True schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:53:
[...]
Dit is niet hoe ik een aanbetaling zie.
Als ik een aanbetaling doen/verwacht zie ik het als het volgende en dat maak ik ook duidelijk:
Een betaling zodat het product voor de koper beschikbaar blijft tot het moment dat de afspraak staat om op te halen.
Als er om goede reden wordt afgezien van de koop; product niet zoals beschreven, krijg je de aanbetaling terug.
Als er om wat voor reden dan ook wordt afgeweken van de afspraak is het geld voor de verkoper en mag die het product weer verkopen.
Als er gekozen wordt om het product af te nemen gaat de aanbetaling van het afgesproken bedrag af.
Ik zie geen enkele reden voor een aanbetaling zonder deze redenen. Anders dan laten zien dat iemand te goeder trouw is, maar wanneer je er op terugkomt krijg je het geld ineens terug? Dat is toch niet hoe zoiets hoort te werken, dan is er 0,0 nut van de aanbetaling.
Ergo, wacht nog even een paar dagen of zelfs één of twee weken en het bedrag is voor jou.
Misschien ter info voor ons allen hier, wat is de waarde van je aquarium en voor hoeveel heb je die op MP staan?
Dit moet je dan wel heel concreet afspreken, want juridisch gezien geeft zoiets heel veel ruimte voor ellende.
Gewoon terugstorten en je aquarium verkopen aan een ander. Weet je in ieder geval zeker dat er geen gezeik van komt.
Strikt juridisch bekeken kan daar juist gedonder van komen. Er is immers een overeenkomst. Je zal dus eerst moeten proberen die kopende partij zich daar aan te laten houden. Dat betekent sommeren tot nakoming, termijnen stellen en dat soort dingen. Zomaar eenzijdig de koop ontbinden kan leiden tot wanprestatie van de verkopende partij.
Er is een mooi voorbeeld bekend van iemand die een boot te koop aanbood, zoek maar op rechtspraak.nl hoe dat afliep toen ie eenzijdig besloot het niet door te laten gaan.
Hint: niet al te positief voor die verkoper.
Maar ik ga wat je zegt wachten tot hij reageert.
Ik zou iets actiever te werk gaan dan slechts wachten tot iemand reageert.
Gewoon even normaal contact zoeken. Vragen of er een probleem is en even aangeven wanneer het uiterlijk opgehaald moet zijn.
Misschien even vragen waarom hij bij de tweede verhindering geen bericht gestuurd heeft? Daar kunnen tal van legitieme redenen voor zijn, een lege telefoon, onvoorzien de resterende 400 niet voor handen hebben, geen vervoer.
Achteraf had hij wel excuus kunnen maken. Da`s wel zo netjes.
Maar hij heeft aanbetaald zodat het aquarium voor hem gereserveerd is.
+1
Een aanbetaling stort je uiteraard nooit terug, je geeft de koper nog een termijn waarin hij het gekochte kan ophalen met betaling van de resterende koopsom.
uh ja? En dan als ie nooit komt opdagen? Als de deal toch niet doorgaat, of het daar op lijkt, is het toch zinvoller om in overleg alles terug te draaien? Komt er in ieder geval geen gedonder van.
Ik heb geen juridische onderbouwing, maar ik zie die 50 euro ook als voor jou. Hij doet een aanbetaling, ziet kennelijk van de koop af aangezien hij twee keer niet komt opdagen.
Zo kort door de bocht werkt het niet.
IANAL maar volgens mij kan hij niet nog aanspraak maken op die 50 EUR, gezien hij zelf een aanbetaling voorstelde en de overeenkomst zo tot stand was gekomen. Duidelijk communiceren dat je hem nog (1? 2?) weken geeft om het op te halen na betaling van het resterende bedrag, en anders het aquarium weer de verkoop ingaat.
Een aanbetaling is wat het woord zegt toch: een aanbetaling. Als er van de koop wordt afgezien ná aanbetaling is het maar net wat je specifiek hebt afgesproken over die aanbetaling. Bij geen duidelijke afspraak wordt het een onverschuldigde betaling en dien je terug te betalen. Tenzij je afspreekt dat je voor bedrag X het product tijd Y vasthoudt. Maar ook dan kan er niet zonder meer worden gesteld dat na het verstrijken van Y het geld van jou blijft.
Als jullie in goed overleg de koop ontbinden. Dan zal je de aanbetaling moeten terug betalen. Omdat alles wordt teruggedraaid. Dus ook de aanbetaling. En ja het kost je wat moeite. Maar dat is ook onderdeel van particulieren verkoop. Je kan uiteraard wel naar een rechter stappen. Omdat er een overeenkomst is. Maar denk ook niet dat je die kant op wil.
Ja dat laatste kan zeker. Het levert je vooral in beginsel veel kosten op die je zelf moet dragen en waarvan het maar de vraag is in welke mate je daarvan iets terug gaat zien.
Ik zou dus zeggen:
Of je dringt er een beetje op aan dat ie de koop alsnog nakomt.
Het zomaar houden van de aanbetaling brengt een risico met zich mee.
Of je stort het terug op de rekening waar het vandaan kwam. Zet er expliciet bij waar het voor bedoeld was bv "terugbetaling aanbetaling aquariam". Als het een oplichter is en het niet zijn eigen rekening was, doet het hopelijk iemand wakker schudden.