee door een valse link te sturen (zogeheten 1cent fraude, maar kan natuurlijk met elk bedrag) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

IANAL maar volgens mij kan hij niet nog aanspraak maken op die 50 EUR, gezien hij zelf een aanbetaling voorstelde en de overeenkomst zo tot stand was gekomen. Duidelijk communiceren dat je hem nog (1? 2?) weken geeft om het op te halen na betaling van het resterende bedrag, en anders het aquarium weer de verkoop ingaat.

Wat je kunt doen is even afwachten welk rekeningnummer er in het Tikkie staat. Komt die niet overeen met die waar het geld mee overgemaakt is, dan is kans op driehoeks oplichting aanwezig. Dan kun je 1 cent overmaken met je telefoonnummer en kijken wat er gebeurd.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Wat is de gedachte van die aanbetaling geweest @Evertt? Zekerheid voor jou dat hij het echt kwam halen, neem ik aan? (Gezien de grote hoeveelheid marktplaats kopers die beweren te komen en vervolgens nooit meer iets laten horen)

Ik zou dat sowieso niet terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Xander schreef op zondag 1 september 2019 @ 16:27:
Wat is de gedachte van die aanbetaling geweest @Evertt? Zekerheid voor jou dat hij het echt kwam halen, neem ik aan? (Gezien de grote hoeveelheid marktplaats kopers die beweren te komen en vervolgens nooit meer iets laten horen)

Ik zou dat sowieso niet terugbetalen.
De aanbetaling bood hij zelf na akkoord over het bedrag. Hij kwam er heel snel mee.
Daar ben ik snel mee akkoord. Zonder eigenlijk bij goed nagedacht.

Nu vraag hij of ik een betaalverzoek kan plaatsen. Dat moet hij doen. Nu snap ik het helemaal niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
@Evertt de enige reden die ik kan verzinnen voor een aanbetaling is "zekerheid". Je kunt dan de onderhandeling met andere geïnteresseerden stoppen, omdat je zeker weet dat je een serieuze koper hebt.

Die aanbetaling weer terugbetalen als de koper afhaakt, waarom?! Lijkt me een mooie vergoeding voor de extra moeite die je nu hebt (advertentie weer online zetten, contact opnemen met geïnteresseerden die je eerder hebt moeten teleurstellen etc...)

Maar dat is mijn mening. Weet natuurlijk niet wat je hebt afgesproken over die aanbetaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:41
Als jullie in goed overleg de koop ontbinden. Dan zal je de aanbetaling moeten terug betalen. Omdat alles wordt teruggedraaid. Dus ook de aanbetaling. En ja het kost je wat moeite. Maar dat is ook onderdeel van particulieren verkoop. Je kan uiteraard wel naar een rechter stappen. Omdat er een overeenkomst is. Maar denk ook niet dat je die kant op wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
loki504 schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:09:
Als jullie in goed overleg de koop ontbinden.
Daar lijkt me geen sprake van, als koper zijn afspraken niet nakomt?

Tenzij @Evertt er ook vanaf wil zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Eerste wat ik denk, een variant op driehoeks-oplichting.
Hij "verkoopt" iets op marktplaats en geeft jouw rekeningnummer door.
Hij verzoekt jou met een tikkie terug over te maken op een totaal andere rekening, en uiteindelijk ben jij de oplichter.

[ Voor 9% gewijzigd door unfor op 01-09-2019 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Xander schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:11:
[...]

Daar lijkt me geen sprake van, als koper zijn afspraken niet nakomt?

Tenzij @Evertt er ook vanaf wil zien.
Dan staat de overeenkomst nog en kan hij hem niet verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
loki504 schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:18:
[...]

Dan staat de overeenkomst nog en kan hij hem niet verkopen.
Daarom de koper ook gewoon een redelijke termijn geven om het alsnog op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
unfor schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:16:
Eerste wat ik denk, een variant op driehoeks-oplichting.
Hij "verkoopt" iets op marktplaats en geeft jouw rekeningnummer door.
Hij verzoekt jou met een tikkie terug over te maken op een totaal andere rekening, en uiteindelijk ben jij de oplichter.
Afgezien van de bekende driehoeks-oplichting bestaat er ook nog een ander soort Tikkie-fraude, een relatief 'nieuwe' variant op phishing: https://nos.nl/artikel/22...000-euro-buitgemaakt.html
Dat was dan wel met het bekende overboeken van 1 cent, maar dit kan weer een nieuwe manier zijn, oplichters proberen steeds weer wat nieuws. Al zou dit wel een erge gok zijn, wanneer TS er niet op ingaat, is de koper € 50 kwijt.
Dus bij eventueel terugboeken dat sowieso niet via Tikkie doen, gewoon terugstorten naar de rekening, waar het vandaan kwam.

[ Voor 4% gewijzigd door Marly op 01-09-2019 17:51 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01
Eigenlijk zou je bij aanbetaling ook een periode moeten afspreken hoe lang het artikel maximaal wordt vastgehouden. Ik vind terugbetalen in dit stadium niet logisch. Een aanbetaling is bedoeld om het risico af te dekken dat een koper niet komt opdagen. De koper wil het artikel blijkbaar zo graag hebben dat hij een aanbetaling wilde doen. Als de koper er dan alsnog vanaf ziet, dan is de aanbetaling een compensatie voor het ongemak van de verkoper. Die heeft immers mensen nee moeten verkopen, moet nogmaals een advertentie plaatsen en heeft intussen het artikel in de weg staan.

Dus ik ben het eens met de eerdere suggesties, geef de koper nog 2 weken om een afspraak te maken, hij heeft uiteindelijk een aanbetaling gedaan. Probeer dan tegelijk een termijn af te spreken. Geef duidelijk aan dat bij overschrijding van die termijn de aanbetaling niet wordt terugbetaald en het artikel weer op marktplaats komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

True schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:53:
[...]

Dit moet je dan wel heel concreet afspreken, want juridisch gezien geeft zoiets heel veel ruimte voor ellende.
Gewoon terugstorten en je aquarium verkopen aan een ander. Weet je in ieder geval zeker dat er geen gezeik van komt.
Strikt juridisch bekeken kan daar juist gedonder van komen. Er is immers een overeenkomst. Je zal dus eerst moeten proberen die kopende partij zich daar aan te laten houden. Dat betekent sommeren tot nakoming, termijnen stellen en dat soort dingen. Zomaar eenzijdig de koop ontbinden kan leiden tot wanprestatie van de verkopende partij.
Er is een mooi voorbeeld bekend van iemand die een boot te koop aanbood, zoek maar op rechtspraak.nl hoe dat afliep toen ie eenzijdig besloot het niet door te laten gaan.
Hint: niet al te positief voor die verkoper.
Ik zou iets actiever te werk gaan dan slechts wachten tot iemand reageert.
Gewoon even normaal contact zoeken. Vragen of er een probleem is en even aangeven wanneer het uiterlijk opgehaald moet zijn.
Misschien even vragen waarom hij bij de tweede verhindering geen bericht gestuurd heeft? Daar kunnen tal van legitieme redenen voor zijn, een lege telefoon, onvoorzien de resterende 400 niet voor handen hebben, geen vervoer.
Achteraf had hij wel excuus kunnen maken. Da`s wel zo netjes.
Maar hij heeft aanbetaald zodat het aquarium voor hem gereserveerd is.
+1
Een aanbetaling stort je uiteraard nooit terug, je geeft de koper nog een termijn waarin hij het gekochte kan ophalen met betaling van de resterende koopsom.
uh ja? En dan als ie nooit komt opdagen? Als de deal toch niet doorgaat, of het daar op lijkt, is het toch zinvoller om in overleg alles terug te draaien? Komt er in ieder geval geen gedonder van.
Ik heb geen juridische onderbouwing, maar ik zie die 50 euro ook als voor jou. Hij doet een aanbetaling, ziet kennelijk van de koop af aangezien hij twee keer niet komt opdagen.
Zo kort door de bocht werkt het niet.
IANAL maar volgens mij kan hij niet nog aanspraak maken op die 50 EUR, gezien hij zelf een aanbetaling voorstelde en de overeenkomst zo tot stand was gekomen. Duidelijk communiceren dat je hem nog (1? 2?) weken geeft om het op te halen na betaling van het resterende bedrag, en anders het aquarium weer de verkoop ingaat.
Een aanbetaling is wat het woord zegt toch: een aanbetaling. Als er van de koop wordt afgezien ná aanbetaling is het maar net wat je specifiek hebt afgesproken over die aanbetaling. Bij geen duidelijke afspraak wordt het een onverschuldigde betaling en dien je terug te betalen. Tenzij je afspreekt dat je voor bedrag X het product tijd Y vasthoudt. Maar ook dan kan er niet zonder meer worden gesteld dat na het verstrijken van Y het geld van jou blijft.
Als jullie in goed overleg de koop ontbinden. Dan zal je de aanbetaling moeten terug betalen. Omdat alles wordt teruggedraaid. Dus ook de aanbetaling. En ja het kost je wat moeite. Maar dat is ook onderdeel van particulieren verkoop. Je kan uiteraard wel naar een rechter stappen. Omdat er een overeenkomst is. Maar denk ook niet dat je die kant op wil.
Ja dat laatste kan zeker. Het levert je vooral in beginsel veel kosten op die je zelf moet dragen en waarvan het maar de vraag is in welke mate je daarvan iets terug gaat zien.

Ik zou dus zeggen:
Of je dringt er een beetje op aan dat ie de koop alsnog nakomt.
Het zomaar houden van de aanbetaling brengt een risico met zich mee.
Of je stort het terug op de rekening waar het vandaan kwam. Zet er expliciet bij waar het voor bedoeld was bv "terugbetaling aanbetaling aquariam". Als het een oplichter is en het niet zijn eigen rekening was, doet het hopelijk iemand wakker schudden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

PhilipsFan schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:56:
Eigenlijk zou je bij aanbetaling ook een periode moeten afspreken hoe lang het artikel maximaal wordt vastgehouden. Ik vind terugbetalen in dit stadium niet logisch. Een aanbetaling is bedoeld om het risico af te dekken dat een koper niet komt opdagen. De koper wil het artikel blijkbaar zo graag hebben dat hij een aanbetaling wilde doen. Als de koper er dan alsnog vanaf ziet, dan is de aanbetaling een compensatie voor het ongemak van de verkoper. Die heeft immers mensen nee moeten verkopen, moet nogmaals een advertentie plaatsen en heeft intussen het artikel in de weg staan.

Dus ik ben het eens met de eerdere suggesties, geef de koper nog 2 weken om een afspraak te maken, hij heeft uiteindelijk een aanbetaling gedaan. Probeer dan tegelijk een termijn af te spreken. Geef duidelijk aan dat bij overschrijding van die termijn de aanbetaling niet wordt terugbetaald en het artikel weer op marktplaats komt.
Maar op basis waarvan ga je achteraf die aanbetaling dan achterhouden? Daar moet je vooraf duidelijk een afspraak over maken. Je kunt niet zomaar dat geld je toe-eigenen.
Wat je wel kunt doen is er op aanspreken dat er sprake is van een overeenkomst en dat bij niet nakomen daarvan de schade wordt verhaald. Bv de schade van een lager verkoopbedrag.

Er is geen wet die stelt dat je een aanbetaling kunt houden als iemand niet komt opdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:26

DataGhost

iPL dev

Er is ook geen wet die stelt dat je een aanbetaling niet kunt houden als iemand niet komt opdagen. Als je een afspraak met de tandarts hebt en niet komt opdagen heb je nog niet eens een aanbetaling gedaan, maar krijg je vervolgens wel een factuur die je ook moet betalen. TS heeft nu 2x zitten wachten en kon geen andere dingen gaan doen omdat er een afspraak was met iemand. Dan vind ik 50 euro best schappelijk.

En strikt juridisch gezien heeft de koper gezegd dat het niet doorgaat, niet de verkoper. De koper kan dan een procedure beginnen voor die 50 euro maar daar zal ongetwijfeld uitkomen dat er een koopovereenkomst was (want een aanbetaling is juist een bevestiging van het bestaan van een koopovereenkomst) en dat de resterende 450 euro betaald moet worden, in plaats van dat de 50 euro terug moet.

Eerder in dit topic werd genoemd dat je het rekeningnummer in de tikkie moet controleren, dat zou ik ook lekker laten zitten. Als het een nep-tikkie (nepsite) is staat daar natuurlijk het "juiste" rekeningnummer. Nooit terugboeken op een andere manier dan hoe het bij jou is gekomen. En zelfs met terugboeken kan het alsnog zijn dat je dubbel genaaid wordt als het geld in eerste instantie met een ongedekte cheque (of whatever daar het tegenwoordige equivalent van is) betaald is. Dat was in ieder geval een aantal jaren geleden nog steeds een dingetje.

[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 01-09-2019 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:14
LankHoar schreef op zondag 1 september 2019 @ 16:23:

Wat je kunt doen is even afwachten welk rekeningnummer er in het Tikkie staat. Komt die niet overeen met die waar het geld mee overgemaakt is, dan is kans op driehoeks oplichting aanwezig. Dan kun je 1 cent overmaken met je telefoonnummer en kijken wat er gebeurd.
Er staat tegenwoordig geen rekeningnummer meer in het Tikkie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik kreeg een antwoord dat hij op de politie bureau zat wegens een getuigenverklaring.
Het zou zo maar kunnen zijn dat hij niet echt de getuige was en dat hij 'iets langer' bij de politie moet blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Evertt Geld terugboeken aan de gene waar jij het van hebt ontvangen. Deze actie melden aan koper via MP, en daar is het mee gedaan. dan kun je je product opnieuw op MP aanbieden en doe jij niets verkeerd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Evertt
Het is opgelost.

Ik heb de koper gevraagd om een rekening nummer op te geven. En deze komt overheen. En terug betaald.

Gisteren mij paar uur laten wachten vandaag ook weer. Hij heeft zijn kansen gehad.

Wat ik ook raar vindt niet bijvoorbeeld gevraagd of een nieuwe afspraak mogelijk is. Hij wou er gelijk van af toen ik had verteld dat ik af ziet van de verkoop.

Of het een oplichter is durf ik niet zo snel te zeggen. Maar als je een aanbetaling doet aan mij van €50 en vervolgens kom je 2 keer met een smoes dat je op de politie bureau zit met aangifte en na 3 uur later een bericht terug krijgt of het een andere keer kan. En bij de 2de afspraak zegt dat je het vergeten bent omdat je aan het werk ben.
Vervolgens meld ik dat ik af ziet van de koop en zegt dat je via tikkie die €50 wil terug hebben.
Is bij mij erg verdacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:16
Voor degenen die roepen terugstorten, is dat omdat je te veel tijd en geld hebt, of is dat omdat je de functie van een aanbetaling niet snapt?

Ik ben ook wel coulant af en toe, vooral als het geen lastige verkoop is of iets dat geen kosten meebrengt (zoals een auto langer op naam hebben door koper die toch afhaakt) en vooral ook als ze een beetje redelijke reden geven ipv 'ik wil niet meer' maar een aanbetaling heeft wel een functie.

[ Voor 51% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 01-09-2019 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Evertt schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:01:
Het is opgelost.

Euh... Ja. Dan verbreek jíj dus de overeenkomst.

Dan kun je eerdere berichten van mij en andere mensen wel negeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TWeaKLeGeND schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:15:
Voor degenen die roepen terugstorten, is dat omdat je te veel tijd en geld hebt, of is dat omdat je de functie van een aanbetaling niet snapt?
Inderdaad, de enige valide reden die ik kan bedenken is dat je voor 50€ geen klaplopers aan deur wilt hebben die jouw adresgegevens al heeft omdat hij denkt dat hij recht heeft op z'n 50€. Er is of een koopovereenkomst waaraan de koper zich moet houden, of hij ontdoet zich van de koopovereenkomst door het 'kwijtraken' van zijn aanbetaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-09 16:30
Vreemd dat sommigen hier een aanbetaling blijkbaar een vrijbrief vinden om de verkoper te laten wachten en zo te behandelen. Ik vind het persoonlijk onbeschoft, een afspraak maak je niet voor niets. En natuurlijk kan één keer incidenteel gebeuren, maar twee of drie keer vind ik persoonlijk teveel.

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
Paulus0013 schreef op zondag 1 september 2019 @ 18:06:
[...]

Maar op basis waarvan ga je achteraf die aanbetaling dan achterhouden? Daar moet je vooraf duidelijk een afspraak over maken. Je kunt niet zomaar dat geld je toe-eigenen.
Wat je wel kunt doen is er op aanspreken dat er sprake is van een overeenkomst en dat bij niet nakomen daarvan de schade wordt verhaald. Bv de schade van een lager verkoopbedrag.

Er is geen wet die stelt dat je een aanbetaling kunt houden als iemand niet komt opdagen.
Wut? Toe-eigenen? Waar heb je het over? Die aanbetaling heeft de koper zelf overgemaakt, er is helemaal geen sprake van toe-eigenen. Een aanbetaling betekent: "ik ga dit kopen en om dat te bevestigen betaal ik alvast een deel. Dat deel kun je houden als ik toch besluit van de koop af te zien".

Het lijkt tegenwoordig wel of we in de omgekeerde wereld leven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
PhilipsFan schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:56:
[...]

Wut? Toe-eigenen? Waar heb je het over? Die aanbetaling heeft de koper zelf overgemaakt, er is helemaal geen sprake van toe-eigenen. Een aanbetaling betekent: "ik ga dit kopen en om dat te bevestigen betaal ik alvast een deel. Dat deel kun je houden als ik toch besluit van de koop af te zien".

Strikt juridisch heb je 100% gelijk.

Maar.... ik zou het ook gewoon terugstorten om alle verdere gezeik te laten ophouden.
Stel je voor dat die man een zaak begint, en je mag voor 50€ een halve dag bij een kantonrechter gaan zitten wachten..

Negatieve beoordeling geven en case closed.

Ik speculeer dat de partner van de koper er geen zin in had, en dat het niet vooraf overlegd was. Niet netjes....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
PhilipsFan schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:56:
[...]

Uhh nee. Dat hangt maar net af wat je hebt afgesproken met de andere partij. Anders heb jij gewoon een deel van de overeenkomst alvast betaalt. En gaat de overeenkomst niet door en betaal je het gewoon terug. Er is niets afgesproken dus gaat de koop niet door.

En omgekeerde wereld? Ja er gebeurt wel eens wat waarom iets niet door gaat. Shit happens. Maar ik ga dan echt niet als een gierig persoon die 50 euro houden hoor. Dat vind ik gewoon rond uit ombeschoft. Al stond je in je recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Het is opgelost.

Is bij mij erg verdacht.
Ik kom soms ook mensen tegen op marktplaats die gewoon heel nonchalant zijn.
Voor dit soort gevallen (niet opkomen dagen) vraag ik ook vaak een aanbetaling. Dat is dan een intentie dat die persoon een serieuze koper is. Als hij toch niet komt opdagen ga ik het natuurlijk niet terugstorten. Dan had ik net zo goed geen aanbetaling kunnen vragen. 8)7 Overigens vraag ik meestal maar 15 euro. Ik hoef er niet rijk van te worden.
(Als de koper een goed excuus heeft is het natuurlijk een ander verhaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
loki504 schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:09:
[...]

Uhh nee. Dat hangt maar net af wat je hebt afgesproken met de andere partij. Anders heb jij gewoon een deel van de overeenkomst alvast betaalt. En gaat de overeenkomst niet door en betaal je het gewoon terug. Er is niets afgesproken dus gaat de koop niet door.

En omgekeerde wereld? Ja er gebeurt wel eens wat waarom iets niet door gaat. Shit happens. Maar ik ga dan echt niet als een gierig persoon die 50 euro houden hoor. Dat vind ik gewoon rond uit ombeschoft. Al stond je in je recht.
Dat bedoel ik dus precies. Ik sta in mijn recht, we hebben een afspraak, die ander houdt zich er niet aan, maar IK ben onbeschoft? Omgekeerde wereld.

Ja natuurlijk, shit happens. Tuurlijk gebeurt er wel eens wat. Maar dan moet je geen afspraak maken. Als de afspraak staat, dan horen beide partijen zich daaraan te houden, anders is het einde zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
PhilipsFan schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:21:
[...]

Dat bedoel ik dus precies. Ik sta in mijn recht, we hebben een afspraak, die ander houdt zich er niet aan, maar IK ben onbeschoft? Omgekeerde wereld.

Ja natuurlijk, shit happens. Tuurlijk gebeurt er wel eens wat. Maar dan moet je geen afspraak maken. Als de afspraak staat, dan horen beide partijen zich daaraan te houden, anders is het einde zoek.
Waar staat dan dat je in je recht staat? Want zover ik weet staat er niets in de wet over een aanbetaling. En dan blijft wat je afspreekt met die persoon. Er is blijkbaar niets afgesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
loki504 schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:25:
[...]

Waar staat dan dat je in je recht staat? Want zover ik weet staat er niets in de wet over een aanbetaling. En dan blijft wat je afspreekt met die persoon. Er is blijkbaar niets afgesproken.
De koper heeft een aanbetaling gedaan, dus er is overduidelijk sprake van een koopovereenkomst. Een afspraak dus. De koper is dan verplicht om de afspraak na te komen. De discussie zou er eigenlijk helemaal niet over moeten gaaan of en hoe die aanbetaling wordt terugbetaald, de discussie zou erover moeten gaan dat die koper z'n afspraak niet nakomt.

Als je (als verkoper) de afspraak kunt bewijzen (en dat lukt waarschijnlijk met mailtjes/chatberichten en die aanbetaling) dan zou een rechter de vloer met de koper aanvegen. Het is alleen niet rendabel om voor een paar honderd euro naar een rechter te stappen. Maar ga nu niet doen alsof die koper volledig in z'n recht staat, hij hoort zich aan de afspraak te houden, dat is het restant betalen en dat aquarium ophalen. Geen smoesjes verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

loki504 schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:09:
[...]

Kies een van de twee en probeer het dan nog eens opnieuw. Probeer het ook eens bij de tandarts, kom niet opdagen bij de afspraak (!) en probeer het opnieuw. Om het nog eens te benadrukken: in dit geval was er wel degelijk een afspraak en die is tweemaal niet nagekomen door de koper. Daar heeft de verkoper toch tijd voor moeten vrijhouden, en is 'ie potentiele andere kopers misgelopen omdat de advertentie offline was gehaald.

En zoals ik eerder aanhaalde, het doen van een aanbetaling bevestigt* het bestaan en de acceptatie van de koopovereenkomst (tenzij er voorbehouden zijn afgesproken) dus daar kom je niet meer zomaar onderuit. In dit geval staat de TS in principe in zijn recht om niet alleen de 50 euro te houden, maar ook de resterende 450 euro te eisen van de koper (in ruil voor het aquarium).
* een koopovereenkomst komt tot stand door aanbod en acceptatie, en daar hoeft geeneens een aanbetaling voor gedaan te zijn. De aanbetaling kan je zien als een soort handtekening en zorgt ervoor dat je niet zomaar wegkomt met "ik heb niks afgesproken"

[ Voor 27% gewijzigd door DataGhost op 01-09-2019 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:46
Sorry hoor, die enorme juridische verhalen allemaal.

De verkoper is vandaag (!) dus ook niet geweest. Hij heeft aanbetaald dus is een serieuze partij voor je koop.

Wat nou als je gewoon eens even een dag wacht en kijkt wat hij verder zegt?

Edit: excuus, antwoord niet gelezen. Prima opgelost zo toch?

[ Voor 11% gewijzigd door KaiseRRuby op 01-09-2019 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:) Als het kan niet binnen laten dit soort volk en zorgen dat je met minimaal 2 mannen bent. Eentje met een stalen pijp waar hij op leunt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:55
Fijn dat het opgelost is.

Is bij mij erg verdacht.
Zoals je al aangeeft zag je zelf af van de koop, dus vrij logisch dat hij dan zijn geld terug wil.
En alle verdachtmakingen ten spijt, via Tikkie is een gewone bank-app. Dus als hij jouw telefoonnummer heeft dan kan hij dat verzoek simpel verzenden. Lijkt mij normaal, mijn bloemenman stuurt ze ook. Niets verdachts aan imo. (wat blijkt uit het feit dat via de bank hetzelfde nummer is.)

Gisteren was hij verhinderd door een politie-aangifte en vandaag lukte ook niet. We hebben het over twee dagen.
Was het drie uur later dan afgesproken gisteravond nog een normale tijd gezien hij vroeg of het een andere dag kon? Je roept namelijk smoes maar dat weet je niet, ik kan me ook voorstellen dat als er iets heftigs gebeurd is waarvan je aangifte moet doen, dat duurt, je hoofd niet gelijk staat naar een aquarium ophalen.
Dat hij vandaag vergeten was is natuurlijk niet netjes.

Als ik iets koop via marktplaats vraag ik de verkoper wanneer het uitkomt en deze gewoon thuis is, hij hoeft niet speciaal voor mij er te zijn of te gaan zitten wachten zoals je gezegd gedaan te hebben, ik schik me als hij er gewoon is.
Tenzij de verkoper dus aangeeft dat het tussen … en …. opgehaald kan worden ga ik er dus van uit dat hij gewoon thuis is, en niet expliciet op mij zit te wachten.
Misschien dacht hij dat ook? Dat je gewoon thuis was, en no harm done? En ook dat er geen directe haast was als moet zo snel mogelijk weg/staat in de weg?
Misschien is dat iets voor de volgende koper, dat je afspreekt als je toch al lekker op de bank hangt. ;)
En mocht iemand echt laat zijn en moet je weg dan stuur je via MP een berichtje dat je weg gaat/moet en het een andere dag moet, als je ook gewoon thuis bent

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 01-09-2019 23:45 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:26

FreakNL

Well do ya punk?

God wat een juridisch geneuzel.

Dit was gewoon een oplichter die doorzag dat TS het doorzag (:+) en eieren voor zijn geld gekozen heeft.

Veel ruis op de lijn in dit topic...

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 01-09-2019 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Teijgetje schreef op zondag 1 september 2019 @ 23:35:
Fijn dat het opgelost is.

[...]

En alle verdachtmakingen ten spijt, via Tikkie is een gewone bank-app. Dus als hij jouw telefoonnummer heeft dan kan hij dat verzoek simpel verzenden. Lijkt mij normaal, mijn bloemenman stuurt ze ook. Niets verdachts aan imo. (wat blijkt uit het feit dat via de bank hetzelfde nummer is.)
Risico om offtopic te gaan, maar... De app is niks mis mee, nee, maar een verzoek verzenden gaat door het sturen van een URL. Weet jij veel dat het domein tikkie.me hoort te zijn. Ik heb even snel wat domeinen opgezocht die registreerbaar zijn en, voor zover ze al bestaan, niet in handen van Tikkie zijn:
* tikkie.nl (!! en ja, je zou best die webserver kunnen hijacken)
* tikkie.ne (lijkt op .me)
* tikkie.nu
* tikkie.com
* tikkie.biz
* tikkie.money
* tikkie.pay
Dus heel moeilijk lijkt dit me allemaal niet. Nu ben ik wel reuze benieuwd geworden wat voor links de Tikkie-scammers dan sturen, waar alsnog mensen in trappen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

DataGhost schreef op zondag 1 september 2019 @ 23:55:
[...]

Risico om offtopic te gaan, maar... De app is niks mis mee, nee, maar een verzoek verzenden gaat door het sturen van een URL. Weet jij veel dat het domein tikkie.me hoort te zijn. Ik heb even snel wat domeinen opgezocht die registreerbaar zijn en, voor zover ze al bestaan, niet in handen van Tikkie zijn:
* tikkie.nl (!! en ja, je zou best die webserver kunnen hijacken)
* tikkie.ne (lijkt op .me)
* tikkie.nu
* tikkie.com
* tikkie.biz
* tikkie.money
* tikkie.pay
Dus heel moeilijk lijkt dit me allemaal niet. Nu ben ik wel reuze benieuwd geworden wat voor links de Tikkie-scammers dan sturen, waar alsnog mensen in trappen :+
Zou je daarvoor niet iets als tiκκie.me bijvoorbeeld kunnen gebruiken? Latijns karakter door een andere vervangen? Nou is het in dit geval nog te zien maar sommigen zijn visueel niet te onderscheiden van de Latijnse variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
crizyz schreef op maandag 2 september 2019 @ 02:50:
[...]

Zou je daarvoor niet iets als tiκκie.me bijvoorbeeld kunnen gebruiken? Latijns karakter door een andere vervangen? Nou is het in dit geval nog te zien maar sommigen zijn visueel niet te onderscheiden van de Latijnse variant.
Daarom kopier ik altijd alleen het laatste deel. En type ik wel tikkie.me
Pagina: 1